zeebra Skrevet 15. februar 2018 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Selvsagt er Uber ulovlig, de formidler privattaxi. Bare fordi det er på mobiltelefon gjør det ikke mer lovlig bare fordi folk tror verden roterer rundt mobiler. Akkurat som formidling av prostisusjon eller salg av doping eller liknende, er Uber ulovlig selv om det gjøres via mobil. Endret 15. februar 2018 av zeebra 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 16. februar 2018 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2018 Du må gjerne vise meg et eksempel der Taxibransjen har gått inn for å forby privatbilisme for å tvinge privatpersoner til å ta drosje fremfor å kjøre egen bil, slik Uber gjør. Har vel ikke påstått noe sånt. Jeg kritiserer ikke Uber for å drive lobbyvirksomhet, jeg kritiserer de for hva de ønsker å presse igjennom til egen fordel. Akkurat slik taxibransjen gjør: bedriver lobbyvirksomhet for å stenge ute konkurrenter... til sin egen fordel. Det er rimelig stor forskjell fra å drive lobbyvirksomhet for å begrense konkurrerende næringsvirksomhet og å drive lobbyvirksomhet for å forby meg og deg fra å kjøre egen privateid bil for å tvinge oss heller til å bruke Uber sine tjenester. Ja det er det. Men uansett Uber har ingen mulighet til å få gjennom dette selv, da må de få med seg noen korrupte politikere først. Og da er vi tilbake til Milton Friedman sitt passende sitat: And if the rules of the game are that you go to Washington to get a special privilege, I can’t blame him for doing that. Blame the rest of us for being so foolish as to let him get away with it. Hvis man evner til å se litt nyansert på dette, tror jeg man fort vil innse at selv om man skulle mene at begge delene er to onder, finnes det objektivt sett et mindre onde å velge mellom. Tror de fleste ville foretrekke status quo med begrenset valgmulighet mellom taxileverandører enn at man blir tvunget til å parkere bilen og heller kjøre Uber. Men for all del, du mener sikkert begge delene er like ille? Det beste hadde vært om politikerne slutter å blande seg, først da kunne man fått en virkelig fritt marked. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 16. februar 2018 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2018 Har vel ikke påstått noe sånt. Nei, jeg vet du aldri har kommet med den påstanden. Men når du skriver at taxibransjen har holdt på med det samme for å beholde sine spesialprivilegier impliseres det at effekten av begges virksomhet er like ille. Men nå har du jo svart avkreftende på det, så da er vi i alle fall enige på det punktet. Det er forresten ikke bare Uber som jobber for å realisere denne galskapen, men også andre store "rideshare" selskaper som Lyft. Hva de ikke kan og kan få igjennom skal jeg ikke ta noe definitivt standpunkt til. Tror nok det er usannsynlig, men ingenting ville overrasket meg hva gjelder Amerikansk politikk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. februar 2018 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2018 Det er forresten ikke bare Uber som jobber for å realisere denne galskapen, Galskap? Det de har gjort er å signere "Shared Mobility Principles for Sustainable Cities" som nevner mange punkter, hvor et av punktene er å forby privat bilisme i bysentrum. Poenget med det, er å redusere traffiken, redusere forurensingen og gjøre byen tryggere. Det er selvfølgelig ikke et populær synspunkt blant liberalister som Grimnir, men det er et ganske populært synspunkt blant miljøaktivister. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 17. februar 2018 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2018 Forbud vil neppe fungere like godt som å tilrettelegge for at folk kan leve effektivt i byer uten privatbil. Men det koster jo penger, forbud er billige... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. februar 2018 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2018 .. Alt jeg vel egentlig sa, det var at dersom "spillets regler" er at man må smiske med politikerne for å få særprivilegier; ja da vil også ulike aktører gjøre nettopp det. Det er selvfølgelig ikke et populær synspunkt blant liberalister som Grimnir, men det er et ganske populært synspunkt blant miljøaktivister. Grimnir er ikke i mot miljøvennlige alternativer, han er bare uenig i at tvang er veien å gå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Et av argumentene som har vært en gjenganger i denne tråden, det er at pasienter vil ha problemer med å komme seg hjem dersom Uber utkonkurrerer dagens taxibransje. Dagens bransje sier jo gang på gang at de har dette såkalte "samfunnsansvaret" sitt, som innebærer å kjøre pasienter hjem fra sykehus. Vel: nå har Uber kommet med Uber Health som gjør det mulig for sykehus og leger å bestille en Uber til pasientene sine. Uber Health Lets Doctors Call Cars for Their Pasients. Hadde jo vært greit med noe sånt her i landet også, men først bør jo vanlig Uber få lov til å kjøre. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Hjelper lite all den tid det ikke vil være en eneste bil ute i ytre-billefjord i Finnmark. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Hjelper lite all den tid det ikke vil være en eneste bil ute i ytre-billefjord i Finnmark. Har de ikke biler i Ytre Billefjord? Ellers så er ikke dette noe annet enn skråplansargumentasjon: du fremstiller helt usannsynlige ekstremscenario på hva som vil skje om man slipper til Uber. Slippery slope: You said that if we allow A to happen, then Z will eventually happen too, therefore A should not happen. The problem with this reasoning is that it avoids engaging with the issue at hand, and instead shifts attention to extreme hypotheticals. Because no proof is presented to show that such extreme hypotheticals will in fact occur, this fallacy has the form of an appeal to emotion fallacy by leveraging fear. In effect the argument at hand is unfairly tainted by unsubstantiated conjecture. Example: Colin Closet asserts that if we allow same-sex couples to marry, then the next thing we know we'll be allowing people to marry their parents, their cars and even monkeys. Evt: Rusher konkluderer med at dersom Uber slipper til, da vil ikke folk i Ytre Billefjord lenger komme seg til/fra sykehus. Endret 5. mars 2018 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Hjelper lite all den tid det ikke vil være en eneste bil ute i ytre-billefjord i Finnmark. At uber er lovlig i Oslo og andre store byer, betyr ikke at det trenger å være lovlig i ytre-billefjord. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 At uber er lovlig i Oslo og andre store byer, betyr ikke at det trenger å være lovlig i ytre-billefjord. Forøvrig: selv om Uber skulle bli lovlig i Ytre Billefjord, da betyr ikke jo ikke det at vanlige taxi'er vil forsvinne der. Men dersom det skulle vise seg å stemme, da vil vel det bety at det er mange nok som ønsker å kjøre for Uber også i Ytre Billefjord at taxi ikke lenger er nødvendig der!? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Forøvrig: selv om Uber skulle bli lovlig i Ytre Billefjord, da betyr ikke jo ikke det at vanlige taxi'er vil forsvinne der. Men dersom det skulle vise seg å stemme, da vil vel det bety at det er mange nok som ønsker å kjøre for Uber også i Ytre Billefjord at taxi ikke lenger er nødvendig der!? Det er viktig for små kommuner at taxi er tilgjengelig hele døgnet. Om det er bare 3 taxier tilgjengelig i hele kommunen må noen ta taxivakt om nettene og i sommerferien. Om noen skulle gidde å gjøre det, må de ha muligheten til å tjene nok penger om dagen. Om markedet blir for lite, så bryter markedskreftene sammen og vi trenger lokale reguleringer, akkuratt som at en familie ikke kan bli styrt av markedet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Det er viktig for små kommuner at taxi er tilgjengelig hele døgnet. Må det være taxi? Kan det ikke være andre aktører? Om det er bare 3 taxier tilgjengelig i hele kommunen må noen ta taxivakt om nettene og i sommerferien. Om noen skulle gidde å gjøre det, må de ha muligheten til å tjene nok penger om dagen. Slik jeg ser det så handler det i grunn og bunn om en ting: pris. Pris er den vitikgste mekanismen man har til å styre tilbud og etterspørsel, eller sagt på en annen måte: betaler man nok så får man noen til å kjøre en. Ja det vil koste, men det er noe man nesten må regne med når man skal bosette seg ytterst i ytterste utkantstrøk. Om markedet blir for lite, så bryter markedskreftene sammen og vi trenger lokale reguleringer, akkuratt som at en familie ikke kan bli styrt av markedet. Når blir markedet for lite? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Ble ellers litt nysgjerrig på hvordan det fungerer på Uber ute på "landsbygda", og da fant jeg denne artikkelen. Så i statene så ser det ikke ut til å være noe stort problem å finne samkjøringstjenester, selv ikke ute på bygda. EDIT: Denne også: Ride Hailing In Rural America: Like Uber With A Neighborly Feel. Masse muligheter for de som ønsker å tenke litt nytt. Moderne teknologi gjør det utrolig lett å sette de som trenger transport i kontakt med de som kan kjøre. Man MÅ ikke tviholde på gamle forretningsmodeller for enhver pris. Endret 5. mars 2018 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Slik jeg ser det så handler det i grunn og bunn om en ting: pris. Pris er den vitikgste mekanismen man har til å styre tilbud og etterspørsel, eller sagt på en annen måte: betaler man nok så får man noen til å kjøre en. Ja det vil koste, men det er noe man nesten må regne med når man skal bosette seg ytterst i ytterste utkantstrøk. Det er natt i en liten kommune. En dame som har flyttet inn i kommunen skal føde og hun har ingen bil. Hun har ingen kontakter i kommunen som kan hjelpe henne. Hva skjer da? Her er noen alternativer. 1. Det er en taxi som er ute å kjører, men siden han sjeldent får penger for nattvaktene sine så tar han 20000 kroner. 2. Det er ingen taxi som er ute å kjører, og hun ringer 113 og får ambulanse, noe som er dyrt for kommunen. 3. Det er ingen taxi som er ute å kjører og hun ender opp med å føde hjemme. I dette tilfellet er det vesentlig mer effektivt og populært å ha et regulert taxisystem. Når blir markedet for lite? Jeg vil stille to krav 1. Etterspørselen må være så lavt at det finnes perioder hvor det ikke er behov for arbeid 2. Arbeidet må være tidsbegrenset. Hvis det er tilfellet, så ender vi opp med situasjoner hvor folk trenger en tjeneste innenfor et kort tidsperiode, men det finnes ingen som er tilgjengelig til å gjøre arbeidet, og det hjelper lite å øke prisen. Endret 5. mars 2018 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) ...Hva skjer da? I dette tilfellet er det vesentlig mer effektivt og populært å ha et regulert taxisystem. Er det? Finnes det ingen andre alternativer? Helt umulig å tenke nytt? Hvorfor ikke slippe til andre aktører som kan komme frem til mer effektive løsninger? Å si at det vil rakne om man slipper til andre aktører, det faller på sin egen urimelighet så lenge man har et lovverk som effektivt setter en sperre for alternativer. Jeg vil stille to krav 1. Etterspørselen må være så lavt at det finnes perioder hvor det ikke er behov for arbeid 2. Arbeidet må være tidsbegrenset. Hvis det er tilfellet, så ender vi opp med en situasjon hvor folk trenger en tjeneste innen 1 time, men det finnes ingen som er tilgjengelig til å gjøre arbeidet og det hjelper i svært liten grad å øke prisen. Hva tjenester tenker du på? Når man bor i utkantstrøk så kan man ikke forvente å ha 24/7 tilgang på tjentester som man har i større byer. Om jeg har behov for en limousin i Ytre Billefjord, bør jeg da kunne forvente det innen en time, for eksempel? Hva om jeg trenger mat midt i påsken men alt er stengt? Hva gjør persontransport så mye viktigere enn mat? Bør jeg ikke kunne få tak i mat på en time? Endret 5. mars 2018 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Om man bor langt pokkerivold og er alene så burde man nesten ringe ambulansen ved fødsel uansett, siden en ambulansesjåfør tross alt er litt bedre egnet til å redde liv i tilfelle komplikasjoner enn Trond-Igor fra drosjesentralen... 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Om man bor langt pokkerivold og er alene så burde man nesten ringe ambulansen ved fødsel uansett, siden en ambulansesjåfør tross alt er litt bedre egnet til å redde liv i tilfelle komplikasjoner enn Trond-Igor fra drosjesentralen... Å ringe ambulansen betyr ikke at du får ambulanse, eller at den kommer innen rimelig tid. Da har du et problem om det er ingen taxi tilgjengelig og ambulansen er opptatt med noen andre. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2018 Så det du sier er at ambulansedekningen er for dårlig? Jeg er forsåvidt ikke uenig, men det er drosjedebatten uvedkommende. Jeg vil tro det er langt bedre sjanse for å få en drosje om det er 50 mann i bygda som har registrert seg for å kunne ta en tur i ny og ne enn om det er tre sjåfører på deling. Særlig om man skal til sykehuset. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 6. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2018 Det samme kan sies om taxi. Å ringe ambulansen taxi betyr ikke at du får ambulanse taxi, eller at den kommer innen rimelig tid. Jeg har selv mistet fly da det ikke var taxi å oppdrive, og jeg var ikke ute i dårlig tid heller. Da har du et problem om det er ingen taxi tilgjengelig og ambulansen er opptatt med noen andre. Om de tre taxi'ene i Ytre Billefjord er opptatt og ambulansen ikke kommer, da har du også et problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå