Gå til innhold

Prøver å hjelpe en Average Joe med ny laptop (Billig og for kontorbruk)


Anbefalte innlegg

En kollega i 50 årene på jobben har spurt meg etter tips til ny laptop.

 

Han skal surfe, betale regninger og se youtube og streame sport liksom. Er det noe poeng å gå dyrere enn f.eks Acer Aspire E5-575 til 4000 kr? Etter å ha sjekket her litt virker det som 6-7000 kr er mer hva dere foretrekker. Men hvorfor?

 

256 GB SSD disk burde holde i massevis. 15.6" skjerm bør han være fornøyd med. Tipper han ikke har planer om å plugge den ut så mye, men 5-6 timer batteritid er jo ikke verst. Og den skal være relativt stille såvidt jeg forstår.

 

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/ACNXGE6ED050/acer-aspire-e5-575-15-6-barbar-pc-sort?scid=Pricecomparison2989

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Einaste grunn eg kan se til at han skal trenga noko betre enn det billegaste som finst med rett skjermstorleik er viss streaminga er i HD (pluss at 32 GB SSD som nokre av dei billegaste modellane har kan fort bli i minste laget viss ein treng litt forskjellig software til kontorbruk etc.)

Lenke til kommentar

Det kan være interessant og f.eks lese denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1759550 der en person har kjøpt, dog ikke en så veldig billig pc, men en pc med veldig svak CPU.

Jeg skjønner at folk ønsker å betale så lite som mulig for pcer, men man kjøper som oftes katta i sekken i dette prissegmentet. Utrolig svake prosessorer, dårlig hardware som svakt nettverkskort osv, gjør opplevelsen dårlig.

 

Kjenner mange som har angret veldig etter å ha kjøpt noe slikt, og så tar de kontakt med meg i ettertid, fordi de tror jeg kan gjøre underverker. Men det kan jeg ikke. En dårlig pc er en dårlig pc, ferdig snakket.

 

Man skulle tro at man ikke trenger allverden til Office, internet og streaming, men det krever faktisk litt.

 

Anbefal vennen til om å heller bruke 2-3.000 kroner ekstra og kjøp en pc som faktisk er kjapp. Det som driver prisen opp i rekordfart etter ca 7.000 er jo kombinasjonen av dedikert skjermkort og type i7 CPU, som selvsagt er overkill til slikt bruk,

Men en i5-7200U er nok en grei start. OG selvsagt SSD disk, og ja, FullHD er en veldig stor fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være interessant og f.eks lese denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1759550 der en person har kjøpt, dog ikke en så veldig billig pc, men en pc med veldig svak CPU.

Jeg skjønner at folk ønsker å betale så lite som mulig for pcer, men man kjøper som oftes katta i sekken i dette prissegmentet. Utrolig svake prosessorer, dårlig hardware som svakt nettverkskort osv, gjør opplevelsen dårlig.

 

Kjenner mange som har angret veldig etter å ha kjøpt noe slikt, og så tar de kontakt med meg i ettertid, fordi de tror jeg kan gjøre underverker. Men det kan jeg ikke. En dårlig pc er en dårlig pc, ferdig snakket.

 

Man skulle tro at man ikke trenger allverden til Office, internet og streaming, men det krever faktisk litt.

 

Anbefal vennen til om å heller bruke 2-3.000 kroner ekstra og kjøp en pc som faktisk er kjapp. Det som driver prisen opp i rekordfart etter ca 7.000 er jo kombinasjonen av dedikert skjermkort og type i7 CPU, som selvsagt er overkill til slikt bruk,

Men en i5-7200U er nok en grei start. OG selvsagt SSD disk, og ja, FullHD er en veldig stor fordel.

Burde vell her nevnes at den maskinen kjører Windows 10

 

Og at CPUen i førsteposten scorere ca dobbelt så mye i cpumark

Lenke til kommentar

 

Burde vell her nevnes at den maskinen kjører Windows 10

 

Og at CPUen i førsteposten scorere ca dobbelt så mye i cpumark

 

 

Litt forvirret, hvilken første post? I denne tråden, scorer pcen i førstepost 3837 i PassMark. I den tråden jeg linket til scorer den CPUen 1876. Så ja blir dobbelt det om det var det du mente. En i5 7200U score 4726 i PassMark.

Men CPU er jo en ting, men også kvaliteten på resten. Ved å øke bare litt i pris, får du bedre kvalitet.

 

Ellers vil jo selvsagt Chrome OS kjøre bedre på dårligere CPUer i forhold til Windows. Men de fleste foretrekker jo Windows da. Garantert en fyr på over 50 år. Hadde aldri fått mamma over til Chrome OS for å si det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Burde vell her nevnes at den maskinen kjører Windows 10

 

Og at CPUen i førsteposten scorere ca dobbelt så mye i cpumark

 

 

Litt forvirret, hvilken første post? I denne tråden, scorer pcen i førstepost 3837 i PassMark. I den tråden jeg linket til scorer den CPUen 1876. Så ja blir dobbelt det om det var det du mente. En i5 7200U score 4726 i PassMark.

Men CPU er jo en ting, men også kvaliteten på resten. Ved å øke bare litt i pris, får du bedre kvalitet.

 

Ellers vil jo selvsagt Chrome OS kjøre bedre på dårligere CPUer i forhold til Windows. Men de fleste foretrekker jo Windows da. Garantert en fyr på over 50 år. Hadde aldri fått mamma over til Chrome OS for å si det slik.

 

Var det jeg mente, ja :)

 

Er nok helt klart lurt å undersøke med fyren hva han er vant til, både mutter og bestemor kunne jeg fint fått over på Chrome OS da begge bruker Chrome, men er allerede folk i 30-40 årene jeg vet om/har jobbet med hvor det hadde vært ett mareritt å få dem over på noe annet enn windows.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen dere.

 

 

Det kan være interessant og f.eks lese denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1759550 der en person har kjøpt, dog ikke en så veldig billig pc, men en pc med veldig svak CPU.

Jeg skjønner at folk ønsker å betale så lite som mulig for pcer, men man kjøper som oftes katta i sekken i dette prissegmentet. Utrolig svake prosessorer, dårlig hardware som svakt nettverkskort osv, gjør opplevelsen dårlig.

 

Kjenner mange som har angret veldig etter å ha kjøpt noe slikt, og så tar de kontakt med meg i ettertid, fordi de tror jeg kan gjøre underverker. Men det kan jeg ikke. En dårlig pc er en dårlig pc, ferdig snakket.

 

Man skulle tro at man ikke trenger allverden til Office, internet og streaming, men det krever faktisk litt.

 

Anbefal vennen til om å heller bruke 2-3.000 kroner ekstra og kjøp en pc som faktisk er kjapp. Det som driver prisen opp i rekordfart etter ca 7.000 er jo kombinasjonen av dedikert skjermkort og type i7 CPU, som selvsagt er overkill til slikt bruk,

Men en i5-7200U er nok en grei start. OG selvsagt SSD disk, og ja, FullHD er en veldig stor fordel.

 

Nice den andre tråden der ja.

 

Tror jeg forslår den Acer Aspire-en som du linket til der da. Tror ikke han er interessert i hakking under M. United kampene, og han er kvalitetsmanager og har nok råd :p 

 

https://www.komplett.no/product/906048/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/acer-aspire-e5-575g-156-full-hd-matt#

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...