Gå til innhold

Har vi glemt sikkerheten til private sikkerhetsvakter i sikring mot terror?


Anbefalte innlegg

Synes ikke vi skal bevæpne vektere. Samtidig så synes jeg politiet kan bytte til pistoler som ikke er så lett avtrekkelige, pistolene de har nå har kun jalla sikring på trigger , så siden de på død å liv må ha ett skudd klart i kammeret til en hver tid synes jeg at de kan bytte til samme pistol som usa m.flere bruker : beretta 92/92fs

"Pistol med jalla-sikring på avtrekker"

Du tenker på Glock? Politiet bruker ikke Glock, det er det Forsvaret som gjør. Politiet bruker HK P30L. Den har faktisk ikke sikring i det hele tatt. Men en vesentlig forskjell på de to er avtrekket. Glock'en er "striker fired" og har et svært kort avtrekk. Tilsvarende et "single-action" avtrekk. HK P30L er "hammer fired" har "double-action" avtrekk. Altså et langt, relativt tungt avtrekk. Noe som faktisk er sikrere en Glock'en sin sikring, som er skrudd av i det man setter fingeren på avtrekkeren. Skudd i kammer og ingen ekstern sikring, eller sikting på avtrekker, er faktisk det vanligste blant Politistyrker verden over og det er ingenting kritikkverdig i det.

 

Det skal også nevnes at ingen av vådeskuddene vi har sett har vært på grunn av denne praksisen. Alle vådeskuddene(med unntak av en eller to episoder) har vært bevisste avtrekk i sikker retning i forbindelse med tømming av våpen. En eventuell sikring ville derfor uansett vært skrudd av.

 

Angående Beretta 92FS, så er denne i all hovedsak byttet ut de fleste steder. Det var på 90-tallet denne var populær. Glock(ofte Glock 22, kaliber .40SW), Smith & Wesson M&P9 og Sig Sauer P226/228 er nå de vanligste tjenesestepistolene i USA. Glock og Sig Sauer er også de vanligste i Europa. Ingen av disse har ekstern sikring og som sagt så er skudd i kammer det mest vanlige.

 

Hva gjelder bevæpning av Vektere, så er jeg i utgangspunktet enig. Bortsett fra at de i Regjeringskvartalet og på andre svært kritiske objekter, burde ha mulighet til det. Men poenget mitt der var egentlig at påstandene mange kommer med allerede er tilbakevist ved å se til Sverige. Der har de hatt bevæpnede vektere i alle år og de er ikke plaget, verken av at vekterne skyter i hytt og pine, eller at det er noen nevneverdige vådeskudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er i grunn bare tull at private vektere ikke kan beskyttes som offentlige tjenestemenn. Jeg jobber for et privat vaktselskap på et offentlig universitet, og er derfor like beskyttet som enhver vanlig borger. Hadde jeg hatt samme jobben på andre siden av veien hadde jeg vært beskyttet som offentlig tjenestemann, fordi vekterne på sykehuset er ansatt via staten.

På mange måter syns jeg vi skulle hatt de samme ordningene som i Sverige. Både angående "offentlig tjenestemann" og vilkårene til vaktbransjen generelt.

 

I Sverige heter det ikke "Offentlig Tjenestemann". Det heter bare "Tjänstemann" og gjelder for mange yrker, deriblant Politi, Vektere, Ordningsvakter og Skyddsvakter, samt en rekke andre yrkesgrupper.

 

 

Ja, det er snodig at noe som fungerer såpass bra i Sverige ikke er vurdert i Norge. I Sverige frigjør dette politiet fra masse ressurser, noe som gjør at de kan fokusere tiden sin på politiarbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er i grunn bare tull at private vektere ikke kan beskyttes som offentlige tjenestemenn. Jeg jobber for et privat vaktselskap på et offentlig universitet, og er derfor like beskyttet som enhver vanlig borger. Hadde jeg hatt samme jobben på andre siden av veien hadde jeg vært beskyttet som offentlig tjenestemann, fordi vekterne på sykehuset er ansatt via staten.

På mange måter syns jeg vi skulle hatt de samme ordningene som i Sverige. Både angående "offentlig tjenestemann" og vilkårene til vaktbransjen generelt.

