Gå til innhold

IKT-Norge langer ut mot Anders Anundsen: – Nå må du ordne opp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De 900 millionene hos politiet er primært brukt på driftsforbedrende tiltak, inkludert innføring av ITIL i driftsorganisasjonen, infrastrukturmessige oppgraderinger knyttet til virtualisering, sikkerhetsmessige oppgraderinger, styrking av supportfunksjonen, etc.

 

Dette er forsåvidt vel og bra...

 

Men, det forblir likevel en sannhet, at man får ikke gode IT-systemer av å kjøre gamle og utrangerte løsninger på ny og moderne infrastruktur, eller ved å drifte gamle og utrangerte løsninger etter ITIL-prinsipper.

 

For å få ut den forventede gevinsten hos politiet, i form av økt effektivitet og brukertilfredshet, så må man også takle den andre delen av problemet. Nemlig hvordan man sørger for at man faktisk har god, ny og moderne programvare til å kjøre på den nye og moderniserte infrastrukturen som man har opprettet.

 

Dersom man glemmer å gjøre det sistnevnte, og slår seg til ro med at man nå "kjører ITIL", og at klient og serverside er virtualisert i alle ledd, så har man ikke egentlig løst så veldig mye.

 

Man har kanskje forbedret situasjonen bare med ca. 10%...

 

For å få ut hele potensialet må man løse begge sider av ligningen. Man må både sørge for stabil infrastruktur, og man må sørge for at man har god og moderne software til å kjøre på toppen av infrastrukturen, enten dette skjer i form av egenutvikling av ny software fra scratch, eller i form av tilpasning av hyllevare som man kjøper inn. I praksis må man vel sikte seg inn på en miks, hvor man har kompetanse både på det å kunne fremskaffe gode egenutviklede løsninger, og på det å kunne gjøre innkjøp og vurdering av hyllevareløsninger, kombinert med ulike grader av lokal skreddersøm for det norske politiet.

 

Poenget er uansett at man ikke må glemme den siste biten i ligningen. Man må ikke se seg blind på de drifts og infrastrukturmessige utfordringene og tro at hele løsningen på politiets IT-problemer ligger der... I beste fall ligger bare 50% av løsningen i det driftsmessige. Det øvrige ligger i det å være i stand til å forsyne etaten med gode programvareløsninger, enten det skjer i form av 100% egenutvikling, 50% egenutvikling eller overfladisk tilpasning av eksisterende hyllevareløsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

IKT-Norge redder verden.....

 

IKT-Norge selvbilde kommer nok herfra;

"

LØVEN OG MUSA.

 

Det var en gang en løve som lå og sov i gresset. Plutselig ble den vekket av en liten mus. Den ble så ergerlig at den straks grep musa i halen med den store poten sin.

- Nå eter jeg deg, vesle krek, brølte løven

- Nei, ikke gjør det, bad musa. - Jeg gjorde det ikke med vilje. Jeg er så liten at du ikke vil kjenne smaken av meg en gang. Hvis du lar meg løpe kan jeg heller hjelpe deg en annen gang.

Da lo løven en rungende latter

- Ha, ha skal lille du redde store meg - kongen over alle dyr. Det tror jeg aldri vil skje, men jeg kan vel la deg gå... for denne gang.

Musa pilte av sted og kjente friheten som en lykke i sitt lille hjerte.

 

Etter noen dager runget et brøl over slettene. Det var løven. Han var fanget i et garn - ei felle som var lagt ut av mennesker. Den rev og slet for å komme seg løs, men jo mer den bakset, jo mer viklet han seg inn.

 

Musa kom springende og bad løven roe seg ned.

- Siden du sparte livet mitt skal jeg redde ditt.

Så satte den i gang å gnage på garnet. Tråd for tråd, knute for knute og snart var løven fri. Han bøyde hodet for musa og takket.

- Selv takk sa musa. Man blir aldri så stor at man ikke trenger hjelp av en liten i blant."

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om flere av norske selskapaer etterforsker sin egen sikkerhet om dagen?
DNB og Nordea svidelsaken,

 

tv2 som fant disse telefonskannerene, pst tok over så ikke ett ord, men de dukker opp her og der..

 

Sparebanken 1 har sikkerhetspr. gagnet noen gamle kort/ kredittinfo

 

40.000 nordmenn med konto, snappet opp i utenlandsnettbutikk.

 

Enheter som regisreres på deg som eier, Apple, vet jeg ikke?? men Samsung (findmymobile etc) kan legge til/fjerne enheter. som er litt tvilsomme..

 og man må huske, at norske penger er mye verdt i mange land...

