Gå til innhold

Mohammad får norsk navnedag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Vi kan dra den realiteten videre og si at alt av navn er bare en vag definisjon på "noe", men i seg selv ikke noe som helst annet enn variasjoner over de samme universelle elementene vi selv er bygd opp av - sånn som at den norske jord vil aldri hoppe opp og skrike ut: hey, jeg er altså Norsk jord og mye bedre enn Svensk jord !!!

  :D

 

edit: ot over og ut!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Norsk jord trenger ikke si den er bedre enn svensk jord. Fordi alle vet at norsk jord er bedre :p

Hehe ja forskjellige navn er jo bare fordi at det hadde vært stress om alle hetet Jens. Men at det trenges å feires/markerses mener jeg er tull. Isteden for å legge til nye navn så burde de legge ned navndag konseptet og gir akademikeren noe mer meningsfylt å gjøre.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ja, det er mulig det, men nå er det nå sånn at har du først fått deg en høyere utdannelse blir du også med i den "sekten", og dermed er du beskyttet mot å nødvendigvis gjøre noe som virkelig nytter eller er verdifullt for de som betaler lønna di

Det er ikke alle med høyere utdannelse som jobber i det offentlige. ;)

 

 

Nei, det vet jeg men erfaringen dekker det private også, fordi sekten fungerer like greit på det markedet, men så klart er det litt vanskeligere å lure seg unna hvis miljøet består av færre sektmedlemmer og sjefen ikke lar seg bedåre av akademisk snikksnakk

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg hadde ikke turt å innrømme at jeg var eks fagansvarlig for navnekalenderen, det ligger veldig nært julekalenderen .. og ligner på en slags nisselue stilling

Lurer på hva timelønna er for sånt tjafs?

Sikkert en toppjobb som de mest udugelige politikerne får akkurat som nobelkomiteen.

at muslimske navn får navndag bryr jeg meg ekstremt lite om. Så lenge det ikke blir sharia lov i Norge, opptøyer og no go zones så er jeg fornøyd.

 

 

Hun kunne kanskje hatt den bakgrunnen, men jeg tror det er rådgiver Solveig Wikstrøm ved UIO (usit) med akademisk utdannelse, og hun har nok lønn som fortjent for slitet med å sette sammen kalenderen - og sånn får nå de dagene til å gå ..  :wee:

 

http://www.usit.uio.no/om/organisasjon/cristin/

 

Jøsses! Men hun kunne vell ha brukt sin akademiske kompetanse til noe annet enn en navnkalender? Er jo våre skattepenger som betaler for morroa.

 

 

La oss begynne med å lese artikkelen.

 

Her er et utdrag:

Det er Almanakkforlaget som eier og gir ut navnedagsrekkefølgen i Norge, og de har lenge snakket om å ta med disse navnene i kalenderen.

– Navnedagsrekkefølgen blir skiftet en gang hvert tiende år. I samarbeid med navneforskerne ved Universitetet i Oslo har vi kommet frem til en rekkefølge for navnene, sier administrerende direktør Hans Olav Hoff i Almanakkforlaget til Utrop.

 

Fagansvarlig for navnekalenderen, Solveig Wikstrøm, ved Universitetet i Oslo har satt en minimumsgrense på 450 navnebærere for hvert navn i kalenderen.

 

Almanakkforlaget er et privat selskap eid av et tysk selskap. Den fagansvarlig for navnekalenderen er rådgiver ved UiO, som blant annet forsker på navn. Videre er det helt vanlig at rådgivere og akademikere ved UiO svarer på henvendelser fra private selskaper eller privatpersoner, de samme som betaler skatt. Samfunnsoppdraget til høyere utdanningsinstitusjoner er jo å bidra med kunnskap.

 

Det er greit å mene at det er kritikkverdig, men dere bør først avklare hva fakta er og hva dere kritiserer.

 

 

Javel, du tenker på sånn vi gjør når vi er rundt i den store verden ..

Har jeg sagt at jeg ikke krever det samme av alle? Flytter en til et annet land så forplikter en seg til å la seg asimilere. Om en ikke trives med det, vel, da får en flytte hjem til Norge igjen.

 

 

Ingen representanter for innvandrere har vært involvert og dette er åpenbart ikke et tiltak for integrering, som du av en eller annen merkelig grunn synes å være fullstendig imot kontra assimilering. Som det står i artikkelen, skifter Almanakkforlaget navnedagsrekkefølgen hvert tiende år og opptak av nye navn er kun en respons på at navn som ikke tidligere har vært i navnedagskalenderen er blitt mer utbredt i Norge, som vil si at de har minst 450 bærere. Jeg ser virkelig ikke hvorfor du lar deg provosere av det.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg hadde ikke turt å innrømme at jeg var eks fagansvarlig for navnekalenderen, det ligger veldig nært julekalenderen .. og ligner på en slags nisselue stilling

Lurer på hva timelønna er for sånt tjafs?

Sikkert en toppjobb som de mest udugelige politikerne får akkurat som nobelkomiteen.

at muslimske navn får navndag bryr jeg meg ekstremt lite om. Så lenge det ikke blir sharia lov i Norge, opptøyer og no go zones så er jeg fornøyd.

Hun kunne kanskje hatt den bakgrunnen, men jeg tror det er rådgiver Solveig Wikstrøm ved UIO (usit) med akademisk utdannelse, og hun har nok lønn som fortjent for slitet med å sette sammen kalenderen - og sånn får nå de dagene til å gå .. :wee:

 

http://www.usit.uio.no/om/organisasjon/cristin/

Jøsses! Men hun kunne vell ha brukt sin akademiske kompetanse til noe annet enn en navnkalender? Er jo våre skattepenger som betaler for morroa.

