Gå til innhold

Er det verdt å oppgradere?


Anbefalte innlegg

Hei hei, PC-en min begynner å gå litt treigt innimellom og spørsmålet mitt er om det er vits å kaste penger etter den i form av oppgraderinger.

 

Brukstypen er generell surfing (med 20 tabs), Netflix og innimellom litt spilling som World of Warcraft og World of Warships.

 

Det dreier seg om en HP Pavilion p6-2271eo med oppgradert grafikkort:

Intel Core i5 3450

6 GB ram

1 TB magnetdisk

Geforce 750

 

Burde ikke denne prosessoren fremdeles være helt kurant for ei maskin med lite CPU-intensiv bruk? Oppgraderingsmessig tenker jeg på SSD og 16 GB ram. Det vil koste tett oppunder 2000 kr, som vel er omtrent bruktverdi av maskina slik den står nå. Den oppgraderte maskina vil da koste meg ca 4000 kr.

 

Alternativet er å akseptere treigheten og spare til ny PC, om et halvt til et år fram i tid.

 

Å selge for å kjøpe brukt kommer jeg ikke til å gjøre, jeg er fornøyd med kabinettet og støyproduksjon og herfra går jeg bare til ny egenbygd pc.

Endret av arehb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD+RAM høres ut som en kurant oppgradering. Skjermkortet ditt der heller ikke tidenes, men burde være tilstrekkelig til spillene du nevner (og har ingen innvirkning på nettleserbruk).

 

Husk å kjøpe RAM som passer til ditt hovedkort, dvs. DDR3. Nå vet jeg ikke hva slags RAM du har i dag, men det er godt mulig du kunne ha kjøpt 2x4 GB RAM og brukt sammen med 2x2 GB dersom du har dette fra før, for 12 GB totalt. RAM som du kjøper nå får du ikke brukt sammen med en fremtidig oppgradering, men SSD kan du ta med videre.

Lenke til kommentar

Ja kanskje det å kjøpe for å ta med videre kan være en god idé. Jeg har tenkt jeg ikke kommer til å få igjen pengene jeg legger i SSD hvis jeg selger maskina videre, og de billigste SSD-ene er en god del dårligere enn Samsung 850.

 

Men: Er ikke Intel 600p og andre M.2-disker ganske overlegne Samsung 850?

 

Det er bare to RAM-slotter i maskina og de er tatt. Men det er mulig jeg skal prøve meg kun med SSD først, hvis det blir utholdbart sparer jeg meg for 1000 kr.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

 

Men: Er ikke Intel 600p og andre M.2-disker ganske overlegne Samsung 850?

 

M.2 disker er ganske råe på LES/SKRIV hastigheter i forhold til vanlige SSD disker. Men så vidt jeg kan se støtter ikke hovedkortet i maskinen din M.2, så da er du stuck med vanlige SSD disker.

Skal sies at det er grenser for hvor raskt f.eks Windows kan starte uansett, så du merker nok ikke mye til forskjellen om du kjøper en SSD disk med 500+ MB/s i lese hastighet.

 

PS! Ser ut som om hovedkortet ditt bare støtter SATA2, så du får max utnyttet 300 MB/s da. Det er likevel ca 3 ganger raskere enn den gamle disken din.

 

Du må også være OBS på at pcen du har kun støtter 2 x RAM brikker, så her må du da kjøpe det antall GB du skal ha totalt fordelt på to brikker, og erstatte dagens brikker. 16 GB er max uansett.

 

Som nevnt av andre vil nok RAM og SSD oppgraderingen gi deg en bra boost og pcen vil merkes som en god del raskere enn i dag.

For å toppe det hele bør du gjøre en clean install av Windows for å slippe gammel morro.

Det går jo helt fint å beholde den gamle disken som en data disk.

Lenke til kommentar

Men: Er ikke Intel 600p og andre M.2-disker ganske overlegne Samsung 850?

 

Får jo Samsung 850-serien med M.2 også. Så er vel ikke akkurat modellen som har noe å si, men grensesnittet M.2.

 

Du har vel PCIe x1 porter på hovedkortet. Kunne jo kanskje vurdert et PCIe-kort med M.2 slot? Så får du iallefall PCIe x1 gen 2 hastighet på SSD'en.

 

Da ender du på ca følgende:

PCIe v2 1x = 5.0Gbps raw = ~500MB/s

Kontra SATA2 som er 300MB/s

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Merk at det finnes både M.2 disker med PCIe-buss og M.2 disker med SATA-buss. Samsung 850 EVO er SATA all the way, selv om du kjøper en liten "stick" med M.2-tilkobling. Jeg går også ut ifra at om du kjøper en PCIe-variant M.2 til et hovedkort som kun støtter SATA-varianten av M.2 vil det rett og slett ikke virke. Og som Kenneth nevner: jeg tviler på at et hovedkort i en HP-maskin fra 2012 har en ledig M.2-slot til overs.

 

Og så vil jeg slenge inn at da jeg fikk min Intel 600 og benchet den mot SATA-SSDene jeg har fra før så det ikke ut til å være allverden forskjell. Riktignok signifikant, men neppe nok til at jeg ville vært i stand til å oppleve noen forskjell.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...