Gå til innhold

Lydproblem med Via chipsett


Anbefalte innlegg

Har funnet informasjon på nettet om at det er mye problem med lyd til via chipsett. Nå har de visst funnet feilen. Via har 33% dårligere ytelse enn andre chipsett til PCI-kort. Dette er ganske alvorlig. For meg som har en Thunderbird-prosessor. Finnes det andre AMD chipsett å anbefale enn Via.

 

Hilsen gunnare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og gitaristen i bandet mitt (jeg spiller bass) kjøpte hovedkort basert på via133 samtidig for 5-9mnd siden. Begge slet med problemer (satt ofte oppe 12 timer om natta for å prøve å bli kvitt pop/klikk problemer med opptak). Vi har helt forskjellige lydkort og os, men begge hadde samme problem (eneste som var likt av hardware var hovedkortet, abit kt7a raid)

 

Etter 3mnd med problemer, tenkte vi at nå blåser vi i pengetapet og bytter til Intel system (som jo "alltid" funker bra med lydredigering/opptak).

Jeg byttet til 933Mhz, han byttet til 1100Mhz

og alt funket perfekt, tok 20min å få alt til å funke (hadde brukt 200timer+ på via133 møkket).

 

Som du ser i min signatur er jeg tilbake på AMD og via, men det chipsettet jeg har nå (266) har INGEN av de lydproblemene. (byttet btw. pc for å få flere spor og effekter på mine opptak). Jeg har faktisk overklokket nå, uten å få noen audioproblemer...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nei, jeg har ikke problem med lyden, jeg kjører nemlig intel i dag. Men jeg trenger et amd hovedkort til nyemaskinen min. Ser ut som jeg må legge om planen og bytte til Intel. Har vært inne på tre sider som advarer mot Via chipsett. Jeg er ikke så flink til å kopiere linker, og dessuten var et av stedene et hemmelig nettsted.

 

I tyskland har de målt PCI bussen til via chipsett 32 prosent tregere enn Intel.

 

Og man sier at man må drive å eksperimentere med instillinger for å få bort crackels og støy. Har hørt om de fiksene som dere nevner, ja. Vet ikke hvor godt det fungerer. Men det ser ut som jeg vil slippe mye problem ved å velge Intel.

Jeg vurderer å følge rådene som jeg finner på internett. De stammer fra folk som virkelig har slitt.

 

Hilsen gunnare

Lenke til kommentar

Til dere som sier at det bare er å øke buffer og latency:

 

Hele vitsen med en rask maskin til lydbruk er jo å få lav buffer og latency. Jeg kjører 8 ms med Cubase og APS lydkort, og kan kjøre ca 25 lydspor på min gamle P2 400mhz. Den fungerer perfekt.

 

Hvor stor latency har dere med via chipsett?

 

Hilsen gunnare

Lenke til kommentar

Enkelte av Sound Blaster Live modellene fungerer dårlig, og det er spesielt merkbart i kombinasjon med via133 (tror jeg det var). SB Live okkuperer nesten hele PCI bussen, slik at andre enheter ikke får brukt den noe særlig.

Mer info finnes på nettet et sted...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 21:59, gunnare skrev:


Jeg er ikke så flink til å kopiere linker, og dessuten var et av stedene et hemmelig nettsted.


 

At via133 suger hardt er ikke noen hemmelighet :wink:

Velg Asus A7V266-E hvis du skal bruke AMD system,

dette er anbefalt av RME Audio (en av de største lydkortprodusentene).

 

Jeg har kjøpt 3 studiopc'er (2intel, 1 amd) på anbefaling av rme audio (sjekket referansepc'ene og brukte samme hovedkort og div. annet som har mye å si for stabilitet, brukte mye raskere cpu enn det de anbefalte pga. prisfall).

 

Se min signatur for nåværende studiopc.

(funker fint til 40 spor med 3 effekter på hvert spor i 24bit, 96KHz... I cd kvalitet får jeg MYYYYE mer, men kjøpte ikke lydkort til 13000 for å ta opp i cd kvalitet...)

 

RME Audio sine refrence pc'er finner du på http://www.rme-audio.com/english/techinfo/...refpc/index.htm (veldig bra side, så slipper du å bytte hardware 1mill ganger pga problemer)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for siste svar. Det er det beste innlegget jeg har sett noe sted. Det er tydelig at du har peiling, jeg bøyer meg i støvet.

 

Konkluderer med at kt133 chipsett er dårlig, men at 266E chipsettet fungerer bra.

 

Hilsen gunnar

Lenke til kommentar

Hehehe...

