Gå til innhold

Apple «straffer» britene med prishopp etter Brexit


Anbefalte innlegg

Hvem stemte på Junkert? Hvem her vet hvem mannen er? LIkevel leder han an et enormt byråkrati som presser lover og direktiver ned gjennom halsen på det som en gang var suverene stater. 

 

Mannen du tenker på heter ikke "Junkert". Og han ble valgt av representantene i EU-parlamentet,  som igjen ble valgt av velgerne i sine respektive hjemland. Et indirekte valg, med andre ord.

 

Donald Trump ble valgt til president på en lignende måte. (Electoral college.)

 

Men hvem var det som valgte Theresa May til Prime Minister i UK?

De britiske velgerne hadde ikke noe valg ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Hellas sin feil at de låner mye fordi de kan. Ja de er idiotisk og vil ikke fungere, og de kan pga euroen. Det betyr ikke at du bør. Alle er ikke idioter om de får muligheten til det. Igjen du har ingen kilder som spesifikk viser til hvordan euroen har skapt krise. 

 

Norge har masse organer og. Spør folk på gata om de vet hva alle gjør. Finnmark har nesten ingen stemmer i Stortinget, de kan og bli overkjørt. Du driver med sånn typisk byråkratisnakk om alle disse organisasjonene og alt dette "unødvendige" byråkratiet. Kina er essensielt en byråkratistat, styrt av organer. Største økonomien i verden, og gjør det ekstremt bra. Planene og organiseringen overgår alt annet du finner i verden. Og hvis du ikke vet hva representativt demokrati er så vet jeg ikke hva jeg skal si. EU er ikke forskjellig fra hvordan land som USA styres.

 

Byråkrater i Brussel bestemmer ikke. EU landene gjør. Mange år mellom 73 og 2016. Merkelig at Brexit kom rett etter en USA  skapt finanskrise i Europa. Ellers har oppslutningen til EU bare økt etter brexit.

 

Argumentasjonen din er veldig subjektiv og fra ditt eget synspunkt. Det gjør det litt vanskelig å argumentere. Alt EU gjør er per definisjon negativt fra ditt ståsted. 

Indirekte demokrati = folk får ikke bestemme når det er EU, men i andre land er det helt fint.

Du er åpenbart bare en stor EU motstander som hater alt som er EU, så er ikke så mye vits i å diskutere med deg, er det vel? Useriøse argumenter som at SP og SV i NORGE ikke vil være med i EU, når vi har en høyrepopulistsamling i Tyskland der de snakker om EU utmelding f.eks. Sosialister i Norge er forskjellig fra de i Tyskland og Frankrike. Og høyrepopulistene VIL stenge grensen for  alle de ikke liker. Eksempelvis UK og Polen.

 

Jeg kan godt være like seriøs som deg.

Uten EU hadde Sør-Europa gått opp i flammer uten redning fra Tyskland og resten av unionen.

Uten EU hadde vi hatt ny storkrig i Europa, som vi alltid har hatt, helt til EU ble etablert.

 

Nei, når du begynner med "udemokratisk" "monster" og "MØKKAUNION" så blir det liksom litt lite vits i å diskutere mer. Hvis du f.eks ikke klarer å akseptere at EU landene styrer EU sammen. Akkurat som ethvert land som USA, Sveits eller Tyskland som har AKKURAT det samme systemet. For noen land som Sveits og Norge passer det ikke, da vi er små og får bestemme nesten ingenting i EU, og vi er uenige i mange av reglene. Så vi blir ikke med, fordi vi har alltid forstått hva EU er. Så har du UK, som har vært med, men stort sett alltid vært uenig på ting. Og så fant de ut at de skulle ut nå.... Ellers flertall i UK for EU etter brexit :)

Lenke til kommentar

 

Hvem stemte på Junkert? Hvem her vet hvem mannen er? LIkevel leder han an et enormt byråkrati som presser lover og direktiver ned gjennom halsen på det som en gang var suverene stater. 

 

Mannen du tenker på heter ikke "Junkert". Og han ble valgt av representantene i EU-parlamentet,  som igjen ble valgt av velgerne i sine respektive hjemland. Et indirekte valg, med andre ord.

