Gå til innhold

E-SPORT: Telenorligaspiller blir utestengt


Anbefalte innlegg

Dette er vel heller en guide på hvordan man ikke skal opptre som en admin i en turnering i regi av et stort selskap som Telenor. Internasjonal PR rundt saken er til stede, og kommentarene er ikke nådige. Situasjonen har eskalert i omfang, og dette er et stort PR-nederlag for Gamer.no.

 

Reverseres ikke utestengelsen, anbefales det at samtlige sender mail til sponsor, Telenor, og forteller hvordan noen få individuelle på toppen sitter og regjerer og ødelegger merkevaren så til de grader.

 

Regner med de i toppen ikke er så tøffe lengre når selveste Telenor kommer på banen og fjerne støtten, da sitter vel adminene kun igjen med "Ligaen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel heller en guide på hvordan man ikke skal opptre som en admin i en turnering i regi av et stort selskap som Telenor. Internasjonal PR rundt saken er til stede, og kommentarene er ikke nådige. Situasjonen har eskalert i omfang, og dette er et stort PR-nederlag for Gamer.no.

 

Reverseres ikke utestengelsen, anbefales det at samtlige sender mail til sponsor, Telenor, og forteller hvordan noen få individuelle på toppen sitter og regjerer og ødelegger merkevaren så til de grader.

 

Regner med de i toppen ikke er så tøffe lengre når selveste Telenor kommer på banen og fjerne støtten, da sitter vel adminene kun igjen med "Ligaen".

 

Det er åpenbart at du ikke innehar ferdighetsnivået til å vurdere hva som faktisk skjer og hva som er vanlig å gjøre i visse situasjoner. Tenker at du kan slutte å lire av deg slike tåpelige kommentarer mot gamer.no. "Internasjonal PR" = norske unger som poster på reddit som heller ikke er god nok til å vurdere demoer

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Dette er vel heller en guide på hvordan man ikke skal opptre som en admin i en turnering i regi av et stort selskap som Telenor. Internasjonal PR rundt saken er til stede, og kommentarene er ikke nådige. Situasjonen har eskalert i omfang, og dette er et stort PR-nederlag for Gamer.no.

 

Reverseres ikke utestengelsen, anbefales det at samtlige sender mail til sponsor, Telenor, og forteller hvordan noen få individuelle på toppen sitter og regjerer og ødelegger merkevaren så til de grader.

 

Regner med de i toppen ikke er så tøffe lengre når selveste Telenor kommer på banen og fjerne støtten, da sitter vel adminene kun igjen med "Ligaen".

Det er åpenbart at du ikke innehar ferdighetsnivået til å vurdere hva som faktisk skjer og hva som er vanlig å gjøre i visse situasjoner. Tenker at du kan slutte å lire av deg slike tåpelige kommentarer mot gamer.no. "Internasjonal PR" = norske unger som poster på reddit som heller ikke er god nok til å vurdere demoer

 

 

Åh nei du. Her er det ikke kun norske unger som har sett igjennom demo. Men takk for ditt bidrag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Manager, 

Eksperter fra WADA oppdaget at Lance Armstrong dopet seg og han ble felt for det. Det du i praksis sier er at WADA skal legges ned og så skal publikum bestemme hvem som dømmes for doping gjennom avstemning.

Det er en selvfølge at mesteparten av fansen ikke tror en proffspiller jukser, de vet ikke hva de skal se etter.

La heller admins og folk som kan spillet ta de som jukser :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Manager, 

Eksperter fra WADA oppdaget at Lance Armstrong dopet seg og han ble felt for det. Det du i praksis sier er at WADA skal legges ned og så skal publikum bestemme hvem som dømmes for doping gjennom avstemning.

Det er en selvfølge at mesteparten av fansen ikke tror en proffspiller jukser, de vet ikke hva de skal se etter.

 

La heller admins og folk som kan spillet ta de som jukser :)

Å sammenligne adminpanelet i Gamer.no med WADA er vel den verste sammenlignelsen du kan gjøre. Du har ingen kjennskap til hvem som sitter i adminpanelet, hvilke ferdigheter de innehar og hvilke forbindelser det er innad. Dette medfører følgelig at det er umulig å avgjøre om beslutningen er objektiv.

