Gå til innhold

Enova klarer ikke å bruke opp enøk-pengene i år heller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å få denne støtten må det brukes altfor mye på både energikonsulenter og unødvendige ekstratiltak til at det er noen vits å søke.

 

Problemet i markedet er kunnskapsnivået blant de "profesjonelle". Det blir ikke bedre av å dele ut penger til hverken de eller kundene.

 

Langt mer nyttig ville det vært å gi Enøk-lån som også kan skrives av over ti år på skatten.

 

Italia har en lignende ordning med stor suksess, og det aller viktigste er at det fremmer kunnskap og kvalitet på produkter og løsninger uten å virke konkurransevridende.

 

Enova-tilskuddet bidrar til å holde liv i det motsatte og bør legges ned snarest!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har i de siste årene oppgradert alle ytterveggene i huset. Fra før var det ingen isolasjon og nå er det fra 10 til 20 cm alt etter hva som var praktisk å få til. Det har nok redusert varmetapet med 30%, men jeg har ikke søkt om støtte fordi det ville gitt høyere merkostnader enn det jeg kunne fått i støtte. Totalkosten har vært i underkant av 40 000, men hvis jeg skulle tilfredsstilt Enova sine krav hadde jeg endt opp med minst det dobbelte for samme resultat minus den helsebringende effekten av å ut å snekre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Firkantet regelverk er også en årsak til at Enova ikke får brukt opp midlene sine. Jeg sendte mail til leverandør av varmepumpe før søknaden til Enova og mistet knappe 10.000 i støtte.

 

Hei. Vi har endret på reglene. Fra 2015 får du penger tilbake etter at du har gjennomført tiltaket. Det er ikke nødvendig å søke i forkant slik som tidligere. mvh Espen Sletvold, kommunikasjonsrådgiver i Enova.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes virkelig Enova burde ta til seg alle kommentarene om at det faktisk er ekstremt fordyrende for de fleste, dersom de skal oppfylle alle krav for å få støtte.

Istede nevner dere at dere har endret reglene. Kanskje dere heller skulle endre de reglene som FAKTISK betyr noe for folk, slik at man kan få en effektiv og virksom oppgradering av gamle hus?

Det er ikke alle (de fleste) som har råd til 300.000 i utgifter for fjellvarme og vann til vann varmepumper osv osv.

Dere burde satse på den delen av huseiere som kan få noe støtte til feks etterisolering, utskiftning av peis/fossil fyring til luft-luft varmepumper, og liknende tiltak.

Istede blir dette som vanlig et fordyrende uoppnåelig byråkrati-tiltak for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Reglene blir byråkratiske når politikerne på Stortinget hører på lobbyistene. De burde bruke sunn fornuft og tenke selv.

Mitt eksempel er fra 2003, da politikerne ville at folk skulle gå over til varmepumper og laget en regel med 20% refusjon.

Kravet var at en autorisert rørlegger skulle gjøre jobben.

Jeg fikk tilbud fra en rørlegger på 25 000, men samtidig var det et firma i Stavanger som solgte Panasonic varmepumper til 14 000,- levert på kai.

Jeg kjøpte en slik og monterte selv, og en rørlegger med vakuum-utstyr fikk den i drift for kr 1500,-

Varmepumpen kostet meg kr 15500,-, men skulle jeg brukt støtteordningen vill den kostet 20 000,-

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brukte 75.000 på å skifte vinduer fra koblede til 3 lags i hele huset. Gjorde jobben selv.
Har redusert strømforbruket med 30%
Skulle jeg brukt snekker, ville prosjektet blitt så fordyrende, at merkosten ville spist opp mye mer enn Enova støtten. Søkte likevel, men fikk da avslag som ventet.
Bare søkeprosessen var så pass krevende med krav til 4-5 vedlegg, at det kan skremme folk fra å bruke Enova. Lite fleksibelt og lite brukervennlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Firkantet regelverk er også en årsak til at Enova ikke får brukt opp midlene sine. Jeg sendte mail til leverandør av varmepumpe før søknaden til Enova og mistet knappe 10.000 i støtte.

 

Hei. Vi har endret på reglene. Fra 2015 får du penger tilbake etter at du har gjennomført tiltaket. Det er ikke nødvendig å søke i forkant slik som tidligere. mvh Espen Sletvold, kommunikasjonsrådgiver i Enova.

