Gå til innhold

Ny interesse for pc-er kom for sent til å redde 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror Samsung 960 Evo og G.Skill DDR4-3200 SO-DIMM kan gjøre folk kjøper mere laptop.

 

Kanskje windows 11 eller bedre batterilevetid?

 

Problemet AMD må komme med ryzen på laptop\stasjonær og prisene må noe ned.

Da laptop er lite mobilt og koster mye.

 

Laptop koster ikke mye i forhold til en mobil i alle fall... Og mobilt er de fleste laptoper så absolutt. Tror grunnen til at de ikke blir handlet like mye er rett og slett at folk klarer seg med det de allerede har. Det er ikke (heldigvis) behov for å oppgradere hvert år lenger. Gleder meg til det samme skjer på mobilfronten.

Lenke til kommentar

Grunnen for jeg ikke kjøper noe nytt, er fordi jeg finner ikke ut hva jeg vil ha, multicom laptop kommer nærmest.

 

Mobil er jo problem men det er ikke så veldig dyrt, får en veldig bra mobil til 5000 kr.

Laptop kan koste 20 000 ++ hvis man vil ha det råeste.

 

Selvsagt finnes det samsung\Apple mobiler som koster 10 000 kr men ferreste kjøper det.

 

Problemet med android er det ikke finnes felles standard, samme med maskinvare, så man må ofte lese tester for å vite hva man skal gå for på mobil, men også laptop.

 

Ingen laptop\mobil varer evig, man skal være fornøyd hvis man har laptop 5 år men etter den tid er den ganske utdatert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Laptop koster ikke mye i forhold til en mobil i alle fall... Og mobilt er de fleste laptoper så absolutt. Tror grunnen til at de ikke blir handlet like mye er rett og slett at folk klarer seg med det de allerede har. Det er ikke (heldigvis) behov for å oppgradere hvert år lenger. Gleder meg til det samme skjer på mobilfronten.

 

Du har helt rett - f.eks fungerer min 5 1/2 år gamle Lenovo T420s glimrende. Med 500 GB SSD, 16 GB minne og dedikert nVidia grafikkløsningen er det kun en reell gevinst på å kjøpe ny maskin - nemlig batteritid (og nye batterier koster under en 1000 lapp).

 

Har også en T60 fra februar 2007 som fungerer helt greitt. Til å surfe på nettet, skrive tekst etc så er den helt topp. Glimrende tastatur og bra skjerm. Nytt batteri for å få til en 4 - 6 timer batteritid koster under 200 kr.

 

@LMH1:

 

Bedre batteritid er primært avhengig av hardware - dvs strømgjerrige deler, og opp til 15 - 20 timer er ikke uvanlig i dag. En nyeste versjon (Kaby Lake) Dell XPS 13 er testet til 10 timer med kontinuerlig videovisning, og ca 22 timer med surfing, skriving etc. XPS 13 koster ca 12 - 13 000 kr. Så batteritid er i realiteten ikke store problemet i dag, da nye PC-er faktisk slår nettbrett og mobiltelefoner på dette området.

 

Windows 11 vil aldri komme - Windows 10 er siste versjonen - den vil kun få oppradering ca 1 gang i året. AMD Ryzen vil ikke ha noen betydning for laptop - i alle fall ikke på svært lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen for jeg ikke kjøper noe nytt, er fordi jeg finner ikke ut hva jeg vil ha, multicom laptop kommer nærmest.

 

Mobil er jo problem men det er ikke så veldig dyrt, får en veldig bra mobil til 5000 kr.

Laptop kan koste 20 000 ++ hvis man vil ha det råeste.

 

Selvsagt finnes det samsung\Apple mobiler som koster 10 000 kr men ferreste kjøper det.

 

Problemet med android er det ikke finnes felles standard, samme med maskinvare, så man må ofte lese tester for å vite hva man skal gå for på mobil, men også laptop.

 

Ingen laptop\mobil varer evig, man skal være fornøyd hvis man har laptop 5 år men etter den tid er den ganske utdatert.

 

Om du mener du får veldig bra mobil til 5k så får du også veldig bra laptop til 8k.

 

ikke uvanlig å punge ut 10-12k for toppmodell på mobil nå om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror Samsung 960 Evo og G.Skill DDR4-3200 SO-DIMM kan gjøre folk kjøper mere laptop.

 

Kanskje windows 11 eller bedre batterilevetid?

 

Problemet AMD må komme med ryzen på laptop\stasjonær og prisene må noe ned.

Da laptop er lite mobilt og koster mye.

 

Kommer det noensinne noe annet enn Windows 10? Hva sier ryktene?

Lenke til kommentar

"Det handler om den andre siden av pc-markedet, hvor pc-er blir sjeldnere brukt. Forbrukere i dette segmentet bruker smartmobilene mye og forlenger samtidig livssyklusen til pc-ene"

 

Tullball. PC'ene er rett og slett ikke noe betydelig raskere idag enn for 10 år siden for ordinære kontoroppgaver om man bruker SSD.

 

Før ble maskinene sirup etter noen få år da programvareoppdateringer gjorde maskinene tregere, samtidig som det faktisk var slik at hastigheten på maskinvare lett doblet seg på få år.

 

Hvis AMD Ryzen er billig til samme hastighet som Intel - så kan det kanskje gi en liten økning - rett og slett fordi det er billig...og da vil man kanskje vurdere noe nytt med USB-C etc over tid.

 

Ellers har de nok rett i at ultrabærbare kan gi grunn til litt salg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer det noensinne noe annet enn Windows 10? Hva sier ryktene?

Tipper det heter "Windows" om et år eller to.

 

Problemet med laptopmarkedet er rett og slett at det er modent. Enhver laptop fra de siste fem årene dekker alle behov for en normal bruker, det er ingen vits å kjøpe ny før den gamle er ødelagt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det jeg synes Microsoft skal gjøre er å lage 2 eller flere type versjon av windows.

 

Microsoft Windows

-Gaming Edition

-Office Edition

-All around elns :)

 

Så kan folk velge hvilke passer dem best, så kan mye strippes ned når det kommer til gaming edition for eksempel.

 

Gaming er veldig smått sammenligned med enterprise og home dog. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...