Gå til innhold

BSU/renter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan er det egt dette med bsu og renter fungerer? La oss si jeg er 18 og har fyhllt kontoen med 25tusen, noe som er maks.. Skal jeg da få 6000kr i rente etter ett år, eller er det 6000 kr i skattelette? 

 

 

 

Anonymous poster hash: 99fe0...768

 

Du får 5000 mindre skatt hvis du setter inn 25000 (hvis du har årsinntekt på over ca 70 000).

 

Hva du får i renter vil avhenge av hva rentesatsen er og hvor lenge pengene står inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er det egt dette med bsu og renter fungerer? La oss si jeg er 18 og har fyhllt kontoen med 25tusen, noe som er maks.. Skal jeg da få 6000kr i rente etter ett år, eller er det 6000 kr i skattelette? 

 

 

 

Anonymous poster hash: 99fe0...768

 

Du får 5000 mindre skatt hvis du setter inn 25000 (hvis du har årsinntekt på over ca 70 000).

 

Hva du får i renter vil avhenge av hva rentesatsen er og hvor lenge pengene står inne.

 

5000kr mindre skatt, med andre ord tjener man kun på bsu dersom man får restskatt? 

 

Se for deg at man får 5000kr i restskatt så blir disse fjernet pga bsuen er fylt opp. Dersom man får tilbake penger på skatten så har jo ikke det å fylle opp bsu noe for seg?

 

Kan hende jeg er helt på jordet nå, men skjønner ikke helt prinsippet....

 

Anonymous poster hash: 99fe0...768

Lenke til kommentar

Se for deg at man får 5000kr i restskatt så blir disse fjernet pga bsuen er fylt opp. Dersom man får tilbake penger på skatten så har jo ikke det å fylle opp bsu noe for seg?

 

Kan hende jeg er helt på jordet nå, men skjønner ikke helt prinsippet....

 

Restskatt eller tilgode har ingenting med dette å gjøre. Man skatter samme sum til slutt uansett om man får smell eller har tilgode, altså spiller det liten rolle om man har blitt trukket for mye eller for lite underveis, annet enn en kjip overraskelse om man ikke følger med (men som man kunne regnet ut eller unngått om man hadde sjekket).

 

Men man må ha lønnsinntekt som er høyere enn frikortgrensen for å kunne benytte skattefradraget, ellers er det ikke noe skatt å få skattefradrag på.

 

 

Endret av Ziff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er det egt dette med bsu og renter fungerer? La oss si jeg er 18 og har fyhllt kontoen med 25tusen, noe som er maks.. Skal jeg da få 6000kr i rente etter ett år, eller er det 6000 kr i skattelette? 

Anonymous poster hash: 99fe0...768

Du får 5000 mindre skatt hvis du setter inn 25000 (hvis du har årsinntekt på over ca 70 000).

 

Hva du får i renter vil avhenge av hva rentesatsen er og hvor lenge pengene står inne.

 

5000kr mindre skatt, med andre ord tjener man kun på bsu dersom man får restskatt? 

 

Se for deg at man får 5000kr i restskatt så blir disse fjernet pga bsuen er fylt opp. Dersom man får tilbake penger på skatten så har jo ikke det å fylle opp bsu noe for seg?

 

Kan hende jeg er helt på jordet nå, men skjønner ikke helt prinsippet....

 

 

Anonymous poster hash: 99fe0...768

 

Nei, det har ingenting med restskatt eller skatt tilgode å gjøre. Men du må faktisk ha skyldig skatt for å tjene på det. Hvis du skal skatte nøyaktig 5000 kroner basert på inntekten din, vil du få alt du har betalt inn i skatt tilbake om du setter 25 000 inn på BSU. Om du skal skatte mer enn 5000 kroner vil du få tilbake 5000 mer enn om du ikke betalte noe inn på BSU. Hvor mye du har trukket i skatt har ingenting å si.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, pga. aldersgrensen var 2016 siste året jeg fikk skattefordelen. Jeg lurer imidlertid på om det likevel er mulig å sette inn maksbeløpet og få den gode renten når ikke totalbeløpet på kontoen enda er nådd? Dette er i en bank som ikke tilbyr BSU2.0.

