Gå til innhold

Erfaringer med Mops


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på i disse dager og anskaffe meg en hund, og ser da i den forbindelse på rasen Mops.

Er det noen som vil dele erfaringer rundt disse?

 

Har bare hørt litt forskjellig om luftveisplager og øyne som "popper" ut, men om det er ett standard problem med alle mops eller bare en liten brøkdel skulle jeg likt og visst ?.

 

Håper noen kan hjelpe meg!

Om jeg bør styre unna kanskje ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se denne https://www.youtube.com/watch?v=8Kkrmubsgf8.


Mops er absolutt noe å styre unna, sammen med flere andre miniatyrhunder. De ser nok søte ut og mange er nok fornøyd, men det er en veldig syk rase som enten må systematisk avles for å bli kvitt sykdommene eller dø ut på en naturlig måte.

Hvor lenge har du tenkt å få deg hund? Og vil du si noe om situasjonen du er i? Tenker da på alder, yrke (hvor lenge er du borte om dagene), hvor bor du, fritidsinteresser? Økonomi kan også ha noe å si, spesielt på syke raser (veterinærregninger) eller store raser som trenger mye mat.

Det er mye som skal klaffe om man skal ha en hund uten å støte på problemer, og da er det jo greit å velge en hund som passer livsstilen din.

 

Lenke til kommentar

Har hatt mops.

Det var madammen som skaffet seg den gang. Synes oppriktig synd på dyret.

 

Mulig vår var ekstra uheldig.

Født med brokk, allergi mot husstøv og katter, måtte steriliseres pga. infeksjon, røytet som et uvær, snorka som en bryggesjauer, var stadig plaget med utslett og flass.

 

Hadde i løpet av 5 år veterinærerregninger på rundt 50 000, og etter mislykkede forsøk på nye antibiotikakurer fra Tyskland tok vi den tunge beslutningen og lot henne slippe.

 

Utrolig sosiale og glade dyr som man blir veldig glad i, men avlet frem på helt feil grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du gjennomfører og kjøper en rase med kort/ingen snute, så invester litt tid i å undersøke omkring dette, hvilke konsekvenser det har for hundens liv, hva du kan gjøre for å unngå de verste linjene som sliter mest osv.. Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen eller støttet den type avl, men jeg er glad det er mer fokus på det nå enn tidligere hvert fall.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...