Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Riktig olje er gull verdt


Anbefalte innlegg

Jeg kjørte en stund rundt med mekonomen olje (hadde Castrol på før) fordi de gjorde en feil ved å ikke benytte egen olje jeg hadde kjøpt når jeg hadde oljeskift. Jeg slapp og betale for den mekonomen oljen og tenkte det var greit å dure litt rundt med den på BMW'n min til neste skift.

Vel, det gikk ikke mange månedene med kjøring før motor begynte å tikke alvorlig. Et problem jeg aldri har hatt på den bilen tidligere. Jeg gikk sporenstreks til innkjøp av Castrol Magnatec 5-40 og fikk snarest puttet dette på bilen med nytt filter. Jeg kjørte vel ikke mer enn ca 10-15 minutter og da var all tikking borte som dugg for sol. Motor sviver igjen rundt som en drøm.

Konklusjonen får bli at det er liten tvil om at god olje, selv om det koster litt mer, er en kostnad som absolutt lar seg rettferdiggjøre. Av tidligere biler jeg har hatt med tikkeproblem, som feks MB, så har en overgang til Mobil 1 gjort underverker etter kun kort tid.

Aldri mer billig-olje på meg, selv om man kan lese på ulika fora at det bare er "tøys og tull" å bruke penger på dyrere olje siden alle oljer må møte satte krav. Resultatene jeg har opplevd taler for seg selv, og at billigoljeforbrukerne forfekter vrøvl.

Hva med deg? Er du påpasselig med å bruke kvalitetsolje på bilen din?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvilken mekonomenolje brukte du da? Så lenge den har riktig viskositet og den oppfyller de samme kravene som BMW stiller, skal ikke oljemerket ha noe å si. Tips: Koed.no har billig BMW-olje hvis du kjøper 10L. 

Lenke til kommentar

Regner med at du tappet gammel olje først?

 

Spørs og hva slags olje Mekonomen bruker og om det har noe sammenligningsgrunnlag

Jeg har ikke peil på hva slags olje Toyota bruker, men jeg etterfyller med Biltema sin olje

Nei jeg fylte bare på den gamle suppa :huh:  Hallo, selvfølgelig ble synderen fjernet totalt! 

 

 

Hvilken mekonomenolje brukte du da? Så lenge den har riktig viskositet og den oppfyller de samme kravene som BMW stiller, skal ikke oljemerket ha noe å si. Tips: Koed.no har billig BMW-olje hvis du kjøper 10L. 

Jeg regner med det er denne mekonomen bruker. Hva du sier ellers der har jo mine egne erfaringer allerede avkreftet. Det er opplagt at det er mer forskjell på disse oljene enn kun at de skal tilfredsstille minimumskravene. Vil tro tilsetningsstoffene er rimelig forskjellig.

 

Ellers gikk det jo lenge historier om at biltemaolje kun var Statoil olje i en annen innpakning. Helt til det kom frem at det også var billig blåtind olje på den krukka.

 

Det kan ikke være tilfeldig at Castrol og Mobil 1 løser tikkeproblemer jeg har hatt så effektivt. Jeg er hvertfall overbevist selv om jeg ikke kan fremlegge dokumentasjon på en fagelig test som bekreftelse. Dog for all del, bruk gjerne billigere olje om du mener det er null forskjell. Meg får du ikke forandret mening på.

 

Hva angår BMW olje, vet jeg ikke om denne videoen er autentisk, men selv BMW anbefaler jo bruk av Castrol på sine biler. Jeg er hvertfall hellig overbevist om at oljer som Castrol og Mobil 1 er verdt de ekstra kronene de koster for å ivareta motoren på best mulig måte.

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så lenge du har en motor som vil ha en olje som oppfyller BMW LL-98-kravet, så er jeg enig i at det er rart at du opplever forskjell. 

Forresten er BMW-olja produsert av Shell, ikke Casterol. Så lenge olja oppfyller kravene til BMW, så er det nok den produsenten som kan som kan tilby den beste avtalen som levere olje til BMW. 

 

Jeg er enig i at det er forskjell på hva billig og dyr olje inneholder, det er bevist for lenge siden. Det jeg prøver å si er at motoren i bilen min (en M54B22 med 170hk) ikke nødvendigvis må ha det raffeste Casterol kan tilby, da det ikke er tatt så veldig mye ut av den. Ved banekjøring der man ligger på sperra runde etter runde, ville jeg også kjørt på en olje med gode egenskaper. Men når vi andre loffer rundt i familievognene våre til og fra butikken på 1500 rpm, ser jeg ikke helt poenget. Selv kjører jeg på den billigste olja som oppfyller kravene min motor har, så bytter jeg heller dobbelt så ofte, slik Complexity gjør.

 

Jeg skjønner at du allerede har bestemt deg for at billig olje er dritt, og det må du få lov til å mene, men jeg ser en tendens til at folk tror at om de fyller noe annet en Casterol på bilen, så faller den fra hverandre. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...