Gå til innhold

V sync, hvorfor slå av?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort sagt: har du VSync på så kan du ikke få høyere FPS enn frekvensen skjermen din oppdateres på :)

 

V-Sync har noe med hvordan bildet blir oppdatert på ialelfall. Det få noen andre svare på :)

Skrevet

Det er verdt å merke seg at hvis skjermkortet ikke rekker å rendre en ny frame til en sync så vil frameraten halveres. Mao kjører man 85hz vil framraten droppe til 42 eller enda lavere hvis den misser på neste sync igjen.

Så bruk det med omhu.

Skrevet

og så er det slik at noen skjemdrivere/skjermkort drivere har en klikk så du får 60 HZ i opengl/direct 3d program.. bruk alltid skjermdriver fra produsent, ikke den derre plug and play drivern, eller MS drivere.

Skrevet

huh? trodde det stod for vertical sync jeg..

Skjermen blir mer flimrete med vsync av. Har du skjerm og kort til det burde du kjøre med det på.

Skrevet (endret)

Det er tydelig at mange har hørt om VSync og vet at det har noe med refreshraten til skjermen å gjøre, men det virker ikke som om alle vet hva det faktisk er, så her kommer en kort oppsummering.. :)

 

VSync står for "Vertical Sync" og er enkelt å forklare med basis i litt CRT-teknologi.. En CRT-skjerm (Catode Ray Tube) tegner bildet på skjermen en linje

av gangen. Den starter øverst til venstre, tegner en linje til høyre, slutter å skyte elektroner mens posisjonen byttes til neste linje, slår på elektronene igjen og tegner en ny linje. Skjermen lyser opp fordi elektronene treffer fosfor-laget helt fremst i skjermen. Når den kommer helt ned til høyre hjørne slår den av elektron-bombarderingen og starter på nytt igjen øverst til venstre.

 

Det VSync gjør er å nekte å begynne å tegne en ny frame før man har tegnet ferdig den forrige. Uten VSync vil man oppleve "tearing" som er en effekt som oppstår når skjermen plutselig skal begynne å tegne en annen frame før man har tegnet ferdig den forrige.

 

Folk som er helt opphengte i at "VSync gir bedre FPS!" tar rett og slett feil og gjør ikke annet enn å ødelegge det fine skjermbildet sitt. :)

 

Slå på VSync og få en mye mykere opplevelse - det er kun i ekstreme tilfeller (som når man har et elendig skjermkort som ikke takler spillet man spiller veldig godt) at man kan tjene noe på å slå av VSync, og da vil bildet uansett bli stygt pga. tearing. Har man et godt skjermkort så er det bare å slå på VSync - så følger skjermen refreshraten til skjermkortet.

 

Litt kronglete skrevet men håper dere forstår hva jeg mener. :)

 

Edit: Har man en LCD-skjerm er det ekstra anbefalt å beholde VSync på, så var det også nevnt. :)

Endret av transistorbass
Skrevet

Slå på VSync og få en mye mykere opplevelse - det er kun i ekstreme tilfeller (som når man har et elendig skjermkort som ikke takler spillet man spiller veldig godt) at man kan tjene noe på å slå av VSync, og da vil bildet uansett bli stygt pga. tearing. Har man et godt skjermkort så er det bare å slå på VSync - så følger skjermen refreshraten til skjermkortet.

 

Bra og lett forklaring av VSync, transistorbass.

Der var min VSync aktivert :yes:

Skrevet
Leste en plassa t windows XP gir bare 60fps i OpenGL med vsync på ;)

Uvikitg. Det kommer av et annet problem, nemlig problemet med at WindowsXP vil kjøre spill i 60Hz, og hadde du lest det over hadde du skjønt hvorfor.

Skrevet

Når Vsync er aktivert oppgir skjermen min (ViewSonic P90f) at FV er -100 Hz men FH er 108 Hz. Når Vsunc ikke er aktivert er FV 100 Hz mens FH er det samme. Hva betyr det?

Skrevet

Veldig godt forklart transistorbass. Kan vel oppsummere slik:

* Ha Vsync på til normalt for den mest glidende spill-opplevelsen.

* Ha Vsync av når du skal benchmarke hvor raskt et skjermkort klarer å produsere bilder (FPS) uavhengig av hvor stygt det blir med "tearing".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...