Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det lov å røyke hasj i Norge? Hvorfor får ungdommen tak i det? Og virkning?


Zarah1

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret fordi jeg fikk høre at i ungdomsmiljøet så røyker flere hasj. Det har på en måte blitt en trend. Er det ikke ulovlig å røyke hasj i Norge? Og virkningen kan jo være ganske skummel. Måtte lese bivirkningene for jeg har hørt ungdommer fortelle meg : "nei det er mindre farlig enn vanlig røyk, og mange røyker det osv til tross for at de har ganske høy utdannelse og veldig dyktig på skolen". 

 

Hva skjer? Og er det risiko for at en som har forsøkt det fortsetter med det eller andre skadelige stoffer? 

 

 

Bekymret tenåringsmor... 

Endret av Zarah1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rusdebatten er et rot. Skadevirkningene til Cannabis og underliggende hasj er massivt overdrevet, dog skal de sies at det er langt ifra skadefritt, og jeg vil sterkt fraråde mindreårige å ruse seg på Cannabis, på lik linje med at jeg fraråder mindreårige å bruke alkohol og tobakk. På en annen side så er det mange fra pro-ligaen som også kommer med overdrevet sprøyt, der de trivialiserer skadevirkningene til seriøse rusmidler, så det gjelder å holde tunga rett i munnen når du skal undersøke emnet.

 

Per idag er det ulovlig å bruke og besitte Cannabis i Norge, og du kan ende opp med store bøter og fengsel for besittelse/bruk. Derimot er det mange andre land som har tatt en helomvendig og gjort Cannabis avkriminalisert eller legalisert.

 

Hvor får ungdommen det fra? Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg har aldri kjøpt ulovlige rusmidler selv, men etter min oppfatning så er den skumle dealeren på gata et klisje, og det er mer vanlig at kjøp og salg av Cannabis skjer gjennom venner og venner av venner.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Rusdebatten er et rot. Skadevirkningene til Cannabis og underliggende hasj er massivt overdrevet, dog skal de sies at det er langt ifra skadefritt, og jeg vil sterkt fraråde mindreårige å ruse seg på Cannabis, på lik linje med at jeg fraråder mindreårige å bruke alkohol og tobakk. På en annen side så er det mange fra pro-ligaen som også kommer med overdrevet sprøyt, der de trivialiserer skadevirkningene til seriøse rusmidler, så det gjelder å holde tunga rett i munnen når du skal undersøke emnet.

 

Per idag er det ulovlig å bruke og besitte Cannabis i Norge, og du kan ende opp med store bøter og fengsel for besittelse/bruk. Derimot er det mange andre land som har tatt en helomvendig og gjort Cannabis avkriminalisert eller legalisert.

 

Hvor får ungdommen det fra? Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg har aldri kjøpt ulovlige rusmidler selv, men etter min oppfatning så er den skumle dealeren på gata et klisje, og det er mer vanlig at kjøp og salg av Cannabis skjer gjennom venner og venner av venner.

 

Jeg har en kompis som jobber i politiet. Han har sagt at hasj er langt verre enn det man tror. I holland er det lov å bruke hasj, men han sier at når han er i Holland så får han bare lyst å gripe inn. Må jo være en årsak til dette. Mens ungdommen forteller : "ikke så farlig osv.". Nå måtte jeg ta for meg tenåringene mine i dag, og gi de noen alvorsord om hvor farlig det er , og at de må ikke påvirkes av hva vennene deres holder på med. 

 

Jeg vet ikke hvorfor det er lovlig med hasj i Holland. Men uansett : jeg har advart begge barna mine om både røyk, tobakk, og hasj. Og andre narkotiske stoffer, og overdreven bruk av alkohol. Føler meg som en foredragsholder i dag... men gjør det for å advare, og motvirke. 

Endret av Zarah1
Lenke til kommentar

Hvorvidt hasj er verre enn man tror spørs hva det er du tror det. Igjen så vil jeg understreke at det ikke er skadefritt, men det er veldig lite som tyder på at moderat bruk av hasj er i nærheten av like farlig som f.eks. overdrevet bruk av alkohol, der man drikker seg bevisstløs. Selv om politiet kan si litt om erfaring så er det ikke en politibetjent jeg vil spørre når det har blitt gjort en drøss av seriøs forskning på emnet som tyder på at hasj/cannabis ikke er farligere enn å f.eks drikke seg sanseløs. Men dette er ikke for å si at Cannabis er ufarlig, men heller for å vise hvor farlig de lovlige rusmidlene kan bli om man ikke er fornuftig. Barna dine bør lære seg denne fornuften, og respektere alkohol, tobakk og andre rusmidler. Det viktigste poenget du må lære de, er at det ikke alltid er lett å snu når du først har begynt å bruke/misbruke rusmidler.

