Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å kjøre bil med gipset fot/ankel?


BarneyStinson

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du gipset fot får du antakeligvis forbud for å kjøre bil av legen din om du spør h*n. Årsaken er at ved en nødssituasjon vil instinktet gripe inn og du vil risikere å ødelegge foten din igjen fordi du automatisk tråkker med gipset fot.

Ellers har vi paragraf 21 i vegtrafikkloven:

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det ikkje hindrer deg så går det greit. Men om du kjem utfor eit eller anna der det kan påvisast at tilstanden din hadde innvirkning på resultatet så vil du kunne få reaksjon frå både politi og forsikringsselskap.

 

Sidan det er venstrefoten så er det sjølvsagt ein fordel sidan du har høgrefoten til å bremse med.

Måten foten blir gipsa på vil også være av betydning, så det er ingen automatikk i at det går greit å kjøyre.

Lenke til kommentar

Skal operere venstre foten om to uker, og lurer på om det er "lovlig"? Hva skjer om jeg blir stoppet og politiet ser det? Hva med forsikring om noe skulle skje? Er egentlig avhengig av bil for å komme meg til og fra skole.

Bilen jeg har er manuell,kan hende jeg får låne automat og slippers å clutche

 

Hvis du kjører automat er det ingen problemer. Med manuellgir kan du fort gå på en smell...

Lenke til kommentar

Som så mye annet medisinsk er dette en konkret vurdering som må tas i samråd med lege. "Operere venstrefoten" kan være alt fra å fjerne en inngrodd tånegl til rekonstruksjon av ankelen. Det sier seg selv at det får veldig mye å si jo nærmere rekonstruksjon av ankelen man kommer.

 

I korte trekk handler det om i hvilken grad du kan opprettholde førligheten, altså evnen din til å manipulere kjøretøyet. En del kan kompenseres for ved at du er bevisst på problemet, altså at du gir deg selv mer tid til å reagere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...