Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til feilsøking av dynamo/batteri


Anbefalte innlegg

Hei, 

For ei uke siden begynte jeg å få start-problemer med min volkswagen caddy 2006-mod. Bilen kunne gå 1-2 døgn etter "fullading" og så vil den ikke starte. Da hadde jeg ingen lys i dashbordet. Målte spenning når bilen sto i ro: 12.6V, og så at spenningen hoppet ned til rundt 9V da jeg startet bilen, og gikk deretter opp til rundt 14.4V. Fant derfor ut at dynamoen fungerte som den skulle, og skiftet batteri. 

 

Det er her jeg mest sannsynlig har tuklet det til. Ved bytte opplevde jeg noe gnistring (uvisst fra hvor), men dette førte værtfall til at sikring til CD-spiller og vindusvisker (fremme) røk, og jeg fikk batteri-lyset i dashbordet. (Polene er korrekt koblet til). Dette er 75AH-batteri fra biltema som har blitt ladet opp med en batteri-lader som skal indikere når batteriet er fulladet. Denne sto på hele natten, men da jeg kom ut viste indikator på laderen at den ikke var fulladet, rart? Når jeg da måler, så viser den 12.98V når motoren er av, og 12.2V ved motoren på, dvs. dynamo-problemer(?). Kan dynamo-sikring (200A) ha røket ved bytte av batteri?

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mål spenning på begge sider av dynamo sikringen, det bør gi en klar pekepinn på om den er gåen eller ikke :)
Evt ta den ut, og bruk ohm funksjonen på multimeter.. Hvis denne viser kortslutning, så er sikringen hel.
Gir den ikke noe utslag er sikringen røket.

 

Og det er normalt at det gnistrer litt ved tilkobling av batteri, men det kan også ha sittet igjen litt spenning i enkelte komponenter i bilen, og hvis pluss kabelen da har kommet borti jord, så er det ikke noe rart at sikringene du nevnte har røket ;)

Lenke til kommentar

Mål spenning på begge sider av dynamo sikringen, det bør gi en klar pekepinn på om den er gåen eller ikke :)

Evt ta den ut, og bruk ohm funksjonen på multimeter.. Hvis denne viser kortslutning, så er sikringen hel.

Gir den ikke noe utslag er sikringen røket.

 

Og det er normalt at det gnistrer litt ved tilkobling av batteri, men det kan også ha sittet igjen litt spenning i enkelte komponenter i bilen, og hvis pluss kabelen da har kommet borti jord, så er det ikke noe rart at sikringene du nevnte har røket ;)

Tok den svarte rett på dynamoen, og den røde på begge sider. Vet ikke om dette er rett, sikkert ikke. Men fikk værtfall 4 V der som ledningen kommer opp, og 12 V på andre siden  :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...