Gå til innhold

Vil innføre tvunget resirkulering av plast og mat. Teknologien til norske Tomra kan gjøre arbeidet enklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott, da blir det mye avfall å lage BTL-drivstoff av. Får håpe vi begynner å produsere dette selv, istedenfor å eksportere alt til Sverige og kaste bort enorme summer på elbilsubsidier.

 

Det er en reell fare for at Norge i fremtiden vil bli en nettoimportør av drivstoff fra Sverige og Finland.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Lenke til kommentar

Flott, da blir det mye avfall å lage BTL-drivstoff av. Får håpe vi begynner å produsere dette selv, istedenfor å eksportere alt til Sverige og kaste bort enorme summer på elbilsubsidier.

Det er en reell fare for at Norge i fremtiden vil bli en nettoimportør av drivstoff fra Sverige og Finland.

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Luftslott fra ende til annen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Flott, da blir det mye avfall å lage BTL-drivstoff av. Får håpe vi begynner å produsere dette selv, istedenfor å eksportere alt til Sverige og kaste bort enorme summer på elbilsubsidier.

Det er en reell fare for at Norge i fremtiden vil bli en nettoimportør av drivstoff fra Sverige og Finland.

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Luftslott fra ende til annen.

Takk for saklig og velbegrunnet svar, helt på linje med det andre elbilfrelste lirer av seg av usakligheter. Det er elbiler som er et luftslott!!! De er dyre, lite brukervennlige, har lang ladetid, krever ladetilgang og har kort levetid. Bare i Norge vi tuller med dette, på verdensbasis er biodrivstoff MYE større! Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

 

 

Flott, da blir det mye avfall å lage BTL-drivstoff av. Får håpe vi begynner å produsere dette selv, istedenfor å eksportere alt til Sverige og kaste bort enorme summer på elbilsubsidier.

Det er en reell fare for at Norge i fremtiden vil bli en nettoimportør av drivstoff fra Sverige og Finland.

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Luftslott fra ende til annen.

Takk for saklig og velbegrunnet svar, helt på linje med det andre elbilfrelste lirer av seg av usakligheter. Det er elbiler som er et luftslott!!! De er dyre, lite brukervennlige, har lang ladetid, krever ladetilgang og har kort levetid. Bare i Norge vi tuller med dette, på verdensbasis er biodrivstoff MYE større!

Folk som har lest mer enn 100 av kommentarene dine vet at det ikke er vits i å være saklig med deg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Flott, da blir det mye avfall å lage BTL-drivstoff av. Får håpe vi begynner å produsere dette selv, istedenfor å eksportere alt til Sverige og kaste bort enorme summer på elbilsubsidier.

Det er en reell fare for at Norge i fremtiden vil bli en nettoimportør av drivstoff fra Sverige og Finland.

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Luftslott fra ende til annen.

Takk for saklig og velbegrunnet svar, helt på linje med det andre elbilfrelste lirer av seg av usakligheter. Det er elbiler som er et luftslott!!! De er dyre, lite brukervennlige, har lang ladetid, krever ladetilgang og har kort levetid. Bare i Norge vi tuller med dette, på verdensbasis er biodrivstoff MYE større!

Folk som har lest mer enn 100 av kommentarene dine vet at det ikke er vits i å være saklig med deg.

Det du egentlig mener er at jeg har rett og du tar feil ;-)

 

Elbilsubsidiene i Norge stammer fra redningsaksjonen for elbilfabrikken Think, og de hadde aldri blitt innført dersom man hadde konsekvensutredet dem. Grønn Skattekommisjon har slaktet dem som altfor dyre og ineffektive.

 

Det er en grunn til at de fleste land satser på alternative drivstoff istedenfor elbiler, og det er fordi elbiler er tullebiler for middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet. For 70% av befolkningen er elbiler ubrukelige.

 

Sverige og Finland holder på å bygge opp en stor industri som produserer fornybart drivstoff, mens vi i Norge sløser bort enorme summer på å subsidiere elbiler.

