Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamo vil ikke lade


Asbjorn99

Anbefalte innlegg

Jeg driver å fikser en dynamo, (egentlig en traktordynamo) som jeg prøver å få til å fungere. Den fungerte for en stund siden og da målte jeg ca. 14,7V ladespenning. Men nå vil den ikke gi ut ladespenning. Den tar imot magnetiseringsspenning fra + og går tyngre rundt da den er tilkoplet selvsagt. Når jeg måler  på den kontakten ladespenninga skal komme fra, og - måler jeg spenning alt etter hvor fort jeg roterer. (opp til 1 volt når jeg bare snurrer med hånda) 

men her er problemet: Da jeg skal kople ledning fra ladespenningskontakten til + på batteriet, kuttter den spenninga og jeg måler 0V, til og med null volt på magnetiseringsspenninga! som fungerer da jeg ikke kopler den til. Skjønner meg ikke helt på problemet, men har en mistanke om at det er spenningsregulatoren som har tatt kvelden. 

 

Håper på svar! 

 

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 den føler vel  ladetilstand / forbruk til batteriet via den tynne+ kabelen, og tilpasser ladingen etter batterispenningen. Har du fulladet batteri vil den nok ikke lade med 14,7v. Dette kan testet ved å skru på strømmkrevende ting og se om spenningen går ned for så etter noen sekunder gå opp til normal igjen.  Får du ingen ladespenning fra den så er det enten voltregulatoren som er kaputt eller børstene,

Endret av dopus
Lenke til kommentar

 den føler vel  ladetilstand / forbruk til batteriet via den tynne+ kabelen, og tilpasser ladingen etter batterispenningen. Har du fulladet batteri vil den nok ikke lade med 14,7v. Dette kan testet ved å skru på strømmkrevende ting og se om spenningen går ned for så etter noen sekunder gå opp til normal igjen.  Får du ingen ladespenning fra den så er det enten voltregulatoren som er kaputt eller børstene,

Takker for svar :) 

 

Da kan jeg vel måle om det er god kontakt fra den ene børsten til den tynne+ kabelen, og den andre skal ha god kontakt til jord? Om ikke kan jeg vel gå ut ifra om det er spenningsregulatoren som er gåen. Jeg får ingen spenning da den tykke ledningen som skal gå fra dynamoen til batteriet(den som skal lade batteriet) er koplet til, men får spenning da den ikke er tilkoplet :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...