Gå til innhold

Neste år trenger du ikke å kjøpe en Tesla for å kjøre langt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er med den sammenligningen med skrivemaskiner, er at i mange år ga faktisk skrivemaskiner langt bedre utskrifter enn en printer i samme prisklasse. Vi er kanskje litt der med elbiler nå. For å sette det på spissen så er det man får kjøpt kan sies å være bilenes svar på en Oki Microline 193 pin-feed matriseskriver med fargebånd, men fargeblekkskriverene kommer snart. ;) 

 

Jeg hadde skrivemaskin med skrivehjul (en rund skive med bokstaver på tynne armer, og skrivehjulet kunne byttes ut for å bytte font) og Centronics-grensesnitt for å koble til datamaskinen (som ikke hadde norske bokstaver og hadde en primitiv tekstbehandler, så ikke så supernyttig ;-) ). Hvis man skal fortsette med bilanalogier var dette kanskje en hybrid ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange kan kanskje eit elbilkjøp no fortone seg som då eg skulle kjøpe min første PC. På den tida var ei datamaskin ei stor investering. Skulle eg kjøpe no, eller få ei dobbelt so rask maskin med dobbelt lagringskapasitet og betre grafikk om nokre månader?

 

Å kjøpe ei ny skrivemaskin i staden var ikkje eit alternativ, og no er det i alle fall ikkje noko poeng å kjøpe ny eksosbil i staden. Den får du neppe mange kroner att for om fem år. Ein brukt elbil er sannsynlegvis meir verd enn ein eksosbil om fem år, fordi det då framleis vil vere relativt få brukte elbilar på marknaden for dei som er på jakt etter ein rimelegare bruktbil som er billig i drift.

 

Tja, analogien til skrivemaskin er kanskje ikke så dum. Hvis tidligere elbiler var 9-pins skrivere, så hadde de store begrensninger, men så kom dagens elbiler, 24-pins skrivere som hadde langt bedre kvalitet. Da kunne man egentlig begynne å bruke dem til mye, men fortsatt så skrivemaskinen på mange måter bedre ut. Nå begynner vi å se modeller som er så bra som blekkskrivere og de begynner å bli et atraktivt valg for folk flest, men fortsatt vil det være en del som har behov som dekkes dårlig (blekkskrivere fungerte dårlig med gjennomslagspapir). I dag er skrivemaskiner som veteranbiler, litt kule som samleobjekt, men brukes ikke til mye nyttig. Nostalgiske refleksjoner er gøy ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger?

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

 

Jeg tenker som så at man betaler for parkeringa ved laderen. Og tenker man slik er det naturlig at det koster per tid, så slipper man at folk står der lengre enn nødvendig.

I utgangspunktet greit å betale for ladetid ,men da ville jeg i allefall sørge for å være alene på stolpen ,da det opplyses om at effekten går ned når to eller fler deler på samme punkt, og det dermed tar lenger tid å lade inn samme antall kWh

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøre en distanse som grenser opp mot bilens praktiske rekkevidde, har jeg erfart at denne web siden gir en god sjekk på om det faktisk går.

Programmet tar hensyn til topografi.

http://jurassictest.ch/GR/

[/quote

 

På Hyundai Ioniq´s infoskjerrm kan man sjekke tilgjengelige områder, områder i gråsonen og utilgjengelige områder, beregnet i forhold den til enhver tid gjenværende kapasiteten på batteriet.

Lenke til kommentar

Lurar på om ikkje Opel kjem med ein ny diesel stasjonsvogn neste år, med ekstra stor tank, slik at ein kan kjøra Trondheim - Stockholm t/r utan å måtta fylla. Det er jo klart vinnaren her!

Andre fordelar med den typen er at det går svært raskt å fylla på framdriftsbasis, samt at den har god plass og tilhengarfeste. :-)

 

Skal ikke til Stockholm og hente noe med tilhengeren jeg, da:-D

Lenke til kommentar

I utgangspunktet greit å betale for ladetid ,men da ville jeg i allefall sørge for å være alene på stolpen ,da det opplyses om at effekten går ned når to eller fler deler på samme punkt, og det dermed tar lenger tid å lade inn samme antall kWh

 

Det er førebels berre Tesla som har effektdeling på hurtigladarane. Kvar superladar på 145 kW har to uttak. Den som koblar seg til først får det batteriet kan ta imot (opp til 120 kW ved tomt batteri) og den neste får det som er til overs.

 

Men her er heller ikkje betaling for sjølve ladinga.

Lenke til kommentar

@kromatisk aberrasjon

Her kommer et nytt moment i forhold til energipriser: du betalte ikke noe for strømmen som gikk med til denne turen. Dvs., den var vel inkludert på hotellregningen uten at du så den.

 

For meg blir dette problematisk, fordi folk ikke får noe forhold til energibruken sin, eller hva energien faktisk koster. Bensin og diesel betaler du per liter, strømmen hjemme betaler du i henhold til forbruk avlest på måleren din. Når du tanker elbilen, blir alt helt merkelig. DU så ikke noe til strømregningen på hotellet, mens de som tanker på de nye ladestasjonene betaler for hvert minutt de er tilkoplet. På denne måten ser ikke folk hva energien koster, eller hvor mye de har brukt.

