Gå til innhold

Erfaring med CF-adapter for SD-kort?


Anbefalte innlegg

Vi har et Canon 7D kamera. Flott kamera, men så gammelt at det bare kan bruke CF minnekort.

 

Som alle vet, er dette et format som snart er mer eller mindre faset ut. Jeg mener å vite at det skal finnes adaptere som man stikker SD-kort inni, og så settes adapteret i CF-kortplassen. På samme måte som SD Micro settes i SD adapter.

 

Er det noen som har erfaring med dette; - fins det, funker det, er det i så fall tregt til å lese eller lagre...? Eller er det kanskje aldeles utmerket?

 

Orfeus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som alle vet, er dette et format som snart er mer eller mindre faset ut....

Den infoen er du første til å presentere.....kan du utdype litt mer fakta?

 

Er vel sånn som med speilrefleks, alle tror at det er en utdøende rase :)

 

Det er dog en ulempe med CF og det er at ingen bærbare "som jeg kjenner til" har stort nok hull til og få puttet kortet inn i, så SD blir da og foretrekke hvis det er viktig.

Lenke til kommentar

Nja, CF er en veldig gammel standard og det bærer den preg av. Kortene er unødvendig fysisk store for sitt bruk. Pinnene i leserne er også unødvendig skjøre og kan ødelegges. Den bruker eldgamle P-ATA basert kommunikasjon som krever unødvendig mange pinner og teoretisk hastighet er ikke all verden (maks 167 MB/s). Siste revisjon kom for 6 år siden og det ser ikke ut til å bli videre utviklet. Det ser ut som de fleste produsentene bare selger gamle kort. Nye kort blir ikke utviklet.

 

Nå skal vistnok CFast og QXD å ta over noe av high end markedet som CF hadde, men ting tyder på at disse blir en slags Zipdrive/LS2000/Minidisk-flopp. Bra nå, men liten framtid. Framtida for high end (tvproduksjon, høyhastighetskamera etc) er PCIe-baserte SSD (M.2 eller lignende), mens konsumentmarkedet får nøye seg med nye revisjoner av SD-standarden.

Lenke til kommentar

Vi har et Canon 7D kamera. Flott kamera, men så gammelt at det bare kan bruke CF minnekort.

 

Har ikke brukt SD til CF adapter, men et par andre typer. Noen ganger virker det, andre ikke. Jeg ville bare kjøpt CF-kort og styrt unna adapter. Forøvrig lanseres det som andre også har kommentert fortsatt kameraer med CF-kort så det forsvinner nok ikke med det første selv om bruken reduseres. Et kort du kjøper i dag er ikke mye verdt om to-tre år så du taper ikke mye selv om neste kamera bruker noe annet enn CF.

Lenke til kommentar

 

Som alle vet, er dette et format som snart er mer eller mindre faset ut....

Den infoen er du første til å presentere.....kan du utdype litt mer fakta?

 

Hmm... tja.. nei... Jeg refererer forsåvidt bare mitt personlige inntrykk, som er basert feks på det faktum at på norske nettbutikker i skrivende stund har et meget begrenset utvalg av CF (Komplett.no: 4 stk., Netonnet.no: 5 stk) og i tillegg at en stadig mindre andel nye speilrefleks- og andre kameraer må eller kan benytte CF. Jeg er totalt åpen for at jeg tar feil, og ikke noe ville glede meg mer enn det, men jeg lurer på hva du baserer et motsatt synspunkt på...?

Lenke til kommentar

Hei
Jeg har brukt CF adapter til SD kort til Canon speilrefleks i mange år. Aldri å da mener jeg aldri opplevd noe problem med det.
Er så lett å ta Sd kortet ut av adapteret og sette det rett inn i Macbook og overføre bildene.
Opplevde at CF kort vart vanskeligere og vanskeligere å få tak i så da bestilte jeg adapter og ser meg ikke tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Vi har et Canon 7D kamera. Flott kamera, men så gammelt at det bare kan bruke CF minnekort.

 

Som alle vet, er dette et format som snart er mer eller mindre faset ut. Jeg mener å vite at det skal finnes adaptere som man stikker SD-kort inni, og så settes adapteret i CF-kortplassen. På samme måte som SD Micro settes i SD adapter.

 

Er det noen som har erfaring med dette; - fins det, funker det, er det i så fall tregt til å lese eller lagre...? Eller er det kanskje aldeles utmerket?

 

Orfeus

 

Jeg vil ikke anbefale det. Jeg testet en slik for Akam en gang i tiden, og konklusjonen var at det fungerte, men spiste opp noe enormt med hastighet.

 

Testen finner du her: http://www.tek.no/artikler/delkin_sd-til-cf_adapter/77332

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...