Gå til innhold

Hardware problem?


Anbefalte innlegg

Har ett merkelig problem. Lurer på hva som er galt, tror mest på ett hardware problem selv. Ikke sikker på hva det er...

 

Skulle oppgradere en litt eldre maskin. Byttet ut hovedkortet med ett nytt EPoX 8RDA+ (nforce2) ny ram twinmos 3200 512mb brikke. Byttet cpu en med "gammel" athlon 2000 soom har fungert fint tidligere.

 

Problemet er: allt ser tilsynelatende fint ut ved oppstart, men ved all type installering får jeg feilmelding om at filen som installeres ikke finnes så jeg må skjekke cd, har prøvd mange forskjellige win xp cd uten hell. Samme skjer hver gang. Testet også win2000 og etter mange forsøk fikk jeg installert 2000.

 

Men problemene tar ikke slutt her. Win2000 fungerer ikke som det skal, nå og da får jeg feilmeldinger om at fil X har forårsaket feil og vil bli avsluttet av windows. Og samme installasjonsproblematikk er i windows, får ikke installert noen spill eller annet programvare.

 

Har også bytta til en annen harddisk uten hell, også prøvd en annen dvd spiller.

 

Jeg sitter da igjen med følelsen av at cpu eller hovedkort er defekt, men aldri opplevd at en cpu kan være delvis defekt, når en cpu er skadet vil ikke noe fungere? Hovedkortet er jo helt nytt og ser ut til å fungere fint.

 

Vil også påpeke at vifta på min cpu er kronglette og feste så er nervøs hver gang jeg setter den på og at cpu en holder ca 60-65 i windows noe som er allt for høyt, men burde vell ikke forrorsake disse feilene?

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Hilsen Inge

Endret av ilamoey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, trodde jeg hadde løst problemet mitt, men tok vist feil.

 

Har nå bytta vifte (og ja har goop) cpu tempen ligger nå på rundt 50 grader så den er fin, men allt fucker når jeg har full speed på cpu en min, som da er 2000mhz+ men vis jeg underklokker fsb fra 133 mhz til 100mhz slik at cpu går på 1250mhz funker allt fint.

 

Kan det være hovedkortet som har feil?

Lenke til kommentar

Har selv epox 8rda3+ HK og får ikke engang installert windows på den nye maskinen..prøvd med både win2k og xp..får ikke lest inn filene på cd'ene, fatter mindre og mindre av data jeg :dontgetit: prøvd linux også, blir bare svart skjerm og null respons når jeg prøver det..

kan det ha noen sammenheng med ditt problem? høres ut som om det er vanskelig å få installert ting med epox korta? :shrug:

Lenke til kommentar

Ja, det kan være hovedkortet, men også minnet. Nå du underklokker CPU, så underklokker du minnet også hastigheten minnet går på. Det er sikkert et sted du kan sette CPU FSB/DRAM ratio. Dobbeltsjekk hvilken hastighet minnet går på. Du kan jo ev. prøve kun med en minnebrikke.

Endret av hn66
Lenke til kommentar

Skal teste med å bytte minne. Ja clawfing akkurat samme problem som meg. Men lover deg at det ikke har noe med xp eller win2000 cd ene dine, fikk disse feilmeldingene jeg og, men da jeg satt ned fsb en funka allt fint.

 

Teste med å bytte minne nå, kommer tilbake med oppdatering.

 

Inge

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem for 4uker siden.... Trodde d var hovedkortet (ASUS P4C800-E Deluxe) som var gale, leverte den inn, fikk Abit IC7-G istedet, virket heller ik her, testet RAM'en m MemTest86, AHA!

Hadde TwinMOS Twister PC3200 CL2, den ene brikken var visst poofet, ekspeditøren på Flexi sa at avtanden på serialnr'ene var ganske stor, dermed stor sjanse for problemer v bruk av Dual DDR.

Byttet t Corsair Dual DDR Kit, alt funket m 1gang... :D

Stor sjanse at du har samme problem som eg hadde siden d oxo e TwinMOS d e snakkom....

Håper dette hjelper....

 

LSI

Lenke til kommentar

Byttet TwinMos 3200 512 MB brikken jeg hadde til 2 stk Crosair 3200 256 MB brikker og da funket allt helt fint.

 

Så for alle dere som får disse problemene, grunnen vil da være at den RAMen du har ikke er kompatibel med ditt hovedkort.

 

Satt forresten den TwinMos 512 MB til den maskina som hadde Crosair ramen før og der funka den fint. Så det er nok varrierende fra hovedkort til hovedkort.

 

TwinMos funker ikke på: EpoX 8RDA+

TwinMos funker fint på: MSI K7N2G-ILSR

 

Men mitt råd til alle som skal oppgradere er kanskje å holde seg unna TwinMos minnet siden det tydlig har kompabilitetsproblemer.

 

Inge

Lenke til kommentar

Hmm..har 2x512mb ddr pc3200 TwinMOS ram jeg..er vel de som er problemet da..håper jeg kan få bytta brikkene i noe som funker! går det forresten å bruke pc2100(imens jeg venter nye minnebrikker liksom) brikker på mitt HK? epox 8rda3+.. (er ikke min tråd men siden det er samme emne så.. :) )

Lenke til kommentar
Hmm..har 2x512mb ddr pc3200 TwinMOS ram jeg..er vel de som er problemet da..håper jeg kan få bytta brikkene i noe som funker! går det forresten å bruke pc2100(imens jeg venter nye minnebrikker liksom) brikker på mitt HK? epox 8rda3+.. (er ikke min tråd men siden det er samme emne så.. :) )

Det har jeg svart på allerede...

 

"Det er sikkert et sted du kan sette CPU FSB/DRAM ratio."

 

Hvis du finner en slik setting i bios (kjenner ikke ditt hovedkort), så kan du få minnet til å kjøre langsommere enn Front Side Bus-en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig! alt funker fint :D flash'a biosen(komplett sa jeg skulle prøve det) men det gjorde ikke så mye forskjell.. så tok jeg utav den ene ram brikka(så nå har jeg bare den ene i) og nå funker alt fint! håper bare jeg kan få satt i den andre også uten problemer etter at windows har lasta ned alle 45(!!) oppdateringene osv.. virker som epox hk'et ikke vil kjøres med to ram brikker, men en virker..rare greier det der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...