Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å blåse i glutenintoleranse? OBS: Inneholder sterke scener!


Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg fylte 50 i fjor og har hatt irritabel tykktarm (betennelse i tykktarmen som skaper uryddig fordøyelse, med vekslende forstoppelse og ganske kraftig diaré, med som regel to langvarige dobesøk hver dag) så lenge jeg kan huske, dermed er jeg aldri langt unna en do og må ta en fastedag hvis jeg ikke har tilgang til det dagen etter (som før lengre flyturer, heldags harryturer eller langturer på motorsykkelen, selv om det går greit hvis jeg får sjansen til å ta en tur på krakken på formiddagen og ikke noe særlig mer enn 8-9 timer senere).  Heldigvis har jeg et umenneskelig jevnt blodsukkernivå og merker aldri noe annet enn at jeg blir sulten hvis jeg faster i et par dager. Jeg har også et litt sært spisemønster, for jeg spiser som regel bare én gang i døgnet, altså middag. Det har vist seg å fungere best med min fordøyelse, etter en del prøving og (forholdsvis motbydelig) feiling.

 

Men i det siste halvåret har jeg merket at jeg alltid blir ekstra løs i magen dagen etter at jeg har spist eller drukket noe som inneholder hvete, som øl eller pizza, eller loff og reker. Første gang var faktisk etter øl til loff og reker, og  den kombinasjonen har jeg holdt meg unna siden da, der ble det litt ekstra... :roll: Cola funker greit nok (jeg liker ikke vin), da blir det bare den nå "vanlige" dagen derpå. Fordøyelsen min er så elendig fra før av på grunn av irritabiliteten at litt fra eller til betyr veldig lite. Mye mindre enn at jeg kan kose meg med ting jeg liker! Jeg har en datter og en svigerinne som har glutenintoleranse, og å leve uten ordentlig loff, pizza og kaker er for meg en skjebne verre en diareen, jeg er ikke imponert over de tørre greiene som de tar istedenfor. For ikke å snakke om at jeg blir veldig fort lei av glutenfritt øl! :mrgreen:

 

Jeg er forholdsvis sikker på at jeg ikke har fått cøliaki, jeg får ingen smerter av å spise/drikke ting med hvete i, og vektnedgang kunne vel vært et direkte velkomment symptom, iallfall syns fruen det! :innocent:  Så jeg tror nok at det er ren intoleranse. Spørsmålet er om det er noen fare med å bokstavelig talt drite i en sånn glutenintoleranse.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke farlig å spise ting med gluten i når du har IBS. Men følgene er forferdelig vonde og ekstremt plagsomme. 

I mitt tilfelle har det forverret seg. Jeg vet ikke om det er fordi jeg ignorerte plagene eller om det hadde blitt sånn uansett.

 

Men det er en liten fare indirekte relatert til dette. Og det er tilstanden til anusen din. Det kan være en påkjenning å gå på do og i enkelte tilfeller kan man få store rifter og massive blødninger.  Det er ikke veldig farlig. Men det er veldig ubehagelig. Å gå i bleie som voksen mann fordi man blør i rompa er ikke noe gøy.

 

Mine anbefalinger for deg er å prøve en lav FODMAP diett.

Etter 6 uker på den kan du innføre en og en ting av det du blir dårlig av. Det er en balansegang. Jeg kan spise noe jeg ikke tåler, i små mengder om jeg ellers spiser bare det jeg tåler.

 

Jeg har kuttet ut brød, øl, pizza, kaker, boller, alt som inneholder løk. Løk er ikke bra når du har IBS. Det er løk i nesten alt pålegg og nesten all potetgull. Samme med laktose. 

 

Om du vil leve problemfritt med IBS så må du være helt nazi på det du spiser og du må gi slipp på mye godt. Jeg elsker øl og var med i ølklubb og brygget med brødrene mine. Jeg elsket å gå på polet på jakt etter ny øl, lese om den, smake på den og skrive notater om hva jeg likte ved den og ikke likte. Øl var en interesse.

 

Sånn er IBS. Det suger som et helvete.