 

Vi mangler Nasjonale idkort, lovet av regjering da banker ønsker å slutte å bruke bildet på nye kort( - info, spareskillingsbanken)

 

Dessuten så har IKKE jeg skrevet under på noe godkjennelse på kjernejoarnal eller godtatt innhenting av opplysninger

Dette var rettigheter jeg hadde, men som forsvant?... min lege kjenner meg, Er jeg dau, så kan jeg sendes med flaskepost..

 

På toppen av det hele, så er det virkelig slik at det er ikke et kontrollorgan på politet om dagen som folk flest har noen særlig tiltro til..-- alle klager etter tre år med denne skatteendringen, som det blir ett 4 år med også.

Gleder meg til nestemann/kvinne ser siv j, i øyne og sier; MORNA SIV!!!!!!!!!!!, -kremt*ALDRI MER..(synd du ikke gjorde noe med NAV du sikkert må gå ditt det neste året,- ARBEIDSSØKERKURS, må ut å søke jobb, du nå vettu!! LYKKE TIL;P-- Pensjonerer seg kanskje nå? HVIS HUN BLIR SPURT AV EN EVT FREMTIDIG SJEF OM 5 ÅRSPLANEN SIN, SÅ BLIR DET JO VANSKELIG Å STOLE PÅ DAMA; NÅR HUN LYVDE 4 år på rad offentlig... micen sto på hele tiden den... takket være nrklisenssen :D(trodde jeg aldri skulle bli skrevet)

Disse menneskene som sitter i politikken i dag, gjør jobb av dette og klorer seg fast i statskassa...Mange skulle ha gått for lenge siden, da de aldri var der for meningene som burde ytres, men penger og egoisme(penger flyttet direkte til skatteparadis, Erna med..) J.G.Støre? tror ikke dette er noe bedre, da det gjelder mange av disse politikerne.

Poenget er at politikk er meninger, så drøfter man penger. Når politikk er kun pengenes tale, ikke meninger, da er hensikten sjelden ærlig/eller offentlig, for slike avtaler gjøres bak lukkede dører. og det synes jeg vi ser gang på gang..

Personlig syns jeg vi blir dratt med i en kamp som kanskje tilhører våres allierte USA.
Vi burde ta vare på det som er erkenorsk ved å foredle, ikke bryte landet ned og selge naturen til de rikeste/(de lagde ikke så mange nye arbeidsplasser alikevel) /

.. dette er amerikansk politikk heldigvis... men de påvirker kanskje oss litt?

Endret av Tomandjak
Lenke til kommentar

"Det hadde selvsagt vært ønskelig med reserveløsninger à la «buss for tog», men systemene er i stor grad gamle og støtter ikke slike reserveløsninger før de er modernisert eller erstattet."

 

Det er jo ren og skjær løgn eller så er fyren så uvitende at han ikke burde ha noe med å bestemme over systemer som dette. Kopier og lim inn er en ting og det er ingenting i veien for å ha to servere med samme innhold, hvis den ene ryker bruker man den andre.

Lenke til kommentar

Det er jo ren og skjær løgn eller så er fyren så uvitende at han ikke burde ha noe med å bestemme over systemer som dette. Kopier og lim inn er en ting og det er ingenting i veien for å ha to servere med samme innhold, hvis den ene ryker bruker man den andre.

 

Nå er det vel snakk om proprietær software fra 1996, det er vel lite sannsynlig at det skalerer rett ut av boksen, eller i det hele tatt?

 

Det er jo ikke så enkelt som å sette opp to servere, og vipps så funker ting.

Dataene skal jo samkjøres også, og det må vel shard'es og tilpasses en hel del, og i 1996 var sharding av databaser og skalering av servere nærmest ikke-eksisterende.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ren og skjær løgn eller så er fyren så uvitende at han ikke burde ha noe med å bestemme over systemer som dette. Kopier og lim inn er en ting og det er ingenting i veien for å ha to servere med samme innhold, hvis den ene ryker bruker man den andre.

 

Nå er det vel snakk om proprietær software fra 1996, det er vel lite sannsynlig at det skalerer rett ut av boksen, eller i det hele tatt?

 

Det er jo ikke så enkelt som å sette opp to servere, og vipps så funker ting.

Dataene skal jo samkjøres også, og det må vel shard'es og tilpasses en hel del, og i 1996 var sharding av databaser og skalering av servere nærmest ikke-eksisterende.

