Gå til innhold

Politidata-problemer forsinker etterforskning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kan digi finne ut noe mer om hvor feilen oppstår? 

 

Det er innlysende hvor feilen er, Politiet bruker 350 millioner kroner i året på IT konsulenter som er inkompetente, som ikke en gang vet hvordan et tastatur ser ut.

 

 

pff dette er noe hele staten synder på, ikke bare politiet. Grunnen ligger mye i at stillingsvernet i offentlige stillinger er for sterk, de tør ikke ansette og lære opp personell. Så snart de får x antall år på nakken har de krav på å bli værende for godt.

Lenke til kommentar

 

Kan digi finne ut noe mer om hvor feilen oppstår? 

 

Det er innlysende hvor feilen er, Politiet bruker 350 millioner kroner i året på IT konsulenter som er inkompetente, som ikke en gang vet hvordan et tastatur ser ut.

Tror flere av spesialistene går rundt deg 100 ganger på sine områder. Se vi fant ett tastatur også: Så adeneo hva er du spesialist i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror flere av spesialistene går rundt deg 100 ganger på sine områder. Se vi fant ett tastatur også: Så adeneo hva er du spesialist i?

Jeg er om ikke annet spesialist i identifisere idioter, og jeg er temmelig sikker på at jeg har funnet en til, deg.

 

Nå har jo "dere", for du hevder jo at du er en av disse inkompetente IT-konsulentene Politiet leier inn, jobbet med BL-systemet i et par uker uten å finne feilen, og systemet har vært ustabilt i flere år, hvor dere fremdeles ikke har funnet ut hvorfor?

 

Men det er jo egentlig ikke det verste, i mange år har dere loppet Politiet for 350 millioner årlig, Sopra Steria mottok vel 70 millioner fra Politiet bare i fjor, og ingen av de hundrevis av IT-konsulentene Politiet leier inn har klart å sette opp ett backup-system eller funnet ut hvorfor BL ikke klarer å støtte noe særlig trafikk.

 

Dere burde jo skamme dere, for de summene Politiet benytter på IT-konsulenter burde de fått gullforgylte servere med software av en helt annen verden, som tåler trafikk ala Facebook, i stedet får de tullinger som ikke aner hva de driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje grunnen til at systemene går for lut og kaldt vann er at politiet bruker for lite på konsulenter?  

 

De bruker altså 350 millioner kroner i året på IT-konsulenter, hvor mye mener du er tilstrekkelig for å få et system som virker ?

Det er ikke bare ETT system. Hvorfor kan de ikke bare leie inn deg som fantastisk IT-vaktmester? Årslønn 3 mill. De sparer 347 millioner med kroner.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare ETT system. Hvorfor kan de ikke bare leie inn deg som fantastisk IT-vaktmester? Årslønn 3 mill. De sparer 347 millioner med kroner.

Som jeg skrev ovenfor er det BL-systemet, altså Basis Løsning, som er nede, og dette anses som ett system, selv om det selvfølgelig har en del underliggende delsystemer, databaser og lignende som i helhet utgjør BL-systemet.

 

Poenget er jo ikke at Politiet nødvendigvis trenger å leie inn meg for å fikse dette, ei heller at jeg besitter noen kompetanse som trengs for å fikse problemet.

 

Poenget er derimot at det må være tillatt å komme med til dels svært krass kritikk når en statlig etat som Politiet over et par år sløser bort 900 000 000 norske kroner på IT-konsulenter.

 

Konsulentselskapene som leier seg ut til Politiet er jo enda verre.

Dersom man antar at de i sine rammeavtaler fakturerer rundt 3000,- per time eller noe sånt, så har de altså benyttet 300 000 timer på Politiets datasystemer, og fremdeles sitter Politiet igjen med et vaklende system fra 1996 som ikke virker.

 

Inkompetansen må jo helt klart ligge et eller annet sted, og jeg antar den er hos IT-konsulentene, som etter hundretusenvis av timer ikke har levert noe som helst, annet enn faktura skrevet med gaffel.

 

Å hevde at jeg som skattebetaler ikke kan komme med krass kritikk av dette, å påfølgende kalle IT-konsulentene som jobber for Politiet, for totalt inkompetente premieidioter, uten at jeg nødvendigvis må stille opp å fikse feilen på egen hånd, er dårlig hersketeknikk, og et tegn på jeg sannsynligvis har rett i min kritikk.

Lenke til kommentar

I tillegg så skjer gjerne rekruttering innen egne rekker. "Jasså, du har vært trafikkonstabel i 8 år og det var ikke så gøy allikavæl? Skal se om vi kan finne en jobb for deg innen IT".

 

Eh, jeg tviler sterkt på at de rekrutterer politifolk til IT-stillinger i politiet. De rekrutterer folk med spesialkompetanse på området det er snakk om. I følge Politiform er for eksempel BL skrevet i et programmeringsspråk som svært få i dag har kompetanse på.

 

Så nei, rekruteringen skjer slett ikke slik du driver og fantaserer om. Jeg skjønner egentlig ikke hva du tenker på. Du tror virkelig de bare kan plukke folk fra gata og sette dem til å skrive kode for digre og komplekse systemer?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev ovenfor er det BL-systemet, altså Basis Løsning, som er nede, og dette anses som ett system, selv om det selvfølgelig har en del underliggende delsystemer, databaser og lignende som i helhet utgjør BL-systemet.

Nå er det slik at politiet har mange systemer, og det utvikles også nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...