Gå til innhold

Brygge? På engelsk..


RobertAllan

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har et lite spørsmål, jeg skulle hatt et ord eller 2 for å beskrive dette på engelsk..

 

Når jeg vokste opp var det en liten (les bittebitteliten) øy utenfor land, det var da en brygge-ting som gikk fra land ut til den "øya". Den var circa 25+ meter lang tror jeg.Om sommern var det alltid folk som sto der å fiska, mens vi unga lekte på "øya". Det er vel rett og slett en brygge, men iogmed at den var så lang og gikk fra øya til land og  den ikke var for båter eller lignende men heller for folk til å komme seg frem og tilbake sitter jeg og tenker kanskje det er et bedre ord eller beskrivelse jeg er på utkikk etter. Skulle hatt det på Engelsk, da jeg jobber med en tekst.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du leter etter "water walkway", søk på gooogle og sjekk bilder. De har ikke, så vidt jeg vet, et spesifikt ord for en slik bryggesak du tenker på. Det har vi vel ikke på norsk heller(?).

Du har nok helt rett i at det ikke finnes et spesifikt ord for dette på norsk heller ;) Poenget var bare at jeg skulle beskrevet stedet men brukt så få men treffende ord som mulig :) Ift "water walkway" så googlet jeg litt å tror du er inne på det her, de fleste ser ganske "kreative" ut med mangel på et bedre ord, men tenker jeg går for "simple water walkway" eller noe i den duren. Takk :)

Lenke til kommentar

I og med at den var så lang og gikk fra øya til land og  den ikke var for båter eller lignende men heller for folk til å komme seg frem og tilbake... kalles den en bro.

Definisjonen på en bro er nettopp at den er et byggverk laget for å krysse et vanskelig farbart område.

Ja du har helt rett, desverre blir (etter mitt skjønn) Bro/bridge et for vidt begrep i denne settingen. Lener fortsatt mot en "water walkway" selvom det muligens blir litt "feil." Men takk for svar

Lenke til kommentar

"In modern usage, a causeway is a road or railway on top [of] an embankment usually across a broad body of water or wetland"

 

Denne er da ikke på en "embankment"? Water walkway ser riktigere ut.

Trenger ikke være på en embankment (dvs fast og innfylt underlag) - det kan også være f.eks på påler. I jernalderen bygde man i myrene i Storbritannia slike kunstige gangveier av plank fra øy til øy, og disse kalles den dag i dag for causeways.

 

Se f.eks betydning nr 2 her: http://www.thefreedictionary.com/causeway

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann. Jeg har et lite spørsmål, jeg skulle hatt et ord eller 2 for å beskrive dette på engelsk..

 

Når jeg vokste opp var det en liten (les bittebitteliten) øy utenfor land, det var da en brygge-ting som gikk fra land ut til den "øya". Den var circa 25+ meter lang tror jeg.Om sommern var det alltid folk som sto der å fiska, mens vi unga lekte på "øya". Det er vel rett og slett en brygge, men iogmed at den var så lang og gikk fra øya til land og den ikke var for båter eller lignende men heller for folk til å komme seg frem og tilbake sitter jeg og tenker kanskje det er et bedre ord eller beskrivelse jeg er på utkikk etter. Skulle hatt det på Engelsk, da jeg jobber med en tekst.

 

På forhånd takk

I think the word "footbridge" is what you are looking for, at least that is the word we would use here in Ohio

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Footbridge

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...