 

Du kan for øvrig se det ovenstående innlegget mitt, der jeg angriper "the many g0d" sin analogi med doping i idretten. Tror det skal hjelpe deg så meget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Off topic er fjernet, i henhold til retningslinjene punkt 1.

 

6 innlegg er fjernet, delvis på grunn av personangrep. Vi holder oss til en saklig og høflig debatt herfra. Har man andre innlegg som man mener ikke er i henhold til retningslinjene skal det rapporteres, ikke diskuteres i tråder.

 

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

 

Manager, 

Eksperter fra WADA oppdaget at Lance Armstrong dopet seg og han ble felt for det. Det du i praksis sier er at WADA skal legges ned og så skal publikum bestemme hvem som dømmes for doping gjennom avstemning.

Det er en selvfølge at mesteparten av fansen ikke tror en proffspiller jukser, de vet ikke hva de skal se etter.

 

La heller admins og folk som kan spillet ta de som jukser :)

Å sammenligne adminpanelet i Gamer.no med WADA er vel den verste sammenlignelsen du kan gjøre. Du har ingen kjennskap til hvem som sitter i adminpanelet, hvilke ferdigheter de innehar og hvilke forbindelser det er innad. Dette medfører følgelig at det er umulig å avgjøre om beslutningen er objektiv.

 

Du kan for øvrig se det ovenstående innlegget mitt, der jeg angriper "the many g0d" sin analogi med doping i idretten. Tror det skal hjelpe deg så meget.

Så flott at du kan noe om markedsføringsteori. Din påstand om at medier ikke skriver om positive dopingtester før både a- og b-prøve er testet er feil. Det gamer.no skriver henger på ingen måte ut den aktuelle spilleren. Mener du at VG, dagbladet, eller hvem det nå skal være henger ut en person når de skriver om en som blir tatt for doping/juks? Det er helt normalt at nyhetsselskaper lager artikler om dopingtatte utøvere. Når admins i telenorligaen har kommet frem til at en spiller er tatt for juks (uansett om denne avgjørelsen er riktig eller ikke) er det helt legitimt av gamer.no å lage artikkel om dette. Tror ikke VG pleier å gå gjennom de aktuelle tallene som kommer ut av dopingtester, men velger heller å høre på hva de som faktisk utførte testene sier. Det er akkurat dette gamer-redaksjonen har gjort.

 

La oss si at anken ikke går gjennom og storparten av de som følger cs støtter avgjørelsen - mener du fortsatt at disse artiklene ikke burde skrives?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å sammenligne adminpanelet i Gamer.no med WADA er vel den verste sammenlignelsen du kan gjøre. Du har ingen kjennskap til hvem som sitter i adminpanelet, hvilke ferdigheter de innehar og hvilke forbindelser det er innad. Dette medfører følgelig at det er umulig å avgjøre om beslutningen er objektiv.

 

Du kan for øvrig se det ovenstående innlegget mitt, der jeg angriper "the many g0d" sin analogi med doping i idretten. Tror det skal hjelpe deg så meget.

 

 

Du forstod ikke.

 

Publikum har ikke kompetanse til å oppdage om profesjonelle spillere jukser.

 

Da er det to alternativer:

 

1. La "eksperter" avsløre juksere.

2. I praksis tillate juks siden ingen kan bli tatt for det

 

Her stemmer jeg for alternativ nr 1.

 

Merk at det så godt som garanterer at det bannes spillere som publikum tror er uskyldig.

 

 

Hvis du vil argumentere for alternativ nr 2 - å i praksis tillate juks, så er det forståelig. Flere store turneringer velger denne linjen for å ikke komme på kant med publikum, de tillater i praksis juks sålenge publikum ikke oppdager det. Poenget med turneringer er å tjene penger og da skal publikum underholdes ikke plages.

 

 

Demoen av spillet til Radi ligger tilgjengelig for alle og enhver og der er det bevis på juks, men du har et poeng i at det kan likevel ha vært feil reaksjon å banne spilleren, for juks bør kanskje tillates i turneringer for å unngå negativ omtale og bulk i siden på omdømmet.

