Gå til innhold

Denne lastebilen leverer 50.000 ølbokser - mens sjåføren gjør helt andre ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvkjørende kjøretøy vil være etisk problematiske så lenge ikke ALLE kjøretøy er selvkjørende, og i nettverk.

 

Eksempel: I hvilken grad skal denne lastebilen utføre en risikabel unnamanøver, som kan føre til en kollisjon med en eller flere biler, for å unngå en kollisjon med en eller flere andre biler? Et fasitsvar finnes ikke, fordi risikoen ikke kan beregnes nøyaktig så lenge menneskelige reaksjoner er en del av situasjonen. Det vil også alltid være en mulighet for vei- vær og føreforhold som all verdens sensorer ikke kan oppfatte (undergraving, black ice, hagl).

 

Ansvarsforhold ved en ulykke er også et interessant dilemma. I en Tesla er det greit nok, der SKAL føreren til enhver tid være oppmerksom (selv om ikke alle har oppfattet det), men målet med lastebilen i artikkelen er tydeligvis at den skal være helt autonom. Det er noe GANSKE annet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at det ikke har kommet på lastebiler før personbiler egentlig. Siden lastebiler koster en god del mer og sensorpakke, datamaskin og software dermed blir en mye mindre del av prisen prosentmessing enn på en personbil. Og fordi det har større nytte på en lastebil som jo typisk kjører mye mer enn en personbil og dermed har større risiko for søvnige sjåfører og sjåførene har høyere krav til komfort og hjelpeutstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Selvkjørende kjøretøy vil være etisk problematiske så lenge ikke ALLE kjøretøy er selvkjørende, og i nettverk.

 

Eksempel: I hvilken grad skal denne lastebilen utføre en risikabel unnamanøver, som kan føre til en kollisjon med en eller flere biler, for å unngå en kollisjon med en eller flere andre biler? Et fasitsvar finnes ikke, fordi risikoen ikke kan beregnes nøyaktig så lenge menneskelige reaksjoner er en del av situasjonen. Det vil også alltid være en mulighet for vei- vær og føreforhold som all verdens sensorer ikke kan oppfatte (undergraving, black ice, hagl).

 

Ansvarsforhold ved en ulykke er også et interessant dilemma. I en Tesla er det greit nok, der SKAL føreren til enhver tid være oppmerksom (selv om ikke alle har oppfattet det), men målet med lastebilen i artikkelen er tydeligvis at den skal være helt autonom. Det er noe GANSKE annet...

 

Helt enig med deg! Autonome kjøretøy og is og glatte veier vil aldri kunne gi sikker kjøring. I de fleste tilfeller vil det ikke fungere i det hele tatt.
Lenke til kommentar

Som om mennesker er noen genier på is og glatt føre...

De fleste er nok ikke det, men en erfaren og årvåken sjåfør med lang fartstid har veldig gode forutsetninger for å tolke situasjoner fortløpende og langt frem på veien og ta sikre avgjørelser basert på det.

Hvis du bare har sett kjerringer i X5 i Oslo sentrum kan jeg skjønne at du ikke deler mitt syn, men verden er altså (litt) større.

Lenke til kommentar

 

Som om mennesker er noen genier på is og glatt føre...

De fleste er nok ikke det, men en erfaren og årvåken sjåfør med lang fartstid har veldig gode forutsetninger for å tolke situasjoner fortløpende og langt frem på veien og ta sikre avgjørelser basert på det.

Hvis du bare har sett kjerringer i X5 i Oslo sentrum kan jeg skjønne at du ikke deler mitt syn, men verden er altså (litt) større.

Når autonome biler har samlet hele flåte-erfaringen så er vi nok sørgelig underlegne.

Lenke til kommentar

Det kan nok vanskelig motbevises, men det var heller ikke mitt poeng.

Det gikk på krevende og svært skiftende forhold ang vær og føre der sensorer og kameraer kommer til kort pga tilsmussing osv.

Men det er kanskje ikke så nøye, du har tydeligvis bestemt deg for at sånn er det og vil ikke diskutere noe mer rundt det.

Lenke til kommentar

Det kan nok vanskelig motbevises, men det var heller ikke mitt poeng.

Det gikk på krevende og svært skiftende forhold ang vær og føre der sensorer og kameraer kommer til kort pga tilsmussing osv.

Men det er kanskje ikke så nøye, du har tydeligvis bestemt deg for at sånn er det og vil ikke diskutere noe mer rundt det.

 

 

Ja, jeg er hellig overbevist om at autonome kjøretøyer vil føre til en massiv nedgang i ulykker og skader i trafikken.

 

Ulykker vil selvsagt skje, men jeg ser for meg en synkende graf der også. Kanskje er de helt utenkelige om 20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...