Gå til innhold

Norske kommuner er avhengig av Windows-telefoner. Nå vil de ha Android i stedet


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

 

Sløseriet skyldes i hovedsak at beslutningstakerne ikke har tilstrekkelig kunnskap, og at de i alt for stor grad er tvunget til å stole på eksterne aktører.

Herre min hatt, er det de eksterne aktørene sin skyld at politikerne ikke har snøring på teknologi?

 

IKT-bransjen har på denne måten ett av de aller største sugerøra i felleskassa.

 

Selvfølgelig, ville jo vært idiotisk av disse private selskapene å ikke takke ja til lukrative oppdrag fra det offentlige.

Eller mener du at selskapene skulle takket nei?

 

 

For å bryte den onde sirkelen må forvaltningen ta kontroll med løsnings-arkitektur og koordinering med egen intern kompetanse.

For å bryte den onde sirkelen så må politikerne slutte ta beslutninger som de ikke har noen forutsetning for å se rekkevidden av.

 

Selv om man ikke akkurat kan kalle IKT-bransjen noen moralsk høyborg så har jeg ikke gitt dem skylda. Det er dine ord.

 

Politikere kan ikke forventes å besitte fagekspertise på noe område. Derimot har de ansvar for å søke ekspertråd for å kunne ta rette avgjørelser. Det er her det svikter ved at alt for mye ansvar overlates til eksterne aktører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en gammel løsning som først ble utviklet for HP/Compaq sine PDA'er. Som jo kjøre WIN CE Den er med andre ord ikke ny. Når mobilene ble bedre ble den flyttet over dit. Kravene til kontroll på enheten og historikken var avgjørende. Kravene til sikkerhet er store. De bruker blant annet egne sim-kort med utvidet sikkerhet. (Ikke at det er unikt for Win-telefoner)

 

Så kan man spørre om hvorfor den ikke er flyttet over på andre plattformer. Tja IOS mobiler er for dyre og Android er ikke akkurat standard. Men, det er klart man kunne jo valgt ut en Android telefon og sørget for at systemet fungerte smertefritt på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan man spørre om hvorfor den ikke er flyttet over på andre plattformer. Tja IOS mobiler er for dyre og Android er ikke akkurat standard. Men, det er klart man kunne jo valgt ut en Android telefon og sørget for at systemet fungerte smertefritt på den.

 

Det som er dyrt, er software som må kjøre på gamle utdaterte operativsystemer. Software som ikke kan endres til å kjøre på plattformer hvor kundene er, det er dyrt det. I verstefall kan liv gå tapt fordi man ikke har en fungerende telefon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Selv om man ikke akkurat kan kalle IKT-bransjen noen moralsk høyborg så har jeg ikke gitt dem skylda. Det er dine ord.

Var muligens litt kjapp på avtrekkeren der, beklager det.

 

Politikere kan ikke forventes å besitte fagekspertise på noe område. Derimot har de ansvar for å søke ekspertråd for å kunne ta rette avgjørelser. Det er her det svikter ved at alt for mye ansvar overlates til eksterne aktører.

Ja du er nok inne på noen. Men politikerne sin jobb er å sette seg inn i saker før de fatter beslutninger, og her mener jeg mange politikere er litt for kjappe med å rope på hjelp fra såkalte eksperter. Dersom politikerne trenger ekseperter til å hjelpe til med alt, hvorfor trenger man da egentlig politikere? Hva bidrar de med?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

På det tidspunktet Oslo kommune kjøpte tjenestene av Tieto, lå allere windows-telefoner med en fot i graven. Men likevel så gikk de med på avtalen. Korrupsjon eller ren idioti?

Begge deler vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Selv om man ikke akkurat kan kalle IKT-bransjen noen moralsk høyborg så har jeg ikke gitt dem skylda. Det er dine ord.

Var muligens litt kjapp på avtrekkeren der, beklager det.

Politikere kan ikke forventes å besitte fagekspertise på noe område. Derimot har de ansvar for å søke ekspertråd for å kunne ta rette avgjørelser. Det er her det svikter ved at alt for mye ansvar overlates til eksterne aktører.

Ja du er nok inne på noen. Men politikerne sin jobb er å sette seg inn i saker før de fatter beslutninger, og her mener jeg mange politikere er litt for kjappe med å rope på hjelp fra såkalte eksperter. Dersom politikerne trenger ekseperter til å hjelpe til med alt, hvorfor trenger man da egentlig politikere? Hva bidrar de med?
Galskapen er jo at politikerne hører på de som selger varen og ikke intern kompetanse. Pluss at reglene for offentlige anbud er ødeleggende når det kommer til å kunne velge teknologi.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Galskapen er jo at politikerne hører på de som selger varen og ikke intern kompetanse. Pluss at reglene for offentlige anbud er ødeleggende når det kommer til å kunne velge teknologi.

En annet aspekt av galskapen er at det ikke for noen konsekvenser for politikerne når de driter seg ut og potensielt sløser bort milliarder av skattebetalernes penger på tøv. Men sånne ting skjer når man bruker andre mennesker sine penger på ting man egentlig ikke har noe forhold til. Politikerne er i kategfori fire i Milton Friedman sin analyse 4 Ways to spend money: Austrian Analysis.

Lenke til kommentar

 

Mange som kommenterer her må ta inn over seg ... snipp... utfordring å tenke annerledes.

 

Jeg forsto det slik at dette ikke er et OS problem, men tilgangen på hardware?

...

"...begynner det å bli vanskelig å få tak i Windows-telefoner"

...