 

I Sverige heter det ikke "Offentlig Tjenestemann". Det heter bare "Tjänstemann" og gjelder for mange yrker, deriblant Politi, Vektere, Ordningsvakter og Skyddsvakter, samt en rekke andre yrkesgrupper.

Ja, det er snodig at noe som fungerer såpass bra i Sverige ikke er vurdert i Norge. I Sverige frigjør dette politiet fra masse ressurser, noe som gjør at de kan fokusere tiden sin på politiarbeid.

Så absolutt!

Lenke til kommentar

Mye gode poeng, for og imot. Hva med en statlig styrt utdanning av vektere (Eksempelvis 1årig), kunne oppnådd bedre kvalitet på mannskapene, og ikke minst muligheter for økt regelverk og egenbeskyttelse av de personene som beskytter oss mot dagligdags kriminalitet, for å ikke snakke om kritisk infrastruktur.

 

Dillemaet der er vel at næringslivet vil stritte imot en slik utdanning, da dette naturligvis fører til en høyere kostnad for virksomhetene som bruker vaktselskap. Dog, det er vel penger som strengt tatt gir en bedre forsikring for meg og deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye gode poeng, for og imot. Hva med en statlig styrt utdanning av vektere (Eksempelvis 1årig), kunne oppnådd bedre kvalitet på mannskapene, og ikke minst muligheter for økt regelverk og egenbeskyttelse av de personene som beskytter oss mot dagligdags kriminalitet, for å ikke snakke om kritisk infrastruktur.

 

Dillemaet der er vel at næringslivet vil stritte imot en slik utdanning, da dette naturligvis fører til en høyere kostnad for virksomhetene som bruker vaktselskap. Dog, det er vel penger som strengt tatt gir en bedre forsikring for meg og deg?

 

Da må man i tilfellet legge til en god del i pensum. Samt mye repetering og mye praksis. (Ikke at det hadde gjort noe) Utdannelsen er ikke kort for å spare tid eller penger. Den er kort fordi det er den tiden det tar å gå gjennom det pensumet som er satt av myndighetene. For øvrig ligger det nå an til at utdanningen forlenges og at det innføres resertifisering hvert x år. Men at dette vil føre til mer myndighet til vektere, hva gjelder "våpen" til selvforsvar og forsvar av objektet, tviler jeg sterkt på. Til det er befolkningens og myndighetenes holdning til både vaktbransjen og vaktvirksomhet for negativ.

 

Om utdanningen er statlig eller utføres privat har egentlig ikke noe særlig å si, da pensum på kursene som sagt er fastsatt av myndighetene og vil uansett være likt.

Lenke til kommentar

 

 

Mitt poeng er at land med mer bevæpning av politi/sivile enn oss, nesten uten unntak har langt verre statistikk når det gjelder både kriminalitet, vold og dødsfall/skader på grunn av uhell med våpen.

 

Om vi forutsetter at vi alle ønsker oss et så trygt samfunn som mulig, så er det lite logisk å se på land som er langt mindre trygge enn vårt og si at vi bør kopiere dem for å bli mer trygge.

Du mener altså at bevæpning av politiet gir mer kriminalitet?

 

 

Folk som velger å rane Narvesen for noen tusenlapper vil fortsette å gjøre det om politiet bærer våpen eller ei, så tipper at antallet kriminelle handlinger vil forbli relativt likt, forskjellen vil bli at flere kriminelle bevæpner med seg skytevåpen når de raner Narvesen for å kunne uskadeliggjøre politiet før politiet velger å bli bøddel.

 

Hvorfor skulle kriminelle bevæpne seg i større grad når politiet er bevæpnet? De vet jo at hvis politiet først kommer til stedet under ranet så vil de være sjanseløse uansett. Dessuten, hvis den kriminelle har tilgang til våpen så vil han ta det med uavhengig av hva politiet gjør.

 

Da har begge parter skytevåpen, flere betjente vil omkomme, flere kriminelle vil omkomme og flere sivile vil bli offer for unødvendige skudd vekslinger.

