Gå til innhold

Sparing i indeksfond


Rudde

Anbefalte innlegg

Hello!

 

Jeg tenkte å starte noe lang-tids sparing i indeks-fond. Jeg ønsker ikke spare i noe magi fond og ser etter Nasjonalt, Europeis, Skandinavisk og Globale indeks-fond med absolutt minimale avgifter.

 

Hva er de beste fondene av det jeg ser etter? Hvor finner jeg oversikt over fond jeg kan kjøpe, hva de koster og hvilken avgifter de operer med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du handle indeksfond er mitt fremste råd til deg å handle fond som følger en indeks du har et forhold til. Det kan være pokkers mange "gode" indeksfond fordelt på "nasjonale", "skandinaviske", "europeiske" og "globale" indekser....

 

En tommelfingerregel er at investerer du i et fond som følger MSCI World, så er du relativt robust gitt at du kun skal ha et fond i porteføljen din. En annen svært viktig ting er å ha et forhold til om indeksfondet er valutasikret eller ikke. 

 

Se også på honorarmodell. Enkelte fond belaster honorar av innskudd i tillegg til årlig forvaltningshonorar. Du må derfor se på totalen din.

 

Skal du se fondet mer etter i sømmene vurderer du hvordan fondet replikerer indeksen den følger (full replikering, delvis eller derivativ replikering), samt hvor godt fondet faktisk har replikert indeksen den følger. Noen fond låner også ut verdipapir de eier til shortere; velg for all del et fond der hvor inntekt fra slik aktivitet tilfaller fondet og ikke forvalteren (aktuelt for utenlandske fond).

 

Uansett;

 

Her er en indeksliste;

http://www.morningstar.no/no/tools/indexoverview.aspx

 

Velg indeks => velg type fond (valutasikret eller usikret) => velg blant fond tilbudt av etaberte forvaltere som tilbyr lave honorarer og god track record

Endret av CYA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at hvis du velger et norsk, skandinavisk (ofte nordisk) og globalt fond i et og samme portefølje vil du overvekte i norske/nordiske aksjer, spesielt fordi det norske og nordiske aksjemarkedene er en liten brøkdel av verdensmarkedet. Men mindre du tror det kommer til å gå veldig bra med Norden over lang tid er det ingen spesiell grunn til at du overvekter i nordiske markeder.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper et globalt index fond så har jo disse europa og skandinavia inkludert. Så det du sier er egentlig at du vil ha et globalt index fond?
Under har jeg funnet frem noen knallgode indexfond som har ekstrem lav forvaltningsavgift i forhold til markedsnormen. Men felles for alle disse fondene er at de er enda mer large cap/blue chip enn typiske indeksfond. indeksfond er jo normalt sett uansett large cap, men det er viktig at du er klar over at dette er investeringer i "modne" selskaper. 

 

 

superfondet norge, sverige, danmark og finland = skandinavia = 0 i forvaltningskostnad

 

europa: 0,01% i forvaltningsavgift
https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/bolagsfakta.html?identifier=74569&marketplace=11&inhibitTrade=1

usa:0,07%

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=SXR8&marketid=4

 

kjøp og salg er selvfølgelig også gratis hvis du bruker nordnet sin spareavtale. Som ved alle utenlandske fond (som jeg vet om) så innebærer også disse en valutaavgift på 1,75% eller noe sånt. Samme som du får når du bruker visa og mastercard i utlandet.

Lenke til kommentar

Klp eller dnb er gode valg. Bruk nordnet for å handle og holde oversikt.

 

Både KLP og DNB har vel flere fond som skal dekke samme marked, hva er forskjellen på disse, og hvilken av de skal jeg velge? Koster Nordnet penger, hvilken alternativ har jeg til nordnet? 

 

 

Skal du handle indeksfond er mitt fremste råd til deg å handle fond som følger en indeks du har et forhold til. Det kan være pokkers mange "gode" indeksfond fordelt på "nasjonale", "skandinaviske", "europeiske" og "globale" indekser....

 

En tommelfingerregel er at investerer du i et fond som følger MSCI World, så er du relativt robust gitt at du kun skal ha et fond i porteføljen din. En annen svært viktig ting er å ha et forhold til om indeksfondet er valutasikret eller ikke. 

 

Se også på honorarmodell. Enkelte fond belaster honorar av innskudd i tillegg til årlig forvaltningshonorar. Du må derfor se på totalen din.

 

Skal du se fondet mer etter i sømmene vurderer du hvordan fondet replikerer indeksen den følger (full replikering, delvis eller derivativ replikering), samt hvor godt fondet faktisk har replikert indeksen den følger. Noen fond låner også ut verdipapir de eier til shortere; velg for all del et fond der hvor inntekt fra slik aktivitet tilfaller fondet og ikke forvalteren (aktuelt for utenlandske fond).

 

Uansett;

 

Her er en indeksliste;

http://www.morningstar.no/no/tools/indexoverview.aspx

 

Velg indeks => velg type fond (valutasikret eller usikret) => velg blant fond tilbudt av etaberte forvaltere som tilbyr lave honorarer og god track record

 

Valutasikring høres ut som noe jeg kommer til å tape på over lengre perioder? Er forvaltningshonorar % av det jeg investerer fondet, eller er det % av avkastningen på fondet? 

 

Full replikering var det jeg hadde tenkt meg ut, da jeg kan tenke med at det er relativt trygt. 

 

 

https://www.finansportalen.no/plassere-penger/aksjefond/

 

Velg kategori/klasse global og velg et av dem med kostnader rundt 0,2-0,3%. KLP Aksjeverden dekker flest markeder og flest selskaper. Det er ingenting i veien med å spare 100% av fondspengene i det fondet.

 

KLP lister på sine sider at KLP Aksjeverden er et svært risikabelt fond, er det ikke en grunn til at de lister det som veldig risikabelt?  

 

Husk at hvis du velger et norsk, skandinavisk (ofte nordisk) og globalt fond i et og samme portefølje vil du overvekte i norske/nordiske aksjer, spesielt fordi det norske og nordiske aksjemarkedene er en liten brøkdel av verdensmarkedet. Men mindre du tror det kommer til å gå veldig bra med Norden over lang tid er det ingen spesiell grunn til at du overvekter i nordiske markeder.

 

Det var det som var planen og tanken med det, men jeg ser nå at jeg antageligvis ikke kommer til å spare nok til at det blir relevant med det første og at globalt fond vil være det beste.  

 

Hvis du kjøper et globalt index fond så har jo disse europa og skandinavia inkludert. Så det du sier er egentlig at du vil ha et globalt index fond?

Under har jeg funnet frem noen knallgode indexfond som har ekstrem lav forvaltningsavgift i forhold til markedsnormen. Men felles for alle disse fondene er at de er enda mer large cap/blue chip enn typiske indeksfond. indeksfond er jo normalt sett uansett large cap, men det er viktig at du er klar over at dette er investeringer i "modne" selskaper. 

 

 

 

superfondet norge, sverige, danmark og finland = skandinavia = 0 i forvaltningskostnad

 

europa: 0,01% i forvaltningsavgift

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/bolagsfakta.html?identifier=74569&marketplace=11&inhibitTrade=1

 

usa:0,07%

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=SXR8&marketid=4

 

kjøp og salg er selvfølgelig også gratis hvis du bruker nordnet sin spareavtale. Som ved alle utenlandske fond (som jeg vet om) så innebærer også disse en valutaavgift på 1,75% eller noe sånt. Samme som du får når du bruker visa og mastercard i utlandet.

 

Har det noe å si om det er modene selskap eller ikke? Jeg ønsker egentlig noe som klarer å replikere global vekst slik den faktisk er på en trygg måte. Vil det si at ting går fryktelig dårlig når det først går dårlig her, og moderat vekst når ting går bra? 

 

Om det er månedlig sparing med mindre beløp du tenker på vil nok vanlige fond, og ikke ETFer være tingen. Da slipper du så mye transaksjonskostnader.

Hva er ETF? Om det er en flat per transaksjons-utgift kan jeg sikkert spare til en høyrentekonto gjennom året og investere den sammen med bonuser og andre ting jeg opparbeider meg gjennom året en gang på slutten av vært år.

Lenke til kommentar

DNB og KLP har litt forskjellige etiske filtre med tanke på hvilke selskaper de utelukker fra indeksfondene sine. I praksis har fondene prestert likt.

 

Valutasikring er en ørliten kostnad på 0,03-0,10% av totalt investert beløp i året hos KLP. Det er ikke veldig mye å bry seg om, selv om alt teller.

 

KLP lister kanskje Aksjeverden som ekstra risikabelt fordi det inneholder aksjer fra Emerging Markets. Emerging Markets har historisk hatt større svingninger enn Developed Markets. Men det finnes ikke sikre aksjefond. Det kan absolutt argumenteres for at et fond som inneholder både Emerging og Developed Markets, er sikrere enn et som bare inneholder Developed Markets.

 

Alternativer til Nordnet er Skandiabanken eller Netfonds. Eller du kan kjøpe aksjefond direkte gjennom en bank.

 

Det som best klarer å replikere global vekst er et globalt indeksfond. Men ikke overvurder sammenhengen mellom BNP-vekst i verdensøkonomien og avkastning i det globale aksjemarkedet. Korrelasjonen er veldig lav, selv om den øker noe over lange tidsperioder, altså flere tiår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...