Gå til innhold

Spørsmål ang. Asus swift pg248Q


Enlightened

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte Asus pg248Q på black friday tilbud, men støtte selvsagt på et problem jeg lurer på om skal være sånn. Det er nemlig en slags gråaktig tint over hele bildet, som merkes noe hinsides godt på skrivebords/surfing bruk.

Det er akkurat som om bildet er litt for lyst eller noe slikt noe. Rett og slett en gråaktig tint. Min BenQ xl2411T har speilklart bilde, uten noen form for tint.

 

Noen som har vært borti dette, eller vet hva det kan skyldes? Og ikke minst, skal det virkelig være slik?

 

Edit: har kalibrert skjermen i skjerminnstillingene på den, så det er hvertfall ikke der det ligger.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg starta en liknende tråd i helga selv, kjøpte også samme skjermen.

 

Det jeg syns, er at det er veldig mye blassere farger på denna skjermen, enn den steingamle skjermen jeg bytta den ut med. Etter å ha brukt den en stund så blir jeg godt vandt til det, men syns fortsatt at jeg kunne fått no sterkere farger og mørkere sortnivå. Begge skjermene er TN panel, bare at den gamle var, vel rundt 10 år gamlere:P

Lenke til kommentar

Skudd i blinde, men se hva som er satt i Nvidia control panel -> display -> change resolution -> output dynamic range.

 

Denne skal stå på full, hvis ikke kan du få dårlige farger o.s.v.

 

På min Dell skjerm så blir den også resatt til limited hver gang driverene oppdateres, selv om jeg bruker DP, "litt" irriterende i grunn.

 

https://pcmonitors.info/articles/correcting-hdmi-colour-on-nvidia-and-amd-gpus/

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Er man misfornøyd, så hvorfor ikke benytte angreretten?

For min del; Fordi 180hz er noe smoothere enn 60hz, g-sync gjør input-lag umerkelig (for meg), en tjukk remse med krystaller fra topp til bunn på den gamle skjermen er vel max uønsket, og grunnen til at jeg klager på blasse farger (eneste klage) er fordi det var blassere farger på en skjerm som er under ett halvt år gammel med samme teknologi til 5000kr normalpris, enn det var på den gamle skjermen som kosta 900kr for rundt 10 år sida.

 

Kan jo angre kjøpet, det vet jeg, men er ganske drastisk å angre ett kjøp hvis det bare er farger som er problemet, og man kanskje kan fikse det. Og hvis man skal angre kjøpet fordi man er missfornøyd så hadde jeg nok angra på etthvert skjermkjøp. Finnes ikke noe perfekt skjerm der ute såvidt jeg vet:P Men ønske om å forbedre det man har bør ikke være no grunn for å bare gi opp.

 

 

FBEN:

Her hos meg står den på full. Med både PG248Q og Syncmastern satt opp med duplicate image så var forskjellene tydelige. Den gamle hadde rikere farger og dypere "black's". Har lest flere steder at folk klager på at PG248Q er ganske blass i fargene.

 

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_11_2016/post-122333-0-89259300-1480180162.jpg

PG248Q til venstre, 10 år gammel Syncmaster til høyre.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_11_2016/post-122333-0-89259300-1480180162.jpg

PG248Q til venstre, 10 år gammel Syncmaster til høyre.

 

Sett inn verdiene i skjermens innstillinger som Tomshardware brukte i sin test her.

Virker som den skjermen ikke har så bra kontrast nivå, og kanskje derfor den ser blass ut, men med bedre innstillinger så kan den kanskje bli bedre.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Skal returnere skjermen. Etter mye forsøk på kalibrering er den grå(lys) tinten der enda, og fargene og bildet generelt er jo fullstendig søppel i forhold til Benq skjermen min.

 

Til 5000kr, så må det etter min mening være bra mye bedre bilde enn dette. Profanity over her har visst også oppdaget problemene, så det er nok bare slik skjermen er.

 

Nå går jeg tilbake til benq atter en gang, og venter heller til 4K@144hz++ blir vanlig.

Husk også at g-sync ikke fungerer helt opp til 180fps på denne skjermen. G-sync slår seg av etter 144hz uansett om du har overklokket den til 180hz.