Eg har sjølv etterisolert huset i 2016. 15 cm rockwool der det før var ingenting. Nytta eit lokalt enkeltmannsforetak drive av ein norsk tømrar med svennebrev.

 

Etter det eg les ut av reglane hos Enova kvalifiserer eg ikkje til støtte. Eg hadde også ein "energirådgjevar" inne i anbodsrundane, men han informerte ikkje klart om kva krav og godkjenningar ein må ha for å få støtte. Han hadde berre teke eit gratis kurs hos Enova for å kunne fylle ut eit skjema på ei nettside for å generere rapportar han kunne ta mykje pengar for med lita arbeid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Totalrenoverte en 320kvm tomannsbolig fra 1955 og la inn søknad på totalrenovering av bygningskropp hos Enova.
- Drenert rundt yttervegger og etterisolert murveggen utvendig samt knotteplast (gjort av firma)
- Bytta alle vindu fra 70-tallsvindu til nye 2-lags (gjort av firma)
- Bytta ytterkledning og vindtetting (gjort av firma)
- Blåseisolert alle yttervegger så det er 10cm isolering (gjort av firma)
- Satt inn to varmepumper (nyeste pumpe installert av firma)
- Fjerna en av to ved/parafinovn selv
Gjorde dette i slutten av 2015 og starten av 2016. Da den nye muligheten kom til å søke med TEK10 standard la vi inn en søknad. Gikk fra energimerking RØD G til GUL C. Fikk dokumentasjon fra firmaene som hadde gjort jobben med standard gjennomsnittlige tall for forbedring, la inn regnskapstall selv, la inn energimerking, etc. selv. Hadde jeg brukt riktig firmaer og energikonsulent hadde det kosta meg mange hundretusen mer.. Mulighet for å søke om støtte kom 1.jan 2016. Siden arbeidet var startet kunne jeg for eksempel ikke vite at firmaene måtte ha en viss sertifisering og at energikonsulent måtte inn på forhånd. Siden jeg ikke hadde hatt energikonsulent og firmaene ikke hadde en eller annen sertifisering ble søknaden avslått. Reklamen på siden til Enova gjør at det ser veldig enkelt ut, men går man mye dypere inn i dokumentasjonen som er påkrevd så er det masse krav. Dessverre fikk vi også dårlig rådgivning på chat og telefon. Rådgiverne visste ikke alle krav og jeg måtte fortelle de gjeldende regler. Var verdt et forsøk, men null kroner for en stor oppgradering. Har mye varmere og lunere hus, samt bedre inneklima :) Men Enova støtte er alt for vanskelig å få. Det er ingen fornuftige personer som bruker 12500kr for en energirådgiver som har et ukes kurs.

Endret av Erik Trageton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har nettopp installert vannbåren varme i en 56 m2 stue selv. Beste oppgradering av huset noen gang - absolutt å anbefale. Komplett sett (240 m rør, Danfoss pumpe, kontrollsystem, 3 reguleringsventiler, 3 termostater, rørdeler, isopor og varmefordelingsplater) kjøpt fra Danmark for kr 16,000, norsk pris 44,000. Dette klarer du fint selv - glem Enova.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nettopp installert vannbåren varme i en 56 m2 stue selv. Beste oppgradering av huset noen gang - absolutt å anbefale. Komplett sett (240 m rør, Danfoss pumpe, kontrollsystem, 3 reguleringsventiler, 3 termostater, rørdeler, isopor og varmefordelingsplater) kjøpt fra Danmark for kr 16,000, norsk pris 44,000. Dette klarer du fint selv - glem Enova.

 

Bruker selv luft-vann varmepumpe for svømmebasseng til å drive hjemmesnekrede varmesentraler både hjemme og på hytta. Da sirkulerer du vannet ut gjennom veggen og inn i varmepumpa. Enkleste varmepumpe som finnes og ingen leamikk inne i huset. Du får varmepumper for svømmebasseng fra 10-12 tusen og oppover! Dersom du i tillegg har friskluftanlegg, kan du spare penger på å blåse utkastlufta inn bak varmepumpa. På hytta gikk forbruket ned med 3000 kw/t pr år.... Naturligvis er det bare å glemme hele ENOVA, men pengene du sparer på energikonsulent alene gir deg glatt en kasse utmerket vin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...