Noen år senere så vil sivile komme med at de også bør få gå med ladet skytevåpen i lomma tilfelle politiet eller noen kriminelle starter en skyte episode så de også kan "forsvare" seg.

Du har sett for mye på amerikanske actionfilmer. Du aner ikke hvordan politiet forholder seg til slike situasjoner. Du har ikke peiling på hvordan politiet i Norge tilnærmer seg slike situasjoner taktisk sett.

 

Norsk politi stormer ikke bare inn og begynner å skyte rundt seg.

 

At noen få tullinger mener de bør få gå med våpen for å beskytte seg er ikke relevant for diskusjonen. De mener dette uansett.

 

Er godt at USA har gått foran som et eksempel på et våpenland, og godt vi følger i samme spor så vi kan få noen skole massaker her i Norge også.

Hva har skolemassakre med bevæpning av politiet å gjøre, rent bortsett fra at bevæpning av politiet gjør at de vil kunne gripe inn raskere ved slike hendelser?

 

Argumentasjonen din lider av din mangel på kunnskap og at du har sett for mange amerikanske action-filmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke vi skal bevæpne vektere. Samtidig så synes jeg politiet kan bytte til pistoler som ikke er så lett avtrekkelige, pistolene de har nå har kun jalla sikring på trigger , så siden de på død å liv må ha ett skudd klart i kammeret til en hver tid synes jeg at de kan bytte til samme pistol som usa m.flere bruker : beretta 92/92fs

Sikringen på politiets pistol fungerer helt utmerket. Den eneste måten man får den til å avfyre skudd på er å trykke avtrekkeren helt inn. Det er helt utenkelig at et våpen som bare ligger i et hylster vil gå av av seg selv. Noen må trykke avtrekkeren langt nok inn for at det skal skje. Politiets tjenestevåpen er double-action.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et forslag jeg har tenkt litt på, som burde la seg gjøre, kunne vært å opprette en slags "underetat" i Politiet, etter samme modell sim arrestforvarere, som kun tar seg av væpnet vakthold. Eventuelt omorganisert sikkerhetsavdelingen til DSS(Departementenes Service Senter), så de blir underlagt Politiet. Disse er i dag statlige vektere, men bortsett fra at de er "Offentlig Tjenestemann" har de ikke noe mer myndighet enn private.

 

De kunne fått utdanning på Politihøgskolen, som ikke er 3-årig Bachelor, men likevel omfattende. Samt samme våpenopplæring og godkjenning. Da kunne de fått Begrenset Politimyndighet, som blant annet gir dem rett til å bruke makt og bære våpen.

 

Man kunne da utplassere disse ved Ambassader, Regjeringskvartalet og andre samfunnskritiske objekter som f.eks oljeraffinerier eller kjernereaktoren på Kjeller.

Da ville man fått vaktpersonell på kritiske objekter som faktisk har mulighet og rett til å gripe inn i et eventuelt angrep eller lignende, uten å "vanne ut" maktmonopolet til Politiet, da disse vil være ansatt i- og representere Politiet.

 

Dette vil i tillegg til det over, frigjøre mye ressurser som Politiet kunne benyttet til andre ting, da væpnet vakthold i dag drar masse ressurser som de strengt tatt trenger til å drive annet Politiarbeid.

 

Man trenger jo ikke 3-årig Bachelorgrad for å passe på et objekt. Begrenset Politimyndighet og godkjenning for våpen(og den utdanningen det krever) burde holde.

Lenke til kommentar

Et forslag jeg har tenkt litt på, som burde la seg gjøre, kunne vært å opprette en slags "underetat" i Politiet, etter samme modell sim arrestforvarere, som kun tar seg av væpnet vakthold. Eventuelt omorganisert sikkerhetsavdelingen til DSS(Departementenes Service Senter), så de blir underlagt Politiet. Disse er i dag statlige vektere, men bortsett fra at de er "Offentlig Tjenestemann" har de ikke noe mer myndighet enn private.

 

De kunne fått utdanning på Politihøgskolen, som ikke er 3-årig Bachelor, men likevel omfattende. Samt samme våpenopplæring og godkjenning. Da kunne de fått Begrenset Politimyndighet, som blant annet gir dem rett til å bruke makt og bære våpen.