"Hvis tilgangen på rimeligere Windows-telefoner ikke tar seg opp, blir Tieto nødt til å satse på andre plattformer."

Det stemmer, men det var også andre elementer som ble tatt opp i artikkelen samt den påfølgende diskusjonen.

 

Videre påpeker jeg at selv om det stemmer at HP X3 er en dyrere telefon, vil den kunne bli billigere om man ser på mulighetene den har ut over det å fungere som en håndholdt terminal på farten.

 

En del av de som bruker disse enhetene har gjerne personlige eller felles datamaskiner på kontorene. Disse kunne da byttes ut med dockingstasjoner tilpasset disse mobilene, slik at hver bruker kan gå til en ledig plass, plugge til mobilen, og jobbe på en stor skjerm på samme måte som han/hun ville gjort med en PC.

 

Continuum er per i dag ikke en full PC-erstatter, men det fungerer mer enn godt nok til dette formålet, altså å kjøre en fagapplikasjon. Om denne applikasjonen tilpasses UWP standaren så vil den også skalere med skjermstørrelsen den vises på. Neste oppdatering av W10 bringer forøvrig med seg mulighet for å kjøre flere vinduer samtidig i Continuum, samt at Citrix etter sigende slipper en applikasjon for W10 som støtter Continuum.

 

Etter som bedriften uansett har et MDM verktøy, og dette blir primærverktøyene til brukeren, vil de kunne ta bort datamaskinene disse bruker. De sparer da penger på innkjøp av maskinvare, tid på oppsett og drifting, samt potensielt en god del på lisenser da MS tilsynelatende ikke lisensierer enheter under 9". Men den potensielle fortjenesten ved dette avgjøres så klart av om brukeren utelukkende benytter seg av den mobile enheten, eller også har tilgang til datamaskiner, og hvor mange maskiner det eventuelt er snakk om.

 

Det er uansett et urealisert potensiale i teknologien MS har snekret samme her, men Continuum, og den kan bare bli bedre. Etter hvert vil billigere mobiler kunne få brikkesetter som kreves for å kjøre dette, og flere partnere har rapportert at de vil slippe Windows 10 mobile enheter.

 

MS selv har også planer for 2017, men det virker ikke som de stresser og har heller tatt et par skritt tilbake, revurdert situasjonen for så å fokusere på hvor de kan hevde seg. Detter tror jeg er smart, men det er klart at dette også blir mer problematisk jo lenger tid som går. Spesielt siden de trolig ikke vil slippe billigmobiler med det første.

 

Et annet dilemma MS har som de må ta hensyn til er at de ikke først og fremst er en maskinvareprodusent. Men, med sin egen lumiaserie klarte de og utkonkurrere sine egne partnere totalt i et den gangen lite men voksende segment. De aller aller fleste som kjøpte Windows Phone mobiler kjøpte fra Nokia/Microsoft.

Lenke til kommentar

 

Mange som kommenterer her må ta inn over seg at utviklingen når disse valgene ble tatt ikke var slik den er nå. 

"utviklingen når disse valgene ble tatt ikke var slik den er nå"..jo, den var nesten identisk lik. Windows for mobiler har vært et relativt labert marked etter iphone og android ble lansert.

 

Veldig lite nytt siste 3 år, kanskje noen profesjonelle analytikere ikke kunne forutse dagens situasjon - men de fleste andre ville nok kunne det. Ikke så stor forskjell på 0,4% og noen få prosent markedsandel for et mobil-OS.

 

Dette er ikke helt riktig. I Europa var eksempelvis Windows Phone ganske så utbredt, med en total på 9.6% i 2015 i EU5 landene. I italia hadde WP en markedsandel på 14% og var i en periode større enn iPhone.

 

Men disse tallene ble veldig lite synlige når man la på USA og Asia. Da så det ut som om WP ikke hadde noen betydelig markedsandel. Apputviklere i Europa så på den 2-3% grafen for verden, fremfor at 10% av den i mange tilfeller mest relevante målgruppen hadde WP.

 

Etter hvert som de så ble klart at SC ikke kom til å lage en app for WP, og jeg mener helt klart at den appen alene var skuddet under baugen for plattformen, så falt også markedsandelen jevnt. Men i 2016 var den fremdels på 4.6% i EU5 landene. Og selv 3% av mobilmarkedet er ekstremt mange mennesker. Med 3% markedsandel og nesten 500 millioner enheter som selges hvert kvartal, så utgjør dette nesten 15 000 000 enheter hvert kvartal.

 

Så utviklere har valgt bort 15 millioner potensielle kunder hvert kvartal, fordi fokus i media har vært at prosentandelen er så lav, at Windows Phone ikke var noe marked. Eller pga andre vurderinger. Ikke vet jeg. Men ett eller annet rart må de ha tenkt. Selv med 0,4% utgjør Windows plattformen 4 millioner nye enheter hvert kvartal.

 

Så jo, det har vært en ganske så stor utvikling de siste årene, og Windows Phone har spesielt gått opp og så ned igjen her i Europa.

Lenke til kommentar

 

Døende plattform er W10 ikke, selv om de har problemer i konsumentmarkedet. Men jeg ser at det kan være en utfordring å tenke annerledes.

"He is dead but he won't lay down."

 

Og bra er det. Jeg er på ingen måte noen Microsoft fanboy, men om jeg kun ser på OS så håper jeg virkelig MS får opp koken igjen, for det er uten tvil min favoritt. Sånn sett er jeg kanskje en Windows 10 mobile fanboy, nesten, vell, jeg heier i det minste på OS'et akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...