 

Cannabis er dumt, men jeg tror du når bedre frem til tenåringene dine om du er dønn ærlig. Jeg synes ikke at det er særlig lurere å ta opp cannabisbruk i tenårene enn det er å ta opp røyking og drikking. Alle disse rusmidlene er farlige ting som må respekteres, og som kan gi uheldige konsekvenser som kan gjenspeile seg i hele livet demmes.

Endret av Gavekort
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvorvidt hasj er verre enn man tror spørs hva det er du tror det. Igjen så vil jeg understreke at det ikke er skadefritt, men det er veldig lite som tyder på at moderat bruk av hasj er i nærheten av like farlig som f.eks. overdrevet bruk av alkohol, der man drikker seg bevisstløs. Selv om politiet kan si litt om erfaring så er det ikke en politibetjent jeg vil spørre når det har blitt gjort en drøss av seriøs forskning på emnet som tyder på at hasj/cannabis ikke er farligere enn å f.eks drikke seg sanseløs. Men dette er ikke for å si at Cannabis er ufarlig, men heller for å vise hvor farlig de lovlige rusmidlene kan bli om man ikke er fornuftig. Barna dine bør lære seg denne fornuften, og respektere alkohol, tobakk og andre rusmidler. Det viktigste poenget du må lære de, er at det ikke alltid er lett å snu når du først har begynt å bruke/misbruke rusmidler.

 

Cannabis er dumt, men jeg tror du når bedre frem til tenåringene dine om du er dønn ærlig. Jeg synes ikke at det er særlig lurere å ta opp cannabisbruk i tenårene enn det er å ta opp røyking og drikking. Alle disse rusmidlene er farlige ting som må respekteres, og som kan gi uheldige konsekvenser som kan gjenspeile seg i hele livet demmes.

 

Det er helt sant. Et av barna mine er over 18 år. Men er veldig glad for at de har stor tiltro til meg. Det er viktig. De forteller det meste til meg. Men jeg forsøker bare å veilede dem å ikke bli påvirket av vennene deres. Er ganske mange som drikker fra sans og samling i den alderen. Og jeg vil ikke at mine barn skal være noen av dem.

 

Jeg tror nok at det fins langt farligere stoffer enn hasj. Foreks kokain og heroin osv. Men gjør alt for å få mine barn til å unngå slike stoffer. Ikke la seg påvirke. Kunne ønske at det var mer foredrag om hasj, alkohol og andre stoffer i skolen. Det behøves absolutt. 

 

Takk for at du engasjerte deg i debatten. :) Var ganske mye bra du skrev i innlegget. 

Endret av Zarah1
Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som jobber i politiet. Han har sagt at hasj er langt verre enn det man tror. I holland er det lov å bruke hasj, men han sier at når han er i Holland så får han bare lyst å gripe inn. Må jo være en årsak til dette. Mens ungdommen forteller : "ikke så farlig osv.". Nå måtte jeg ta for meg tenåringene mine i dag, og gi de noen alvorsord om hvor farlig det er , og at de må ikke påvirkes av hva vennene deres holder på med. 

 

Jeg håper argumentet ditt overfor barna dine var litt mer enn "kompisen min som er politimann har sagt det er farlig". Hvorfor mener din politikompis det er verre enn man tror?

 

Anonymous poster hash: 484ba...e53

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har en kompis som jobber i politiet. Han har sagt at hasj er langt verre enn det man tror. I holland er det lov å bruke hasj, men han sier at når han er i Holland så får han bare lyst å gripe inn. Må jo være en årsak til dette. Mens ungdommen forteller : "ikke så farlig osv.". Nå måtte jeg ta for meg tenåringene mine i dag, og gi de noen alvorsord om hvor farlig det er , og at de må ikke påvirkes av hva vennene deres holder på med. 

 

Jeg håper argumentet ditt overfor barna dine var litt mer enn "kompisen min som er politimann har sagt det er farlig". Hvorfor mener din politikompis det er verre enn man tror?

