Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øresus/tinnitus


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt det i 11 år nå. Det første året sleit jeg veldig med det. Så klarte jeg å gjøre det verre på Roskilde for 3-4 år siden. Også den gangen tok det rundt ett år før jeg vente meg til den forverrede pipingen. Tror kanskje det fører til at jeg orker litt mindre. Men det er utrolig hva kroppen venner seg til, og nå tenker jeg generelt ganske lite over det. Eneste er at jeg har litt vaner som å la kjøkkenvifta stå på, la vannet renne lenger enn nødvendig, sove med vifteovn eller vanlig vifte, osv. At jeg underbevisst hele tiden liker å ha lyder i bakgrunnen.

 

Var på utredning. Eneste som ble gjort var at de sjekket hørselen min (som var og er normal). Og kom med noen generelle tips, samt fikk tilbud om en lydpute fra NAV for å hjelpe meg med å sove. Men da har man jo idag smarttelefoner med Spotify eller apper som Nosli (kan sette sammen egne "nøytrale" lyder).

Lenke til kommentar

 

Noen som har erfaring med tinnitus ? Har fått det nå nylig og det er et helvete kort og godt. Spesielt nattesøvnen lider mye.  Høy, tynn tone i hodet hele tiden, noen ganger mest konsentrert om det ene øret. Noen som vet hva en tinnitusutredning går ut på ?  Noen som har erfaring med å leve med tinnitus ?

 

Anonymous poster hash: c4676...26a

 

 

Jeg har levd med det hele livet, og er nå 34 år. Jeg tenker ikke over det. Hvis jeg hører etter så kan jeg høre det, men så bare lar jeg være å høre etter da. Av og til endrer tonen frekvens, og da blir jeg litt satt ut ett minutt eller to men så merker jeg det ikke lenger.

Lenke til kommentar

 

 

Har du vondt i kjeveleddet, klikking, mye hodepine?

Nei, men har hatt mye vondt i nakken, og stramminger i muskulatur i ansiktet.  Vondt akkurat i overgangen mellom nakke og hodeskalle. Og noen ganger klikker/knitrer det akkurat der. 

 

Beskriv strammingen i ansiktet nærmere.

 

Litt vanskelig å beskrive, men generelle spenninger i lepper og kinn, som går litt i perioder.  Lurer litt på om det kan stamme fra nakkeproblemene, forstuet nakken for noen år tilbake, fikk nummenhet i fingre som har gått tilbake, men som kommer og går litt det også. Kan det ha utspring i nakken ?  

Lenke til kommentar

Har hatt mild tinnitus så lenge jeg kan huske, men i det siste har det blitt verre. Det er vanskelig. Men jeg har blitt vant til det før, og blir nok vant til det igjen. Kronisk tinnitus anses per dags dato for å være "uhelbredelig" ("vi har ikke funnet ut av det enda"), men det ser ut som om forskningen er inne i et aldri så lite paradigmeskifte, hvor fokus går fra ørene til hjernen (hvor jo lydopplevelsen faktisk finner sted). Å helbrede ødelagte ører er urealistisk per dags dato, det er nok lettere å påvirke hjerneplastikken til å slutte med tullet.

 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det i over et år. De første månedene var tunge, men nå tenker jeg ikke så ofte over det lenger. Det kan også gå f.eks 30 - 45 minutter uten at jeg hører den, noe som var utenkelig i begynnelsen.

 

Legene fant ikke ut hvorfor jeg hadde det, og jeg hadde normal hørsel på audiogrammet. Men de tester bare opp til 8khz og en eventuell hørsesskade kan jo ligge i høyere frekvensområder.

 

En annen hyppig teori er jo at hørselstapet er så lite at det ikke gir utslag på en vanlig hørselstest, men at det likevel er der. Som kompensasjon så skrur hjernen opp bakgrunnsstøyen for å dekke frekvenstapet, og bakgrunnsstøyen du hører er tinnitus. Man spekulerer jo i at de lydene du hører er de frekvensområdene som er tapt.

 

Hvis det er hjernen som lager disse lydene så må man jo finne noe som kan blokkere signale før de når den bevisste delen av hørselssenteret i hjernen?

