Gå til innhold

KETO erfaringer, er det veien å gå?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i de siste ukene tatt opp trening, mest på grunn av at jeg vill reduserer vekten og få en "friskere" livsstil. De siste 5 årene har arbeidsdagen gått for det meste foran datan på kontoret, trening har jeg ikke brukt tid på og kostholdet har vært horribelt. Resultatet er at jeg i lengre tid har bikket 100 kg og følt meg generelt dårlig, jeg som "alle" andre bestemte meg for at 2017 skulle bli året jeg skulle få gang på trening og kroppen. Startet å trene ca midten av Januar, fikk meg personlig trener og trente med han ca 2 ganger i uken de første ukene for så å gå over til 1 gang pr uke med han og prøver nå å få inn 1-2 treninger selv ila uken, i tillegg noe trening hjemme.

 

Treneren har satt opp ett par dietter til meg som egentlig fungerer helt greit, det er typisk lavkarbo med høy protein inntak. Det jeg dog sliter med er smakene, det er rett og slett kjedelig og jeg kjenner at fristelsene fort blir alt for store og jeg dabber av kanskje 1-2-3 dager i uken. Altså ikke noe bra. 

 

Har blitt oppmerksom på keto diett, hvor maten faktisk ser ut til å smake godt ift at det er mye fett og den grunnleggende teorien virker troverdig. Men er det så bra som de sier? Og kan en virkelig innta så mye fett på en forsvarlig måte, altså ikke få negative helseeffekter av det? 

 

Vurderer sterkt å prøve dette de neste månedene, føler slike retter kan gi mer boost for å holde på dietten enn 5 eggehviter til frokost.. 

 

Pr i dag spiser jeg: 

 

Måltid 1

150g Eggehvite

30g Peanøttsmø

15g  protein pulver 

Bland med litt vann i blender og drikk.

Tilskudd: CLA, Multivitamin, Trankapsel

 

Måltid 2

200g Kyllingfilet

50g Avocado 

50g Brokkoli

Hot sauce uten sukker/karbo

 

 

Måltid 3

200g Cottage cheese  

50g Mandler 

 

 

Måltid 4

200g Laks

200g Søtpotet

50g Brokkoli

En liten dash drømmelett "rømme" 

Tillskudd: CLA

 

Måltid 5

100g Eggehvite 

30g Havregryn 

Hot sauce uten sukker/karbo

Tillskudd: CLA, ZMA, Udos choice

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg ikke happy med CLA selv om det beviselig kan bryte ned fettceller. Man må spørre seg om til hvilken pris. Jeg reduserer valigvis meieriprodukter og eggehvite til et minimum. For å spice opp ting bruker jeg en del Tabasco habanero i tillegg til masse generelle krydder bortsett fra ferdigkrydder med salt. Du bør vel søke deg mot lite insulinogen mat og integrere godt med grønnsaker i måltidene dine. Spiser du for lite kalorier jevnt over linja reduserer du bare metabolismen din, så det er lurt å skeie ut litt i ny og ne, bare ikke gjør det for ofte. Kan også være lurt å tenke over avgiftning når gammel moro kommer ut av fettcellene dine og går over i blodomløpet. Kroppen lagrer en god del ting i fettet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

IIFYM sier jeg bare.

 

Måltidene du lister opp ser jo kanon bra ut, men å holde det slik over lang tid må jo være nesten umulig når du ikke liker smakene.  Som du selv skriver så handler det om friskere livsstil altså noe du kan leve med ikke bare tiden du slanker deg men senere også.  

 

Takk for tips, skal sjekke det ut! 

 

De fleste måltidene er helt fine, jeg er glad i laks/kylling og slikt. Så sånn sett er det ikke ett stort problem, men å droppe eggeplommen og slikt er noe jeg "sliter" med, det blir så kjedelig med eggehvite omelett i lengden. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

i mitt hode er ikke dette er realistisk kosthold å forholde seg til. Den dagen du når målet ditt - hva gjør du da?