 

Anonymous poster hash: 484ba...e53

 

 

Jeg vet som sagt ikke hvorfor han kompisen min i politiet sier at det er ganske farlig å røyke hasj. Jeg har ikke spurt han om det. Men han har sagt det til meg før. Og jeg stoler på det han sier. Han er ikke en type som dramatiserer. Han er ikke akkurat en "hard" poltiimann.. Veldig snill.. Dersom han sier noe er ille så pleier det å være ganske ille. Derfor ble jeg ganske redd da mine barn kom å fortalte meg om venner som eksprimenterer med hasj. 

Endret av Zarah1
Lenke til kommentar

Jeg vet som sagt ikke hvorfor han kompisen min i politiet sier at det er ganske farlig å røyke hasj. Jeg har ikke spurt han om det. Men han har sagt det til meg før. Og jeg stoler på det han sier. Derfor ble jeg ganske redd da mine barn kom å fortalte meg om venner som eksprimenterer med hasj. 

 

Da foreslår jeg at du spør ham om det. Det er ikke det at jeg mener du skal la barna dine løpe rundt og ruse seg. Men barn (jeg regner med dette er snakk om tenåringer?) fortjener litt bedre argumentasjon enn "onkel politi sier det er fyfy".

 

Ellers er forslaget om å se episoden fra Folkeopplysningen som omhandler saken en glimrende ide.

 

Anonymous poster hash: 484ba...e53

Lenke til kommentar

 

Jeg vet som sagt ikke hvorfor han kompisen min i politiet sier at det er ganske farlig å røyke hasj. Jeg har ikke spurt han om det. Men han har sagt det til meg før. Og jeg stoler på det han sier. Derfor ble jeg ganske redd da mine barn kom å fortalte meg om venner som eksprimenterer med hasj. 

 

Da foreslår jeg at du spør ham om det. Det er ikke det at jeg mener du skal la barna dine løpe rundt og ruse seg. Men barn (jeg regner med dette er snakk om tenåringer?) fortjener litt bedre argumentasjon enn "onkel politi sier det er fyfy".

 

Ellers er forslaget om å se episoden fra Folkeopplysningen som omhandler saken en glimrende ide.

 

Anonymous poster hash: 484ba...e53

 

 

Jeg vil ikke lage dramatikk. Jeg får bare håpe at barna holder seg unna det. Og skal se episoden fra folkeopplysningen. Føler meg som en streng mor nå som forsøker å ha kontroll over at barna aldri holder på med slike ting, men jeg kommer til å skremme de ifra å holde på med det.  ... 

Endret av Zarah1
Lenke til kommentar

På flere områder så er alkohol mer skadelig og farlig. Sjansen for å havne i trøbbel er større, f.eks voldtekter og vold generelt, samt ulykker. Du kan også overdose på alkohol og i verste tilfellet dø. Det er ikke mulig med cannabis. Men når det gjelder ungdommer så er det kjent at mye cannabis røyking har en (varig) negativ effekt på hjerner som ikke er ferdig utviklet, så det er ikke bra at barn og ungdom røyker cannabis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På flere områder så er alkohol mer skadelig og farlig. Sjansen for å havne i trøbbel er større, f.eks voldtekter og vold generelt, samt ulykker. Du kan også overdose på alkohol og i verste tilfellet dø. Det er ikke mulig med cannabis. Men når det gjelder ungdommer så er det kjent at mye cannabis røyking har en (varig) negativ effekt på hjerner som ikke er ferdig utviklet, så det er ikke bra at barn og ungdom røyker cannabis.

 

Jepp. Fester og slik i den alderen er ikke alltid bare bare. Jeg har alltid vært et hjemmekosemenneske. Helt fra jeg var ung. Så jeg har aldri festet mye. Aldri drikket noe særlig alkohol. Aldri røykt , aldri brukt narkotiske stoffer.Men de må jo få leve livet og kose seg, men ikke holde på med rusmidler.. Unngå å bli påvirket av hva andre gjør, anngående drikking og rusmidler. Du verden for en streng mor jeg er. Men men thats it. Tusen takk for informasjonen dere har gitt meg. 

