Gå til innhold

Samsung har problemer med Nougat-oppdateringen sin


Anbefalte innlegg

Gikk fra HTC One M8 til Samsung S7 rett før jul, grunnen til at jeg måtte bytte var at One M8 ikke tålte et batteribytte pga. dekselet. Før var Sense ubrukelig og irriterende, nå så er det ikke så mye Sense igjen og det er ganske lett og fint. I tillegg til at HTC lar deg åpne telefonen selv for andre roms.

 

Samsung har TouchWiz.. dette må være noe av det styggeste og mest irriterende som eksistere i Android. Jeg kommer aldri til å skaffe meg en Samsungtelefon igjen, som også er stappet med proprietær hardware.

 

Venter bare på at LineageOS blir lansert og stabilt nok til å flashe min S7. Telefonen er forsåvidt relativt stygg og, sammenliknet med toppmodellene til HTC. Batteriet i S7 er langt i fra godt nok, mye dårligere enn forventet.

 

At de bruker 100 år på å oppdatere software gjør det heller ikke bedre.

 

</rage>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På et generelt grunnlag, så vil jeg påstå at det er ikke mindre enn skandaløst at Samsung i Norden er nødt til å teste alt på nytt etter programvaren er ferdig utviklet pga noen småendringer på samtale. Betautgaven var 7.1(.1?) og har fungert siden desember. Jeg fatter ikke hvorfor Samsung i Norden da trenger minst 3 måneder på å teste 7.0. Har de glemt å designe testene side til etter Nougat-oppdateringen ble sluppet til de store markedene?

 

Det er utrolig at Samsung klarer å pushe ut nye telefoner årlig med den testpraksisen der ...

 

Edit: en annen irriterende greie: Note 4 har fått januaroppdateringen fra Google. S7E har fremdeles desemberoppdateringen. Hvorfor i all verden blir en 2 1/2 år gammel telefon prioritert foran årets topptelefoner?

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk fra HTC One M8 til Samsung S7 rett før jul, grunnen til at jeg måtte bytte var at One M8 ikke tålte et batteribytte pga. dekselet. Før var Sense ubrukelig og irriterende, nå så er det ikke så mye Sense igjen og det er ganske lett og fint. I tillegg til at HTC lar deg åpne telefonen selv for andre roms.

 

Samsung har TouchWiz.. dette må være noe av det styggeste og mest irriterende som eksistere i Android. Jeg kommer aldri til å skaffe meg en Samsungtelefon igjen, som også er stappet med proprietær hardware.

 

Venter bare på at LineageOS blir lansert og stabilt nok til å flashe min S7. Telefonen er forsåvidt relativt stygg og, sammenliknet med toppmodellene til HTC. Batteriet i S7 er langt i fra godt nok, mye dårligere enn forventet.

 

At de bruker 100 år på å oppdatere software gjør det heller ikke bedre.

 

</rage>

Lineage og Resurrection Remix er det bare til å teste ut allerede. Jesec og Fevax har gjort en super jobb.

Bruker RR allerede?

Lenke til kommentar

Fungerer på min telefon != fungerer på alle telefoner.

 

Note 7 fungerte og helt fint på laben. Så kom den i butikker og den tok fyr. Ooooops. Skulle testet mer.

 

Et halvt år senere:

 

"Hvorfor tester Samsung så mye, det funker jo helt fint!"

 

 

????

Du sammenligner epler og pærer. 

 

At Note 7 brant opp skyldes at telefonen var feildesignet. Batteriet hadde ikke nok plass å ekspandere på enkelte telefoner. Det er ikke noe en SW-oppdatering ville fikset.

 

Nougat-oppdateringen har vært i betatesting siden i fjor høst og var oppe i v7.1 før de avsluttet betaen i starten/midten av desember. Den har vært testet vesentlig mer omfattende enn tidligere oppdateringer fra Samsung. I utgangspunktet trodde publikum og aviser at brukerne da skulle få 7.1 i januar fordi Samsung mente oppdateringen skulle komme da. Det brukerne i enkelte land derimot fikk var 7.0, som først måtte trekkes på grunn av en feil før den ble publisert på nytt med feilretting. 