La oss begynne med å lese artikkelen.

 

Her er et utdrag:

Det er Almanakkforlaget som eier og gir ut navnedagsrekkefølgen i Norge, og de har lenge snakket om å ta med disse navnene i kalenderen.

– Navnedagsrekkefølgen blir skiftet en gang hvert tiende år. I samarbeid med navneforskerne ved Universitetet i Oslo har vi kommet frem til en rekkefølge for navnene, sier administrerende direktør Hans Olav Hoff i Almanakkforlaget til Utrop.

 

Fagansvarlig for navnekalenderen, Solveig Wikstrøm, ved Universitetet i Oslo har satt en minimumsgrense på 450 navnebærere for hvert navn i kalenderen.

 

Almanakkforlaget er et privat selskap eid av et tysk selskap.

 

Det er greit å mene at det er kritikkverdig, men dere bør først avklare hva fakta er og hva dere kritiserer.

 

Javel, du tenker på sånn vi gjør når vi er rundt i den store verden ..

Har jeg sagt at jeg ikke krever det samme av alle? Flytter en til et annet land så forplikter en seg til å la seg asimilere. Om en ikke trives med det, vel, da får en flytte hjem til Norge igjen.

Ingen representanter for innvandrere har vært involvert og dette er åpenbart ikke et tiltak for integrering, som du av en eller annen merkelig grunn synes å være fullstendig imot kontra assimilering. Som det står i artikkelen, skifter Almanakkforlaget navnedagsrekkefølgen hvert tiende år og opptak av nye navn er kun en respons på at navn som ikke tidligere har vært i navnedagskalenderen er blitt mer utbredt i Norge, som vil si at de har minst 450 bærere. Jeg ser virkelig ikke hvorfor du lar deg provosere av det.

Ok tusen takk for infoen. Jeg viste ikke det var privat :) Da lærte jeg noe nytt. Da får de bare holde på :) Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at man ikke visste dette allerede? Jeg kritisere systemet for å bidra med helt unyttig kunnskap

 

Det var ikke rettet bare til deg, men du sa blant annet

Jeg hadde ikke turt å innrømme at jeg var eks fagansvarlig for navnekalenderen, det ligger veldig nært julekalenderen .. og ligner på en slags nisselue stilling

Lurer på hva timelønna er for sånt tjafs?

 

Navneforskning er kanskje ikke det mest verdifulle som foregår på UiO, men det driver de med uavhengig av navnedagskalenderen og da er det helt i orden at Almanakkforlaget bruker den. Helt unyttig er det jo ikke når et kommersielt selskap bruker kunnskapen, om det så bare er for å oppdatere almanakkene sine hvert tiende år.

Lenke til kommentar

Navneforskning er kanskje ikke det mest verdifulle som foregår på UiO, men det driver de med uavhengig av navnedagskalenderen og da er det helt i orden at Almanakkforlaget bruker den. Helt unyttig er det jo ikke når et kommersielt selskap bruker kunnskapen, om det så bare er for å oppdatere almanakkene sine hvert tiende år.

Det relevante spørsmålet er vel om det er verdt mer eller mindre enn det det koster?

 

Eller som sosialøkonomene liker å si: Er det samfunnsøkonomisk lønnsomt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Neida du har jo rett, vi kan jo si at all kunnskap som generer penger eller holder folk i aktivitet er nyttig nok ., jeg tenkte nok mest i relative henseender

 

Så lenge folk gjør noe ufarlig er jo det bedre enn at de finner på direkte skadelige ting, selv om nytten er diskutabel

 

Edit: Zarac

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

Navneforskning er kanskje ikke det mest verdifulle som foregår på UiO, men det driver de med uavhengig av navnedagskalenderen og da er det helt i orden at Almanakkforlaget bruker den. Helt unyttig er det jo ikke når et kommersielt selskap bruker kunnskapen, om det så bare er for å oppdatere almanakkene sine hvert tiende år.

Det relevante spørsmålet er vel om det er verdt mer eller mindre enn det det koster?

 

Eller som sosialøkonomene liker å si: Er det samfunnsøkonomisk lønnsomt?

 

En samfunnsøkonom (som de for tida heter) ville i henhold til for eksempel Norsk offentlig utredning 2012: 16 og Direktoratet for økonomistyring sin "Veileder i samfunnsøkonomiske analyser" ikke funnet det faglig forsvarlig å konkludere om verken det ene eller det andre da det er en altfor liten del av den samfunnsøkonomiske effekten man faktisk kan tallfeste. For det første er det i svært liten grad et marked for disse akademikerne (det er vel språkforskere som forsker på navn?) og for forskningen deres utenfor offentlige universiteter. For det andre ligger en stor del av verdien av forskning generelt i positive eksternaliteter som potensielt bruker tiår på å slå inn og som uansett er tilnærmet umulig å sette et godt verdiestimat på.

Lenke til kommentar

En samfunnsøkonom (som de for tida heter) ville i henhold til for eksempel Norsk offentlig utredning 2012: 16 og Direktoratet for økonomistyring sin "Veileder i samfunnsøkonomiske analyser" ikke funnet det faglig forsvarlig å konkludere om verken det ene eller det andre da det er en altfor liten del av den samfunnsøkonomiske effekten man faktisk kan tallfeste. For det første er det i svært liten grad et marked for disse akademikerne (det er vel språkforskere som forsker på navn?) og for forskningen deres utenfor offentlige universiteter. For det andre ligger en stor del av verdien av forskning generelt i positive eksternaliteter som potensielt bruker tiår på å slå inn og som uansett er tilnærmet umulig å sette et godt verdiestimat på.

Høres ut som verdien til sosialøkonomene er tilsvarende vanskelig å sette verdi på, om der er noen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...