Gå til innhold

Bør vi la flyktninger komme hit for egen regning?


  

40 stemmer

  1. 1. Bør alle fredelige mennesker få bli i Norge dersom de er her for egen regning?

    • Ja
      16
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kunne hatt et regelverk som påla bankene å gi flykntingene gunstigere lånebetingelser(positiv diskriminering om du vil)enn andre kunder for at de lettere kan etablere seg med bolig fremfor at staten skal kjøpe bolig til dem. Slik at belastningen påføres bankene fremfor skattebetalerne.

Den ordningen har vi allerede med Husbanken.

Lenke til kommentar

Kan du utdype? Jeg finner ingenting slikt på husbanken sine sider.

Kommunene fordeler midler i form av tilskudd og startlån på vegne av Husbanken, til vanskeligstilte på boligmarkedet. Lav rente og inntil 50 års løpetid. Praksisen varierer en del fra kommune til kommune, da noen må prioritere mens andre har tilnærmet ubegrensede midler.
Lenke til kommentar

Kommunene fordeler midler i form av tilskudd og startlån på vegne av Husbanken, til vanskeligstilte på boligmarkedet. Lav rente og inntil 50 års løpetid. Praksisen varierer en del fra kommune til kommune, da noen må prioritere mens andre har tilnærmet ubegrensede midler.

 

Ja, det er vanskeligstilte generelt. Før var det unge. Jeg har selv hatt startlån, jeg er ikke innvandrer. 

Lenke til kommentar

Nei poenget var bare at vi har ordninger på området allerede som flyktninger ofte omfattes av, ikke at vi har noe eget som gjelder helt særegent for flyktninger.

 

Men det var vell dette som ble etterspurt og du svarte at allerede fantes. Men så var det bare en mulighet som gjelder alle så lenge de faller inn under kravene(som ikke omfatter at en er innvandrer). Man får heller ikke noe spesial rente eller noe slik, den er lik over hele linjen i husbanken. 

Lenke til kommentar

Men det var vell dette som ble etterspurt og du svarte at allerede fantes. Men så var det bare en mulighet som gjelder alle så lenge de faller inn under kravene(som ikke omfatter at en er innvandrer). Man får heller ikke noe spesial rente eller noe slik, den er lik over hele linjen i husbanken.

Jeg skjønner at du velger å tolke det slik fordi det passer ditt verdensbilde, og det er greit. Forventet ikke noe annet. Jeg er ikke enig i at man ikke får spesialrente. Mange av lånene som gis er fullfinansiert og i en vanlig bank ville man hatt terskler med høyere rente på den del av lånet som ligger utenfor feks 85% av boligens verdi. I tillegg kan man få tilskudd hvor beløpet avskrives med 5% hvert år. Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

 

Hva snakker du om? Personen sa:

 

 

 

Vi kunne hatt et regelverk som påla bankene å gi flykntingene gunstigere lånebetingelser

 

Dette svarte du: 

 

 

 

Den ordningen har vi allerede med Husbanken.

 

Men det stemmer ikke, det er altså ingen ordning internt i Husbanken som gir flyktninger gunstigere lånebetingelser. 

 

Og nå beskylder du meg for:

 

 

Jeg skjønner at du velger å tolke det slik fordi det passer ditt verdensbilde

 

Lurer på hvem som har forvrengt verdensbilde jeg... 

 

 

 

Mange av lånene som gis er fullfinansiert og i en vanlig bank ville man hatt terskler med høyere rente på den del av lånet som ligger utenfor feks 85% av boligens verdi. I tillegg kan man få tilskudd hvor beløpet avskrives med 5% hvert år.

 

Poenget er at alle i husbanken har samme rente. Enten de har startlån eller "vanlig" lån. 

Lenke til kommentar

Hva snakker du om? Personen sa:

 

 

Dette svarte du:

 

 

Men det stemmer ikke, det er altså ingen ordning internt i Husbanken som gir flyktninger gunstigere lånebetingelser.

 

Og nå beskylder du meg for:

 

 

Lurer på hvem som har forvrengt verdensbilde jeg...

 

 

Poenget er at alle i husbanken har samme rente. Enten de har startlån eller "vanlig" lån.

Mitt svar gjaldt i relasjon til at følgende interesser i stor grad allerede er ivaretatt: «for at de lettere kan etablere seg med bolig fremfor at staten skal kjøpe bolig til dem.»
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...