 

Edit: Får litt vondt av å lese det du skriver faktisk. Siden du ikke er klar over hvor ille det kan bli for deg fremover. Og jeg synes det er trist å komme med slik vond informasjon til deg.

 

Om det ikke er så ille enda, så prøv å unngå hvete, løk og laktose så mye du kan. Kanskje du slipper å få det så ille som visse andre har det.

 

Prøv å spis heller mer kjøtt som er krydret med salt og pepper. Andre krydder du kan bruke er spisskumin, chili og koriander. Poteter er ok og ris er ok.

 

Jeg bruker mye ris som tilbehør.

 

Ellers så kan du spise gilde sine wienerpølser og spelt lomper fra Buer, de har ikke gluten. Mange andre speltlomper har gluten.

Endret av Nstin
Lenke til kommentar

Takk for svar! Det tar jeg som et klart nei på hovedspørsmålet mitt. Hekken klarer seg greit, den var faktisk verre før dette kom, når jeg hadde mer forstoppelse og hard mage. Og når det gjelder kostholdet du anbefaler, er det for meg en skjebne langt verre enn toalettet. ;) Det blir aldri aktuelt hvis jeg ikke skulle bli betydelig verre. Men det er selvsagt fordi jeg sikkert er mye mindre hardt rammet av IBS enn deg. For meg handler det bare om planlegging. Og siden jeg har hjemmekontor og sjelden drar noe sted i lengre tid, bortsett fra til venner som kjenner situasjonen eller på ferie, der jeg har et hotellrom (drar aldri noe sted der jeg må dele toalett med andre enn fruen...), klarer jeg meg helt greit.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Det tar jeg som et klart nei på hovedspørsmålet mitt. Hekken klarer seg greit, den var faktisk verre før dette kom, når jeg hadde mer forstoppelse og hard mage. Og når det gjelder kostholdet du anbefaler, er det for meg en skjebne langt verre enn toalettet. ;) Det blir aldri aktuelt hvis jeg ikke skulle bli betydelig verre. Men det er selvsagt fordi jeg sikkert er mye mindre hardt rammet av IBS enn deg. For meg handler det bare om planlegging. Og siden jeg har hjemmekontor og sjelden drar noe sted i lengre tid, bortsett fra til venner som kjenner situasjonen eller på ferie, der jeg har et hotellrom (drar aldri noe sted der jeg må dele toalett med andre enn fruen...), klarer jeg meg helt greit.

 

Ikke noe problem :)

 

Se også første innlegget en gang til, jeg la til litt mer informasjon.

 

Om du skulle ha noen spørsmål eller bare vil diskutere IBS generelt. Så kan du alltids sende en PM. Ikke noe er for drøyt.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er noen fare med å bokstavelig talt drite i en sånn glutenintoleranse.

 

Sjekk denne først: https://survey.enalyzer.com/survey?sessionid=7d70fe13-f64a-4797-9333-a37d9e0a7d12

Jo, det er fare. Hvis du har glutenallergi, vil gluten (som er proteiner), gi tarmen varige skader som medfører at tarmen ikke kan ta til seg de ernæringsstoffer du trenger.

Lenke til kommentar

Nstin, takk, men jeg har faktisk hatt det ganske stabilt i omtrent 35 år, så jeg tar ikke sorgene på forskudd, men lever som jeg foretrekker fram til det evntuelt skulle skje noe. :)

 

Skandinav, takk for omtanken, men:

 

 

Du har få eller ingen tegn på cøliaki. Du bør likevel diskutere plagene dine med fastlegen som kan bestemme om det skal iverksettes videre undersøkelser.

 

Morsomt at den gjengen med luringer absolutt måtte ha E-postadressen min (jeg brukte selvsagt en bruk og kast mailinator-adresse, som jeg gjør på alle sånne ting - alle er unike med bare ett tegns forskjell, så jeg kan se hvem som senere begynner å sende spam), og ikke kan skrive det enkle svaret på nettsiden der man tar testen. Og så er avkryssing bare på løs mage og astma nok til at jeg bør "diskutere plagene med fastlegen". Talentløse tullinger! :rofl:Snakker om å gi en virkelig sykdom dårlig rykte ved å skulle lokke flest mulig inn under paraplyen... Jeg har en kjenning som har cøliaki, og jeg vet hvordan han sliter. Men intoleranse og cøliaki er jo ganske forskjellig.