 

Jeg er ikke PR-ekspert og kan ikke svare for hvor lenge organisator bør vente med å avsløre at noen er tatt for juks, men jeg ser argumentene for at det kanskje heller bør legges lokk på og ignoreres.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Publikum har ikke kompetanse til å oppdage om profesjonelle spillere jukser.

 

Idiotisk utsagn. Publikum kan ha bedre kompetanse til å oppdage eventuellt juks en de som skal dømme/sjekke. I en dopingsak så kan det godt hende at verdens fremste dopingprofessor sitter på tribunen.

 

Ikke det at det nødvendigvis er tilfelle i denne saken. Jeg håper på at de med desidert best kompetanse er dommerne.

Lenke til kommentar

"Innocent until proven guilty"

 

Så i denne saken er beviset fra en demo nok til å bannlyse en spiller fra Telenorligaen på grunnlag av noen rare moment. Lurer på hvordan det hadde gått om fks. at Flusha og Fallen ble manuelt bannet for juks på grunnlag av noe shady de hadde gjort i en demo, tror vi ikke hadde hatt en pro-scene da lenger om man ble utestengt så lett for noe så lite, som Radi har blitt i denne saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Publikum har ikke kompetanse til å oppdage om profesjonelle spillere jukser.

 

Idiotisk utsagn. Publikum kan ha bedre kompetanse til å oppdage eventuellt juks en de som skal dømme/sjekke. I en dopingsak så kan det godt hende at verdens fremste dopingprofessor sitter på tribunen.

 

Ikke det at det nødvendigvis er tilfelle i denne saken. Jeg håper på at de med desidert best kompetanse er dommerne.

 

Selvfølgelig kan det være noen med peiling som ser på kampen men flertallet av publikum vil ikke oppdage jukset.

 

Jeg skrev ikke at utelukkende admins burde se etter juks men "eksperter", det vil si folk som blant annet meg som også er publikum.

 

Jeg kunne gjerne blitt "dopingjeger" for en norsk turnering, og jeg kunne gjort det gratis siden jeg har genuin interesse for det og bruker mye tid på å lete etter juks i demoer.

 

Phavela, Flusha kan ha fått en advarsel, jeg vet ikke om han jukser nå lengre men han gjorde det før. Eventuelt så har han byttet cheats til noe bedre som er vanskeligere å avsløre.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

1. La "eksperter" avsløre juksere.

2. I praksis tillate juks siden ingen kan bli tatt for det

3. Anticheat

 

Tror du WADA tiltaler folk for doping uten 100% sikre prøver for det? Siden vi allerede er inne på den værste sammenligningen noensinne så kan jeg videreføre den, tror du de går gjennom vod av skirennet og ser at ferdighetene til Northug i sprinten er for god til å være sant, og dermed dopingdømmer han? 

 

Fakta er at cheats idag er blitt så jævlig komplisert at å banne på demo grenser til ren idioti.

Endret av Slettet-GlDE6z
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

 

Dette er vel heller en guide på hvordan man ikke skal opptre som en admin i en turnering i regi av et stort selskap som Telenor. Internasjonal PR rundt saken er til stede, og kommentarene er ikke nådige. Situasjonen har eskalert i omfang, og dette er et stort PR-nederlag for Gamer.no.

 

Reverseres ikke utestengelsen, anbefales det at samtlige sender mail til sponsor, Telenor, og forteller hvordan noen få individuelle på toppen sitter og regjerer og ødelegger merkevaren så til de grader.

 

Regner med de i toppen ikke er så tøffe lengre når selveste Telenor kommer på banen og fjerne støtten, da sitter vel adminene kun igjen med "Ligaen".

Det er åpenbart at du ikke innehar ferdighetsnivået til å vurdere hva som faktisk skjer og hva som er vanlig å gjøre i visse situasjoner. Tenker at du kan slutte å lire av deg slike tåpelige kommentarer mot gamer.no. "Internasjonal PR" = norske unger som poster på reddit som heller ikke er god nok til å vurdere demoer

 

 

Er det her fakenick eller troller du? Ufattelig at en spiller som har peiling er så bastant som du er, historie inn i bilde eller?