 

Donald Trump ble valgt til president på en lignende måte. (Electoral college.)

 

Men hvem var det som valgte Theresa May til Prime Minister i UK?

De britiske velgerne hadde ikke noe valg ...

 

Jeg vet at han heter Jean-Claude Junker, se gjerne første innlegg fra meg. Junkert er et nedlatende klengenavn, som fortjent. Siden han er valgt fram må det jo ha vært et valg? Hvem var motkandidatene til Junker? Hint: Det var ingen. Samme var det med Martin Schulz, presidenten i EU-parlamentet. Ingen motkandidat til han heller. Sånt bestemmer man på bakrommet i forkant skjønner du. Hele EU-parlamentet er mest som en fasade å regne for å gi et inntrykk av at det er en demokratisk prosess et sted i systemet. Parlamentet stemmer over lover foreslått av EU-kommisjonen, men endringer som kommer fra Parlamentet må godkjennes av kommisjonen så i praksis er det kommisjonen som står for lovene, og de 28 kommisjonærene er det ingen som har stemt på og det er ikke noe system for å holde de til ansvar. Det er veldig langt fra hvordan virkelige demokratiske prosesser foregår og kan overhodet ikke sammenlignes med hvordan Norge eller USA velger sine ledere.

 

 

Det er Hellas sin feil at de låner mye fordi de kan. Ja de er idiotisk og vil ikke fungere, og de kan pga euroen. Det betyr ikke at du bør. Alle er ikke idioter om de får muligheten til det. Igjen du har ingen kilder som spesifikk viser til hvordan euroen har skapt krise. 

 

Norge har masse organer og. Spør folk på gata om de vet hva alle gjør. Finnmark har nesten ingen stemmer i Stortinget, de kan og bli overkjørt. Du driver med sånn typisk byråkratisnakk om alle disse organisasjonene og alt dette "unødvendige" byråkratiet. Kina er essensielt en byråkratistat, styrt av organer. Største økonomien i verden, og gjør det ekstremt bra. Planene og organiseringen overgår alt annet du finner i verden. Og hvis du ikke vet hva representativt demokrati er så vet jeg ikke hva jeg skal si. EU er ikke forskjellig fra hvordan land som USA styres.

 

Byråkrater i Brussel bestemmer ikke. EU landene gjør. Mange år mellom 73 og 2016. Merkelig at Brexit kom rett etter en USA  skapt finanskrise i Europa. Ellers har oppslutningen til EU bare økt etter brexit.

 

Argumentasjonen din er veldig subjektiv og fra ditt eget synspunkt. Det gjør det litt vanskelig å argumentere. Alt EU gjør er per definisjon negativt fra ditt ståsted. 

Indirekte demokrati = folk får ikke bestemme når det er EU, men i andre land er det helt fint.

Du er åpenbart bare en stor EU motstander som hater alt som er EU, så er ikke så mye vits i å diskutere med deg, er det vel? Useriøse argumenter som at SP og SV i NORGE ikke vil være med i EU, når vi har en høyrepopulistsamling i Tyskland der de snakker om EU utmelding f.eks. Sosialister i Norge er forskjellig fra de i Tyskland og Frankrike. Og høyrepopulistene VIL stenge grensen for  alle de ikke liker. Eksempelvis UK og Polen.

 

Jeg kan godt være like seriøs som deg.

Uten EU hadde Sør-Europa gått opp i flammer uten redning fra Tyskland og resten av unionen.

Uten EU hadde vi hatt ny storkrig i Europa, som vi alltid har hatt, helt til EU ble etablert.

