Gå til innhold

Romerriket - hva var sant og hva er hollywoodskapt


Sim11

Anbefalte innlegg

Hei. tittelen sier seg selv. Under romerriket var det masse historiske hendelser som gladiatorkamper, keisere, drap, krig, kvinner og alt mulig. det jeg veit er at "keiseren brukte tommelen for å vise om gladiatoren skulle bli drept eller ikke i colosseum" ikke er sant, men kun noe som blir brukt i filmer. Har dere noen andre ting angående romerriket? Takker for bidrag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gladiatorene så ikke ut som kroppsbyggere slik de blir presentert i filmer, de var en aning feite fordi fett er god beskyttelse mot skader fra våpen. Et kutt på fettet gjør ingenting mens et kutt på muskelen er mer eller mindre det samme som en dødsdom,

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forresten, hvorfor blir Roma kalt "den evige stad"?

 

Såvidt jeg har forstått er det fordi den har holdt stand såpass lenge som en stor og viktig by (grunnlagt 753 f.Kr. i følge legenden). Historien er full av byer som var viktige på et tidspunkt men som senere mistet sin betydning og ble glemt, mens Roma aldri helt tapte sin status. Riktignok var det et tilbakeslag at hovedstaden i Romerriket ble flyttet til Konstantinopel, men så gjenoppstod Roma som hovedsete for pavedømmet og etter at Firenze mistet sin status som senter for den italienske renessansen tok Roma over den rollen. I dag er Roma fortsatt en av de største og viktigste byene i Europa.

Lenke til kommentar

Veldig flott Shirmah. Jeg analyserer filmen gladiator, så det er et bra poeng

 

Er det i forbindelse med skoleoppgave, eller er det for egen interesses skyld? Eller kanskje begge deler? Jeg har jobbet en del med bl.a. Gladiator i forbindelse med studier på universitetet, og har en del litteratur liggende også. Om du vil ha hjelp/innspill/litteraturanbefalinger osv, så er det bare å skrike! :)

Lenke til kommentar

Gladiatorene så ikke ut som kroppsbyggere slik de blir presentert i filmer, de var en aning feite fordi fett er god beskyttelse mot skader fra våpen. Et kutt på fettet gjør ingenting mens et kutt på muskelen er mer eller mindre det samme som en dødsdom,

 

Kutt i muskelen er langt fra dødsom da, faktisk kunne de lege de fleste skader,  unntaket var så klart om du bløde ihjel med en  gang, eller et stikk i  maven, som nesten alltid første til infeksjon  og død. Musket kutt  var ikke noe problem,  med mindre kuttet var så dypt at muskelen ikke kunne leges og i så  fall var din karriere over, da du  gjerne må  kunne løfte armen for å bruke  våpen for å være en gladiator.

Lenke til kommentar

 

Veldig flott Shirmah. Jeg analyserer filmen gladiator, så det er et bra poeng

 

Er det i forbindelse med skoleoppgave, eller er det for egen interesses skyld? Eller kanskje begge deler? Jeg har jobbet en del med bl.a. Gladiator i forbindelse med studier på universitetet, og har en del litteratur liggende også. Om du vil ha hjelp/innspill/litteraturanbefalinger osv, så er det bare å skrike! :)

 

Dette er skoleoppgave, men heldigvis noe jeg har stor interesse for. Jeg skal snakke om Romerriket, litt basic historie, hva kjennetegner romerriket, noen viktige poenger. jeg skal ikke snakke om hele rekken av keisere, men noen kan så klart være viktig å få inn i bildet som at keiser Augustus gjorde riket fra en republikk til enevoldsmakt osv... men en viktig ting; hvordan oppsto romerriket? jeg er klar over at tvillingbrødrene som ble ammet grunnla byen 750 år før vår tid, men hva skjedde etter det? Satte de sammen flere bygder til et rike og hvordan ble de så store? Setter veldig stor pris på engasjementet ditt og dere andres :)

 

 

EDIT: jeg er klar over at det med remus og romulus er en myte. men hva bygger den på samtidig som hva er muligens den ekte historien?

Endret av Sim11
Lenke til kommentar

 

Gladiatorene så ikke ut som kroppsbyggere slik de blir presentert i filmer, de var en aning feite fordi fett er god beskyttelse mot skader fra våpen. Et kutt på fettet gjør ingenting mens et kutt på muskelen er mer eller mindre det samme som en dødsdom,

 

Kutt i muskelen er langt fra dødsom da, faktisk kunne de lege de fleste skader,  unntaket var så klart om du bløde ihjel med en  gang, eller et stikk i  maven, som nesten alltid første til infeksjon  og død. Musket kutt  var ikke noe problem,  med mindre kuttet var så dypt at muskelen ikke kunne leges og i så  fall var din karriere over, da du  gjerne må  kunne løfte armen for å bruke  våpen for å være en gladiator.

 

Hva de kunne lege har ingenting å si. Et kutt i en muskel førte til redusert kampdyktighet. Hvis noen fikk et kutt så stoppet ikke kampen og man var mer eller mindre dødsdømt. Hvis man hadde litt fett så hadde man gode sjanser selv om man var godt kuttet opp :)

Lenke til kommentar

 

 

Gladiatorene så ikke ut som kroppsbyggere slik de blir presentert i filmer, de var en aning feite fordi fett er god beskyttelse mot skader fra våpen. Et kutt på fettet gjør ingenting mens et kutt på muskelen er mer eller mindre det samme som en dødsdom,

 

 

Kutt i muskelen er langt fra dødsom da, faktisk kunne de lege de fleste skader,  unntaket var så klart om du bløde ihjel med en  gang, eller et stikk i  maven, som nesten alltid første til infeksjon  og død. Musket kutt  var ikke noe problem,  med mindre kuttet var så dypt at muskelen ikke kunne leges og i så  fall var din karriere over, da du  gjerne må  kunne løfte armen for å bruke  våpen for å være en gladiator.

 

Hva de kunne lege har ingenting å si. Et kutt i en muskel førte til redusert kampdyktighet. Hvis noen fikk et kutt så stoppet ikke kampen og man var mer eller mindre dødsdømt. Hvis man hadde litt fett så hadde man gode sjanser selv om man var godt kuttet opp :)

De fleste kamper var ikke til døden. Ble de så skadet at de ikke kunne kjempe videre. Ble kampen vanligvis stoppet.

Lenke til kommentar

 

De fleste kamper var ikke til døden. Ble de så skadet at de ikke kunne kjempe videre. Ble kampen vanligvis stoppet.

 

 

Stemmer. Kampene endte som oftest med "first blood" eller at én av duellistene (for de aller fleste kampene var 1 mot 1) overgav seg. Omtrent 1 av 10 gladiatorer døde i arenaen. Det var tross alt veldig dyrt og tidkrevende å trene opp gladiatorer, så det var ikke i noens interesse at de skulle dø som fluer. Berømte gladiatorer sloss av samme grunn sjelden mot villdyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...