 

Når ting er gratis, eller du ikke ser prisen, blir forbruket deretter. Dermed blir ikke energiøkonomisering et tema og DET er ikke bærekraftig.

 

En bil som bruker mellom 1 og 1,5 kWh pr mil, er uansett myyye mer energiøkonomisk enn en fossil, som kun utnytter 25-30 % av energien i drivstoffet.

Lenke til kommentar

Med elbil er utnyttelsesgraden over 90

Beklager å være et hår i suppa, men dette er helt feil. I praksis kan du ikke forvente mer enn 70%, typisk mindre. Fortsatt er det vesentlig bedre enn en forbrenningsmotor, men jeg synes det er greit at vi forholder oss til riktige tall i elbil-debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hyundai Ioniq bør nevnes, skal du ha elbil i DAG så er valget lett.

 

Hvis den er tilgjengelig i dag så er den jo ikke relevant for artikkelen, som handler om fremtidige biler.

 

 

Tja... Hverken neste års Zoe, e-Golf eller neste års Ioniq er tilgjengelig i år... Men årets modellvarianter er. 

 

 

Tittel: Neste år trenger du ikke å kjøpe en Tesla for å kjøre langt

Bildetekst: Dette er de nye elbilene som kommer i salg neste år

Første setning i artikkelen: Neste år blir det mulig å kjøre langt i en elbil som ikke er laget av Tesla.

 

Hvorvidt NEDC på 280 km+eventuelt oppgradering i neste års modell betyr "kjøre langt" er vel en individuell vurdering, det er jo kortere enn de andre modellene i artikkelen. Men dersom det kvalifiserer, så er altså neste års Ioniq en av de tingene man kan kjøpe neste år for å kjøre langt i en elbil som ikke er laget av Tesla. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger?

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

 

Veldig bra at de tar betalt pr min. Den fortsetter også å ta betalt pr min selv om bilen er fulladet (heldigvis) Hadde de ikke tatt betalt pr min kunne noen finne på å koble til sin bil og stikke i noen timer og da får ikke andre ladet. så de tar betalt pr min til kontakte blir dratt ut

Lenke til kommentar

 

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

Tidsprising er den beste og mest rettvise måten å ta betalt for hurtiglading.

 

Kostnaden for straumen er ein forsvinnande liten del av kostandane ein hurtigladeoperatør har. Det er effektpris og investeringskostnadar som utgjer brorparten av kostnadane. Så om ein bil står ein halv time og ladar frå 80% til 100% og dermed blokkerar ladaren, så skal den betale like mykje som ein som ladar 0% til 80% på den same halvtimen, sjølv om sistnemte får mykje meir energi.

 

Jeg ser den, men ved kjøp og salg er det vanlig at man tar betalt for den varen man kjøper, i henhold til mengden. 1 brød=29,90. 1,75 liter melk= 24,50. Utgifter til anlegg er uvesentlig.

Som det er nevnt tidligere så er strømkostnaden bare en liten andel av kostnaden med hurtigladestasjoner. Du betaler for tilgangen til f.eks 50 kw hurtiglading. Om du kan eller vil utnytte den kapasiteten er helt opp til deg. Det blir om når du tegner bredbåndsabonnement. Du betaler for tilgangen, ikke antall mb du overfører i løpet av den tiden du betaler for.

 

Jeg skulle gjerne sett at prisen var en kombinasjon av kwt og tid, men det kan fort bli kompliserte prisstrukturer. Derfor tror jeg at tid er det beste. Og for den smarte forbruker er det også det billigste. Batteriene klarer å utnytte mest av kapasiteten når de er tomme. Dess fullere i de dess mindre strøm klarer de å ta til seg. Med dagens elbiler som LEAF, Golf I3 osv (med unntak av Tesla) vil det smarteste være å hurtiglade når bilen nærmer seg 10-15%, og lade til ca 70%. Da får man flest kwt for pengene sine.

Lenke til kommentar

Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger?

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

 

Kan ikke tenke meg en bedre måte å oppgi pris på enn per minutt. Det er mest forståelig for de som ikke har peiling på strøm og enkel hoderegning for oss dersom vi vil vite pris pr kWh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når forventer dere at ladestasjonene er kommet så langt at de har skilt som viser prisen på strømmen de selger?

 

Edit: de ladestasjonene jeg har besøkt så langt oppgir pris per minutt. Det er like forvirrende som meterpris på pølser. 

 

Veldig bra at de tar betalt pr min. Den fortsetter også å ta betalt pr min selv om bilen er fulladet (heldigvis) Hadde de ikke tatt betalt pr min kunne noen finne på å koble til sin bil og stikke i noen timer og da får ikke andre ladet. så de tar betalt pr min til kontakte blir dratt ut

Vel, ikke noe problem å kutte ladingen, litt som når du putter inn bankkortet, fyller, og er ferdig når du drar ut kontakten av bilen og setter den i ladeboksen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...