 

Var bokstavlig talt en ting i hele matchen som var super fishy og hvor det er helt umulig å skjønne tankegangen til Radi(Cache upper peek). Bedre spillere har gjort dummere ting og lyktes med det før. Ingen kommer til å argumentere mot at Radi gjør en del rart i matchen, men er ikke mye av det de tjener på for å si det sånn.

 

Grande hadde vel 5x flere suspekte frags enn Radi i matchen, cheater han også da eller? Rart hvordan alle disse folka som hevder seg i toppen(fra norge) på både esea og faceit over lengre tid plutselig alle skal cheate og ende opp på samme lag. Er det hele en konspirasjon?

 

Hvordan rangerer du skillnivået til radi f.eks? Tror du det er umulig at han uten cheats kan dominere gamesa som han gjør vs Demise? Tror du overvurderer norsk cs mann.

Endret av Carew
Lenke til kommentar

3. Anticheat

 

Tror du WADA tiltaler folk for doping uten 100% sikre prøver for det? Siden vi allerede er inne på den værste sammenligningen noensinne så kan jeg videreføre den, tror du de går gjennom vod av skirennet og ser at ferdighetene til Northug i sprinten er for god til å være sant, og dermed dopingdømmer han? 

 

Fakta er at cheats idag er blitt så jævlig komplisert at å banne på demo grenser til ren idioti.

Anti-cheat fungerer ved å lete etter kjent programvare. Hvis jeg lager en cheat da må de som lager anti-cheat å tak i filen min for at de skal legge den til sine filtre.

Her har jeg flere muligheter, jeg kan holde cheaten for meg selv slik at den aldri noensinne blir oppdaget.

Eller jeg kan selge den for titusenvis av kroner slik at de som kjøper den også holder den for seg selv. Skulle den derimot bli avslørt endrer jeg bare koden litt og kompilerer på nytt og jeg har et "nytt" program.

Cheaten har selvsagt ingen GUI det ville gjort den enkel å oppdage, du stiller den inn i en config-fil.

 

Du kan derfor ha så mye anti-cheat du bare vil men det tar ikke proffene. Den eneste måten å ta de på er gjennom demoer.

Men selv da klarer du bare å ta åpenbare tilfeller slik som Radi som ikke engang hadde stilt inn offset. Hvis spilleren som jukser tabber seg ut da kan du ta han på det, men i utgangspunktet så er disse cheatsene laget spesielt for å være vanskelige å oppdage.

 

Jukserne vil alltid ligge et hode foran og CS er og blir et spill for juksere, spesielt på toppnivå.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Så flott at du kan noe om markedsføringsteori. Din påstand om at medier ikke skriver om positive dopingtester før både a- og b-prøve er testet er feil. Det gamer.no skriver henger på ingen måte ut den aktuelle spilleren. Mener du at VG, dagbladet, eller hvem det nå skal være henger ut en person når de skriver om en som blir tatt for doping/juks? Det er helt normalt at nyhetsselskaper lager artikler om dopingtatte utøvere. Når admins i telenorligaen har kommet frem til at en spiller er tatt for juks (uansett om denne avgjørelsen er riktig eller ikke) er det helt legitimt av gamer.no å lage artikkel om dette. Tror ikke VG pleier å gå gjennom de aktuelle tallene som kommer ut av dopingtester, men velger heller å høre på hva de som faktisk utførte testene sier. Det er akkurat dette gamer-redaksjonen har gjort.

 

La oss si at anken ikke går gjennom og storparten av de som følger cs støtter avgjørelsen - mener du fortsatt at disse artiklene ikke burde skrives?

Det faktum at du åpenbart ikke evner til å forstå og tolke en simpel artikkel er for meg helt utrolig. Artikkelen ble vinklet på en måte som satte spilleren i et utrolig dårlig lys. Jeg tror vi kan enes i at artikkelforfatters intensjon var å opplyse, men formuleringene i artikkelen går vekk fra å kun opplyse til å nærmest legge opp til et angrep på karakteren. Dette er det vi kaller karaktermord.