 

Nei, når du begynner med "udemokratisk" "monster" og "MØKKAUNION" så blir det liksom litt lite vits i å diskutere mer. Hvis du f.eks ikke klarer å akseptere at EU landene styrer EU sammen. Akkurat som ethvert land som USA, Sveits eller Tyskland som har AKKURAT det samme systemet. For noen land som Sveits og Norge passer det ikke, da vi er små og får bestemme nesten ingenting i EU, og vi er uenige i mange av reglene. Så vi blir ikke med, fordi vi har alltid forstått hva EU er. Så har du UK, som har vært med, men stort sett alltid vært uenig på ting. Og så fant de ut at de skulle ut nå.... Ellers flertall i UK for EU etter brexit :)

Jepp, samme med Irland, idioti og grådighet har mye av skylda. Men hvorfor fikk de låne så mye penger så lett? Jo, fordi de har samme lave rentenivå, til tross for høy inflasjon. Et felles rentenivå over hele eurosonen er en fundamentalt dårlig ide. Det er med god grunn at vi ikke har dollar eller euro eller yen over hele kloden. Hva slags annen kilde trenger du? Mener du det er varierende rentenivå på forskjellige land som har Euro? Eller at inflasjonsnivået er likt over hele EU? 

 

Grisgrendte strøk som Finnmark er årsaken til at vi har utjevningsmandater. Faktisk fikk de borgerlige partiene flere stemmer enn de rødgrønne i både 2005 og 2009, men fordi en stemme på et øde skjær teller mer enn en stemme i en by så fikk de rødgrønne likevel flertall. EU er veldig forskjellig fra hvordan USA styres, les gjerne over om hvordan f.eks. lovene blir til. 

 

Hvor har oppslutningen til EU økt? Senest i helgen ble det arrangert en anti-EU konferanse i Tyskland, "European Counter-Summit", med flere prominente gjester, deriblant Marie Le Pen (Frankrike) og Geert Wilders (Nederland). Bak konferansen var blant annet partiet AFD fra Tyskland, som er sterkt EU-kritiske og nå det tredje største partiet i Tyskland med over 15% av stemmene. CDU og SPD har stadig tilbakegang og er på tur under hhv 30 og 25 prosent oppslutning. 

 

Alt EU gjør er ikke negativt, de har f.eks sørget for en felles ladestandard for mobiler (vel, unntatt de med halvspist eple på) og lavere roamingkostnader. Spesielt at du synes det ikke er vits å diskutere med meg fordi jeg er en motstander av EU, du synes bare det er vits å diskutere med folk som er enige med deg? Høres ikke ut som mye til diskusjon.. Når du sier det bare er høyrepopulister som vil se EU brenne så er det vel på sin plass å kunne kommentere at det kun er partier på venstresiden i Norge som er negative til EØS og EU? 

 

Sør-Europa hadde ikke lånt til to ganger pipa om de satt med en valuta som er riktig for landets økonomi istedet for en unaturlig lav rente som følge av Eurosamarbeidet som de absolutt ikke burde tatt del i. Og det ville absolutt ikke blitt en ny storkrig. Motpolen til det er NATO og Internett. Det er en veldig annerledes verden nå enn i 1939. Hvis du virkelig tror at Tyskland hadde invadert en nabo i forfjor om det ikke var for EU så tror jeg det er på tide å redusere pilleinntaket. 

 

Udemokratisk er en korrekt beskrivelse av EU, monster er en korrekt beskrivelse av byråkratiet og møkkaunion er bare min egen mening, men heldigvis er mange enige med meg ;)

Hvis landene styrer EU sammen og alt er så fint så er det rart det er mer skepsis til unionen enn noensinne. Til tross for at politikere, EU selv og media kommer med skremselspropaganda på rekke og rad for alle grusomhetene som kommer hvis noen skulle tørre å forlate unionen. Forøvrig er det virkelig en moden gjeng som sitter i parlamentet, se f.eks oppførselen her etter Brexit: 

 

Lenke til kommentar

Vet du hvorfor jeg ikke ser noe poeng?

 

Jeg sier:

"Høyrepopulistene samlet seg nettopp i Tyskland for en anti-EU konferanse"

 

Så sier du:

"Folk vil ut av EU, bare se på denne samlingen, med disse "prominente" politikerne. Som alle er høyrepopulister. Det er samme samling. Du som er så opptatt av demokrati. Se på hva FOLKET mener, ikke hva noen politikere mener. Merkel og CDU styrer i Tyskland, ikke AFD.

