Gå til innhold

Hva skjer med lånnet ved salg av bolig

Svajunas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle,

Vi vurderer til å kjøpe bolig. Men siden vi er ikke Norsk vi ønsker å vurdere alle muligheter. En av dem er at for eksample om ti år vi skal ombestemme oss, selge boligen og flytte tilbakke til vår hjemmeland. Hva skjer med boliglån i sånt situasjon? Vi klarer ikke å finne noe informasjon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da betaler dere tilbake lånet og tar med et eventuellt overskudd hjem :)

fløtt. 

ett spørsmål til. omtrent hvor mange skal det ta for å ikke tappe penger?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det siste spørsmålet ditt.

Hvis boligen viser seg å være verd mindre enn gjenstående lån (fordi boligmarkedet har gått ned), så er du fortsatt ansvarlig for lånet. Banken kan da i prinsippet gå til domstolene i landet du har flyttet til, og forsøke å drive inn kravet der. Hva dette innebærer, og bankens praktiske muligheter for å nå frem, kommer an på hvilket land det gjelder.

• Liker 2
Skrevet

fløtt. 

Mener du hvor mange år det må gå for ikke å tape penger? det er vanskelig å si da det er mange ting som spiller inn, hvor mye skal dere låne? hva koster boligen? hvor mye penger har dere selv?

men sånn i hovedtrekk, må det jo være sånn at når dere vil selge får mer penger igjen enn dere skylder i lån.

Det dere eventuelt måtte tape i renteutgifter tener dere nok inn igjen på økte boligpriser.

• Liker 1
Skrevet

Sett deg inn i hva en "sprekk i en boligboble" innebærer. Jeg blir ikke overasket om det  viser seg at vi er på vei i en ny en.

Hvorfor? Tja jeg leste en artikkel om hvor mange som har lånt penger til bristepunktet, og får økonomiske problemer dersom renten kun stiger med 1 prosent.

• Liker 1
Skrevet

fløtt. 

Mener du hvor mange år det må gå for ikke å tape penger? det er vanskelig å si da det er mange ting som spiller inn, hvor mye skal dere låne? hva koster boligen? hvor mye penger har dere selv?

men sånn i hovedtrekk, må det jo være sånn at når dere vil selge får mer penger igjen enn dere skylder i lån.

Det dere eventuelt måtte tape i renteutgifter tener dere nok inn igjen på økte boligpriser.

vi har 400 000. vurderer å ta lønn for 2 060 000.  bolig koster 2 400 000. 

Jeg mente hvor mange år blir det før vi tapper ikke hvis vi selger. Tapper ikke for omregistrering osv. Beklager for dumt spørsmål men jeg er helt koko på disse tingene. 

Skrevet

Det går ikke an å si slikt med sikkerhet.

Det er avhengig av mange faktorer.

Er du flink og pusser opp så har boligen steget i verdi så snart du er ferdig.

Sånn generelt sett "må" vel boligen stige ca 100.000 i verdi for at du skal gå ut i null når du selger om du bruker megler men ingen kan si hvor lang tid det tar.

Meglere og banker opererer gjerne med geografisk prisstigning, men det er bare tomme ord. Boligen er ikke verdt mer enn hva noen vil betale for den. Hva naboen kjøpte sitt hus for er stort sett ikke relevant.

Hysterikerne har også spådd og skreket om boligsprekk siden jeg var ungdom. Det er nok også noe som sikkert vil skje engang men ingen vet når.

Bolig er ansett som en god investering. Pusser du opp så kan du nok regne med å få pengene igjen, i det minste, men ingen kan gi deg et realistisk anslag over faktiske tall om ti år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...