Lenke til kommentar

He-he, takk, men jeg står nok over. Plagene mine med IBS ble utredet for mange år siden, og de j... ernæringsfysakene sier bare hva folk ikke kan eller bør spise, så det hører jeg ikke på uansett. Har du prøvd å få et enkelt ja/nei-svar ut av dem? Jeg var hos en da jeg hadde funnet ut at det passet meg best å spise bare ett måltid om dagen (legen min ba meg om å gå dit), og jeg måtte omtrent true drittsekken med juling for å få ut "nei, det er ikke helsefarlig å fortsette å spise én gang om dagen, men det er jo sunnere å..." Det var da jeg smelte igjen kontordøra hans så pc-skjermen hoppet på skrivebordet. Så lenge det er lite sannsynlig med varige skader, foretrekker jeg langt å ha det som jeg har det framfor å begrense meg i matveien.

Lenke til kommentar

He-he, takk, men jeg står nok over. Plagene mine med IBS ble utredet for mange år siden, og de j... ernæringsfysakene sier bare hva folk ikke kan eller bør spise, så det hører jeg ikke på uansett. Har du prøvd å få et enkelt ja/nei-svar ut av dem? Jeg var hos en da jeg hadde funnet ut at det passet meg best å spise bare ett måltid om dagen (legen min ba meg om å gå dit), og jeg måtte omtrent true drittsekken med juling for å få ut "nei, det er ikke helsefarlig å fortsette å spise én gang om dagen, men det er jo sunnere å..." Det var da jeg smelte igjen kontordøra hans så pc-skjermen hoppet på skrivebordet. Så lenge det er lite sannsynlig med varige skader, foretrekker jeg langt å ha det som jeg har det framfor å begrense meg i matveien.

 

Og det er jo det viktigste, at du selv er komfortabel :)

 

Du får holde et øye med det og føle etter om det er noen endringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes endel avføringspreparater på apotek og helsekost som absolutt kan anbefales. Mange av disse vil kunne gi deg noe annet enn enten forstoppelse eller diare. Problemet er å finne noe som virker i jungelen av medisiner, og man må bare prøve seg frem over lang tid. Et tips er å forsøke lactulose som man drikker en gang om dagen. Det er i utgangspunktet et avføringsmiddel men mange mener den også stabiliserer og myker opp.

 

Alternativt Idoform som går litt andre veien og hindrer diare.

 

Irritabel tarm betyr ikke nødvendigvis glutenintoleranse, men man reagerer på forskjellige matvarer hele tiden. Feks. kan øl og pasta føre til diare mens brødmat ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Mange bruker surmontil og sarotex mot lette smerter som feks. når man har Fibromyalgi, og de er gjerne førstevalget ved dårlig søvn.

Det kan hende bivirkningene av disse påvirker magen i postitiv forstand i enkelte tilfeller. Jeg vil tro at tarmtottene kan bli noe betente fra tid til annen og da vil jo Paracet og Ibux også være til hjelp.

Når man sliter med magen så går man ofte inn i et slags mønster ettersom årene går, et mønster som gjør at hverdagen går i hop på eller annen slags måte. Det er ikke dermed sagt at man gjør det rette og det lønne seg å forsøke andre metoder og apotekvarer. Små endringer kan gjøre store utslag på sikt.

Veldig mange blir oppfordret og tror man bør spise sunt - sannheten er at grovt brød, mye grønnsaker og salat i de fleste tilfellene gjør magen verre. Mer Cola og loff er ofte et vel så bra alternativ når det kommer til akkurat magen, selv om det ikke nødvendigvis er sunt mtp. diabetes og overvekt osv.



Anonymous poster hash: d06e5...b21
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...