 

Det er ikke fordi jeg er uenig med deg, men du har et så tydelig forehåndsbestemt bilde av at EU er "møkkaunion". Så du er ikke villig til å høre på argumenter, du leser ikke egentlig det jeg skriver, og kommer tilbake med slike svar. Altså, det er skrevet helt uavhengig av det jeg skrev. Om du ikke klarer å koble at det var samme konferanse, om du nekter for at de er høyrepopulister, jeg vet ikke, men du leser hvertfall ikke det jeg skriver, og svarer heller ikke på det jeg skriver. Det gjør det umulig å diskutere.

Lenke til kommentar

Så hyggelig å lese gammle penger fortsatt styrer verden,, og at det er slike hyggelige imøtekommende lojale og flotte selskaper som Apple og Microsoft som gir politiske ordre, er jo,, bra .. dette går så bra atte.

Det er bare sette seg i godstolen og slappe av !

- Ironisk -

Kan noen oversette dette til ikke-vrangforestillingsk?

Lenke til kommentar

 

 

 

Har du kilde for at de betalte mer objektivt enn de fikk tilbake? De fikk jo masse subsidier, delta i mange programmer ect.

Net EU contribution

 

graph_net_contrib_466x485.gif

 

https://brexiteu.files.wordpress.com/2016/05/2014-eu-net-contributions-per-capita.jpg

 

Du viser til en graf som bekrefter poenget mitt. Gratulerer.

 

Hvordan bekrefter den poenget ditt? Per hode betaler jo UK nesten minst.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Så hyggelig å lese gammle penger fortsatt styrer verden,, og at det er slike hyggelige imøtekommende lojale og flotte selskaper som Apple og Microsoft som gir politiske ordre, er jo,, bra .. dette går så bra atte.

Det er bare sette seg i godstolen og slappe av !

- Ironisk -

Kan noen oversette dette til ikke-vrangforestillingsk?

 

Kansje hvis du sier hva som er så "vrangforestillingsk" ? det åpenbare at jeg syns Micro$nuffers og Apple er kapitalistiske drittsekker som ikke har noenting med å blande seg i politikk ? Du jobber kansje for en av di ? Ser jeg deg i et mørkt smug i byen min,,, spenner jeg fot på deg  =) frekkas..

Lenke til kommentar

 

 

Så hyggelig å lese gammle penger fortsatt styrer verden,, og at det er slike hyggelige imøtekommende lojale og flotte selskaper som Apple og Microsoft som gir politiske ordre, er jo,, bra .. dette går så bra atte.

Det er bare sette seg i godstolen og slappe av !

- Ironisk -

Kan noen oversette dette til ikke-vrangforestillingsk?

 

Kansje hvis du sier hva som er så "vrangforestillingsk" ? det åpenbare at jeg syns Micro$nuffers og Apple er kapitalistiske drittsekker som ikke har noenting med å blande seg i politikk ? Du jobber kansje for en av di ? Ser jeg deg i et mørkt smug i byen min,,, spenner jeg fot på deg  =) frekkas..

 

Hva har dette med å blande seg i politikk å gjøre?

Lenke til kommentar

 

 

 

Så hyggelig å lese gammle penger fortsatt styrer verden,, og at det er slike hyggelige imøtekommende lojale og flotte selskaper som Apple og Microsoft som gir politiske ordre, er jo,, bra .. dette går så bra atte.

Det er bare sette seg i godstolen og slappe av !

- Ironisk -

Kan noen oversette dette til ikke-vrangforestillingsk?

 

Kansje hvis du sier hva som er så "vrangforestillingsk" ? det åpenbare at jeg syns Micro$nuffers og Apple er kapitalistiske drittsekker som ikke har noenting med å blande seg i politikk ? Du jobber kansje for en av di ? Ser jeg deg i et mørkt smug i byen min,,, spenner jeg fot på deg  =) frekkas..

 

Hva har dette med å blande seg i politikk å gjøre?

 

Tittelen er 'Apple "straffer" britene ...'  kansje du er uenig i at det faktisk er politikk men, så er vi uenig om det da.

