Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette en "garanti"?


maxijoker

Anbefalte innlegg

En produsent som leverer trykktank til bruk for ferskvanns forsyninger gir en garanti på - hele 5 år. Men bare dersom en forutsetning er oppfylt. Denne begrensing medfører til tømming av tanken, sjekk av tankens trykk, evt. påfyll med mer trykk. En operasjon en må gjennomføre minst 2 ganger i året, og vil kreve en kompetanse innen for feltet, med tilhørende egnet utstyr. Har man ikke det, må en tilkalle eksperter med tilhørende utgifter, dersom garantien skal gjelde.  

 

Er det ikke slik at skal en garantien ha en reell betydning, må den gi forbrukeren rettigheter som går videre enn det som gis under loven for reklamasjons rettigheter? Kanskje like greit å overse garantien og heller bruke lov om reklamasjon, den kan bli 5 år den også.

 

Høres garantivilkårene urimelige ut, for dårlige til å ha noen verdi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom en gjendstand ikke brukes og vedlikeholdes som foreskrevet, er det klart at garantien ikke gjelder. Du kan ikke kjøre en bil under vann og trekke den opp igjen, og forvente at du får ny bil når den ikke virker lenger. 

 

Dersom produsent mener at slik vedlikehold er nødvendig for å ivareta sikker bruk og drift av tanken du viser til, er det såklart en grunn til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom en gjendstand ikke brukes og vedlikeholdes som foreskrevet, er det klart at garantien ikke gjelder. Du kan ikke kjøre en bil under vann og trekke den opp igjen, og forvente at du får ny bil når den ikke virker lenger. 

 

Dersom produsent mener at slik vedlikehold er nødvendig for å ivareta sikker bruk og drift av tanken du viser til, er det såklart en grunn til det. 

 

Ja, og da kan man heller heller helt klart,  ikke garantere noe. Mao en garanti uten verdi.

Lenke til kommentar

Her var det ikke snakk om at gjenstanden IKKE brukes slik som anvisningen viser, den står jo der, bare helt passivt! Det blir det samme som min GPS har 5 års garanti, men gjelder ikke om jeg navigerer den til Oslo.

 

Jeg forstår tanken din, men uansett om gjenstanden er helt passiv og gjør hva den skal, kreves det en viss form for vedlikehold for å kunne garantere for levetiden. Helt normalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her var det ikke snakk om at gjenstanden IKKE brukes slik som anvisningen viser, den står jo der, bare helt passivt! Det blir det samme som min GPS har 5 års garanti, men gjelder ikke om jeg navigerer den til Oslo.

 

Jeg forstår tanken din, men uansett om gjenstanden er helt passiv og gjør hva den skal, kreves det en viss form for vedlikehold for å kunne garantere for levetiden. Helt normalt. 

 

 

Dersom jeg kjøper en hard disk med 3 eller 5 års garanti, da var det en dårlig garanti dersom garantien faller bort dersom jeg ikke formaterte den hvert år, minst. Jeg har aldri sett en vaskemaskin med en begrensing under normalt bruk. Er jeg uansvarlig og får sand fra lommer inn i maskinen, er den ikke laget for en slik bruk og er heller ingen garanti sak lengre. Dersom en garanti har begrensinger under normal bruk, tyder dette på at det finnes deler i produktet med dårlig kvalitet/varighet.

 

I en garantisak er det forbruker som må kunne påvise at feilen/mangelen med varen var til stede fra det tidspunkt ansvaret med varen gikk over fra selger til kjøper. Reklamasjonsloven derimo,t har motsatt bevisbyrde. Med en så dårlig garanti som er for dette produkt, vil en dermed komme lengre med forbrukerkjøpsloven og reklamasjon, slik jeg erfarer innlegg frem til nå.  

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dersom jeg kjøper en hard disk med 3 eller 5 års garanti, da var det en dårlig garanti dersom garantien faller bort dersom jeg ikke formaterte den hvert år, minst.

Feil. En harddisk behøver ikke vedlikehold på samme måte som produktet du sikter til i førstepost. 

 

Jeg har aldri sett en vaskemaskin med en begrensing under normalt bruk. Er jeg uansvarlig og får sand fra lommer inn i maskinen, er den ikke laget for en slik bruk og er heller ingen garanti sak lengre.