 

Fra 1996?!! Det er litt eldre enn jeg trodde :p Men det går vel fortsatt an å speile driten med jevne mellomrom? Hvertfall såppas at man får nok funksjonalitet og data til at man får jobbet passe bra. Her er det snakk om en "totalkrasj" slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar

 

Fra 1996?!! Det er litt eldre enn jeg trodde :p Men det går vel fortsatt an å speile driten med jevne mellomrom? Hvertfall såppas at man får nok funksjonalitet og data til at man får jobbet passe bra. Her er det snakk om en "totalkrasj" slik jeg forstår det.

 

 

 

Det er mye som er mulig, selv med gammel software. Til og med backup var nok oppfunnet på 90-tallet ... tror nok muligens problemstillingen er litt mer kompleks enn at den kunne ha vært løst med "speiling". Dessverre fins ingen informasjon om hva problemet egentlig ér, og det igjen åpner for spekulasjon. Kanskje problemet virkelig er at man ikke har lagt opp noen redundans? 

Lenke til kommentar

og husk hva dere snakker om; sitat: Det er jo ren og skjær løgn eller så er fyren så uvitende at han ikke burde ha noe med å bestemme over systemer som dette. Kopier og lim inn er en ting og det er ingenting i veien for å ha to servere med samme innhold, hvis den ene ryker bruker man den andre.

Her kopierte JEG og limte inn det noen andre hadde skrevete, og fortsetter der han slapp:)

 

- jeg vil si at personen som skrev, følger tråden så godt som mulig, og holder seg saklig. Poenget er at det er for mange folk, Anundsen er jo en av disse, noe som overskriften kanskje sa? som er opptatt av pengebruk, ikke meningene...

Det er viktig dette, for det er ikt spørsmålet det handler om i dag, men så har vel samme mannen laget noen andre tvilsomme situasjoner for seg selv også, kun de siste 3 årene? 

 

HAN skrøt av Politiet, som måtte bruke sin bevilgning til å rokkere. Selv om de klarte og bruke rekord mye penger på dette ene trekket. Alle ser at det er mye mer som må gjøres nå..

jeg vil skyte inn at det som regel er ; MORNA SIV D som snakker om andres pengebruk, og når hun selv må svare om skattekutt/ kremt, budsjett er det så store fravik fra hva hun sier, og det som hun har skrevet, at enten hun eller budsettet lyver.

 

Her viser jeg også til enda en gang samme PARTI må svare:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/miljoepartiet-de-groenne/mdg-hansson-ber-siv-jensen-svare-om-omstridt-oljeledning-i-usa/a/23836427/

 

 

så, til han som skrev det jeg startet med, du har rett. Det ble med segway, lakrispiper, champagne, latter og løgn. lite visste han at dette dreier seg jo om våres politikk... 

Lenke til kommentar

og husk hva dere snakker om; sitat: Det er jo ren og skjær løgn eller så er fyren så uvitende at han ikke burde ha noe med å bestemme over systemer som dette. Kopier og lim inn er en ting og det er ingenting i veien for å ha to servere med samme innhold, hvis den ene ryker bruker man den andre.

Her kopierte JEG og limte inn det noen andre hadde skrevete, og fortsetter der han slapp:)

 

Din kunnskap om servere og hvordan selv det enkleste system fungerer, er kun overgått av din fortreffelige kunnskap om politikk, som ser ut til å være omtrent lik null.

 

Når en klient, si for eksempel en politijurist på en politistasjon et eller annet sted i Kongeriket Noreg, legger inn for eksempel en påtaleerklæring i systemet, så må nødvendigvis den erklæringen distribueres til begge serverne samtidig.

Det må altså til en hver tid være de samme dataene i begge databasene, ellers blir det totalt krøll.

Henter man et dokument fra en server og oppdatere dette, så må jo begge serverne nå inneha det oppdaterte dokumentet.

 

Det er ikke så enkelt som at man installerer et "program" på to servere, og går den ene serveren ned, så fyrer man bare opp den andre, og vipps så funker alt og alt som lå på den ene serveren er magisk på den andre serveren, og ettersom den første serveren er nede kan man ikke akkurat kopiere fra den heller.

 

Disse serverne ville jo motta til dels store mengder data til en hver tid, og må synkroniseres, det man vanligvis kaller å sharde, eller enklere forklart, skalere horisontalt, slik at dataene til enhver tid er like på begge serverne, skulle en av de krasje.