Lenke til kommentar

Tittelen stemmer ikke. Det er noe tek har påstått. Apple, som alle andre selskaper justerer priser når valutaen endres i forhold til deres egen valuta. Hvis folk ikke hadde gjort det ville land med ekstrem inflasjon fortsatt betale det samme for importprodukter. 

 

Si UK har ekstrem inflasjon. 1 USD er nå lik 700 GBP. iPhone koster fortsatt 700 GBP. Nå tjener Apple 1 USD per iPhone solgt i UK. I hvilken verden mener du det gir mening? Apple vil tjene (bare kommer opp med tall her) 600 USD per iPhone uansett hvor mange pund den selges for.

 

Samtidig så snakker du om andre som drittsekker i samme setning som du sier du gjerne spenner foten på folk i et mørkt smug.... Det at du skal gjøre det i et smug betyr vel at du vet det er galt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hvorfor jeg ikke ser noe poeng?

 

Jeg sier:

"Høyrepopulistene samlet seg nettopp i Tyskland for en anti-EU konferanse"

 

Så sier du:

"Folk vil ut av EU, bare se på denne samlingen, med disse "prominente" politikerne. Som alle er høyrepopulister. Det er samme samling. Du som er så opptatt av demokrati. Se på hva FOLKET mener, ikke hva noen politikere mener. Merkel og CDU styrer i Tyskland, ikke AFD.

 

Det er ikke fordi jeg er uenig med deg, men du har et så tydelig forehåndsbestemt bilde av at EU er "møkkaunion". Så du er ikke villig til å høre på argumenter, du leser ikke egentlig det jeg skriver, og kommer tilbake med slike svar. Altså, det er skrevet helt uavhengig av det jeg skrev. Om du ikke klarer å koble at det var samme konferanse, om du nekter for at de er høyrepopulister, jeg vet ikke, men du leser hvertfall ikke det jeg skriver, og svarer heller ikke på det jeg skriver. Det gjør det umulig å diskutere.

Du sier det er en høyrepopulistisk bevegelse, som ikke er sant. Ja, agendaen til endel av anti-EU-partiene hører hjemme godt ute på høyresiden, mens anti-EU er sterkt på venstresiden i f.eks. Norge. Det er nok mer nærliggende å konkludere med at EU-motstanden finnes i et bredt spekter av befolkningen, se bare for en grasrotbevegelse UKIP fikk til, med tilhørende Brexit. Når du avskriver EU-motstanden som noe høyrepopulistisk så er du bare ett hakk fra å dra rasisme-kortet. Egentlig skulle du bare dratt det med en gang, så hadde du allerede tapt og diskusjonen var over. Hadde spart oss begge for litt tid ;)

 

Og hersketeknikken med å være nedlatende å kalle det for "prominente" politikere faller bare tilbake på deg selv. Oppslutningen er god til alle partiene, og både Wilders og Le Pen er svært populære i sine hjemland. 

 

Ja jeg har aldri lagt skjul på at min personlige mening om EU er at det er en møkkaunion, og det finnes masse eksempler på hva som underbygger den meningen, les gjerne tidligere i tråden. Det festlige er at jeg var positiv til EU på 90-tallet, da var tanken at man vanskelig klarte seg som små nasjoner alene i en stadig mer globalisert verden. Siden da har monsteret blitt større og større, demokratiske verdier stadig mindre verd. Det er skremmende, men ser heldigvis ut til å stoppe nå. Dra EU tilbake til en handelsunion så tror jeg de fleste er happy. Sparer fort 30.000 ansatte gjør det også, så får man prisen for medlemskap ned på et fornuftig nivå. 