 

Etter å ha gjort alle feil (valgt alle de dårlige produktene for å prøve å spare penger, og ha tapt enormt på å måtte kjøpe det dyre til slutt anyway) har man litt peil på via problemet :smile:

 

Må si jeg ble enormt glad da jeg fant ut at AMD ikke er dritt, men at det var via133 (og andre dårlige chipsett) som var problemet. Holder meg til RME anbefalinger heretter (selv om jeg har midiman lydkort, gitaristen vår har rme btw).

Lenke til kommentar

Vel... A7V133 var referansekortet til RME, så KT133A kan ikke ha vært såå dårlig. Jeg hadde selv et sånt kort, og det var ca like bra som det jeg har nå. Uansett, George's PCI latency patch er verdt å sjekke ut hvis man er hypp på mer PCI-båndbredde. Lurer på åssen nForce er hva angår PCI forresten, noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt store problemer med spraking med Asus A7V, og kommet til at det er Chipsettet. Jeg har et M-audio Delta 44 lydkort, og fikk det etterhvert til å funke sånn noenlunde under windows 98 SE. De første driverne var fryktelige på min maskin, men etterhvert så kom de seg.

Det spraker når jeg kjører sanger i Cubase med masse stress for CPU, men det er jo bare å forvente. Da kan man sette opp latency.

 

MEN. Så installerte jeg XP Pro. Det gikk helt usannsynlig dårlig. Det knitret og sprakte som en 78-plate. Jeg gjorde alle tweaks som jeg fant, nemlig:

 

Skifte til "Standard PC" i stedet for ACPI (det fordrer en reinstallering...

Sørget for at lydkort er på egen IRQ

Latency patchen

siste 4 in 1

BIOS flash

 

Ingenting hjalp.

 

Så skiftet jeg ut USB-musen med en gammel Microsoft PS-2 mus. Og vips, så fikk jeg perfekt lyd!! På de laveste latency-verdiene!!! Selv med ganske masse CPU-last.Hurra!! Egentlig funka det mye bedre enn i 98.

 

Bortsett fra at nå, nå er det bare de to- tre laveste latency-verdiene som funker, hvis jeg øker latency, så får jeg knitring! Jo mer, jo verre!

 

Det kan jeg ikke fatte & begripe

 

Og har man en sang som har masse effekter og spor, så kan man ikke bruke den laveste latencyen. M.a.o: ubrukelig.

 

Så det ender vel med at jeg må skifte ut hovedkort, og da går jo en 800 T-bird og 512 mb RAM også på dynga/ QXL tenker jeg. FIIIINT.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe hovedkort som heter Asus A7V.

 

Vennligst vær presis, slik at det ikke skapes mer forvirring. Det finnes 8 hovedkort i A7V serien. Selvfølgelig er det mye problemer med noen av dem, men IKKE A7V266-E. Problemene er ikke ASUS sin skyld (mener at asus lager de beste hovedkortene), men VIA chipsett (grovt sagt alle chipsett med 133 i navnet).

 

 

_________________

|| Shahin aka. stratcast ||

XP1800@XP2000+ speed (1725Mhz)

2 x WD 80GB, Midiman Delta 1010 Studio lydkort, Asus A7V266-E, Acer Travelmate 527 850Mhz Laptop, Matrox G450 Dualhead, 2 x 15" LCD, Asus GF2GTS 32MB.

 

[ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-03-04 21:52 ]

Lenke til kommentar

Jeg var fornøyd med mitt A7V133, jeg. Fungerte glimrende, eneste som plaget var vifta. A7V er så vidt jeg husker basert på KT133-chipsettet, med 100mhz fsb/133mhz ram.

 

Quote:


On 2002-03-04 21:48, shahin skrev:

Det er ikke noe hovedkort som heter Asus A7V.


Vennligst vær presis, slik at det ikke skapes mer forvirring. Det finnes 8 hovedkort i A7V serien. Selvfølgelig er det mye problemer med noen av dem, men IKKE A7V266-E. Problemene er ikke ASUS sin skyld (mener at asus lager de beste hovedkortene), men VIA chipsett (grovt sagt alle chipsett med 133 i navnet).



_________________

|| Shahin aka. stratcast ||

XP1800@XP2000+ speed (1725Mhz)

2 x WD 80GB, Midiman Delta 1010 Studio lydkort, Asus A7V266-E, Acer Travelmate 527 850Mhz Laptop, Matrox G450 Dualhead, 2 x 15" LCD, Asus GF2GTS 32MB.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-03-04 21:52 ]</font>


Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et Abit KT7A-RAID kort med KT133a chipset. Jeg har aldri hatt problemer med at lyden knitrer eller noe annet tull med lyden. Grunnen er nok at jeg har vært så smart å kjøpe et annet merke enn Creative (Videologic SonicFury til dere som lurer).

 

Skjønner egentlig ikke at folk fortsetter å kjøpe Creative, man leser jo side opp og side ned om folk som har problemer med de korta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...