 

Nå er altså BL skrevet i et språk som ikke så mange kan, i følge politiet, uten at jeg vet hvilket språk det er snakk, og det ble innført i 1996.

 

Sharding av databaser var ikke vanlig på den tiden, selve begrepet "sharding" kom ikke før noen år senere, og med et uvanlig språk, gamle løsninger osv. så er det nok helt sikkert ikke så enkelt som du ser ut til å tro.

 

 

Det som dog virkelig er skremmende, er jo at Politiet har brukt nesten en milliard på IT, og fremdeles sitter med slike systemer.

 

Man skulle jo også normalt tro Politiet ikke krever de helt store IT-verktøyene, og haugevis med systemer som enkelte påstår at de har, for det er jo ikke så mange år siden de faktisk klarte seg uten datamaskiner, og samtidig hadde tid til å etterforske, ikke bare henlegge saker.

At man har et enkelt system for samkjøring mellom distriktene og etatene er jo naturlig, men 900 000 000 norske kroner er mye penger for å opprettholde IT for en etat med rundt 16 000 ansatte.

Det er faktisk nærmere 60 000,- kroner per politiansatt, for at vedkommende skal kunne bruke en datamaskin.

 

Kanskje de fikk tid til å gjøre jobben de er satt til, dersom de fikk penn og papir i stedet.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her singler det i glass. IKT-bransjen har ikke så rent lite av ansvaret for at norsk offentlig forvaltning sliter med implementering og drift. Visst har det vært for dårlig styring og manglende kompetanse i forvaltningen, men istedenfor å bidra positivt med gode løsninger har store deler av IKT-bransjen utnyttet sine inkompetente kunder. Det er solgt inn en mengde elendige løsninger, og i mange av tilfellene er samme dritten solgt og fakturert flere ganger.

Lenke til kommentar

 

Det er mye som er mulig, selv med gammel software. Til og med backup var nok oppfunnet på 90-tallet ... tror nok muligens problemstillingen er litt mer kompleks enn at den kunne ha vært løst med "speiling". Dessverre fins ingen informasjon om hva problemet egentlig ér, og det igjen åpner for spekulasjon. Kanskje problemet virkelig er at man ikke har lagt opp noen redundans? 

 

Ifølge det som har blitt blir sagt på radio, så er ikkje problemet at systemet går ned, men at det blir ustabilt ved belastning. Systemet er i konstant bruk, men antall brukarar er begrensa til 1000 (behovet er visstnok sånn cirka 3-4000). Enkelt sagt er det vel då eit skaleringsproblem.

Lenke til kommentar

 

og husk hva dere snakker om; sitat: Det er jo ren og skjær løgn eller så er fyren så uvitende at han ikke burde ha noe med å bestemme over systemer som dette. Kopier og lim inn er en ting og det er ingenting i veien for å ha to servere med samme innhold, hvis den ene ryker bruker man den andre.

Her kopierte JEG og limte inn det noen andre hadde skrevete, og fortsetter der han slapp:)

 

Din kunnskap om servere og hvordan selv det enkleste system fungerer, er kun overgått av din fortreffelige kunnskap om politikk, som ser ut til å være omtrent lik null.

 

Når en klient, si for eksempel en politijurist på en politistasjon et eller annet sted i Kongeriket Noreg, legger inn for eksempel en påtaleerklæring i systemet, så må nødvendigvis den erklæringen distribueres til begge serverne samtidig.

Det må altså til en hver tid være de samme dataene i begge databasene, ellers blir det totalt krøll.

Henter man et dokument fra en server og oppdatere dette, så må jo begge serverne nå inneha det oppdaterte dokumentet.

 

Det er ikke så enkelt som at man installerer et "program" på to servere, og går den ene serveren ned, så fyrer man bare opp den andre, og vipps så funker alt og alt som lå på den ene serveren er magisk på den andre serveren, og ettersom den første serveren er nede kan man ikke akkurat kopiere fra den heller.

 

Disse serverne ville jo motta til dels store mengder data til en hver tid, og må synkroniseres, det man vanligvis kaller å sharde, eller enklere forklart, skalere horisontalt, slik at dataene til enhver tid er like på begge serverne, skulle en av de krasje.

 

Nå er altså BL skrevet i et språk som ikke så mange kan, i følge politiet, uten at jeg vet hvilket språk det er snakk, og det ble innført i 1996.

 

Sharding av databaser var ikke vanlig på den tiden, selve begrepet "sharding" kom ikke før noen år senere, og med et uvanlig språk, gamle løsninger osv. så er det nok helt sikkert ikke så enkelt som du ser ut til å tro.

