Gå til innhold

SNIKTITT: Vipps, så har du betalt for flytog-billetten din


Anbefalte innlegg

Jeg har administratortilgang (root) på min mobil og da vil ikke Vipps fungere, så de bursdagspenge ble sendt i retur. Ikke noe sånn topp førsteinntrykk.

 

Det er fint det fungerer bra for folk flest, men at det er åpent og ikke lages løsninger som ødelegger for fremtidig konkuranse er ikke like fint.

 

Uansett ikke de største problemene her i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva er galt med å bare dra kortet og ha kortet registrert på flytoget sine sider for å få kvittering? Må da være minst like raskt.

 

Det støtter ikke studentpris, for eksempel. Men det blir vel ikke støttet i den nye løsningen heller, ser det ut for. Så da må man altså stille seg i kø og miste toget.

Lenke til kommentar

Og hva er galt med å bare dra kortet og ha kortet registrert på flytoget sine sider for å få kvittering? Må da være minst like raskt.

 

Det er minst like raskt, det er raskere. Det de burde gjøre er å støtte trådløs kortbetaling, så er det enda litt raskere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har administratortilgang (root) på min mobil og da vil ikke Vipps fungere, så de bursdagspenge ble sendt i retur. Ikke noe sånn topp førsteinntrykk.

 

Det er fint det fungerer bra for folk flest, men at det er åpent og ikke lages løsninger som ødelegger for fremtidig konkuranse er ikke like fint.

 

Uansett ikke de største problemene her i verden.

 

 

Eg ser på det som ein fordel at appen ikkje virker på roota telefoner. Det ivaretar sikkerheita sidan det tross alt er snakk om pengetransaksjoner her.

Lenke til kommentar

 

Og hva er galt med å bare dra kortet og ha kortet registrert på flytoget sine sider for å få kvittering? Må da være minst like raskt.

 

Det er minst like raskt, det er raskere. Det de burde gjøre er å støtte trådløs kortbetaling, så er det enda litt raskere.

 

AtW

 

Enn så lenge, men er ikke grensen på NFC 200kr? Mener det koster over 200 å ta fltytoget fra Gardermoen til f.eks Drammen?

Lenke til kommentar

 

Jeg har administratortilgang (root) på min mobil og da vil ikke Vipps fungere, så de bursdagspenge ble sendt i retur. Ikke noe sånn topp førsteinntrykk.

 

Det er fint det fungerer bra for folk flest, men at det er åpent og ikke lages løsninger som ødelegger for fremtidig konkuranse er ikke like fint.

 

Uansett ikke de største problemene her i verden.

 

Eg ser på det som ein fordel at appen ikkje virker på roota telefoner. Det ivaretar sikkerheita sidan det tross alt er snakk om pengetransaksjoner her.

 

 

Er det god sikkerhet å stole på at brukeren ikke har kontroll over enheten du har softwaren din til? SÅ nettbanker er no-go fra vanlige PCer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Og hva er galt med å bare dra kortet og ha kortet registrert på flytoget sine sider for å få kvittering? Må da være minst like raskt.

 

Mye av poenget er vel at man skal gå bort ifra bankkort? Litt av poenget er vel nettopp det at du kan betale med telefonen som 99% av alle folk har på seg 24/7 uansett, fremfor det at du skal måtte drive å dra med deg temmelig meningsløse plastkort over alt.

Lenke til kommentar

 

Og da kommer et interessant spørsmål: hvis Vipps blir ledende i Norge på mobil handel: er det bæredyktig at VISA skal sitte igjen med 1-3 % av omsetningen i detaljhandelen?

Jeg vil også ha 1-3% av omsetningen i norsk detaljhandel - hvor melder jeg meg på? :p

 

Poenget er at bankene styrer dette og de er grådige. De gjør praktisk talt ingenting for å skumme fløten av marginene til detaljhandelen.