 

Hvem som helst kan sulte seg og spise en diett over en kortere periode og rase ned i vekt. Utfordringen kommer når man har komme til vekten man ønsket, og skal holde vekta i all fremtid - hvis det er dette man ønsker.

 

Selv mener jeg kan skal lage en kostholdsplan som inneholder de matvarer man liker og man trives med. Selv spiser jeg kun det jeg selv er glad i, og posjonerer mengden for å tilpasse meg energiinnholdet i forhold til å ikke gå opp i vekt. Det å kutte ut eggeplomme er tull, og det å drikke rå eggehvite (hvis jeg forstår det riktig) er også bare vås. Jeg ville heller sagt at et vanlig kokt egg og en smoothie på morran, kanskje en liten dash proteinpulver i smoothien er perfekt, og dette anser jeg som reelt å fortsette med i lengre tid.

 

Jeg kan spørre hvorfor du dropper eggeplommen, når nærmest alt av næring er akkurat her? Eggeplommer inneholder mer protein enn eggehviten, og eggehviten har nærmest INGEN vitaminer i motsetning til eggeplommer som har flere. Spis HELE egget.

Lenke til kommentar

i mitt hode er ikke dette er realistisk kosthold å forholde seg til. Den dagen du når målet ditt - hva gjør du da?

 

Hvem som helst kan sulte seg og spise en diett over en kortere periode og rase ned i vekt. Utfordringen kommer når man har komme til vekten man ønsket, og skal holde vekta i all fremtid - hvis det er dette man ønsker.

 

Selv mener jeg kan skal lage en kostholdsplan som inneholder de matvarer man liker og man trives med. Selv spiser jeg kun det jeg selv er glad i, og posjonerer mengden for å tilpasse meg energiinnholdet i forhold til å ikke gå opp i vekt. Det å kutte ut eggeplomme er tull, og det å drikke rå eggehvite (hvis jeg forstår det riktig) er også bare vås. Jeg ville heller sagt at et vanlig kokt egg og en smoothie på morran, kanskje en liten dash proteinpulver i smoothien er perfekt, og dette anser jeg som reelt å fortsette med i lengre tid.

 

Jeg kan spørre hvorfor du dropper eggeplommen, når nærmest alt av næring er akkurat her? Eggeplommer inneholder mer protein enn eggehviten, og eggehviten har nærmest INGEN vitaminer i motsetning til eggeplommer som har flere. Spis HELE egget.

 

Verken det jeg spiser nå eller evt keto ville kvalifisere for en diett jeg skal leve på, det er for en periode for å komme i form. Hva jeg spiser etterpå vill tiden vise, dette er kun for å nå mål. 

 

Om det er tull eller vås er en sak, det fungerer nå iallefall. Det er ingenting som er vondt her det er bare noe kjedelig. Holder forøvrig samme tralten enda. Skal snart en periode på jobb i mexico så da blir det en pause. Så tenker jeg å prøve ut keto etter dette for å ta de siste kiloene, er ikke så langt igjen tror jeg. 

 

Jeg dropper eggeplommene for PT'en min satt opp dietten slik. Har ikke spurt noe rundt det forøvrig :) 

Lenke til kommentar

 

i mitt hode er ikke dette er realistisk kosthold å forholde seg til. Den dagen du når målet ditt - hva gjør du da?

 

Hvem som helst kan sulte seg og spise en diett over en kortere periode og rase ned i vekt. Utfordringen kommer når man har komme til vekten man ønsket, og skal holde vekta i all fremtid - hvis det er dette man ønsker.

 

Selv mener jeg kan skal lage en kostholdsplan som inneholder de matvarer man liker og man trives med. Selv spiser jeg kun det jeg selv er glad i, og posjonerer mengden for å tilpasse meg energiinnholdet i forhold til å ikke gå opp i vekt. Det å kutte ut eggeplomme er tull, og det å drikke rå eggehvite (hvis jeg forstår det riktig) er også bare vås. Jeg ville heller sagt at et vanlig kokt egg og en smoothie på morran, kanskje en liten dash proteinpulver i smoothien er perfekt, og dette anser jeg som reelt å fortsette med i lengre tid.