 

Man kunne da utplassere disse ved Ambassader, Regjeringskvartalet og andre samfunnskritiske objekter som f.eks oljeraffinerier eller kjernereaktoren på Kjeller.

Da ville man fått vaktpersonell på kritiske objekter som faktisk har mulighet og rett til å gripe inn i et eventuelt angrep eller lignende, uten å "vanne ut" maktmonopolet til Politiet, da disse vil være ansatt i- og representere Politiet.

 

Dette vil i tillegg til det over, frigjøre mye ressurser som Politiet kunne benyttet til andre ting, da væpnet vakthold i dag drar masse ressurser som de strengt tatt trenger til å drive annet Politiarbeid.

 

Man trenger jo ikke 3-årig Bachelorgrad for å passe på et objekt. Begrenset Politimyndighet og godkjenning for våpen(og den utdanningen det krever) burde holde.

 

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp. 

Lenke til kommentar

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp.

Det var ikke dette prøveprosjektet der beregninger viste at det ble dyrere når det ble gjort på den måten da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp.

Det var ikke dette prøveprosjektet der beregninger viste at det ble dyrere når det ble gjort på den måten da?

I dag er det jo Politiet som gjør dette. Disse har jo noe høyere lønn enn Vektere og må i tillegg enten tas ut av ordinær tjeneste eller jobbe overtid(altså 100% tillegg i lønn). Så at det skulle så veldig mye dyrere, kan jeg ikke se for meg. Likevel ble det avviklet som en prinsippsak, noe som er idioti.

Lenke til kommentar

 

Et forslag jeg har tenkt litt på, som burde la seg gjøre, kunne vært å opprette en slags "underetat" i Politiet, etter samme modell sim arrestforvarere, som kun tar seg av væpnet vakthold. Eventuelt omorganisert sikkerhetsavdelingen til DSS(Departementenes Service Senter), så de blir underlagt Politiet. Disse er i dag statlige vektere, men bortsett fra at de er "Offentlig Tjenestemann" har de ikke noe mer myndighet enn private.

 

De kunne fått utdanning på Politihøgskolen, som ikke er 3-årig Bachelor, men likevel omfattende. Samt samme våpenopplæring og godkjenning. Da kunne de fått Begrenset Politimyndighet, som blant annet gir dem rett til å bruke makt og bære våpen.

 

Man kunne da utplassere disse ved Ambassader, Regjeringskvartalet og andre samfunnskritiske objekter som f.eks oljeraffinerier eller kjernereaktoren på Kjeller.

Da ville man fått vaktpersonell på kritiske objekter som faktisk har mulighet og rett til å gripe inn i et eventuelt angrep eller lignende, uten å "vanne ut" maktmonopolet til Politiet, da disse vil være ansatt i- og representere Politiet.

 

Dette vil i tillegg til det over, frigjøre mye ressurser som Politiet kunne benyttet til andre ting, da væpnet vakthold i dag drar masse ressurser som de strengt tatt trenger til å drive annet Politiarbeid.

 

Man trenger jo ikke 3-årig Bachelorgrad for å passe på et objekt. Begrenset Politimyndighet og godkjenning for våpen(og den utdanningen det krever) burde holde.

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp.

Ja, kjenner til det. Det beste hadde vært om det var her, som i Sverige. Med "Ordningsvakter" og "Skyddsvakter" i tillegg til Vektere. Men med folk og myndigheters holdninger til vakthold og vaktbransjen, så kommer ikke det til å skje.

Lenke til kommentar

 

 

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp.

Det var ikke dette prøveprosjektet der beregninger viste at det ble dyrere når det ble gjort på den måten da?

 

I dag er det jo Politiet som gjør dette. Disse har jo noe høyere lønn enn Vektere og må i tillegg enten tas ut av ordinær tjeneste eller jobbe overtid(altså 100% tillegg i lønn). Så at det skulle så veldig mye dyrere, kan jeg ikke se for meg. Likevel ble det avviklet som en prinsippsak, noe som er idioti.

