Gå til innhold

Store routerproblemer, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. Bor på Storo og har Lynet som internettleverandør. Vi betaler for 50 opp/50 ned, men har ekstremt mye trøbbel når det kommer til stabilitet. Skal gå gjennom hele forløpet fra start til slutt, for her er det mye rart som har skjedd.

 

Vi hadde en gammel router som kun hadde støtte for 2,4GHz. Vi merket at nettet ofte var utrolig treigt, og langt unna det betalte for. Vi bare antok det handlet om en dårlig router, så vi har nå gått til innkjøp av en ny router som støtter både 2,4 og 5GHz.

 

Her har det kommet et nytt problem. Med sporadiske intervall faller nettet fullstendig ut. Det skjer kanskje hvert tiende minutt eller så. Når nettet falt ut for kanskje femtende gang, prøvde vi å sette en PC rett inn i veggen for å se om problemet lå der. Da fikk vi ikke nett på PCen.

 

Man skulle kanskje derfor tro problemet lå i uttaket, men vi prøvde først å bytte ethernet-kabel, og joda, nå funker nettet ut fra veggen selv om vi mister forbindelse til routeren. Og her kommer kanskje det rareste av alt; det eneste vi må gjøre for å få tilbake nettet er å dra ethernet-kabelen ut av routeren og sette den inn igjen. Det gir ingen mening.

 

Likevel, når vi har nett er det langt unna det vi betaler for, og vi kommer aldri gjennom en episode av noe på HBO Nordic uten kanskje 20-30 stopp for buffering, noe som ikke skal skje med det nettet vi betaler for. Det er verdt å nevne at vi har prøvd å endre fra automatisk kanalvalg til manuelt, og satt routeren opp på de anbefalte kanalene vi har fått gjennom nettverkshjelperen til Mac.

 

Det er med andre ord mye rart som foregår, uten at jeg kan skjønne hvorfor det skjer. Hvis noen har innspill på hva vi kan gjøre for å rette opp i det her hadde vi satt stor pris på det. Routeren er forøvrig en D-Link AC750 Dual Band.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Hvilken ip får du når du kobler pc rett i veggen? Hvis den er intern (192.168.x.x eller 10.x.x.x) skal routeren ikke kobles i wan porten men i switchen(1-4). Du må også huske på å slå av dhcp i routeren din.

 

Når vi kobler PCen rett i veggen 37.x.x.x.x, mens når vi har den til routeren får vi en 192.168 adresse. Vi får heller ikke til å slå av dhcp av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar

Du har kjøpt router til 500 kr og spør hva problemet er?

skaff deg heller Asus 66u eller bedre, billige routere er en flaskehals særlig TP link\Dlink og jensen.

Bedre med switch i den prisklassen men deler ikke opp nettet og gir full tilgang til internnettet utenfra.

 

Kan forskjellen virkelig være så stor at vi ikke engang opprettholder nett i mer enn ti minutter? Greit at det er en billig router, men så dårlig kan den vel neppe være?

Lenke til kommentar

Siden du får en ekstern adresse skal du koble i wan og dhcp skal stå på. Fungerer nettet som det skal når du kobler pc rett i veggen? Fungerer det kablet i routern?

 

Hvis det er støy i miljøet kan det hjelpe med en dyrere router. Men jeg ville teste litt mer først.

 

Nettet ut fra veggen fungerer som det skal, så da er det vel trygt å anta at det er routeren. La nettopp på røret etter å ha snakket med kundeservice fra Lynet for tredje eller fjerde gang, og denne karen var forfriskende konkret. Han var i det store og hele klar på routeren måtte være problemet, og anbefalte (som posteren over) å kjøpe Asus AC66U. Blir vel fort det da.

Lenke til kommentar

Helt enig. Problemet må ligge i routeren. Den kan sevfølgelig være ødelagt, men jeg blir veldig overrasket hvis det er prisen på routeren som er problemet. En router til 500 skal klare HBO! Du kan prøve å flytte routeren, pass på at det ikke er noen elekromagnetiske kilder(sub, driver til spotter eller andre wifi dingser) i nærheten. Hvis problemet er det samme da ville jeg sett på ny router.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har kjøpt router til 500 kr og spør hva problemet er?

skaff deg heller Asus 66u eller bedre, billige routere er en flaskehals særlig TP link\Dlink og jensen.

Bedre med switch i den prisklassen men deler ikke opp nettet og gir full tilgang til internnettet utenfra.

 

Kan forskjellen virkelig være så stor at vi ikke engang opprettholder nett i mer enn ti minutter? Greit at det er en billig router, men så dårlig kan den vel neppe være?

 

Kan selvfølglig være dårlig kvalitet sikring på billige produkter, ikke det er garantert du får problemer.

Men du bør være ops på det. Samme å kjøpe router billig på ebay.