 

Det mange, meg selv inkludert, da lurer på er:

* hvorfor ble 7.0 betatestet og funnet i orden, for så å feile i prod?

* hvorfor ble 7.0 oppgradert til 7.1 i betatesten hvis brukerne uansett ikke skulle få 7.1? 7.1 fungerte for øvrig også bra i betatesten.

* hvorfor har ikke Samsung i Norden testet 7.0 da den var på betastadiet i fjor høst? At de ikke blir klare før tidligst i mars bør være et signal om at de ikke har startet testingen før 7.0 ble offisielt sluppet til andre land. Hvis dette ikke er tilfelle, bør de kommunisere hvorfor de ikke klarer å teste raskere - for da bruker de unormalt lang tid på å teste små endringer som er tilpasset Norden.

* hvorfor klarer ikke Samsung å slippe en oppdatering til samtlige ulåste enheter (slik Apple og Microsoft klarer)? Samsung i Norden tester ikke noe som er unikt for Samsung-brukere.

 

Det gir absolutt ingen mening at Samsung skal gjøre oppdateringsprosessen så komplisert som den er ved å ha bokstavelig talt hundrevis av ulike bygg spesialtilpasset hvert marked.

 

For å ha testdefinisjonene i orden:

Betatesting = testing på brukerens egne enhet/lokasjon

Før dette blir software testet inhouse av egne profesjonelle testteam, slik at man avdekker alvorlige avvik før man slipper SW til uerfarne brukere.

Lenke til kommentar

Ikke samme type test, men likevel så går det på testrutiner. Samsung har hatt launch av Android versjoner før med en del problemer. Så åpenbart vil de heller teste ekstra lenge enn å ha feil og problemer ved launch. 

 

Hvorfor fungerte 7.0 i test hos Sony og så fungerte den ikke? Folk som ikke selv har drevet med slik har ikke så mye mulighet til å vite det, men slike ting er ekstremt vanskelige. Du kan teste på alle enhetene dine og slik, men brukerne av telefonen din har gjort forskjellige ting med telefonene sine. Som slår ut i helt merkelige feil, for en gruppe. Det kan slippe gjennom alle tester. Se og Apple som er veldig gode på SW, og har mye mer ett system. Feil, feil, feil hver gang de kommer med nytt OS, men det gjelder nesten aldri alle. 

 

Du er klar over at Norden sannsynligvis bare har lavere prioritet?

 

Du vet at det blir feil å sammenligne med MS og Apple. MS og Apple eier OSet. Samsung eier ikke Android.

 

Samsung i Norden kan fint teste ting som er unikt for Samsung brukere. Eksempelvis Samsung Pay.

 

Du vil ikke ha ulike bygg basert på region? Så du vil ha russisk, kinesisk, tysk, fransk osv menysystemer lagret på telefonen, bare deaktivert? Du er klar over hvor mye plass det tar? Wi-Fi tale ville heller ikke kommet, fordi vi skulle da brukt et internasjonalt build. Du er og klar over at Samsung selger ulike modeller av S7? Eksempelvis Exynos/SD820 modeller. De _kan_ ikke kjøre samme build. 

 

Jeg regner med at du er klar over det, men Samsung kjører en annen stil enn Apple f.eks. De kjører og en annen stil enn Sony f.eks.  Samsung er selskapet som har mest egenutviklet, og mest spesielle versjonen av Android. Det er fordeler/ulemper med Samsung sin (langt ifra stock Android), OnePlus (Veldig nær stock), Google (stock) og Apple (mobiler og OS, som Google). Hvis ditt største mål i livet er å ha den nyeste Android versjonen så forstår jeg egentlig ikke hvorfor du ville kjøpe Samsung. Det kommer aldri til å skje. Samtidig har Samsung telefoner mye som en Pixel eller en iPhone ikke har. 