Endret av Zarah1
Lenke til kommentar

Jeg vokste opp med de kule/avslappede barna, som drakk en øl i ny og ne når vi var 15 år. Selv festet jeg. Jeg er nå 18 år.
"Weed", grønt. Det var vanlig, man så på brunt som litt "junkie". I Bærum gikk klassekameratene mine ut i friminuttene og røyket seg en Joint de hadde rullet i timen uten at lærerne så. Normalt nå? Nå som jeg er 18? Ja. Normalt, en i hver vennegjeng ca. Noen uten den personen såklart. Noen med flere i hver vennegjeng.  Er du beskymret for om ditt barn røyker slikt, må du se på øynene i lys. Røde øyne, kanskje litt hovne? Hva lukter de, du vil lukte hasj annerledes enn en sigarett. Vennene mine fikk tak i en random mørk mann på hjørnet i Oslo, en ordentlig dealer i nabo blokka, foreldre-voksne mennesker selger også, eller så kjenner de noen-som kjenner noen- som kan fikse for de for 150 kr. Hvis man røyker, er man ofte en avslappet ungdom-eller noen som liker å være avslappede. Ting man pleier å gjøre når man røyker som du kan se etter er at de ser på film, spiser godteri, skater, går seg turer, hører på hiphop eller rolig musikk, går med avslappede klær, capser, jenter kan ofte prøve å være litt guttete.

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet som sagt ikke hvorfor han kompisen min i politiet sier at det er ganske farlig å røyke hasj. Jeg har ikke spurt han om det. Men han har sagt det til meg før. Og jeg stoler på det han sier. Derfor ble jeg ganske redd da mine barn kom å fortalte meg om venner som eksprimenterer med hasj. 

 

Da foreslår jeg at du spør ham om det. Det er ikke det at jeg mener du skal la barna dine løpe rundt og ruse seg. Men barn (jeg regner med dette er snakk om tenåringer?) fortjener litt bedre argumentasjon enn "onkel politi sier det er fyfy".

 

Ellers er forslaget om å se episoden fra Folkeopplysningen som omhandler saken en glimrende ide.

 

Anonymous poster hash: 484ba...e53

 

 

Jeg vil ikke lage dramatikk. Jeg får bare håpe at barna holder seg unna det. Og skal se episoden fra folkeopplysningen. Føler meg som en streng mor nå som forsøker å ha kontroll over at barna aldri holder på med slike ting, men jeg kommer til å skremme de ifra å holde på med det.  ... 

 

 

Hva med en saklig diskusjon forankret i faktiske fakta, istedet for å "skremme"?

Lenke til kommentar

Hva med å rett og slett påpeke at det i henhold til lov er forbudt å benytte slike rusmidler, og at om man blir tatt kan det få mer eller mindre alvorlige konsekvenser på sikt?

 

Lovgivningen har liten effekt, i hvert fall for de unge og dumme. Om de var redde for konsekvenser så hadde fornuften tatt overhånd lenge før man hadde fundert over lovgivningen.

 

Å ha et sterkt forbud mot noe høres ut som en effektiv løsning på papiret, men lang erfaring både innenfor rus, og andre ting (som generelle lengder for fengselsstraffer) har vist at kriminalisering har en dårlig effekt.

 

Jeg vet som sagt ikke hvorfor han kompisen min i politiet sier at det er ganske farlig å røyke hasj. Jeg har ikke spurt han om det. Men han har sagt det til meg før. Og jeg stoler på det han sier. Han er ikke en type som dramatiserer. Han er ikke akkurat en "hard" poltiimann.. Veldig snill.. Dersom han sier noe er ille så pleier det å være ganske ille. Derfor ble jeg ganske redd da mine barn kom å fortalte meg om venner som eksprimenterer med hasj.

 

Jeg er sikker på at politimannen har mange fornuftige innspill, og har fått sett på førstehånd hvor ille det kan bli. Men nå kan man jo spekulere i om politimannen du kjenner kanskje har fått et litt ensidig syn på rusmidler, der det gjerne er de som har det vanskelig som begynner med Cannabis, og ikke de som begynner med Cannabis som får det vanskelig, hvis du forstår hva jeg mener. Politiet kommer vanligvis ikke på besøk hos de oppegående folkene som har et fornuftig forhold til rusmidler.

Endret av Gavekort
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Se Folkeopplysningen på NRK, så får du relativt nøytral informasjon https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009615/sesong-3/episode-3

 

Anbefaler virkelig å sjekke ut videoen her, skulle bare se starten, men endte opp å se hele greia. Mye nyttig informasjon, og helt klart en pause fra all propagandaen som har blitt spyttet ut i Norsk media gjennom årene.

 

Anundsen får meg til å le hver jævla gang.

 

Jeg vil si at rusmidler har sin tid og plass, idet nesten alle sammen bruker de. Det vil si at cannabis-røyking på skolen ikke hører til noen plass,

 

Har snakka med politiet om saken her idet jeg fikk et koselig besøk når de mistenkte meg for innføring og salg, og deres synspunkt på rusmidler er ikke noe du kan kalle objektivt for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...