Gå til innhold

DRM-BIOS-ene kommer


Anbefalte innlegg

huff og huff.. dette er noe jeg ikke ser fram til :(

 

får håpe det skjer det som ble nevnt lengre oppe i tråden at noen selskap med vilje utvikler og selger nye HK uten DRM når DRM har gjort sitt inntog på markedet.. i så tilfelle så vet jeg hvor jeg vil handle :p

 

men, en BIOS med DRM.. ved flash oppdatering av en slik bios, vil det ikke være mulig å hacke BIOS'en og flå av/fjerne hele greia og flashe den modifiserte BIOS'en til hovedkortet og dermed bli kvitt hele mannskjiten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men, en BIOS med DRM..  ved flash oppdatering av en slik bios, vil det ikke være mulig å hacke BIOS'en og flå av/fjerne hele greia og flashe den modifiserte BIOS'en til hovedkortet og dermed bli kvitt hele mannskjiten?

windows vil ikke la deg gjøre det :p

.

Vi som bruker pc mye ser det farlige det nye som kommer. Det jeg er redd for er de som ikke har peiling på pc i det hele tatt... de sluker jo dette rått, og finansierer dermed fremgangen. De må opplyses!

.

btw: hva med en demostrasjon? få med alle nerdene i tett bebygde strøk landet over, få bildene på nyheter. Sende nyhetesopptakene til microsoft, intel og alle andre skitne foretak som vil ta fra oss alle rettighetene våre og lage et "big brother" samfunn? Samtidig sende brev til ASUS og stimulere dem til å lage produkter som tar avstand? Vi må gjøre oss hørt om vi skal klare å forandre noe....

Lenke til kommentar
Blant annet vil jeg tro at systemadministratorer vil få en langt enklere hverdag.

Jeg er det og jeg veit ikke om jeg synes det er positivt i jobbsammenheng. Kunden jeg jobber for er et større selskap som styres mye fra England, også på IT-fronten. Om de plutselig nå kan gjøre 90% av supporten derifra fordi de kan ha total kontroll over PC'en på BIOS-nivå, blir det dermed ikke så mye behov for hos lokale lenger...

 

Ellers er jeg redd dette selv. Når jeg nå heretter skal ha nye hovedkort/PC'er kommer jeg til å sette på en klausul til kjøpet: "Dersom noe av denne/ disse varen/e inneholder DRM, kan dere se bort i fra hele denne bestillingen." Sender butikken allikevel varene, har man jo alltids angrefristen.... Jeg foreslår at dere andre som bestiller av nettet gjør det samme! Begynner vi allerede nå, tror jeg det kan være adskillig mer effektivt en demonstasjoner som sikkert bare blir et komisk innslag på et talk-show allikevel... Hvis butikkene merker at store deler av markedet er i mot dette vil signalene gå til produsentene. Intet salg = ingen butikk = dårlig for produsenten

Lenke til kommentar
Blant annet vil jeg tro at systemadministratorer vil få en langt enklere hverdag.

Jeg er det og jeg veit ikke om jeg synes det er positivt i jobbsammenheng. Kunden jeg jobber for er et større selskap som styres mye fra England, også på IT-fronten. Om de plutselig nå kan gjøre 90% av supporten derifra fordi de kan ha total kontroll over PC'en på BIOS-nivå, blir det dermed ikke så mye behov for hos lokale lenger...

 

Ellers er jeg redd dette selv. Når jeg nå heretter skal ha nye hovedkort/PC'er kommer jeg til å sette på en klausul til kjøpet: "Dersom noe av denne/ disse varen/e inneholder DRM, kan dere se bort i fra hele denne bestillingen." Sender butikken allikevel varene, har man jo alltids angrefristen.... Jeg foreslår at dere andre som bestiller av nettet gjør det samme! Begynner vi allerede nå, tror jeg det kan være adskillig mer effektivt en demonstasjoner som sikkert bare blir et komisk innslag på et talk-show allikevel... Hvis butikkene merker at store deler av markedet er i mot dette vil signalene gå til produsentene. Intet salg = ingen butikk = dårlig for produsenten

:yes: jeg er med....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Hvor blir det av EFI, det nye greiene som skulle erstatte den tradisjonelle BIOSen ?

 

Leste om dette på hw.no for mange måneder siden, de skulle visst å holde oss optatert, men har ikke hårt noe som helst siden da.

 

Og dette med å styre andre PCer over nettverk, det finnes faktisk noe fra før av som kalle Wake On LAN, er ikke det noe lignende ?

Lenke til kommentar

Fyttirakkern... det der vil ikke jeg ha!

 

Høres interessant ut den fjernstyringsmuligheten da :lol: ...

Tipper alle pc-typer kommer med et presinstallert passord (les: sånn nom en del wlan-rutere) eller så må du ringe dem du kjøpte pc'n av for å få det...

 

Og for åpen kilde programmer er dette SVÆRT negativt!

 

Og når det gjelder Mac, er jeg rett de også kommer til å måtte innføre det, iom. at det så vidt jeg vet er en del påbud som driver dette i USA. Dessuten kommer nok en STOR DEL innholdsleverandører/programmvareleverandører kreve at dette er slått på for at programmvare/medieinnhold i det hele tatt skal kunne brukes.

