Gå til innhold

Trøbbel med å klokke RAM over 3000Mhz


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver å knoter med å få DDR4 RAM til å kjøre på 3200Mhz.

 

Tar jeg XMP profil #1 (3200Mhz på RAM) vil ikke pc boote i hele tatt.

 

XMP #2 på 3000Mhz går det greit.

 

Jeg har nå fått klokket CPU til 4000Mhz og RAM 3000, tok utgangspunkt i XMP #2.

 

Hva er det jeg overser eller gjør galt, slik at RAM ikke går opp til 3200Mhz.

 

Er ganske noob på dette med overclocking, men har kommet så langt at den kjører stabilt på 4000Mhz på CPU og 3000Mhz RAM :)

 

HARDWARE: 

 

CPU: i7 6800k

MOBO: Asus Strix X99

RAM: HyperX Predator DDR4 3200Mhz 32GB (4x8GB)

PSU: Corsair AX1200i

GPU: Asus Strix 1080 OC

COOLING: Corsair H115i

 

 

Takker for svar :)

Endret av Mr_Oppedal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har ganske samme setup bare msi x99a carbon utgave og samme Ram bare 3000Mhz 32gb!

 

Har lest MYE ang overclocking av i7 6800k og x99a kort!

Selv spurt selve support til msi! Og det jeg har kommet frem til er at 6800k er ikke stabil fra 4Ghz og over.

Mulig dette kan være en mulig løsning! Evt deaktiver XMP og sett den til 3200 manuelt!

 

Har du forresten en stabil 4ghz? :) åssen volt ligger du på? Og har du testet ut i spill?

Lenke til kommentar

Minnekontrolleren på X99 er ikke spesielt villig. Jeg har falt til ro ved å kjøre 2666 CL13 CR1. På papiret det raskeste jeg klarer her. Skal jeg ha 3000+ så må jeg ned på CR2 og det er treigere. DRAM voltage kan du kjøre opp til 1,4 iallfall, det blir ikke spesielt varmt. Så du kan forsøke med høyere spenning.

Lenke til kommentar

Minnekontrolleren på X99 er ikke spesielt villig. Jeg har falt til ro ved å kjøre 2666 CL13 CR1. På papiret det raskeste jeg klarer her. Skal jeg ha 3000+ så må jeg ned på CR2 og det er treigere. DRAM voltage kan du kjøre opp til 1,4 iallfall, det blir ikke spesielt varmt. Så du kan forsøke med høyere spenning.

 

når du tenker på varme? ser du på motherboard temp da? eller hva måler man..

​ser at mitt motherboard ligger på rundt 35c idle. samme med cpu å hdd's..

​men det er fordi jeg vil ha en stillegående maskin. skal nok endre litt på det etter hvert.

​eller er dette en fin temp? med tanke på alle led lysene rundt om på hovedkort å kabinett? :p

Lenke til kommentar

Jeg tenker på lokal varme i minnemodulene. Kan f.eks måles med et IR termometer.

 

HK temp sier egentlig ikke så mye - HK er stort med mange punkter/komponenter. VRM temp er av interesse og litt south bridge kanskje på hovedkortet.

 

Temperaturene dine virker fine, men idle betyr jo ikke noe. Dessuten må man også alltid oppgi ambient temperatur som referanse :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg tenker på lokal varme i minnemodulene. Kan f.eks måles med et IR termometer.

 

HK temp sier egentlig ikke så mye - HK er stort med mange punkter/komponenter. VRM temp er av interesse og litt south bridge kanskje på hovedkortet.

 

Temperaturene dine virker fine, men idle betyr jo ikke noe. Dessuten må man også alltid oppgi ambient temperatur som referanse :)

 

da skal jeg prøve å bli litt flinkere til dette her..! ganske ny i overklokker verden kan man si.

 

vil dette gi litt mere info for eksempel?

http://valid.x86.fr/6xu05g

eller

http://www.3dmark.com/tsst/32654

i stresstesten gikk cpu til 40-43 sammen med alt annet bortsett fra skjermkort som ble noe høyere seff :p

 

 

og beklager for å overta posten til trådstarter :( men fikk så fine svar fra deg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...