Gå til innhold

Stående Skulderpress


2+4=6

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent dette noe tidligere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent dette noe tidligere..

Du bør klare å stå på hendene langs en vegg og løfte deg selv opp og ned. Ideelt sett. Så da bør man vel klare å løfte sin egen vekt. 81kg.

Lenke til kommentar

 

Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent dette noe tidligere..

Du bør klare å stå på hendene langs en vegg og løfte deg selv opp og ned. Ideelt sett. Så da bør man vel klare å løfte sin egen vekt. 81kg.

 

 

Hvor kommer denne "du bør klare" fra? Jeg har aldri hatt umiddelbare behov i hverdagen som krever handstand pushups.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent dette noe tidligere..

Du bør klare å stå på hendene langs en vegg og løfte deg selv opp og ned. Ideelt sett. Så da bør man vel klare å løfte sin egen vekt. 81kg.

 

 

Hvor kommer denne "du bør klare" fra? Jeg har aldri hatt umiddelbare behov i hverdagen som krever handstand pushups.

 

 

Da er du sterk nok :)

Lenke til kommentar

 

Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent dette noe tidligere..

Du bør klare å stå på hendene langs en vegg og løfte deg selv opp og ned. Ideelt sett. Så da bør man vel klare å løfte sin egen vekt. 81kg.

 

Av de filmene jeg har sett av folk som faktisk gjør det, bruker alle beina til å hjelpe seg - og det er folk som sikkert trener det til vanlig(uten at jeg klarer å se hva poenget med det faktisk skal være). Så vil anta at du bare tuller.

Lenke til kommentar

Det er kun fordi jeg er fan av trening uten vekter jeg nevner det. Det er en fin måte å løfte på. Jeg liker når trening har et formål, og hvis du klarer å løfte hele kroppsvekten din når du står på hendene, opp og ned, da har du et formål med styrken.

 

Det er bare til å begynne med å stå på hende først, lære balansen. Deretter gjøre en liten versjon av øvelsen, øke i mengde og størrelse på løftene helt til du klarer å løfte kroppen opp og ned mens du står på hendene.

 

Jeg vil si det er en god øvelse.

 

Jeg vil anta man vil/bør kunne klare å løfte samme vekt når man står på beina, altså sin egen kroppsvekt.

Lenke til kommentar

Hvor kommer denne "du bør klare" fra? Jeg har aldri hatt umiddelbare behov i hverdagen som krever handstand pushups.

 

Nyttig i kampsport, nyttig hvis du faller ned fra en høyde med hodet først og må ta imot med hendene.

 

Selv har jeg aldri hatt noe nytte av å kunne løfte vekter over hodet..

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det er kun fordi jeg er fan av trening uten vekter jeg nevner det. Det er en fin måte å løfte på. Jeg liker når trening har et formål, og hvis du klarer å løfte hele kroppsvekten din når du står på hendene, opp og ned, da har du et formål med styrken.

 

Det er bare til å begynne med å stå på hende først, lære balansen. Deretter gjøre en liten versjon av øvelsen, øke i mengde og størrelse på løftene helt til du klarer å løfte kroppen opp og ned mens du står på hendene.

 

Jeg vil si det er en god øvelse.

 

Jeg vil anta man vil/bør kunne klare å løfte samme vekt når man står på beina, altså sin egen kroppsvekt.

Trening uten vekter er flott for de som liker det, men er tvilsom til øvelsen du nevner. Den vil føre til stor belastning på skuldrene, mens den ikke krever "full range of motion", da hodet står i veien. Kanskje også en grunn til at flere klarer det. Etter observasjoner og egen erfaring, er det å kunne presse egen kroppsvekt(i vekter) noe som krever mye trening og tar tid å klare. De fleste ser ut til å slite med halvparten av egen kroppsvekt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent dette noe tidligere..

Du bør klare å stå på hendene langs en vegg og løfte deg selv opp og ned. Ideelt sett. Så da bør man vel klare å løfte sin egen vekt. 81kg.

 

 

Hvor kommer denne "du bør klare" fra? Jeg har aldri hatt umiddelbare behov i hverdagen som krever handstand pushups.

 

 

Da er du sterk nok :)

 

 

 

 

Hvor kommer denne "du bør klare" fra? Jeg har aldri hatt umiddelbare behov i hverdagen som krever handstand pushups.

 

Nyttig i kampsport, nyttig hvis du faller ned fra en høyde med hodet først og må ta imot med hendene.

 

Selv har jeg aldri hatt noe nytte av å kunne løfte vekter over hodet..

 

 

Først og fremst, så er alle dine kriterier veldig arbitrære. Det er fremdeles ingenting som tilsier at det ene benkmerket er bedre enn noen andre.

 

For det andre, det å løfte sin egen kroppsvekt over hodet, og det å ta i mot sin egen kroppsvekt er to veldig forskjellige ting. Faller du en høyde på mer enn 0.5 meter, så vil krafta du må motvirke allerede være doblet. Faller du med hodet først ned fra noe som helst, så er det VELDIG få personer i hele verden som klarer å hente seg inn ved å bruke skuldermuskulatur. Og igjen, dette scenariet er høyst arbitrært.

 

For det tredje, så har du helt klart misforstått hvorfor man trener med vekter i det hele tatt.

 

"Selv har jeg aldri hatt noe nytte av å kunne løfte vekter over hodet."

 

Musklene som trenes når vi løfter vekter, har mer enn ett formål. Trener du for eksempel lårmuskulaturen ved knebøy, så kan du bruke denne muskelmassen til å gjøre ANDRE TING enn bare å løfte vekter, som for eksempel å gå i bratt oppoverbakke. Trener du brystmuskulaturen ved benkpress, så kan du bruke denne muskelmassen til å gjøre ANDRE TING enn bare å løfte vekter, som for eksempel å skyve ting.

 

Tror du virkelig at man trener med vekter bare for å bli flink til å løfte vekter? I så fall virker det som du har gått glipp av veldig mye grunnleggende kunnskap om anatomi.

 

Og jeg er forundret over at du må påpeke at du aldri har hatt nytte av å løfte vekter over hodet, men å falle med hodet først er tilsynelatende noe som skjer ganske ofte, siden du prioriterer det når du prater om generell muskelvekst. Blir du sluppet på hodet så mye?

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent dette noe tidligere..

Fra 60-70% av ditt maksløft i benk, bør man klare i skulderpress, med stang. Da mener jeg skulderpress, ikke pushpress(der man bruker bena til å få ekstra moment).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...