Gå til innhold

Ok Google / stemmestyring


Anbefalte innlegg

Hei

 

Bruker dere stemmestyring / ok goolge aktivt? I såfall til hva og hvilket språk?

 

Jeg har en Galaxy S7 og skulle gjerne brukt stemmestyringen mer, men sliter med å finne/få kommandoene til å virke skikkelig. Søk fungerer så som så, men Google gir som regel bare et tekstsøk i Chrome som svar og ikke et talesvar. Dette henger vel muligens sammen med at vi er i Norge og ikke USA hvor funksjonene er mer utviklet/åpnet for. Det eneste jeg har fått til er å spørre hvordan været er/blir, og får da et talesvar.

 

Ved forsøk på å sende melding eller ringe, stopper det liksom også opp dersom det er alternative telefonnummer eller kontakter å velge i. Her burde man jo blir spurt om man vil ringe arbeid eller mobil eller person X eller Y dersom navn er veldig like/vanskelige å skille. Ser for meg at det hadde vært ypperlig å kunne sende en melding når man kjører bil ved å diktere en melding og velge kontakt. 

 

Skulle gjerne brukt følgende funksjoner med stemmestyring/Ok google (dersom det i det hele tatt er mulig). Noen som får til disse eller har andre gode tips for stemmestyring?

-Sette alarm

-Sette tidsur

-Avvise / slumre alarm

-Få lest opp neste hendelse i kalenderen

-Ringe kontakt på høyttaler

-Sende melding til nummer/kontakt

-Få lest opp ny melding

-Svare innkommende anrop og sette på høyttaler

 

Telefonen min er på norsk, men OK Google er aktivert med Engelsk (US) primærspråk og Andre: Norsk (bokmål) under tale instillingene, mens søkespråk står på Norsk bokmål (Norge).

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...)

Skulle gjerne brukt følgende funksjoner med stemmestyring/Ok google (dersom det i det hele tatt er mulig). Noen som får til disse eller har andre gode tips for stemmestyring?

-Sette alarm

-Sette tidsur

-Avvise / slumre alarm

-Få lest opp neste hendelse i kalenderen

-Ringe kontakt på høyttaler

-Sende melding til nummer/kontakt

-Få lest opp ny melding

-Svare innkommende anrop og sette på høyttaler

 

Telefonen min er på norsk, men OK Google er aktivert med Engelsk (US) primærspråk og Andre: Norsk (bokmål) under tale instillingene, mens søkespråk står på Norsk bokmål (Norge).

 

Jeg har norsk som primærspråk på min P9, og følgende er det eneste jeg synes fungerer for meg:

 

"Sett alarm klokken 7" men den kan ikke 24 timer klokken så den tar den førstkommende kl 7 på 12 timer klokke.

"Vekk meg opp om X"

"Send melding til X 'diktere melding her'" Men den har problemer med navnet på noen kontakter, kan også diktere nummeret

"Ring X" samme problem med noen kontakter som på meldinger, x kan være kontakt eller nummer

 

En vei jeg har funnet om problemet med kontakt navn er å gi de jeg ringer mest veldig enkle oppføringer i kontaktlisten, helst bare ett navn ser ut til å gå bra stort sett.

 

Har aldri fått til å lese opp meldinger eller epost, noe som er litt irritabelt da det hadde vært veldig kjekt. Kalenderen fungerer kanskje ikke for meg grunnet at jeg bruker outlook til kalender.

 

Jeg bruker stort sett bare talekommandoer i bilen, og da bruker jeg "siri-knappen" på rattet til å starte. Så er derfor ikke så truffet at jeg ikke kan si 'ok google' uavhengig av hvem meny jeg er i, hadde jeg ikke hatt denne knappen tror jeg ikke jeg hadde brukt stemmestyring noe.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Android et par år, 3 ulike telefonmodeller, og min erfaring med Google sin standard stemmestyring var dårlig. Jeg prøvde den både å ringe, sende meldinger og lese inn svar på epost, men selv om jeg både hadde gjort alle innstillinger, og gått igjennom stemmegjenkjenningen, virket det mye dårligere enn det gjorde på mine gamle iPhoner jeg hadde før dette. Har nå gått tilbake til iPhone, og der fungere det nesten perfekt. Har også brukt det på gamle iPod Touch, og på flere modeller av iPad, funker like bra der. Jeg bruker både norsk og engelsk.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

zanta Problemet(vertfall for meg) med ok google er ikke at den ikke forstår hva som sies, men heller at det mangler logikk. Selve stemmegjenkjenninga er topp på nyeste generasjon telefoner vertfall, men det hjelper lite når telefonen ikke helt forstår hva man vil og i stede prøver å søke på internett etter hva du sier.

 

Salvesen.​ hvordan er alexia integrert med telefonfunksjonene? Kan den gjøre de tingene trådstarter listet?

Lenke til kommentar

zanta Problemet(vertfall for meg) med ok google er ikke at den ikke forstår hva som sies, men heller at det mangler logikk. Selve stemmegjenkjenninga er topp på nyeste generasjon telefoner vertfall, men det hjelper lite når telefonen ikke helt forstår hva man vil og i stede prøver å søke på internett etter hva du sier.

 

Dette er så og si spot on hva jeg opplever selv etter å å lekt og testet litt mer nå. Google gjør en relativt god jobb på å forstå hva som blir sagt både på norsk og engelsk, men logikken mangler og telefonen søker på nett mer enn å utføre en kommando med en app. Stopper også opp når man har alternative apper osv (feks snapchat og kamera appen når man sider "ta et bilde"). Kan kanskje håpe dette blir  bedre med tiden etter hva jeg har lest og sett av Google Pixel / Assistent / Allo som visstnok skal være mer intelligent og skjønne gangen videre som en normal samtale.

 

Fikk riktignok til et par kommandoer da, men ikke alle de jeg ønsket meg mest som nevnt over:

"spill av [band / sang] med Spotify"

"sett tidsur til X minutter"

"vekk meg om X timer / sett alarm til kl XXXX" - men skulle gjerne hatt bekreftelse i form av tale fra google også her at alarm er satt.

"skru på blåtann"

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke kan om ikke helt så i hvert fall delvis åpne for at folk kan legge inn egne kommandoer (ja jeg vet det finnes tredjeparts-apper). Enda bedre om de kunne tillatt folk å lage utvidelsespakker som inneholder ferdige kommandoer som man kunne lastet ned. Så kunne kvalitetsstyringen av dette blitt styrt av brukerne og deres tilbakmeldinger på disse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker ofte "sett en timer på x minutter" ved matlaging.

Av og til ved søk, spesielt for å demonstrere for andre at mobilen leser opp første og beste svar.

Tegnsetting fungerer ikke for meg på norsk, så jeg bruker aldri tale-til-tekst for meldinger.

Sier jeg "punktum" eller "spørsmålstegn", så får jeg ikke . og ?, men selve ordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...