 

Billigste jeg ville kjøpt av routere i dag er Netgear R6200\6300

Advarer mot kritisk hull i nettverksrutere fra Netgear

Så dette er bevis det er viktig å oppdatere firmware på routeren.

Men dette problemet gjelder de fleste netgear routere, selv om det er mindre sansynlig routerprodusenten kommer oppdatering med billig router, er ofte det som er dårlig der.

Andre er CPU hastigheten i routeren skal ofte ikke mere en torrent nedlasting før du kan merke kortere levetid på routeren særlig problem på billig routere her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Du har kjøpt router til 500 kr og spør hva problemet er?

skaff deg heller Asus 66u eller bedre, billige routere er en flaskehals særlig TP link\Dlink og jensen.

Bedre med switch i den prisklassen men deler ikke opp nettet og gir full tilgang til internnettet utenfra.

 

Kan forskjellen virkelig være så stor at vi ikke engang opprettholder nett i mer enn ti minutter? Greit at det er en billig router, men så dårlig kan den vel neppe være?

 

Kan selvfølglig være dårlig kvalitet sikring på billige produkter, ikke det er garantert du får problemer.

Men du bør være ops på det. Samme å kjøpe router billig på ebay.

 

Billigste jeg ville kjøpt av routere i dag er Netgear R6200\6300

Advarer mot kritisk hull i nettverksrutere fra Netgear

Så dette er bevis det er viktig å oppdatere firmware på routeren.

Men dette problemet gjelder de fleste netgear routere, selv om det er mindre sansynlig routerprodusenten kommer oppdatering med billig router, er ofte det som er dårlig der.

Andre er CPU hastigheten i routeren skal ofte ikke mere en torrent nedlasting før du kan merke kortere levetid på routeren særlig problem på billig routere her.

 

Kan du være så snill å kaste tastaturet ditt?

 

 

Andre er CPU hastigheten i routeren skal ofte ikke mere en torrent nedlasting før du kan merke kortere levetid på routeren særlig problem på billig routere her.

Kortere levetid? Det dummeste jeg noengang har lest. Jeg har lest en god del av postene dine, så dette sier ikke rent lite. Problemet med deg er at andre kan finne på å tro på idiotien og løgnene du kommer med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Andre er CPU hastigheten i routeren skal ofte ikke mere en torrent nedlasting før du kan merke kortere levetid på routeren særlig problem på billig routere her.

Kortere levetid? Det dummeste jeg noengang har lest. Jeg har lest en god del av postene dine, så dette sier ikke rent lite. Problemet med deg er at andre kan finne på å tro på idiotien og løgnene du kommer med.

 

Så du mener det er løgn billigere router har kortere levetid?

Særlig ved høy belasting?

I så fall vil jeg gjerne vite dine erfaringer.

Min erfaringer etter å ha testet Jensen\TP link og Dlink routere.

Med mindre jeg har gått for de modellene som har kjente feil, f.eks D-Link DIR-655, Jensen Scandinavia Air:Link 59300, alle disse lever kort liv, sammen med Asus ac 66u, Asus ac 56u.

 

Få rutere man kan ha i 5 års reklamasjonsrett uten å måtte bytte.

Lenke til kommentar

 

 

Andre er CPU hastigheten i routeren skal ofte ikke mere en torrent nedlasting før du kan merke kortere levetid på routeren særlig problem på billig routere her.

Kortere levetid? Det dummeste jeg noengang har lest. Jeg har lest en god del av postene dine, så dette sier ikke rent lite. Problemet med deg er at andre kan finne på å tro på idiotien og løgnene du kommer med.

 

 

Hmmmmmm - er ikke sikker på om jeg ville avvist dette så kategorisk.

 

Kjølingen på SOHO-rutere er jo som regel passiv, og det er mye dårlig design i markedet, noen bokser blir skremmende varme, enten det dreier seg om routere, switcher, mediabokser eller annet.

 

Hvis man kombinerer passiv kjøling med et dårlig design, og presser disse boksene med MYE trafikk så CPU står i taket hele døgnet, kan det jo tenkes at SOC/CPU tar kvelden raskere enn enn hos en bruker som bare leser vg.no? 

 

Men uten hard facts blir det bare en påstand som henger i lufta, og den "praktiske levetiden" (tiden fra butikk til gjenvinning) til slikt utstyr er vel kanskje kortere enn nebrytningstiden grunnet høy temp? :)

Lenke til kommentar

 

 

Andre er CPU hastigheten i routeren skal ofte ikke mere en torrent nedlasting før du kan merke kortere levetid på routeren særlig problem på billig routere her.

Kortere levetid? Det dummeste jeg noengang har lest. Jeg har lest en god del av postene dine, så dette sier ikke rent lite. Problemet med deg er at andre kan finne på å tro på idiotien og løgnene du kommer med.

 

Så du mener det er løgn billigere router har kortere levetid?

Særlig ved høy belasting?

I så fall vil jeg gjerne vite dine erfaringer.

Min erfaringer etter å ha testet Jensen\TP link og Dlink routere.