 

Det værste av alt profanity, er at fargene på denne skjermen ikke er veldig langt unna de som er på de dyre modellene. Er derfor jeg synes benQ er mye bedre generelt enn alle asus skjermene.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Skal returnere skjermen. Etter mye forsøk på kalibrering er den grå(lys) tinten der enda, og fargene og bildet generelt er jo fullstendig søppel i forhold til Benq skjermen min.

 

Til 5000kr, så må det etter min mening være bra mye bedre bilde enn dette. Profanity over her har visst også oppdaget problemene, så det er nok bare slik skjermen er.

 

Nå går jeg tilbake til benq atter en gang, og venter heller til 4K@144hz++ blir vanlig.

Husk også at g-sync ikke fungerer helt opp til 180fps på denne skjermen. G-sync slår seg av etter 144hz uansett om du har overklokket den til 180hz.

 

Det værste av alt profanity, er at fargene på denne skjermen ikke er veldig langt unna de som er på de dyre modellene. Er derfor jeg synes benQ er mye bedre generelt enn alle asus skjermene.

Ganske utrolig at kvaliteten er så dårlig. Toppmodellene sliter jo med store mengder BLB på en del paneler. Man lurer liksom på hvordan dette er mulig. TV-skjermer flere ganger så store sliter jo ikke med dette så lenge man går for toppmodeller. 

 

Jeg kjøpte PG348 for 10 laken. Er spent på hvor heldig jeg er med panelet. 

 

Er mest fornøyd med BenQ selv. Grei kvalitet på TN-panelene. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Nå går jeg tilbake til benq atter en gang, og venter heller til 4K@144hz++ blir vanlig.

Husk også at g-sync ikke fungerer helt opp til 180fps på denne skjermen. G-sync slår seg av etter 144hz uansett om du har overklokket den til 180hz.

 

Det værste av alt profanity, er at fargene på denne skjermen ikke er veldig langt unna de som er på de dyre modellene. Er derfor jeg synes benQ er mye bedre generelt enn alle asus skjermene.

 

Da må du vente en stund. De første 4K skjermene med høyere Hz vil ha 120 Hz.

 

G-Sync funker opp til 144 Hz, men ikke 180..!? Da må det være noe annet galt med den. Kan ikke tro det er slik det skal være. Min Asus PG279Q har offesiell 144 Hz støtte med overklokking til 165 Hz, og G-Sync funker opp til max. Kanskje skjermkortet ditt begrenser det eller en driver bug?

Lenke til kommentar

Jeg tror g-sync funker opp til 180hz her, ettersom skjermen har indikasjonslys som viser om den er i g-sync mode eller ikke. Vet ikke om jeg kan verifisere at det faktisk er sånn, men ser ikke screen tearing, og lyset lyser fortsatt om jeg får noe opp til 180hz.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal levere tilbake selv. Jeg er veldig fornøyd med alt annet på skjermen enn fargene, men på en annen side begynner jeg å bli vandt til det.

 

Har topp modell tv i stua, med VA panel og direct backlight vel og merke, og skulle veldig gjerne ønske jeg hadde en pc skjerm i stil med det, men det koster mye for slikt, og risikerer IPS-glow og slikt så føler meg ikke klar til å spytte ut såpass med penger. PG279Q kom ikke på no godt tilbud, ellers hadde det blitt en sånn, men fikk jo PG248Q for 3500kr da. Leverer jeg skjermen og angrer på det så må jeg ut med 1500kr til, og bruke tid på bytte:/

 

Mitt ord på det er; vær obs på at fargene er veldig blasse. tilogmed såpass blasse at den har dårligere farger enn en 10 år gammel billigskjerm. Eneste fordelene med den er G-sync og høy hz, og eventuelt at den har det utseendet:P

 

Randeboy:

Den skjermen du bestilte har IPS panel. De har generelt mye bedre farger og sortnivå enn TN paneler så fargene blir du nok veldig fornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

G-sync lyset vil være på uansett, for å indikere at g-sync kicker inn mår det skal. Når jeg oversteg 144fps, merka jeg at g-sync ble deaktivert, selvom lyset var på.

 

Fargene og bildet på denne skjermen er så dårlig at jeg ikke får meg selv til å beholde den å bli vandt til det. Gidder ikke venne meg til dritt xP

 

Ser benQ har kommet med en 240hz skjerm nå, så jeg skal vente å se hva som skjer videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...