Gå til innhold

win10: printere feiler


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å hjelpe en som har vært et halvår i permisjon. Nå som hun er tilbake på jobb klarer ikke pc'n å printe. Den klarer hverken å printe på de printerne som var installert fra før, eller på den som er ny siden sist hun var på jobb, og ble installert på maskinen hennes i dag.

 

Printerdriverne klarer ikke å hente informasjon fra printerne om papirstørrelse i skuffene.

Derimot klarer driver å hente tonerstatus fra HP-printeren.

 

Alle dokumenter man prøver å printe blir liggende i lokal kø, og får etterhvert status "feil - skriver".

 

Alle printere er koblet til lokalt nett med kabel.

Pc er koblet til samme lan trådløst. Det er ingen server på nettet, slik at printing gjøres direkte fra pc til printer.

 

Printere det gjelder er OKI c5510, HP laserjet cm4540 og Canon iR-ADV C250. De bruker altså veldig forskjellige drivere, slik at driverproblematikk er lite sannsynlig i.o.m at printing til alle printerene har stoppet samtidig.

 

Andre pc'r har ingen problemer med printing.

 

Ofte når det er printerproblemer bruker print spooler servicen lang tid når man ber den stoppe. Det er ikke tilfellet her. Den stopper nesten umiddelbart når den bes om det. Den starter også raskt.

 

Print troubleshooter finner ingen feil.

 

Noen forslag til hva som kan være feil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det å skrive ut til fil på maskinen, eks. den innebygde XPS printeren?

 

Hvilken build har maskinen? Samme som de andre? Oppgradert (in-place) Windows?

 

Printerdriverne - Går ut fra at det er siste tilgjengelige drivere som er installert og at alle driverne støtter Win10?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg sjekke om windowsversjonen er oppgradert eller nyinstall?

 

Skal teste print til fil, print til printer delt på annen pc, og sjekke build i morgen. Antagelig akkurat den samme som de andre, i.o.m at winupdate gjør som den selv vil på alle maskiner.

 

Driver canon er nyeste og nyinstallert.Samme driver funket fint på min win10.

HP driver kommer med automatiske oppdateringer.

OKI driver er gammel og støtter ikke win10, men w8 driver har funket fint på denne maskinen, og funker fortsatt fint på andre maskiner med win10.

Lenke til kommentar

Print til fil funker

Print til printer delt av annen pc funker ikke - den blir stående med status "sender til utskriftskø" på i køen på problempc'n. Den dukker ikke opp i køen på pc'n som deler printeren.

Å åpne filer på samme pc som deler printeren funker helt fint.

 

Windows build er 14393.693, altså nyeste fra MS.

Winupdate sier at alle oppdateringer er på plass. Ingen har feilet eller venter på å bli installert.

 

Jeg har ingen anelse om hvordan man kan sjekke om en win10 er oppgradert fra tidligere versjon eller ikke (etter at cleanup prosessen som sletter windows.old har kjørt). Min egen win10 er oppgradert fra win8 -> win8.1 -> win10 - den har en dummy autoexec.bat liggende som jeg mistenker er en rest fra win8. Problempc'n har ingen autoexec.bat. Problempc'n har derimot en \boot mappe, som min ikke har.

 

Men det som fikk maskinen til å printe var å sette i et usb nettverkskort med kabel. Hvorfor i all verden skulle det utgjøre en forskjell om maskinen er på kablet eller trådløst nett når det er samme lan?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Kan det være relatert til denne? https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/030ee94a-047d-460a-bc39-52351a199364/kb3163912-breaks-point-and-print-restrictions-gpo-settings

 

Kom en patch i fjor sommer som gjorde at Windows startet å krangle med drivere som ikke er packaged.

Sjekk Print Management på serveren din, og under Drivers vil det være et eget felt for "Packaged".

Lenke til kommentar

I.o.m at det ikke er noen server her, tror jeg ikke den buggen er relevant.

 

Jeg er enig i at en reinstall ville gjort nytten. Men med en workaround funnet lar vi det være slik i håp om å snuble over en løsning en gang i fremtiden. Bruker får nøye seg med å plugge i kabelnettet for printing de få gangene hun skal printe.

Lenke til kommentar

I.o.m at det ikke er noen server her, tror jeg ikke den buggen er relevant.

 

Jeg er enig i at en reinstall ville gjort nytten. Men med en workaround funnet lar vi det være slik i håp om å snuble over en løsning en gang i fremtiden. Bruker får nøye seg med å plugge i kabelnettet for printing de få gangene hun skal printe.

 

Har du prøvd å reinstallere drivere helt? Slette de helt ifra PC-en, reboote og installere drivere på nytt. Prøv med 1 printer (HP, feks) og installer kun driver ifra HP sin side.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...