 

Folk forstår ikke at for Samsung så er TouchWiz versjonen det som er viktig, ikke Android versjonen. Og folk har et merkelig bilde der de tror at om de ikke har nyeste Android så tar det lang tid før de får oppdateringer. Folkens, det er TouchWiz oppdateringene som har noe å si. Og sikkerhetsoppdateringer fra google play.  Vet ikke hvorfor jeg gidder en gang. Alle går bare på settings i telefonen og ser på versjonnummer på Android. Selv om telefonen er HELT lik så er det viktig at versjonnummeret er veldig nytt. Det er ingen som tenker på hva de faktisk får med den nye versjonen. Alle vil bare ha nytt tall. Derfor selger Samsung fortsatt utrolig godt blant folk som ikke er masse på forum. De ser telefonen for hva den er, og går ikke i innstillingene for å finne ut om den er bra eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et liite knippe her som er inne på noe som veldig fort glemmes, både av de vel Android-kyndige og den mer "gjennomsnitllige bruker" likt.

 

1. Overgangen fra Marshmallow til Nougat innebærer temmelig massive endringer "under panseret". Noen nevnte er retur med en mer sømløs, og native OS-støtte for multitasking/multiwindow, samt "portable" apps (kunne kjøre apps uten installasjon), sømløse, løpende oppdateringer av Android, helt ny API etc mm. Det er mange "mindre" endringer kosmetisk, men pga TouchWiz er det liten vits å gå inn på dette.

 

2. En clean flash av en ny Android-versjon er som oftest en grei affære å ha med å gjøre. Men majoriteten av brukerne blir ikke å gjøre noe clean flash, ikke "gjenopprette fabrikkoppsett" engang. Det forventes at en "dirty opgrade" skal fungere (relativt) sømløst.

 

3. TouchWiz. Samsung har en av de mest ekstensivt modifiseringene av launcher og framework som er på mainstream-markedet. Samsung trenger derfor naturligvis en god del tid for at del 1, 2 og 3 skal klaffe og klaffe godt, sammen. Etter ryktet blei sverta med Note 7-affæren, tror jeg ikke Samsung ser seg råd til å rulle ut en buggy oppgradering av siste "flaggskip".

 

4. Mange nasjoner, operatører osv - har forskjellige løsninger, protokoller og implementeringer for sine mobilnett og operatør-baserte tjenester som f.eks. VoLTE og VoWiFi. Der er det i veldig mange tilfeller, langt fra "one size fits all" for baseband-versjonen.

Lenke til kommentar

Sony xperia har fått ikke noe problem der . Samsung klarer ikke og leverer

 

Nja, verken min Z5 eller Z4 Tablet har fått enda. Ble sluppet for 3 uker siden, men trukket tilbake igjen fort som fy da de fant problemer med dem. Men NÅ virker det som at det er på vei igjen... Man kan ikke bare si at Xperia har fått! Visse modeller har fått, men absolutt ikke alle!

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du er klar over det, men Samsung kjører en annen stil enn Apple f.eks. De kjører og en annen stil enn Sony f.eks.  Samsung er selskapet som har mest egenutviklet, og mest spesielle versjonen av Android.

Med tanke på alle som klager over TouchWiz kan det se ut til at Samsung ville hatt fordeler av å droppe hele greia. Færre klager, raskere oppdateringer.

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at du er klar over det, men Samsung kjører en annen stil enn Apple f.eks. De kjører og en annen stil enn Sony f.eks.  Samsung er selskapet som har mest egenutviklet, og mest spesielle versjonen av Android.

Med tanke på alle som klager over TouchWiz kan det se ut til at Samsung ville hatt fordeler av å droppe hele greia. Færre klager, raskere oppdateringer.

 

Med tanke på hvor mye Samsung selger sammenlignet med de andre, så ville det vært merkelig å endre telefonene sine så mye? Salgstall sier mer enn hva noen på forum gjør.

