Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Leiligheten ikke klar til avtalt tid.


Maffa

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle overta en leilighet den 01.01.2017, men den var ikke klar til avtalt tid. Mangler toalett, dusj, ovn, kjøleskap, stikkkontakter, lister, internett osv. Alt skulle være inkludert i leien.

Slik jeg ser det, så blir nok ikke leiligheten ferdig før neste uke. 07.01.2017.

Hvilken rettigheter har jeg her?

Vi er et par som skulle få leiligheten den 01.01, men på grunn av oppussingen, så er det ikke mulig å bo der. Vi har også en 9 mnd gammel baby. Slik leiligheten er nå, er det ikke mulig å bo der.

Vi måtte flytte ut av boligen vi hadde og skulle flytte inn i den nye. Nå sitter vi uten bolig. Heldigvis så kunne vi bo hos faren min. Problemet er at det er 5 mil fra jobb, venner og der boligen er. Med en 9 mnd gammel baby, så er dette en vanskelig situasjon. Må betalle dobbelt opp for flyttehjelp også, da alt måtte flyytes til far, før vi deretter må flytte alt til den nye leiligheten.

Har tatt masse bilder av leiligheten. Hva kan vi gjøre her?

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en del informasjon her: http://www.boligadvokat.no/Alle-artikler/Hva-kan-jeg-kreve-når-boligen-er-forsinket-246/

 

Sørg for å ha masse dokumentasjon, også ville jeg nok kontaktet en advokat for å få rettet krav.

 

Med den lange listen din over mangler tror jeg det skal godt gjøres å få den klar til 07.01 også.

 

Det er også litt uklart her om du har kjøpt en ny leilighet som du skulle ta over 01.01, eller om noen andre har kjøpt den og skal leie den ut til deg. Dette er viktig i forhold til hvor og hvordan du retter krav, og hvilke rettigheter du har.

Lenke til kommentar

Du har fleire muligheiter.

 

Når det både mangler funksjonibelt bad og kjøkken, samt at det elektriske ikkje er i orden så er eg enig i din vurdering som at leiligheita ikkje kan benyttast til boligformål.

 

Når du ikkje får overlevert leiligheita i den avtalte standen som den skulle være i så er dette ein mangel.

Når boligen har ein mangel så kan du etter husleigelova enten kreve avslag i husleiga etter § 2-11, eller erstatning etter § 2-13.

 

Avslaget i husleige for ein bolig som ikkje kan benyttast i den fyrste veka blir då tilsvarande ei veke med husleige, altså at du då kun betalar for tre veker i januar.

 

Eller du kan kreve erstatning for det tapet som du får fordi boligen ikkje stod klar til avtalt dato. Her er det verdt å merke seg at du har plikt til å prøve å minimere ditt tap så mykje som mulig.

Erstattninga kan då enten være i form av å få dekt utgifter til å leige midlertidig bolig som f.eks. hotell, eller erstatning for dei ekstra reiseutgiftene du har ved å måtte bu 5 mil unna.

 

Kva som er mest fornuftig vil kunne variere litt alt etter din situasjon, det er ikkje sikkert det hadde vært så mykje enklare for deg å bu på hotell i ei veke med ein liten baby heller.

 

 

EDIT; eg tok utgangspunkt i at dette var eit leigeforhold. Om du har kjøpt leiligheita så er det andre reglar som gjeld. Det er ikkje uvanlig at kontrakta på kjøp av nybygg inneheld bestemmelsar om dagbøter eller liknande ved forsinkelser.

Endret av The Avatar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det naturlige og åpenbare kravet er avslag i leie, siden husrommet ikke blir overlevert til fastsatt tid. I tillegg kan du kreve erstatning, og her er normen at det gjelder et kontrollansvar for utleier, se husleieloven § 2-13 første ledd:

 

Leieren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke så langt utleieren godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor utleierens kontroll som utleieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Kontrollansvaret er som du ser ganske strengt, og vilkårene er antagelig oppfylt her. Utleier vil derfor kunne være erstatningsansvarlig for merkostnadene dere får som følge av forsinkelsen - det vil typisk være meromkostninger til flytting og midlertidig opphold, ekstra reiseutgifter i rimelig omfang, mv.

Lenke til kommentar

Flyttelasset kan da fint stå i deler av leiligheten selv om den ikke er beboelig?

 

Jeg hadde ikke kommet med en masse krav i et splitter nytt utleieforhold iallfall, slike ting skjer.

 

 

 

Anonymous poster hash: ba207...c32

Enig. Ønsker ikke å starte en krangel med utleier. Han var tidligere advokat også, så dette er ikke en kamp jeg ønsker å ta :p Men denne situasjonen har krevd mye tid og penger. Vi har en liten baby og derfor krever alle situsjonen litt ekstra. 

 

Vi ønsket ikke å flytte tingene inn i boligen før de hadde fått lagt inn ytterdør. I tillegg så var ikke noen av rommene klare. Ingen lister eller strømkontakter. 

Husverten har nå fått lagt inn dør og fikset listene i 2 av rommene. Vi har derfor fått flyttet alle møblene i 2 av soverommene. 

Lenke til kommentar

Jeg ville foreslått for utleier å runde av 1 ukes forsinkelse pluss dine merkostnader og merarbeid til 2 ukers avslag i husleie. Eller noe mer/mindre, alt etter hvor langt fra ei "sannhet" dette blir. Å begynne å kreve og spesifisere punkt for punkt kan resultere i en dårlig start, som du er inne på, men å bare tilgi for din del blir heller ikke rett. Hvis man legger sine synspunkter frem på rett måte/grunnlag får man ofte gjennomslag for dette  :)

 

Det kan jo også tenkes at huseier kan rette krav mot entreprenør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...