Gå til innhold

Ampere vs kroppen


Anbefalte innlegg

Hei jeg holder på med et lite projekt om statistikk.

Og jeg har prøvd å finne litt om dette online men jeg har ikke vert svært suksessfull så tenkte jeg kanskje skulle bringe det hit for hjelp.

 

så jeg skal gå rett på sak:

det jeg trenger hjelp med er å finne ut hvor mye menneske kroppen tåler når det kommer til ampere.

nå det er en stund siden jeg gikk elektro. og for å være erlig jeg har glemt 90% av det jeg lærte ettersom jeg senere valgte en annen karriærevei. men dette spørsmålet har trigger meg littegranne. og ja jeg vet at rundt 2 ampere skal være dødelig for et menneske. men dette er ikke poenget med denne undersøkelsen.

 

Jeg trenger litt mer spesifik info :)

 

det jeg da ønsker å finne ut er hvor lenge kan en menneskekropp overleve forskjellig menge av ampere og hva som vil skje med kroppen for sagt utsettelse.

 

jeg regner ikke med at det er noen som kan dette svaret. men jeg da lurte på: er det noen som kjenner til en ligning jeg kan bruke for mitt lille projekt?

 

Takk for oppmerksomheten og jeg setter pris på ennhver hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

well i already did know most of this...  but this info does not support my project. as i need to be able to calculate the duration a person can have possibility to survive against set amount of ampere's'

 

i do not need to know what kills and what doesnt. because if given enough time, even a very small ammount can cause death of a human being. and that is exactily what im trying to figure out. the time before significant damage may occur

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er nok forskjellig fra menneske til menneske, men 2 ampere er nok dødelig for alle. For noen, mindre. Trenger du å vite mer, i så fall hvorfor? Driver du og bygger en teslacoil eller noe? :p

Lenke til kommentar

Spesielt den wiki siden om jordfeilbrytere gir en pekepinne på hvor mye kroppen tåler. Der er det satt krav i forskriftene til at jordfeilvernet skal slå ut ved 30mA og på under 0.4sekunder. Da kan man regne med at du får deg en grei karamell ved 30mA over 0.4 sekunder men burde overleve det med mindre du har hjerteproblemer fra før av. 

Lenke til kommentar

hmm...

-X7ENIAN

nope d gjør jeg ikke :p og ja skulle heslt kunne hatt en formel som jeg kan bruke for å regne på hvor lenge for eksempel en kropp kunne overlevt for eksempel 100 ampere,  (dette var bare et eksempel) ja jeg er klar over svaret vil være no lignende til 0.000000000000012323 ms eller noe men still xD this is what i need :p

 

mr.A

hmm i see

 

je jeg er fult klar over at det vil variere fra peerson til person... men det er fult ut mulig å regne med gjenomsnittelige verdier...

uansett slike målninger vil aldri bli nøyaktig.

 

men det er altså ingen som vet om non ligninger man kan bruke for å regne litt på dette da?

 

damn :(

 

men takk for alle svar folkens :p

Endret av kevin Kyo Nightwolf
Lenke til kommentar

Det du spør om kan ikke besvares. Du får ikke en universalformel som dekker hele spekteret. Det vi kan svare på er å henvise til det svakeste punktet, som er hjertet. Får man det til å stoppe/flimre, så dør man rimelig fort med mindre man får akutt hjelp.

 

Det blir nesten litt det samme som å spørre om en universalformel som kalkulerer hvor mye vann som skal til for å dø. En liten bøtte er i teorien nok hvis man holder hodet nedi. Men dersom man står oppreist i et olympisk svømmebasseng med anklene lenket fast i bunnen så går det med noen flere liter.

 

I tillegg, hva er definisjonen på død, og hvor rask må den være? Spiller det noen rolle om man dør i løpet av 2 sekunder eller 2 millisekunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...