 

Mange som klager på Apple og, og sier iOS ikke er bra. De burde kanskje vurdere å droppe hele greia og bare kjøre Android? Men av de som klager på TouchWiz og iOS, er det ikke mange som driver med rooting av Android og slikt? Tech-entusiaster har ofte forskjellig syn på hva som er bra i forhold til "mainstream". Samsung er "mainstream", ikke overraskende at ikke tech-entuasiaster ikke er fornøyde.

Lenke til kommentar

Kom en oppdatering på min S6 i kveld. Er dette Nougat?

Instillinger -> scroll helt ned -> Om enheten -> Scroll litt ned:

 

"Android versjon"

Om det står 7.0 har du Nougat, men sannsynligvis har du samme versjon som du hadde før. 

 

Jeg hadde en oppdatering som brukte halve batteriet på download og install, på altså 500 MB ca. Fortsatt samme Android versjon. Så ifølge folk på forumet så "var det ikke en oppdatering" da, men det var en oppdatering. Er nok mest bare fikser, optimalisering osv hvis du ikke merker noe som er forskjellig. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg regner med at du er klar over det, men Samsung kjører en annen stil enn Apple f.eks. De kjører og en annen stil enn Sony f.eks.  Samsung er selskapet som har mest egenutviklet, og mest spesielle versjonen av Android.

Med tanke på alle som klager over TouchWiz kan det se ut til at Samsung ville hatt fordeler av å droppe hele greia. Færre klager, raskere oppdateringer.

 

Med tanke på hvor mye Samsung selger sammenlignet med de andre, så ville det vært merkelig å endre telefonene sine så mye? Salgstall sier mer enn hva noen på forum gjør.

 

Mange som klager på Apple og, og sier iOS ikke er bra. De burde kanskje vurdere å droppe hele greia og bare kjøre Android? Men av de som klager på TouchWiz og iOS, er det ikke mange som driver med rooting av Android og slikt? Tech-entusiaster har ofte forskjellig syn på hva som er bra i forhold til "mainstream". Samsung er "mainstream", ikke overraskende at ikke tech-entuasiaster ikke er fornøyde.

 

Men selger Galaxy S bra på grunn av eller på tross av TouchWiz? Jeg tror det sistnevnte.

 

Jeg har ikke sett mange som klager over at iOS ikke er bra. Derimot nevner jo nærmest enhver anmeldelse av Samsung-telefoner TouchWiz som noe mulig negativt.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du må lese gjennom anmeldelser litt nøyere. Samsung har eller gjennom årene gjort mye endringer på touchWiz på punkter som folk klagde på. Jeg føler at de fleste som klager nå gjør det fordi det liksom er slik. Akkurat som at folk mener Apple er utrolig overpriset, og at AMD er bedre value. Det var slik før, og da har folk et bilde av et slik er det fortsatt, selv om det beviselig er feil.

 

Jeg lurer ellers på hvorfor noen skulle kjøpt Samsung om OSet deres var det dårligste. Det er rimelig viktig på en telefon. Og de aller aller fleste vet ikke hva specs er, så om Samsung sine er toppspekket, så har det lite å si for de fleste, fordi det eneste de vet er at selgeren eller en venn sa den var best.

 

Jeg tror nok det er du som må komme med overbevisende argument eller bevis for at de selger bra på tross av TouchWiz. Det åpenbare her er at TouchWiz er en av faktorene hvorfor de selger bra.

 

Ellers har jeg sett Sense fått mye skryt i masse anmeldelser, hvordan går det med Sense og HTC nå? Eller, hvor lenge har de igjen før de er ute og noen kjøper opp navnet?

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Har sluttet med å være oppslukt av nyeste av det nyeste versjon med kosmetisk forbredelse, kommer når det kommer. Vi får ikke noe hyggeligere meldinger, samtaler etc...

 

Helt enig! Har vært med Android gjennom mange oppdateringer. Hver gang hører man om den revolusjonerende neste som kommer ut. Så kommer oppdateringa, og man sitter der og trekker på skuldrene. Hva var så forskjellig fra den forrige? 90% av brukerne vil ikke se noen annet enn en liten kosmetisk forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...