Gå til innhold

SAMLETEST: Elektriske tannbørster over 1000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Man kan vel også komme ganske langt med å ha litt forskjellig utvalg av manuelle tannbørster også koste på seg en timeavtale tannrens for å få fjernet tannstein. Bruke tanntråd eller tanntråd-"holderhåndtak". Bruke litt munnskyll nå og da. Jo eldre man blir jo mer aktuellt blir det å bruke "pipebørster" mellom en og annen tann der tannkjøttet har trukket seg tilbake, for der kan det også sette seg mye skitt. På slike eldrende mellomrom mellom to individuelle utsatte tenner, så kan det hende at tanntråden gjør mer skade (bløing) enn nytte, så "pipebørstene" kan gjøre en bedre jobb der. Blør man fra tannkjøtt så gjør man enten noe feil i renseprosessen, eller så kan det vise en mangelfull hygiene over lengre tid, som fravær av tanntråd, eller at man kanskje heller ikke er så nøye med tannpussen i det hele tatt.

 

For mye bløing er et varseltegn på at litt opplæringshjelp fra tannpleier/tannlege kan være nødvendig. Da blir det rimeligere på sikt å holde tennene friske og fine.

 

Slutte med coladrikken, det er så etsende atte. Cola kan faktisk duge som et hissig rensebad over noen minutter for andre gjenstander som har noe gjenstridig på seg. Cola eter seg i vei på den viktige emaljebeskyttelsen. Spyttet vårt inneholder stoffer som gjør at tannstein bygger seg opp over litt tid. De samme stoffene er kroppens reparasjonsstoffer for småskader på tennene. Men, dersom du har slitt emaljen ned av for aggressiv tannbørsting, coladrikking eller annet så blir det en alt for stor tykkelse for kroppen å kunne bygge opp. Da er emaljen forsvunnet for godt rett og slett.

 

Tannbleking er også svært populært for tiden. Spesiellt i fra land som USA. Og den trenden brer seg jo til Norge. Etter tannbleking så har man laget mange små groper i emaljen. Om man da de neste dagene børster med tannbørste, så sliter en unødig mye på tannemaljen. Det er også en viktig ting å huske på.

 

Det kan godt tenkes at en oscillerende tannbørste (disse maskinene som er testet) gjør det litt enklere å få gjort rent. Men jeg tror det er lite som tilsier at de gjør en bedre jobb enn en manuell tannbørste dersom en får trent seg opp i å bruke den også.

 

Å bytte tannbørste eller tannbørstehode er også en viktig del av vedlikeholdet. Når de begynner å sprike til alle kanter så er man på overtid. Da skjærer vel "stråene" mer i tannkjøttet også vel?

 

Selv har jeg merket meg at forskjellig tannkrem inneholder bløtgjort silica i forskjellig korningstørrelse. Korningen er ikke oppgitt på tuben. Men jeg synes noe tannkrem har for grov korning. Om jeg ikke har noe annet for hånd, så pusser jeg ekstra forsiktig når jeg kun har grovkornet tannkrem. Man kjenner det gjerne ved å tygge på disse kornene at de er grovere og mer finkornet, fordi tennene er veldig trykksensitive så kan man kjenne svært små ting.

 

Jeg foretrekker også myke tannbørster, så mye man kan få dem. Også heller ha en annen utformet tannbørste som er hardere til å veksle på en sjeldnere gang. Da en tannbørstetype ikke nødvendigvis kommer til over alt. Men hovedpussen (den daglige), der liker jeg best det mykt.

 

En kan også kombinere munnskyll og tannbørste om man vil være ekstra skånsom innimellom. Går fint det.

 

Tannpirkere er No-No. De gjør som regel mer skade enn nytte på den fine porøse beinmassen som sitter like under tannkjøttet i tennenes mellomrom. Vil du brekke dette og bidra til at tannkjøttet trekker seg tilbake der, og bli avhengig av piperensere kan du spørre deg selv? Da er det bedre å få seg "piperenser" om man i det hele tatt har det behovet for storrengjøring, og ellers ty til tanntråd så langt man kan komme unna med det.

 

Av finkornede tannkremer har jeg kommet over to tilgjengelige her i Norge. Sensodyne og en sånn "home-party produkt" fra NuSkin (AP24 anti-plaque). Finnes kanskje noen flere, men så må man prøve seg fram da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Savner vektingsskjema. Det snakkes om score på ulike felt men man kan ikke se det.

Det skilles veldig lite mellom de ulike tannbørsten på endelig score som mellomvektingen kunne kanskje vært mer interessant.

Fokuset på renest tenner blir også litt feil da det ikke er her de skilles mest, og du kan skade tenne med for hard pussing, og det er ikke vanskelig å lage en tannbørste som har hard bust og pusser hardt, det ekke det som er kunsten. Hørs og ut som Oral-b trekkes hardt på en forslitt og svak reklame. Samt at philips belønnes veldig mye for et bra batteri mens realiten er at alle disse klarer seg med en lading i uka, stort sett. Og med høyest vekt, minst funksjoner, ser lite til display, dioder, vibrasjon eller lydvarsel på phillips, og høyest pris må man vel forvente noe, men virker ikke som vekt og pris trekkes mye på den som vant tesen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...