Med mindre jeg har gått for de modellene som har kjente feil, f.eks D-Link DIR-655, Jensen Scandinavia Air:Link 59300, alle disse lever kort liv, sammen med Asus ac 66u, Asus ac 56u.

 

Få rutere man kan ha i 5 års reklamasjonsrett uten å måtte bytte.

 

Jeg mener du farer med løgn, da du oppgir ting du tror og har grublet deg frem til som fakta. Av og til treffer du med synsingen din, men ofte er du helt på bærtur. Som nå. La oss gå igjennom hva du skriver.

 

> Så du mener det er løgn billigere router har kortere levetid?

Nei. Har jeg sagt det?

 

> Særlig ved høy belasting?

Det trenger på ingen måte være en sammenheng mellom pris og _levetid_. Husk at vi nå snakker om prosessorfeil på boksen. Det er fremdeles en haug med billige WRT54GL-er som surrer og går, etter over 10 år i drift med alt mulig rart av oppgaver.

 

> I så fall vil jeg gjerne vite dine erfaringer.

Mine erfaringer er egentlig irrelevante, og det er dine óg. Du får backe opp påstandene dine med uavhengige case studies. Men jeg har kjørt flere billigrutere under tung load i laaang tid uten å kvele de. >1000 torrents på en D-link DIR615 kjørte fint i noen år, på 25/25Mbit-linje. WRT54GL kjørte fint mange år før den tid. Jeg har på en annen hånd hatt passivt Cisco-utstyr som måtte modifiseres med ekstra vifte for å ikke restarte i hytt og gevær. Som igjen ikke sier noe om levetiden på CPU-en.

 

> Min erfaringer etter å ha testet Jensen\TP link og Dlink routere.

Ok. Igjen, prosessorfeil? Din opplevelse har veldig lite å si - kom med uavhengige case studies.

 

> Med mindre jeg har gått for de modellene som har kjente feil, f.eks D-Link DIR-655, Jensen Scandinavia Air:Link 59300, alle disse lever kort liv, sammen med Asus ac 66u, Asus ac 56u.

Lyst til å forsøke å skrive den setningen på nytt, så den gir mening? Husk at vi snakker om CPU-levetid, Ikke "dårlig wifi som til tider detter ut".

 

> Få rutere man kan ha i 5 års reklamasjonsrett uten å måtte bytte.

Igjen, tull. Rett fra din synsavdeling, fremlagt som fakta. Med andre ord løgn. Er produktet ment å vare lenger enn 5 år? Da har man krav på 5 års reklamasjonsret. Om ruteren kostet 500,- eller 5000,- er irrelevant her.

 

 

 

 

Andre er CPU hastigheten i routeren skal ofte ikke mere en torrent nedlasting før du kan merke kortere levetid på routeren særlig problem på billig routere her.

Kortere levetid? Det dummeste jeg noengang har lest. Jeg har lest en god del av postene dine, så dette sier ikke rent lite. Problemet med deg er at andre kan finne på å tro på idiotien og løgnene du kommer med.

 

 

Hmmmmmm - er ikke sikker på om jeg ville avvist dette så kategorisk.

 

Kjølingen på SOHO-rutere er jo som regel passiv, og det er mye dårlig design i markedet, noen bokser blir skremmende varme, enten det dreier seg om routere, switcher, mediabokser eller annet.

 

Hvis man kombinerer passiv kjøling med et dårlig design, og presser disse boksene med MYE trafikk så CPU står i taket hele døgnet, kan det jo tenkes at SOC/CPU tar kvelden raskere enn enn hos en bruker som bare leser vg.no? 

 

Men uten hard facts blir det bare en påstand som henger i lufta, og den "praktiske levetiden" (tiden fra butikk til gjenvinning) til slikt utstyr er vel kanskje kortere enn nebrytningstiden grunnet høy temp? :)

 

Jeg avviser alle påstandene til LMH1 kategorisk, og får heller spise en hatt eller to. Hittil er hattene mine uten bitemerker. Han kommer med så enorme mengder tull, og uten vilje til å faktisk ville sette seg inn i det han mener og synser om. Det har blitt en prinsippsak for meg her på forumet å forsøke å begrese mengden feilinformasjon fra han ved å gå tvert imot. Kall meg gjerne ett godsinnet troll. :-)

 

Du er inne på noe som er relevant. Nedbrytningsprosessen vil gå raskere jo varmere det er, men mine antagelser er at det er helt neglesjerbart i tidsperspektiv. Om CPU-en på ruteren avgår med døden på 32 år istendenfor 34 år er ikke en relevant problemstilling, egentlig. Men uten case studies så er vi på synsenivået om tidsperspektiv uansett. De fleste rutere som finner ut at de skal restarte pga.varm CPU gjør dette by design for å beskytte CPU-en/omkringliggende komponenter, og ikke fordi levetiden på prosessoren er "brukt opp".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...