Lenke til kommentar

Når noe plastavfall havner i restavfallet så er det ikke nødvendigvis på grunn av dårlig sortering. For å ta et ferskt eksempel her hjemmefra. Vanligvis sorterer jeg plast i plastavfallet, men bacon-pakken var så tilgriset av fett at den ikke hører hjemme i posen som er merket ren plast. Det er uaktuelt å forbruke såpe og el-kraft for å rengjøre de par grammene med plast. Dermed havnet den i restavfallet og ble sikkert ytterligere tilgriset av brukt kattesand osv. Så hva er egentlig poenget med ettersorteringen? Skal de prøve å "redde" tilgriset plast, og i så fall hvilke tiltak skal få den ren nok til å kunne materialgjenvinne det? Hvis man spanderer en masse elkraft og kjemikalier på rengjøringen, samt noe energi på sorteringen og kanskje en del på ekstra transport av materialgjenvunnet materiale, går egentlig miljøregnestykket i pluss lengre? Eller er dette symbolpolitikk med en visjon om at det skal kunne gå i pluss en gang i framtida?

 

Hvis miljøfordelene synker med økende behandlingsgrad, samt at kostnaden øker med økende behandlingsgrad så bør det være et krysningspunkt der vinninga går opp i spinninga. Eller rettere sagt, avfallsbransjen maler sitt eget mel, mens forbrukerne må betale stadig mer gjennom økte renovasjonsavgifter. Noen bør følge bransjen tett i kortene og sørge for at vi ikke passerer slike krysningspunkter. Kostnadene for sluttbrukerne må stå i stil til reell miljøgevinst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fuck.

 

 

 

Flott, da blir det mye avfall å lage BTL-drivstoff av. Får håpe vi begynner å produsere dette selv, istedenfor å eksportere alt til Sverige og kaste bort enorme summer på elbilsubsidier.

Det er en reell fare for at Norge i fremtiden vil bli en nettoimportør av drivstoff fra Sverige og Finland.

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Luftslott fra ende til annen.

 

Takk for saklig og velbegrunnet svar, helt på linje med det andre elbilfrelste lirer av seg av usakligheter. Det er elbiler som er et luftslott!!! De er dyre, lite brukervennlige, har lang ladetid, krever ladetilgang og har kort levetid. Bare i Norge vi tuller med dette, på verdensbasis er biodrivstoff MYE større!

 

Det er jo du som ikke begrunner påstandene dine, gjentar påstander som er tilbakevist, og driver med stadige personangrep.

 

Elbiler er dyre nå, men blir billigere. Snart kommer f.eks. Model 3. Og over tid vil elbiler bare bli billigere og billigere. Større produksjon gir billigere produkter, vet du.

 

Elbiler er langt mer brukervennlige enn fossilbiler eller andre basert på utdatert tøys, som hydrogen eller biodrivstoff.

 

Krever ladetilgang? Det er vel mer riktig å si at man slipper å kjøre på bensinstasjon hele tiden. Bare å plugge den i der man parkerer, og så er den ferdig "fylt" når man kommer tilbake.

 

Kort levetid? Nei, batteriene vil leve like lenge som bilen, og bilen har færre deler som kan gå i stykker.

 

Skulle nesten tro du var sarkastisk. Men det er du nok ikke.

 

Elbilsubsidiene i Norge stammer fra redningsaksjonen for elbilfabrikken Think, og de hadde aldri blitt innført dersom man hadde konsekvensutredet dem. Grønn Skattekommisjon har slaktet dem som altfor dyre og ineffektive.

Hvem bryr seg om hva det stammer fra? Det er et bra tiltak i dag.

 

Skattekommisjonens forslag var vel å gjøre biler svindyrt. Fint for dem at de sannsynligvis bor i Oslo-gryta og ikke har bruk for bil. La oss se hva de sier hvis de flytter ut på landet.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Når noe plastavfall havner i restavfallet så er det ikke nødvendigvis på grunn av dårlig sortering. For å ta et ferskt eksempel her hjemmefra. Vanligvis sorterer jeg plast i plastavfallet, men bacon-pakken var så tilgriset av fett at den ikke hører hjemme i posen som er merket ren plast. Det er uaktuelt å forbruke såpe og el-kraft for å rengjøre de par grammene med plast. Dermed havnet den i restavfallet og ble sikkert ytterligere tilgriset av brukt kattesand osv. Så hva er egentlig poenget med ettersorteringen? Skal de prøve å "redde" tilgriset plast, og i så fall hvilke tiltak skal få den ren nok til å kunne materialgjenvinne det? Hvis man spanderer en masse elkraft og kjemikalier på rengjøringen, samt noe energi på sorteringen og kanskje en del på ekstra transport av materialgjenvunnet materiale, går egentlig miljøregnestykket i pluss lengre? Eller er dette symbolpolitikk med en visjon om at det skal kunne gå i pluss en gang i framtida?