 

Det er veldig synd at du enda ikke har forstått bakgrunnen og forklaringen på analogien, men jeg kan fint prøve igjen. Du har rett i at nyhetsaktører kan skrive om dopingtatte utøver, men dette gjøres kun hvis det foreligger en A-prøve. Hvis denne er positive, så skildres saken, og antidopingbyrået tester B-prøven. Hvis sistnevnte prøve også er positiv er utøveren skyldig i doping.

 

I denne sak valgte Gamer.no-redaksjonen (påstås å være uavhengig fra Gamer.no-administratorene for TL) å skrive en sak vedrørende jukseMISTANKER fra motstanderen. På dette tidspunkt har ikke Gamer.no analysert demoene, og følgelig er dette kun en artikkel om at motstander mistenker at spilleren jukser. Dette er feil måte å gå frem på av Gamer.no. Går vi tilbake til analogien din, så ser vi jo ikke at eksempelvis Tv2 skrive om at Alexander Kristoff tror at Chris Froome jukser (doper seg), fordi Kristoff tapte for Froome i en spurt. Nei, avisene drives mer profesjonelt og fremgangsmåten og journalistikken er således mer korrekt utført.

 

Poenget her er at Gamer.no har tatt seg friheten av å drive karaktermord uten grunn. Hadde dette vært drevet profesjonelt, så hadde ikke den første artikkelen fått sirkulere på nettstedet. Istedenfor hadde de samlet alt i en artikkel, der også kjennelsen fremgår.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Du forstod ikke.

Publikum har ikke kompetanse til å oppdage om profesjonelle spillere jukser.

 

Da er det to alternativer:

 

1. La "eksperter" avsløre juksere.

2. I praksis tillate juks siden ingen kan bli tatt for det

 

Her stemmer jeg for alternativ nr 1.

 

Merk at det så godt som garanterer at det bannes spillere som publikum tror er uskyldig.

 

 

Hvis du vil argumentere for alternativ nr 2 - å i praksis tillate juks, så er det forståelig. Flere store turneringer velger denne linjen for å ikke komme på kant med publikum, de tillater i praksis juks sålenge publikum ikke oppdager det. Poenget med turneringer er å tjene penger og da skal publikum underholdes ikke plages.

 

 

Demoen av spillet til Radi ligger tilgjengelig for alle og enhver og der er det bevis på juks, men du har et poeng i at det kan likevel ha vært feil reaksjon å banne spilleren, for juks bør kanskje tillates i turneringer for å unngå negativ omtale og bulk i siden på omdømmet.

Jeg er ikke PR-ekspert og kan ikke svare for hvor lenge organisator bør vente med å avsløre at noen er tatt for juks, men jeg ser argumentene for at det kanskje heller bør legges lokk på og ignoreres.

Her tror jeg vi er inne på vidt forskjellige tema. Jeg blander ikke juksingen til Radi inn, da det ikke er min oppgave å avgjøre dette. Hadde det vært opp til meg så hadde han vært under revisjon og ikke direkte utestengt ut i fra de bevisene som foreligger per dags dato. Det jeg simpelthen påpeker er at sulamitten fram til nå ikke er forsvarlig håndtert av Gamer.no. Her ser man karaktermord av en person, svak bedømmelse av demoene, samt dårlig beslutningstaking.

 

Når det gjelder dine momenter, så er jeg for så vidt enig i det du skriver. Ingen av alternativene løser imidlertid problemet med juks.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Å ha han under revisjon eller under granskning ville ikke løst noenting, du bare utsetter utestengelsen.

Du kan si at kanskje publikum føler beslutningen ble tatt forhastet og at det derfor ville vært større aksept for utestengelsen om de ventet en uke eller måned med å publisere "dommen", det er mulig.

Men det er interessant problemstilling, hva gjør du når du vet noen jukser men publikum tror de er uskyldig?

 

Her er en blind sjakkspiller som ble dømt for juks etter å ha vunnet Landsturneringen 2015 TV2 Chess International.

http://mattogpatt.no/2016/01/23/sjakkeksperter-slik-bor-juksetesten-av-bjornsen-gjennomfores/

Her var det mange som trodde han var uskyldig, han ble også kontrollert for juks flere ganger og "renvasket" hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...