Korrekt. Nå forstår du hva jeg mener. 

 

En trykktank med vann trenger naturlig nok en form for vedlikehold, da korrosjon og tretthet blandt deler er ett faktum når du kombinerer vann og trykk. I tillegg, skal det være en viss mengde med luft i disse tankene som komprimeres av vannet. Luft og vann sammen betyr igjen korrosjon på metaller. Derfor, har tanken behov for vedlikehold. 

 

Det du sier, er at en bil med 100.000km garanti ikke skal trenge nye dekk, ny olje eller slike ting under garanti tiden. Slik er det ikke. 

 

 

 

Beklager at det ble noe rotete.

Endret av Mr.Crypto
Lenke til kommentar

Mener du at så lenge enkelte ting er vedlikeholdsfrie skal alt være det?

 

Noe sånt. Slik som det var for noen år siden hvor man fylte på destillert vann i bly batteriene. Så kom det vedlikeholdfrie, og trengte dermed ikke noe ettersyn. Dette var en forbedring av produktet, og en forutsetning for garanti (fylle på vann jevnlig) forsvant, produktet fikk dermed en bedre egenskap, noe som kan synes å ikke gjelde for en og gjeldende trykktank. 

Lenke til kommentar

 

Mener du at så lenge enkelte ting er vedlikeholdsfrie skal alt være det?

 

Noe sånt. Slik som det var for noen år siden hvor man fylte på destillert vann i bly batteriene. Så kom det vedlikeholdfrie, og trengte dermed ikke noe ettersyn. Dette var en forbedring av produktet, og en forutsetning for garanti (fylle på vann jevnlig) forsvant, produktet fikk dermed en bedre egenskap, noe som kan synes å ikke gjelde for en og gjeldende trykktank. 

 

 

 

Så, alt med garanti skal være helt vedlikeholdsfritt i hele garantiperioden ? Jeg tror du må plante beina litt på bakken igjen mister, for nå er du virkelig på tur. 

 

Edit : Takk for en god latter. Gjorde en søvnløs natt litt mer morsom for min del. 

Endret av Mr.Crypto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Mener du at så lenge enkelte ting er vedlikeholdsfrie skal alt være det?

 

Noe sånt. Slik som det var for noen år siden hvor man fylte på destillert vann i bly batteriene. Så kom det vedlikeholdfrie, og trengte dermed ikke noe ettersyn. Dette var en forbedring av produktet, og en forutsetning for garanti (fylle på vann jevnlig) forsvant, produktet fikk dermed en bedre egenskap, noe som kan synes å ikke gjelde for en og gjeldende trykktank. 

 

 

 

Så, alt med garanti skal være helt vedlikeholdsfritt i hele garantiperioden ? Jeg tror du må plante beina litt på bakken igjen mister, for nå er du virkelig på tur. 

 

Edit : Takk for en god latter. Gjorde en søvnløs natt litt mer morsom for min del. 

 

 

Du spør, jeg svarer.

 

Finnes mange produkter som er vedlikeholdfrie også i og etter en garanti tid. Jeg har alltid satt stor respekt av personer som sliter med å få frem smilerynkene, og desto bedre, setter alltid stor pris på personer som ikke lengre sliter med å få frem smilebåndet. Jeg kommer alltid i det gode humøret når jeg både er på tur- som når jeg får tur.

 

Selv takk-nå kan jeg ta meg en lurings, med det gode humre-humre humøret, igjen! 

Lenke til kommentar

Det gjelder ikke alt nei, noe må ha vedlikehold, andre ting ikke.

Det er mulig du finner en annen tank som ikke krever vedlikehold, det fritar deg jo ikke fra å vedlikeholde tanken som krever vedlikehold.

 

Det er nok mange, mange år til man slipper å tenke på vedlikehold i det hele tatt, se bare på biler som gjerne krever årlig service, det er samme opplegg som tanken, driter man i vedlikehold kan man glemme garantien også.

 

Men ja, enkelte ting krever mindre vedlikehold, andre ting mer.

Kjøper du ett batteri som krever vedlikehold i dag kommer du heller ingen vei mtp. garanti om du ikke vedlikeholder det, selv om andre batterier er vedlikeholdsfrie. Man kan ikke sammenligne vedlikehold av forskjellige produkter slik du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...