 

Jeg bare husker at jeg leste om et prøveprosjekt der noen andre enn politiet tok seg av transporten. Det viste seg at de ble dyrere, blant annet fordi det i perioder ble mye dødtid. Det var også andre faktorer. Med politi har man noen på jobb hele døgnet, og de har ikke alltid hendene 100% fulle.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

 

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp.

Det var ikke dette prøveprosjektet der beregninger viste at det ble dyrere når det ble gjort på den måten da?
I dag er det jo Politiet som gjør dette. Disse har jo noe høyere lønn enn Vektere og må i tillegg enten tas ut av ordinær tjeneste eller jobbe overtid(altså 100% tillegg i lønn). Så at det skulle så veldig mye dyrere, kan jeg ikke se for meg. Likevel ble det avviklet som en prinsippsak, noe som er idioti.
Jeg bare husker at jeg leste om et prøveprosjekt der noen andre enn politiet tok seg av transporten. Det viste seg at de ble dyrere, blant annet fordi det i perioder ble mye dødtid. Det var også andre faktorer. Med politi har man noen på jobb hele døgnet, og de har ikke alltid hendene 100% fulle.

Mye mulig. Men utifra hva jeg hørte, så var det prinsippet om at private ikke skulle gjøre sånne ting som var avgjørende. I så fall er jo det tullete.

Lenke til kommentar

Men det beste ville vært å opprette en gruppe som den jeg foreslo lenger opp. Gjerne gi de samme våpen- og taktisk trening som UEH. De kunne jo blitt brukt til en lang rekke oppgaver som krever Politimyndighet, både med og uten våpen. Så kan "Bachelor-Politiet" få konsentrere seg om andre ting.

Lenke til kommentar

 

 

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp.

Det var ikke dette prøveprosjektet der beregninger viste at det ble dyrere når det ble gjort på den måten da?

I dag er det jo Politiet som gjør dette. Disse har jo noe høyere lønn enn Vektere og må i tillegg enten tas ut av ordinær tjeneste eller jobbe overtid(altså 100% tillegg i lønn). Så at det skulle så veldig mye dyrere, kan jeg ikke se for meg. Likevel ble det avviklet som en prinsippsak, noe som er idioti.

 

 

Flere steder sør i landet er det faktisk Kriminalomsorgen som har ansvaret for fangetransporten. På lik linje med vektere, så er dette også et prøveprosjekt. Dette er såkalte transportledsagere, og jobben krever ikke samme utdanning som ordinære fengselsbetjenter. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Vektere har faktisk hatt begrenset politimyndighet. Vi hadde et prøveprosjekt for noen år tilbake, hvor private vektere hadde ansvaret for offentlig fangetransport. Disse vekterne fikk den samme grunnutdanning som arrestforvarere får. Resultatene var svært gode, men offentlige ansatte overtok jobben av rent prinsipp.

Det var ikke dette prøveprosjektet der beregninger viste at det ble dyrere når det ble gjort på den måten da?
I dag er det jo Politiet som gjør dette. Disse har jo noe høyere lønn enn Vektere og må i tillegg enten tas ut av ordinær tjeneste eller jobbe overtid(altså 100% tillegg i lønn). Så at det skulle så veldig mye dyrere, kan jeg ikke se for meg. Likevel ble det avviklet som en prinsippsak, noe som er idioti.

Flere steder sør i landet er det faktisk Kriminalomsorgen som har ansvaret for fangetransporten. På lik linje med vektere, så er dette også et prøveprosjekt. Dette er såkalte transportledsagere, og jobben krever ikke samme utdanning som ordinære fengselsbetjenter.

Det var jeg ikke klar over. Men om det funker, så er jo det bra.

Lenke til kommentar

Ville følt meg mye mer utrygg om vektere gikk bevæpnet.

Hvorfor det? Det ville jo ikke vært snakk om å bare dele ut våpen til alle Vektere med dagens utdanning. For det første ville det jo bare vært de som passer på særlig kritiske objekter, så den vanlige mann i gata ville aldri møtt på dem. Og for det andre så ville det jo måttet være strenge krav til hvem som skulle fått denne godkjenningen. Og disse måtte jo da fått grundig opplæring. Det er bare å se til Sverige for å skjønne at det ikke er noe å frykte.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...