Gå til innhold

Indeksfond - månedlig sparing eller større engangsbeløp?

eplekasse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sparer i KLP verden indeks. Anbefaler folk å sette inn et større beløp med en gang (f.eks 50 000kr), eller heller månedlig sparing?

Endret av eplekasse
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det sier seg jo selv egentlig. Fristende å skuffle et større beløp inn med en gang, men man vinner vel i lengden på månedlig sparing. Takker.

Skrevet

Historisk sett har det lønnet seg mest å gå all inn med en gang. Men det er veldig surt, da, hvis du setter inn 500 000 kr, og så faller markedet 50% over det neste året, og så bruker du 10 år på å gå i 0 igjen.

Vurder hvor stort beløpet er sammenlignet med hvor mye du forventer å spare årlig i kommende årene. Hvis beløpet er mindre enn ett års forventet sparing, så ville jeg ikke orket å styre med å dele det opp. Det er et lite beløp i det store bildet.

Anonymous poster hash: 0f250...0da

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg anbefaler en mellomting. Del inn beløpet du skal kjøpe deg inn med i fire og kjøp deg inn kvartalsvis. 

F. eks.: Du vil kjøpe fond for 100.000. Kjøp da for 25.000 i februar, 25.000 i april, 25.000 i juli og 25.000 i oktober. Da får du kjøpt deg inn ganske raskt, samtidig som du hedger deg mot risikoen for store kursfall. Etter at du har kjøpt deg inn for ønsket beløp kan du opprette en spareplan hvor du setter inn månedlig det du klarer å spare. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spart månedlig, men gjerne hatt litt i bakkant på en sparekonto for større kjøp, om man ser at markedet har falt veldig. Ikke når man ser noe gå mye opp(da er det gjerne for sent). Folk har en tendens til å kjøpe mer, jo mer det går opp, og det er en fin måte å tape penger på.

Sparer man fast vil man slippe å bli revet med.

Skrevet (endret)

Har du veldig mye du går inn med så er 1 år bare tull hvis du først skal spre risikoen. Da bør du spre det over flere år. Men jeg ville nok tatt en større sum med en gang likevel, og spredd resten. F.eks inn med 40% og spre resten over f.eks 4-5 år. 

For mindre summer er det bare å komme i gang. (50000 er en mindre sum). 

Endret av Ziff
Skrevet

Jeg dumpet nesten alt inn i aksjemarkedet for en srund siden. Siden markedet i snitt går opp vil også best forventingsverdi være å sette alt inn nå. Selv om risikoen er høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...