Lenke til kommentar

Du sier det er en høyrepopulistisk bevegelse, som ikke er sant. Ja, agendaen til endel av anti-EU-partiene hører hjemme godt ute på høyresiden, mens anti-EU er sterkt på venstresiden i f.eks. Norge. Det er nok mer nærliggende å konkludere med at EU-motstanden finnes i et bredt spekter av befolkningen, se bare for en grasrotbevegelse UKIP fikk til, med tilhørende Brexit. Når du avskriver EU-motstanden som noe høyrepopulistisk så er du bare ett hakk fra å dra rasisme-kortet. Egentlig skulle du bare dratt det med en gang, så hadde du allerede tapt og diskusjonen var over. Hadde spart oss begge for litt tid ;)

 

Og hersketeknikken med å være nedlatende å kalle det for "prominente" politikere faller bare tilbake på deg selv. Oppslutningen er god til alle partiene, og både Wilders og Le Pen er svært populære i sine hjemland. 

 

Ja jeg har aldri lagt skjul på at min personlige mening om EU er at det er en møkkaunion, og det finnes masse eksempler på hva som underbygger den meningen, les gjerne tidligere i tråden. Det festlige er at jeg var positiv til EU på 90-tallet, da var tanken at man vanskelig klarte seg som små nasjoner alene i en stadig mer globalisert verden. Siden da har monsteret blitt større og større, demokratiske verdier stadig mindre verd. Det er skremmende, men ser heldigvis ut til å stoppe nå. Dra EU tilbake til en handelsunion så tror jeg de fleste er happy. Sparer fort 30.000 ansatte gjør det også, så får man prisen for medlemskap ned på et fornuftig nivå. 

 

Jeg har ikke ord..............................................................

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_populism

 

Det er faktisk utrolig at du skriver at de ikke er høyrepopulistiske partier. Trykk CTRL + F og søk på alle dine prominente politikere. De er alle der i wikipedia-artikkelen. Det er også Frp i Norge. De er også et høyrepopulistisk parti.

 

Men hva vet jeg, partier som AP og Labour er vel ikke sosialister? Spesielt ikke Sosialistisk Venstreparti.

Og Krf og CDU er ikke kristelige partier?

 

Hva ønsker du å oppnå med å bestride åpenbare fakta som tar 5 sekunder å søke opp på google?

 

Og alle høyrepopulistiske partier i EU er EU motstandere, enkelt og greit. Igjen, kan du prøve å være litt mer seriøs. Du nevner partier på venstresiden i Norge, det er lite relevant siden vi ikke er i EU! Og det er ikke noe flertall for EU her. Ingen som stemmer for EU. Og jeg tror AP har litt større oppslutning enn SV, nei? Hva synes AP om EU?

 

 

Se på tallene for hvem som stemmer UKIP og hvem som stemte ut av EU.  De som stemmer dette er ikke jevnt fordelt i befolkningen. Kanskje du kan slutte å lyve snart? Linkene ligger over. Så vær så snill å ikke skriv mer om det før du kommer med ikke-eksisterende bevis på at alle typer folk stemmer like mye på UKIP.

 

Jeg tror du har et problem med ordet høyrepopulisme, og rasisme. Jeg har aldri sagt at høyrepopulisme var noe negativt. Jeg har aldri sagt noe om rasisme. Jeg har nevnt polakker i UK. For det første er det diskriminering basert på opprinnelsesland og ikke rasisme, for det andre er det sant. Skjer i Norge og. Så det er du som tenker på rasisme når jeg snakker om EU motstand og høyrepopulisme, ikke jeg.

 

I USA er sosialist et stort skjellsord, og de klarer ikke å skille sosialisme fra kommunisme. I dagens Europa finnes det mange på venstresiden som ikke klarer å skille høyrepopulisme med facisme. Når AFD sammenlignes med Nazistene så er det som å sammenligne AP med kommuniststyre i Sovjet. Folk klarer heller ikke å skille på diskriminering og rasisme. Og det går nærmest ikke an å si noe som omhandler folk fra andre land uten å bli stemplet som rasist virker det som. Så hva synes jeg høyrepopulisme er? En beskrivelse på en bevegelse, en samlebetegnelse på partier med mye like ideer. Måter å styre landet på. Akkurat som sosialisme, Labour og AP driver og har konferanser og samarbeider, akkurat som høyrepopulistene. Det at de vil ut av EU ser jeg på som proteksjonisme, og kunne innføre klart proteksjonistiske lover (som vi har mye av i Norge), og en mening om at EU-fellesskapet ikke er for landets beste. Det er greit, og jeg har aldri sagt det er rasisme. Så du kan roe deg ned litt. Jeg er ikke noen drøy liberal som mener høyrepopulisme = facisme, men jeg må få lov å kalle dem det de heter..... Og jeg må få lov til å si at de er i frontlinjen for å gå ut av EU, fordi det er de.