 

Hvis miljøfordelene synker med økende behandlingsgrad, samt at kostnaden øker med økende behandlingsgrad så bør det være et krysningspunkt der vinninga går opp i spinninga. Eller rettere sagt, avfallsbransjen maler sitt eget mel, mens forbrukerne må betale stadig mer gjennom økte renovasjonsavgifter. Noen bør følge bransjen tett i kortene og sørge for at vi ikke passerer slike krysningspunkter. Kostnadene for sluttbrukerne må stå i stil til reell miljøgevinst.

 

Viktig komentar Siemen 1

 

Her eg bur betales over 100 kr for å levere en liten husholdnings dunk. Deise 100 kronene representerer et forbruk på linje med andre ting.

 

Men man vil aldrig se i avisene som reklamerer for lettprodukter at transportkostnader og embalasje dobles og holdbarheita (svinnet går opp) blir sterkt redusert.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har kjøpt en del søppelsekker laget av resirkulert plast. Det lukter så rart av dem at jeg lurer på om de inneholder resirkulert mat også. Spøk til side, resirkuler der det er fornuftig og kjør resten til forbrenning tilkoplet fjernvarme. Vi trenger litt varme også.

Lenke til kommentar

Fuck.

 

 

 

 

Flott, da blir det mye avfall å lage BTL-drivstoff av. Får håpe vi begynner å produsere dette selv, istedenfor å eksportere alt til Sverige og kaste bort enorme summer på elbilsubsidier.

Det er en reell fare for at Norge i fremtiden vil bli en nettoimportør av drivstoff fra Sverige og Finland.

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Luftslott fra ende til annen.
Takk for saklig og velbegrunnet svar, helt på linje med det andre elbilfrelste lirer av seg av usakligheter. Det er elbiler som er et luftslott!!! De er dyre, lite brukervennlige, har lang ladetid, krever ladetilgang og har kort levetid. Bare i Norge vi tuller med dette, på verdensbasis er biodrivstoff MYE større!
Det er jo du som ikke begrunner påstandene dine, gjentar påstander som er tilbakevist, og driver med stadige personangrep.

 

Elbiler er dyre nå, men blir billigere. Snart kommer f.eks. Model 3. Og over tid vil elbiler bare bli billigere og billigere. Større produksjon gir billigere produkter, vet du.

 

Elbiler er langt mer brukervennlige enn fossilbiler eller andre basert på utdatert tøys, som hydrogen eller biodrivstoff.

 

Krever ladetilgang? Det er vel mer riktig å si at man slipper å kjøre på bensinstasjon hele tiden. Bare å plugge den i der man parkerer, og så er den ferdig "fylt" når man kommer tilbake.

 

Kort levetid? Nei, batteriene vil leve like lenge som bilen, og bilen har færre deler som kan gå i stykker.

 

Skulle nesten tro du var sarkastisk. Men det er du nok ikke.

 

Elbilsubsidiene i Norge stammer fra redningsaksjonen for elbilfabrikken Think, og de hadde aldri blitt innført dersom man hadde konsekvensutredet dem. Grønn Skattekommisjon har slaktet dem som altfor dyre og ineffektive.

Hvem bryr seg om hva det stammer fra? Det er et bra tiltak i dag.

 

Skattekommisjonens forslag var vel å gjøre biler svindyrt. Fint for dem at de sannsynligvis bor i Oslo-gryta og ikke har bruk for bil. La oss se hva de sier hvis de flytter ut på landet.

Bruk denne tasten: <-- , eller ctrl (cmd) + a og "del" (<--) etterpå. Men å merke med musa er lettest. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...