 

Jeg kan spørre hvorfor du dropper eggeplommen, når nærmest alt av næring er akkurat her? Eggeplommer inneholder mer protein enn eggehviten, og eggehviten har nærmest INGEN vitaminer i motsetning til eggeplommer som har flere. Spis HELE egget.

 

Verken det jeg spiser nå eller evt keto ville kvalifisere for en diett jeg skal leve på, det er for en periode for å komme i form. Hva jeg spiser etterpå vill tiden vise, dette er kun for å nå mål. 

 

Om det er tull eller vås er en sak, det fungerer nå iallefall. Det er ingenting som er vondt her det er bare noe kjedelig. Holder forøvrig samme tralten enda. Skal snart en periode på jobb i mexico så da blir det en pause. Så tenker jeg å prøve ut keto etter dette for å ta de siste kiloene, er ikke så langt igjen tror jeg. 

 

Jeg dropper eggeplommene for PT'en min satt opp dietten slik. Har ikke spurt noe rundt det forøvrig :)

 

 

Jeg ser den, og klarer du å holde deg til kostholdsplanen er det ikke annet en stor fordel for deg. En kjedelig diett er (i mine øyne) ikke særdeles motiverbart, dog kan man bli motivert av vektreduksjon og derav være godt fornøyd med dietten. Man skal ha et kvalitetsliv ved siden av og forbinde vektreduksjon med noe positivt, enn en kjedelig periode med kjip mat og mye ork. Mange overvektige som går på diett og raser ned i vekt, opplever å komme tilbake til den vekten de hadde før de begynte vektreduksjonen. En motivator for å starte denne runden på nytt med vektreduksjon må jo være å nyte denne perioden med både mat som i det minste smaker helt greit (om ikke godt) og mye trening.

 

Jeg mener allikevel man kan lage en kostholdsplan som er mer realistisk å forholde seg til, for å få en bedre langtids vekt reduksjon, og ikke kun en kort-tids vekt reduksjon. Kosthold er diskutert opp og ned i mente. Det som er synd som en så strikt diett er at mange opplever å legge på seg mange kilo når man er ferdig med kostholdet og begynner å spise "normalt" igjen.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3174765/ 

 

Eggeplommen gjør ikke annet enn godt, den inneholder knapt et gram karbohydrat og resten er en rekke næringsstoffer.

 

For ordens skjyld er ikke dette kritikk til deg, jeg synes PT'n kunne laget en mer hyggelig kostholdsplan man kunne fulgt i det lange løp :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

For ordens skjyld er ikke dette kritikk til deg, jeg synes PT'n kunne laget en mer hyggelig kostholdsplan man kunne fulgt i det lange løp :)

 

 

Det er nok heller jeg som har fått PT til å legge opp til ett slikt løp, vill bli kvitt det meste av fett nå for så å starte å trene "skikkelig" så snart jeg er nede på ett "normalt" nivå. Planen er ikke å trene meg ned til X antall kilo for så å fortsette som før, da hadde jeg heller lagt meg på en slik vei som du forespeiler :) 

 

Vill bare komme fortest mulig ned på ett akseptabelt fettnivå før jeg begynner å trene "normalt" med godt kosthold :) Og etter som det er så mange som oppnår gode resultater med Keto pluss at det er en mat som gjerne appellerer mer til meg(hvem elsker ikke bason liksom? :p ), så tenker å gi det en kjangs. Men igjen vill jeg ikke ødelegge det gode jeg er i gang med nå :p

Lenke til kommentar

All creds til deg for at du holder deg til dette og har motivasjonen for å gå ned i vekt, og jeg håper ikke jeg tar bort noe av den motivasjonen. Siden det er et diskusjonsforum, så blir det mange ytringer her.

 

Masse lykke til videre, de tiltakene du gjør nå er noe av det beste du kan gjøre for egen helse. Det er så mange fordeler med å gå ned i vekt, og du forebygger en rekke sykdommer med å gjøre det! Lykke til! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...