Gå til innhold

Er det for mye fordeler for elbil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er målet med elbilfordelene? Såvidt jeg har fått med meg er det viktigste målet at etterspørselen skal bli stor nok til at bilprodusenter finner det interessant å utvikle og produsere elbiler. Ut fra det målet tror jeg fordelene er omtrent passe store.

 

Man kan selvfølgelig mene at målet burde være noe annet. Hvis målet hadde vært at flest mulig av de som kjøper nybil velger en elbil er fordelen opplagt for små. Om målet er en minst mulig miljøbelastende persontransport er fordelene for store siden mange som godt kunne syklet eller brukt kollektivtransport nå velger elbil.

Lenke til kommentar

Men 84% mener fordelene ikke er store nok til å veie opp for ulempene, og derfor kjøper de bil med forbrenningsmotor.



Jeg kan heller se argumentet mot at elektrifisering av bilpark som miljøtiltak blir å blåse på et seil, jeg tror det gir liten effekt i forhold til kostnad.
Men elbil-fordelene har aldri vært for store, mesteparten av folk velger tross alt heller bensin/diesel-bil fremfor elbil med fordeler. Og da kan ikke fordelene være så store.

Lenke til kommentar

Men 84% mener fordelene ikke er store nok til å veie opp for ulempene, og derfor kjøper de bil med forbrenningsmotor.

 

Må ikke glemme de ladbare hybridene, de er også definert som elbiler og har sine fordeler på grunn av det. 

 

Ang fordelene så synes jeg noen ting begynner å bli passe ut-datert, spesielt kollektiv felt. Parkering, ferje osv er også noe som jeg mener de fint kan fjerne, men det jeg mener er viktig er å ha innkjøpsavgiftene på ett slikt nivå at elbilene kan konkurere med fossilene. Slik at folk kan velge selv hva de ønsker å kjøre, slenger en på moms og div andre avgifter i dag kjøper ingen en e-golf, det blir alt for dyrt. 

 

Jeg kjører elbil til daglig, hadde gjort det uavhengig av om jeg måtte betale for parkering, ferje, bom osv. Det er småpenger for de fleste uansett, det sparer en glatt inn med å "fylle" tanken for 1-2 kroner pr mil. Så lenge en ikke bor veldig "utsatt" til. Men jeg hadde ikke kjøpt bilen jeg har i dag om jeg måtte betale avgifter på lik linje med fossilene, det hadde jeg rett og slett ikke tatt meg råd til. Hadde jeg kjørt en annen elbil? Godt mulig, de begynner å bli "gode" de andre også. Men hadde nok ventet ett par år til, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Ja, særlig siden så mange kjøper elbil som bil #2 eller #3 som et statussymbol.

Kilde?

 

 

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=33261

 

 

Nå er vell ikke den helt representativ lengre, den inneholder 13 000 ladbare biler. Det tallet er jo vesentlig høyere nå og det er langt flere biler på markedet som kan fungere som bil nummer 1. Men at det er normalt å ha elbil som bil nummer to er nok fortsatt reelt. Men de fleste kjører ikke 2 biler i slengen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har lest at noen mener fordelene med elbiler bør fjernes eller reduseres.

 

Men nesten alle (84%) velger ikke elbil når de kjøper ny bil.

http://www.dinside.no/motor/bilsalget-i-februar-2016-elbil-andelen-gar-ned---diesel-pa-topp/60976658

 

Når så få kjøper elbil kan vel ikke fordelene være så store?

 

Det er vel avhengig av det politiske målet.

Hvis målet er at +80% av alle biler på veien skal være 0 utslipps biler, (slik som elbiler), da må en nesten holde på "fordelene helt frem til 80% målet er nådd.  I Danmark tok de bort en del fordeler, og salget av elbiler sank som en stein.  Det viser, at å fjerne dem vil fort kunne føre til at salget av slike biler blir veldig lavt.  en har da noen ulike valg;

1. Holde fordelene til målet er nådd.

2. Holde fordelene til elbiler er så rimelige i pris, at forskjellen på en bensin bil og en elbil er minimal (før moms og avgifter blir lagt på ! )

3. Gradvis ta bort fordeler til salget stopper opp, og så gjeninnføre noen fordeler etter at salget har stoppet opp.

 

Om målet er en andel elbiler på 33%, 50%, 66% eller +80% har jeg vel egentlig ikke sett at noen partier har snakket så veldig mye om.

skal "målet" om reduserte utslipp fra transport biten i samfunnet bli nådd, så må en imidlertid også se på andre kjøretøy.

slik som motor sykler, busser, lastebiler, varebiler, tung transport, spesial kjøretøy (kranbil for eksempel), traktorer osv. 

Kanskje må en også se på båter også.  småbåter, ferger, skips trafikk nasjonalt og internasjonalt.  Det er klart, at for denne bransjen så er vel ulike hybrid løsninger og LNG (Gass) et som er mest aktuelt.

så har du de få strekningene med diesel tog i drift, som kan enten elektrifiseres, eller en kan bruke hydrogen tog.

Ett mål er lokale utslipp og smog/partikkel utslipp.

Ett mål er redusert CO2 utslipp og andre utslipp. (NOx)

andre mål kan være lokal støy, mindre vedlikehold og bruk av kjemikalier, lenger levetid på kjøretøy osv.  En kan vel liste opp mange del-mål.  At en mangler klart definerte politiske mål er en ulempe på mange måter.  En bør definere målene før en kan diskutere om det er riktig å ta bort "fordelene".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...