Lenke til kommentar

Hei, pga. aldersgrensen var 2016 siste året jeg fikk skattefordelen. Jeg lurer imidlertid på om det likevel er mulig å sette inn maksbeløpet og få den gode renten når ikke totalbeløpet på kontoen enda er nådd? Dette er i en bank som ikke tilbyr BSU2.0.

 

Det kommer ann på kontobetingelsene, men de fleste bankene omgjør BSU kontoen din til en normal Høyrentekonto når aldersgrensen er nådd. 

 

Sjekk betingelsene i din bank/relevant bank.

Lenke til kommentar

 

Hei, pga. aldersgrensen var 2016 siste året jeg fikk skattefordelen. Jeg lurer imidlertid på om det likevel er mulig å sette inn maksbeløpet og få den gode renten når ikke totalbeløpet på kontoen enda er nådd? Dette er i en bank som ikke tilbyr BSU2.0.

 

Det kommer ann på kontobetingelsene, men de fleste bankene omgjør BSU kontoen din til en normal Høyrentekonto når aldersgrensen er nådd. 

 

Sjekk betingelsene i din bank/relevant bank.

 

 

Hvor finner man betingelsene? I mange banker er disse ekstremt vanskelige å finne. Kundeservice kan ofte heller ikke hjelpe.

 

Anonymous poster hash: bb31d...449

Lenke til kommentar

 

 

Hei, pga. aldersgrensen var 2016 siste året jeg fikk skattefordelen. Jeg lurer imidlertid på om det likevel er mulig å sette inn maksbeløpet og få den gode renten når ikke totalbeløpet på kontoen enda er nådd? Dette er i en bank som ikke tilbyr BSU2.0.

 Det kommer ann på kontobetingelsene, men de fleste bankene omgjør BSU kontoen din til en normal Høyrentekonto når aldersgrensen er nådd.  Sjekk betingelsene i din bank/relevant bank.

 Hvor finner man betingelsene? I mange banker er disse ekstremt vanskelige å finne. Kundeservice kan ofte heller ikke hjelpe. Anonymous poster hash: bb31d...449

Hvilken bank gjelder det da? Står ofte under produkter/prisliste på nettsidene

Lenke til kommentar

 

Hei, pga. aldersgrensen var 2016 siste året jeg fikk skattefordelen. Jeg lurer imidlertid på om det likevel er mulig å sette inn maksbeløpet og få den gode renten når ikke totalbeløpet på kontoen enda er nådd? Dette er i en bank som ikke tilbyr BSU2.0.

 

 

Det kommer ann på kontobetingelsene, men de fleste bankene omgjør BSU kontoen din til en normal Høyrentekonto når aldersgrensen er nådd. 

 

Sjekk betingelsene i din bank/relevant bank.

Transaksjonen ble automatisk stoppet med beskjed at aldersgrensen er nådd.. Hadde jeg satt inn beløpet før nyttår (altså i tillegg til beløpet jeg hadde satt inn som gir skattefradrag) så hadde det gått..

Får uansett nyte godt av rente på 4,2% framover, og har lest at det fra nå er mulig å ta ut renteinntektene uten at en spretter BSU'en..

Lenke til kommentar

 

 

Hei, pga. aldersgrensen var 2016 siste året jeg fikk skattefordelen. Jeg lurer imidlertid på om det likevel er mulig å sette inn maksbeløpet og få den gode renten når ikke totalbeløpet på kontoen enda er nådd? Dette er i en bank som ikke tilbyr BSU2.0.

 

Det kommer ann på kontobetingelsene, men de fleste bankene omgjør BSU kontoen din til en normal Høyrentekonto når aldersgrensen er nådd. 

 

Sjekk betingelsene i din bank/relevant bank.

Transaksjonen ble automatisk stoppet med beskjed at aldersgrensen er nådd.. Hadde jeg satt inn beløpet før nyttår (altså i tillegg til beløpet jeg hadde satt inn som gir skattefradrag) så hadde det gått..

Får uansett nyte godt av rente på 4,2% framover, og har lest at det fra nå er mulig å ta ut renteinntektene uten at en spretter BSU'en..

 

 

Hadde du gjort dette hadde bare pengene kommet tilbake. Alt over 25k i innskudd til BSU overføres automatisk tilbake til opprinnelig konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...