 

 

Det som dog virkelig er skremmende, er jo at Politiet har brukt nesten en milliard på IT, og fremdeles sitter med slike systemer.

 

Man skulle jo også normalt tro Politiet ikke krever de helt store IT-verktøyene, og haugevis med systemer som enkelte påstår at de har, for det er jo ikke så mange år siden de faktisk klarte seg uten datamaskiner, og samtidig hadde tid til å etterforske, ikke bare henlegge saker.

At man har et enkelt system for samkjøring mellom distriktene og etatene er jo naturlig, men 900 000 000 norske kroner er mye penger for å opprettholde IT for en etat med rundt 16 000 ansatte.

Det er faktisk nærmere 60 000,- kroner per politiansatt, for at vedkommende skal kunne bruke en datamaskin.

 

Kanskje de fikk tid til å gjøre jobben de er satt til, dersom de fikk penn og papir i stedet.

 

Edit,slettet da jeg misforsto ut av en annen verden.. Du vet mer enn meg her, garantert mer enn ministeren tenker jeg, kan ikke bare dere bytte jobb rundt neste år?? :p

​'

Endret av Tomandjak
Lenke til kommentar

 

 

og husk hva dere snakker om; sitat: Det er jo ren og skjær løgn eller så er fyren så uvitende at han ikke burde ha noe med å bestemme over systemer som dette. Kopier og lim inn er en ting og det er ingenting i veien for å ha to servere med samme innhold, hvis den ene ryker bruker man den andre.

Her kopierte JEG og limte inn det noen andre hadde skrevete, og fortsetter der han slapp:)

 

Din kunnskap om servere og hvordan selv det enkleste system fungerer, er kun overgått av din fortreffelige kunnskap om politikk, som ser ut til å være omtrent lik null.

 

Når en klient, si for eksempel en politijurist på en politistasjon et eller annet sted i Kongeriket Noreg, legger inn for eksempel en påtaleerklæring i systemet, så må nødvendigvis den erklæringen distribueres til begge serverne samtidig.

Det må altså til en hver tid være de samme dataene i begge databasene, ellers blir det totalt krøll.

Henter man et dokument fra en server og oppdatere dette, så må jo begge serverne nå inneha det oppdaterte dokumentet.

 

Det er ikke så enkelt som at man installerer et "program" på to servere, og går den ene serveren ned, så fyrer man bare opp den andre, og vipps så funker alt og alt som lå på den ene serveren er magisk på den andre serveren, og ettersom den første serveren er nede kan man ikke akkurat kopiere fra den heller.

 

Disse serverne ville jo motta til dels store mengder data til en hver tid, og må synkroniseres, det man vanligvis kaller å sharde, eller enklere forklart, skalere horisontalt, slik at dataene til enhver tid er like på begge serverne, skulle en av de krasje.

 

Nå er altså BL skrevet i et språk som ikke så mange kan, i følge politiet, uten at jeg vet hvilket språk det er snakk, og det ble innført i 1996.

 

Sharding av databaser var ikke vanlig på den tiden, selve begrepet "sharding" kom ikke før noen år senere, og med et uvanlig språk, gamle løsninger osv. så er det nok helt sikkert ikke så enkelt som du ser ut til å tro.

 

 

Det som dog virkelig er skremmende, er jo at Politiet har brukt nesten en milliard på IT, og fremdeles sitter med slike systemer.

 

Man skulle jo også normalt tro Politiet ikke krever de helt store IT-verktøyene, og haugevis med systemer som enkelte påstår at de har, for det er jo ikke så mange år siden de faktisk klarte seg uten datamaskiner, og samtidig hadde tid til å etterforske, ikke bare henlegge saker.

At man har et enkelt system for samkjøring mellom distriktene og etatene er jo naturlig, men 900 000 000 norske kroner er mye penger for å opprettholde IT for en etat med rundt 16 000 ansatte.

Det er faktisk nærmere 60 000,- kroner per politiansatt, for at vedkommende skal kunne bruke en datamaskin.

 

Kanskje de fikk tid til å gjøre jobben de er satt til, dersom de fikk penn og papir i stedet.

 

Edit,slettet da jeg misforsto ut av en annen verden.. Du vet mer enn meg her, garantert mer enn ministeren tenker jeg, kan ikke bare dere bytte jobb rundt neste år?? :p

 

er så glad jeg er enig og ikke begynte å argumentere imot.. det kan jo ikke være så stort igjen../ bortsett  fra god kveld:) 

​'

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...