 

Men det kan sikkert være mange flere årsaker også. Det er egentlig en litt interessant lidelse dette.


Anonymous poster hash: bdd2e...adc



Anonymous poster hash: bdd2e...adc
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt det i over et år. De første månedene var tunge, men nå tenker jeg ikke så ofte over det lenger. Det kan også gå f.eks 30 - 45 minutter uten at jeg hører den, noe som var utenkelig i begynnelsen.

 

Legene fant ikke ut hvorfor jeg hadde det, og jeg hadde normal hørsel på audiogrammet. Men de tester bare opp til 8khz og en eventuell hørsesskade kan jo ligge i høyere frekvensområder.

 

En annen hyppig teori er jo at hørselstapet er så lite at det ikke gir utslag på en vanlig hørselstest, men at det likevel er der. Som kompensasjon så skrur hjernen opp bakgrunnsstøyen for å dekke frekvenstapet, og bakgrunnsstøyen du hører er tinnitus. Man spekulerer jo i at de lydene du hører er de frekvensområdene som er tapt.

 

Hvis det er hjernen som lager disse lydene så må man jo finne noe som kan blokkere signale før de når den bevisste delen av hørselssenteret i hjernen?

 

Men det kan sikkert være mange flere årsaker også. Det er egentlig en litt interessant lidelse dette.

Anonymous poster hash: bdd2e...adc

 

Anonymous poster hash: bdd2e...adc

 

 

 

Selv bruker jeg ekstremt mye tid på dette, siden jeg har en nær relasjon med tinnitus, og er selv vitenskapsmann.

 

Tinnitusfenomenet oppstår gjerne ved en eller annen for for hørselsskade eller hørselstap. Et vanlig audiogram klarer ikke å finne annet enn grensenivået (terskel) for hvilke lyder vi kan høre, men ikke om det indre øret har en skade.

 

Veldig nylig er det kjent at mange personer som har vanskelig for å høre i støyende omgivelser, eller hvis folk ikke snakker rett til dem. De kan ha normalt audiogram, men fortsatt hører de ikke hva folk sier. Dette har en forklaring, og tilstanden kalles cochlear synaptopati (hidden hearing loss). Dette er et eksempel på en tilstand som ikke kan detekteres av en normal hørselstest - audigrammet kan være helt fint.

 

En hørselsskade kan være så liten, at den ikke slår ut på audiogram, men allikevel vil hjernen merke at "noe" signal mangler. Nervesystemet er ekstremt kompleks, og den minste lille forandring på alle nervebaner, kan gi ubalanse, og andre deler kan "kompensere" ved forandring på nervebaner - de kan bli hypersensitive eller fyre spontane nerveimpulser - her oppstår tinnitus.

 

For å sammenlikne, så har vi flere smertesykdommer som vi ikke kan forklare. Mange sliter med kroniske smerter som ikke kan behandles. Dette kan være til sammenlikning, hvor det er den komplekse sammensetningen og "samarbeidet" mellom nervebaner som er i ubalanse, og gjøre noen nevroner mer sensitive enn andre, og noen nevroner produserer nerveimpulser nærmest spontant.

 

Den linken jeg postet (youtube-filmen), er en ny behandlingsmetode som kommer. Denne går rett på de hyperaktive nevronene og finner måter å redusere denne hyperaktiviteten på. Denne behandler IKKE underliggende åsak (eks. hørselsskade, nedsatt hørsel, otosklerose, cochlear synaptopati, menieres sykdom etc.), men behandler symptomet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette lukter snakeoil, i likhet med absolutt alle andre "kurer" man finner rundt på weben...  

 

Anonymous poster hash: cdebc...d20

 

 

Hvis du referer til linken jeg posta, så er ikke dette snakeoil... Futurism publiserer ikke snakeoil, kun vitenskapelig materiale (https://futurism.com/videos/use-your-thoughts-to-control-tinnitus-with-this-implant/?src=featured).

 

Denne måten å behandle tinnitus på, har i lang tid vært på pre-klinisk nivå og ikke brukt på pasienter med tinnitus, men det ser ut som det etterhvert kan nå klinisk praksis, da blir det spennende å se om dette har den virkningen det er håpet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...