 

I tillegg er det stor sjangse for snikinnføring. Sett et stort merke a la det på røykpakka på alt DRM skit. Dette er farligere for samfunnet en røyk i mine øyne. (og nei, jeg røyker ikke)

 

Alt i alt en meget skremmende utvikling, som ALBSOLUTT burde på bordet og medias søkelys rettes mot. Og for at "vanlige" folk skal forstå hva dette handler om, hjelper det ikke å komme med "dette kommer til å påtvinge oss DRM og TCPA!!!" - Si heller masse om at pc'n ikke lenger er din "til odel og eie", men hva du har på den når som helst vil kunne skjekkes av (amerikanske) myndighetene og MS. ol.

 

Skremmende!

Lenke til kommentar

Noen som tror det slutter med dette? :scared:

Neste versjon av Windows er ikke annet enn en kraftig internett browser som gjør det enkelt å finne programvare og tjenester i Microsofts utvalg. Opera m.fl. kan like gjærne begynne med det samme å lage browsere som kjører inne i Internet Explorer. De trenger stort sett bare en IFRAME :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det synes for meg å være et dumt trekk å være "førstemann" til å lansere en "microsoft-bios". Hvor er det blitt av det profesjonelle segmentet? Jeg klarer liksom ikke å se for meg at et cluster med 500 CPUer gå på en bloat Windows-versjon....

 

Dessuten er dette direkte i strid med konkurranselovene! Men "Microsoft-BIOSer" er ikke noe nytt.: Elendige løsninger fører ofte til problemer når man kjører andre operativsystemer. F.eks så farer produsentene med direkte løgn når de sier at BIOSen støtter APM/ACPI, men avviker så mye fra standarden at det kun blir Windows som støtter strømstyring...

 

Og hvordan kan de styre hvilken programvare som kjøres? Hva hvis jeg lager mine egne programmer? Eller kommer PCene i fremtiden til å være merket med: "Microsoft-PC: Kan bare kjøre dyr programvare utviklet av Microsoft. Udugelig til alt annet. Drit ****** i å bruke Mozilla (og du dømmes til å bruke IEs gammeldagse løsninger)". I så fall vil det sikker finnes unntak; Hvem vil miste alle kundene sine?

Lenke til kommentar

Jaja. Må vel kjøpe ny maskin før den driten der blir standard i alle hovedkort. Vil ikke ha sånne styringssystemer på min maskin, nei. Jeg kommer til å beholde min maskinpark, selv min gamle PPro 200 (som om 2 uker kommer til å ha 512 mb RAM :green: ). WinXP blir med andre ord den siste Windows-versjonen jeg kommer til å ha. Longhorn er det bare å glemme på grunn av det forferdelige Pallandium. Det blir nok Linux/BSD/Unix i fremtiden, er jeg redd for...

Lenke til kommentar
Det synes for meg å være et dumt trekk å være "førstemann" til å lansere en "microsoft-bios". Hvor er det blitt av det profesjonelle segmentet? Jeg klarer liksom ikke å se for meg at et cluster med 500 CPUer gå på en bloat Windows-versjon....

 

Dessuten er dette direkte i strid med konkurranselovene! Men "Microsoft-BIOSer" er ikke noe nytt.: Elendige løsninger fører ofte til problemer når man kjører andre operativsystemer. F.eks så farer produsentene med direkte løgn når de sier at BIOSen støtter APM/ACPI, men avviker så mye fra standarden at det kun blir Windows som støtter strømstyring...

 

Og hvordan kan de styre hvilken programvare som kjøres? Hva hvis jeg lager mine egne programmer? Eller kommer PCene i fremtiden til å være merket med: "Microsoft-PC: Kan bare kjøre dyr programvare utviklet av Microsoft. Udugelig til alt annet. Drit ****** i å bruke Mozilla (og du dømmes til å bruke IEs gammeldagse løsninger)". I så fall vil det sikker finnes unntak; Hvem vil miste alle kundene sine?

Om det blir slik som særlig microsoft planlegger, kan du spørre dodraugen om programmene du lager sjøl... Så sant de ikke er lagd med noe microsoft-verktøy (eller fra noen andre i palladium-banden, men det blir vel samme møkka) som da setter et slags "godkjent-stempel" på programmet ditt... Eller bildet, eller filmen av din 2-årige datter som tar sine første skritt eller mp3'en av at hun synger når hun er 4. Ja, det kommer nok modder og slikt til det som med playstation, men skal du modde være eneste del inni maskinen blir det en stooor jobb.

 

Microsoft skal jo prøve seg med å styre elektronikken i en del nye biler også! Bare ser for meg panikken når blåskjermen dukker opp i speedometeret når du ligger i 100 på motorveien!

 

De søker med andre ord totalkontroll. Slik økonimien er lagt opp nå, er den avhengig av stadig (nok) vekst for å være god. Dermed må de sikre seg totalkontroll før de når taket... Og DRM-BIOS'er er et alvorlig skritt på veien...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...