 

 

Problemet er at prominente politikere bare inneholder folk fra en gruppe i forskjellige land. Er ikke som et møte mellom masse politikere i EU. Det er likesinnede som møtes. Du får det til å høres ut som om masse forskjellige politikere fra forskjellige partier kommer, men alle er høyrepopulister.

 

Du er og klar over at jeg er imot EU ikke sant?

Du er og klar over at jeg synes det er ok at UK går ut av EU, ikke sant?

Måten og tidspunktet de gjorde det på derimot har vært elendig. De har bare fått masse problemer av det, og de kommer til å fortsette, og de har virkelig brent broer mot EU og gjort franskmenn og tyskere misfornøyde, så de kommer ikke til å få en god avtale med EU. Og derfor har alt nå blitt dyrere i UK. Land som Kina har fått økt makt over UK da en beslutning om å flytte diverse finans til EU fra UK vil føre til en kraftig forverring av en svak og utsatt økonomi, og spesielt pund i UK. De har kuttet båndet til den viktigste unionen som gav dem noe makt, og stilt seg i en svak posisjon samtidig. Strålende. USA og Europa har hvertfall vært flinke til å vise svakheter i demokratiet i det siste :) Så mens du sitter her og kritiserer byråkratiet så mye, så sitter kinesiske byråkrater og ler av hvor dårlig styring og planer det er i Europa og USA.

Lenke til kommentar

 

 

Hvem stemte på Junkert? Hvem her vet hvem mannen er? LIkevel leder han an et enormt byråkrati som presser lover og direktiver ned gjennom halsen på det som en gang var suverene stater. 

 

Mannen du tenker på heter ikke "Junkert". Og han ble valgt av representantene i EU-parlamentet,  som igjen ble valgt av velgerne i sine respektive hjemland. Et indirekte valg, med andre ord.

 

Donald Trump ble valgt til president på en lignende måte. (Electoral college.)

 

Men hvem var det som valgte Theresa May til Prime Minister i UK?

De britiske velgerne hadde ikke noe valg ...

 

 

Jeg vet at han heter Jean-Claude Junker, se gjerne første innlegg fra meg. Junkert er et nedlatende klengenavn, som fortjent. Siden han er valgt fram må det jo ha vært et valg? Hvem var motkandidatene til Junker? Hint: Det var ingen.

 

Han heter ikke Junkert og han heter ikke Junker heller. Jean-Claude Juncker, heter han.

 

Motkandidatene til Juncker - for han hadde faktisk flere motkandidater - var Martin Schulz, Guy Verhofstadt, Ska Keller, José Bové og Alexis Tsipras. (https://en.wikipedia.org/wiki/European_Parliament_election,_2014#Presidential_candidates)

 

Har du kastet deg helt på Alternative Facts-bølgen?

Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Juncker

 

"one of the longest-serving democratically-elected leaders in the world"

 

"the European Parliament elected him with a majority of 422 votes from a total of 729 cast."

 

Men de andre bare avstod sikkert, eller noe slikt som passer til en alternativ virkelighet.

 

Parlamentet har ellers medlemmer som kommer fra europeiske partier. Partier som er bygget på partier i medlemslandene. Juncker var øverst i EPP, det største partiet i EU, med stor oppslutning i store deler av unionen. Og det er jo slik demokrati fungerer. Akkurat som at Erna Solberg er åpenbar statsminister om Høyre vinner valget, så var Juncker åpenbar president når EPP vant valget. Det er fortsatt demokrati selv om det er større skala og flere trinn.

 

Hvis du stemmer CDU i Tyskland, så gir det EPP mer folk i parlamentet i EU, som igjen gjør at de har flere stemmer til å stemme på sin egen kandidat. Det er ikke så veldig komplisert.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...