Gå til innhold

Sverige totalforbyr fotografering med droner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det kan være at de opererte med droner i en helt annen vektklasse. Disse er det vesentlig strengere regler på, og har vært det en stund så vidt jeg vet.

For dronen krever tillatelse til overvåkningen, mens helikopteret trenger tillatelse til å oppholde seg der.

Ja, det går på flysikkerhet, ikke overvåkning. Da har man en rekke ulike soner (regelverk, søknader m.m.) å forholde seg til, uavhengig om tingesten er bestykket med kamera eller ei.
Lenke til kommentar

Jeg snakket for en del år tilbake med en som var med i en gjeng som var veldig tidlig ute med dronefotografering, på halvprofesjonell basis. De hadde brukt sikkert rundt 100k på sin, og han kunne berette at reglene var svært strenge. De måtte ha tillatelser på plass, og det var ikke bare å flakse rundt og ta bilder hvor som helst. Jeg syntes egentlig det hørtes fornuftig ut. I dag er det jo droner overalt. Er det fordi vi har fått et frislipp, eller fordi folk gir beng?

En fornuftig avgjørelse. Et varsel/godkjenning til de som bor i området burde ikke være så  vanskelig.

Men før vi får en bekreftelse på at myndigheter/allierte ikke vil/skal bruke droner til politisk overvåking eller bombing ( som våre allierte bruker bl.a. i Pakistan), bør vi ta frem hagla eller rifla og skyte ned hver drone vi ser.

( En slik bekreftelse burde det ikke være vanskelig å gi?)

Lenke til kommentar

Ser mange kommer med krokodilletårer om forbud mot filming av natur m.m., men for det første så vil det neppe rammer noen som JOBBER med droner, da selskaper skal ha en del papirer for å bare eksitere som AS (eller AB i dette tilfellet) så noe lisens/godkjenning er neppe problematisk. For det andre at droner blir mer og mer populære og tilgjengelige med tanke på vanskelighetsgrad ved bruk og ikke minst pris.... at de kommer til å bli regulert, og nokså strengt, er en no-brainer og var totalt forutsigbart. For ikke så mange år tilbake var ikke laserpekere noe farlig, vel, hvorfor dette ble endret ganske drastisk vet vel aller de fleste om nå. Samme med droner, og ikke bare med bilde/filmopptak men bruk generelt. Ikke så mange som kan eller vil klare å snike seg inn i et avsperret område, militærbase, fengselsområdet om det enten måtte være "på gøy", for å "bare" ta noen bilder, eller noe lang verre. Med drone er det derimot veldig enkelt, og siden det kun diskuteres bilder og video her - tenk paparazzi. Bare dette er grunn nok for å få det regulert. Og annet enn det kan jeg komme på minst 10 andre gode grunner uten å anstrenge meg, så at innstramingen er nå på plass er slettes ikke overraskende, og mark my words Norge og andre land er ikke langt etter. Enten ut fra entusiamsme til lovgivende myndigheter eller noen så skal noen få eksempler av misbruk til og da blir det innstraminger alle veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mange kommer med krokodilletårer om forbud mot filming av natur m.m., men for det første så vil det neppe rammer noen som JOBBER med droner, da selskaper skal ha en del papirer for å bare eksitere som AS (eller AB i dette tilfellet) så noe lisens/godkjenning er neppe problematisk. For det andre at droner blir mer og mer populære og tilgjengelige med tanke på vanskelighetsgrad ved bruk og ikke minst pris.... at de kommer til å bli regulert, og nokså strengt, er en no-brainer og var totalt forutsigbart. For ikke så mange år tilbake var ikke laserpekere noe farlig, vel, hvorfor dette ble endret ganske drastisk vet vel aller de fleste om nå. Samme med droner, og ikke bare med bilde/filmopptak men bruk generelt. Ikke så mange som kan eller vil klare å snike seg inn i et avsperret område, militærbase, fengselsområdet om det enten måtte være "på gøy", for å "bare" ta noen bilder, eller noe lang verre. Med drone er det derimot veldig enkelt, og siden det kun diskuteres bilder og video her - tenk paparazzi. Bare dette er grunn nok for å få det regulert. Og annet enn det kan jeg komme på minst 10 andre gode grunner uten å anstrenge meg, så at innstramingen er nå på plass er slettes ikke overraskende, og mark my words Norge og andre land er ikke langt etter. Enten ut fra entusiamsme til lovgivende myndigheter eller noen så skal noen få eksempler av misbruk til og da blir det innstraminger alle veier.

 

Joda, men det meste du tar opp her er vel allerede regulert ved eksisterende lovverk. Det er jo ikke slik at bruk av droner er fritatt andre lover og regler.

 

Jeg er helt enig i at vi med fordel kan få noen egne regler for å ha bedre kontroll over hvem som bruker droner og hvordan de gjør det, men mye er allerede på plass - spesielt hva gjelder fotografering og publisering.

Lenke til kommentar

XmasB, vi snakkes om 10 år. Da skal jeg love deg at å eie/bruke droner i Norge er regulert helt annerledes.

 

Det kan godt tenkes, men poenget mitt er fortsatt det samme: Det er få eller ingen av de situasjonene du beskrev som ikke er omfattet av regelverk som er på plass i dag. Eller er du uenig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...