 

Årsaken til at kjøperne ikke belastes for visa-gebyrene er fordi det er kunden som tar valget om betalingsmetode og kortselskapene vil dermed "skjerme" de for å vite kostnaden av dette. Butikkenes avtale om bruk av betalingsterminaler har en klausul som forbyr de å formidle gebyret videre til kunden. Altså "skjerme" de fra å se de reelle kostnadene. Konsekvensen er at butikkene må smøre jevnt på prisene sine, inkludert for kontantkunder, slik at kortselskapene får den betalingen de vil ha. For 2-3 tiår siden når betalingskort fortsatt var ganske ferskt og kontanter fortsatt mye i bruk så forsøkte mange butikker å boikotte kortselskaper med høye gebyrer i protest. Dette ble tatt ille opp av kundene og tolket som dårlig service, i stedet for å bli tolket som et forsøk på å fjerne et unødvendig kostnadsdrivende mellomledd til fordel for kundene. Butikkene måtte bare gi opp boikotten. Konklusjonen er at kortselskapene sitter med makta og kortterminal-kontrakter som pressmiddel for å usynliggjøre de høye gebyrene for de som tar avgjørelsen om betalingsmetode. Den tapende part er alle som bruker betalingskort, altså folk flest. 1-3% av omsetningen i all handelsnæring er ikke akkurat småpenger. Dette sier litt om hvor råttent kortselskapene driver. Vipps gjør dessverre ikke saken bedre ved at butikkene må betale de samme gebyrene og usynliggjøre de for kundene. Vipps gjør det faktisk bare verre ettersom enkelte private betalinger (>5000kr) nå også ilegges gebyr. Mye skal ha mer og fanden vil ha fler.

 

Dette er noe av bakgrunnen for at jeg mener Norge bør erstatte kontanter med offisielle elektroniske penger, altså noe utstedt av staten, uten større gebyr enn kostpris for å drive systemet (i størrelseorden 0,01% - 0,1%). Om den digitale erstatningen bør være i form av kort, mobilbetaling, begge deler eller andre måter skal jeg ikke konkludere med ennå. Gebyrene bør selvsagt ikke usynliggjøres. Altså ingen gigantutbytte til grådige kortselskaper. Forøvrig er de store kortselskapene USA-baserte så disse gebyrene er i all hovedsak eksport av penger. Det koster Norge et milliardbeløp hvert år. Penger vi burde beholdt i landet i form av bedre kjøpekraft.

 

Helt korrekt. Såg du prisen for EN togbillett? 170 kroner. Fra Drammen øker prisen til 260 kroner.

Dette er tilsammen 340 kroner totalt til og fra Oslo S, og totalt 520 kroner til og fra Drammen.

Værre blir det når man er en familie på 4, forventer dem at vanlige familier skal betale slike priser?

Har dem noen gang hørt om feriebudsjett? Er det ingen andre som reagerer på blodpriser?

 

Beklager om jeg "klager", kan bare ikke skjønne at de fleste helt glemmer at billettene blir dyrere.

Ja lettere å kjøpe billetter, MEN også dyrere fordi flere tredjeparter skal ha sin del av kaka.

Endret av Raindays
Lenke til kommentar

Jeg er veldig for teknologisk nyvinning. Men jeg ser ikke poenget i å bruke nyere teknologi dersom den ikke forenkler prosessen.

Hva er enklere enn å dra et plastkort på en søyle og igjen der hvor man går av toget?

 

Man må ha Vipps, man må ha flytoget app, man må aktivere betaling i appen og man må ha bluetooth påskrudd. Dette ugjør både sikkerhetsrisiko, det bruker mer strøm og man glemmer sikkert å skru det på, og av igjen etter man har brukt det.

Mye mer styr spør du meg.

 

En del diskuterer Vipps her, det er ingen grunn til at vipps ikke kunne overført til bankkontonummer uten at mottaker må laste ned appen og registrere seg.

Man blir tvunget til å laste ned appen dersom man vil ha pengene noen har sendt deg. En annen ting er at for andre enn DnB kunder så får man ikke pengene før neste bankdag.

Man får jo bekreftelse på at man skal få pengene, men det hjelper lite for studenter eller andre med lite penger på kontoen som tar regninga og ikke får penger på konto før mandag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...